بیش از یک دهه از زمان عرضه اولین بازی Dark Souls در سال 2011 میگذرد و از آن زمان یک ژانر کاملاً جدیدی متولد شده است. اگرچه این اولین بازی استودیوی FromSoftware نبود، اما تاثیری که بازیهای Dark Souls با تغییر سبک سنتی گیمپلی در آن زمان، روی تکامل صنعت گیم داشتند، غیرقابل انکار است.
با این حال، جالب است بررسی کنیم که Dark Souls چگونه توانسته صحنه گیمینگ را متحول کند و بازیهای آیندۀ پس از آن چگونه خواهند بود. در حال حاضر، یک عنوان بسیار دشوار میتواند نام "Souls-like" را بهعنوان نشان افتخار به خود اختصاص دهد، که همین نام به تنهایی میتواند درجهای از موفقیت آن بازی را تضمین کند. اما باید ماند و دید که آیا این وضعیت برای همیشه ادامه خواهد داشت یا خیر.
جذابیت بازیهای Dark Souls
درواقع، تولد این ژانر در ابتدا به طور کامل در Demon's Souls صورت گرفت؛ این بازی پیش درآمدی بر Dark Souls بود و تقریباً میشود گفت که دنبالهی معنوی سری بازی King's Fields از FromSoftware بود. چیزی که دو بازی Demon's Souls و Dark Souls را از هم متمایز میکرد، زمان عرضه و پلتفرم آنها بود. Dark Souls دیگر انحصاری پلیاستیشن نبود و در زمانی عرضه شد که گیمرها دیگر از بازیهای بدون چالش و آسانی که همه چیزش مشخص بود، خسته شده بودند.
برخلاف بازیهای آن زمان که روی فرمولهایی مانند آموزشها و اعلانهای مشخص درون بازی تمرکز میکردند، Dark Souls به گونهای توسعه داده شد که مکانیکهای مبارزهای مناسب و طراحی متعادل بازی مکمل یکدیگر باشند، بگونهای که مرگ یک امر اجتنابناپذیر در تجربه بازی باشد.
و این در حالی بود که پلیرها هرگز بخاطر طراحی ضعیف بازی شکست نمیخوردند، بلکه تنها علت آن بخاطر عدم مهارت کافی پلیر بود. علاوه بر این، توانایی پیشرفت و تعداد محدود چکپوینتها جزوی از سیستم بازی بودند. مردن در این بازیها عواقب زیادی را به همراه داشت، چیزی که در عناوین دیگر دیده نمیشد و Dark Souls هیچ هراسی از دشواری یا چالش برانگیز بودن بازیش نداشت.
تولد ژانر Souls-like
پس از محبوبیت چشمگیر Dark Souls، نسل جدیدی از بازیها به تقلید از این سبک به وجود آمدند. این امر به ویژه در صحنه بازیهای مستقل برجسته بود، چرا که کمی طول کشید تا توسعه دهندگان AAA دیگر هم به این ژانر جدید روی بیاوردند.
عناوینی مانند Hollow Knight و Salt and Sanctuary مسیری را دنبال کردند که Dark Souls ایجاد کرده بود، با مبارزاتی تقریباً ظالمانه و گیمپلی ظریف که با روایتهای فانتزی تاریک ترکیب میشد. این عناوین حتی از شناخته شدن به عنوان یک کلون Dark Souls استقبال کردند، به گونهای که انگار این مقایسه گواهی بر طراحی دقیق آنها بود.
ژانر Souls-like تعریف محکم و مشخص یا معیارهای تعیینکنندهای نداشت، با این حال به حدی از محبوبیت رسید که هر بازی با درجه سختی بالا، به گونهای که باعث خشم بازیکنان شود، به Dark Souls تشبیه میشد.
اکنون هرچه زمان بیشتری میگذرد، میزان تأثیر Dark Souls و مؤلفههای اصلی ژانری که به وجود آورد، بیشتر ظاهر میشود: سطوح بالای دشواری، مرگهای مکرر، مدیریت منابع و تمرکز بر جهانسازی شوکه کننده با داستانگویی محیطی و تعاملات رمزآلود. اگرچه ترکیب این عناصر اغلب باعث میشوند که بازیهای Souls-like روایتهای فانتزی تاریک را دنبال کنند، ولی بازیهای اخیر سعی در به چالش کشیدن این موضوع داشتهاند که پتانسیل بیشتری را برای تفاسیر بازیهای Souls-like باز میکنند.
آینده بازیهای Souls-like
ریمیک Demon's Souls در سال 2020 توسط استودیوی دیگری برای PS5 عرضه شد، درحالی که در آن زمان FromSoftware مشغول توسعه Elden Ring بود. با توجه به اینکه طبیعت جهان باز بودن Elden Ring بار دیگر صنعت را تغییر میدهد، میتوان استدلال کرد که FromSoftware ژانر سنتی Souls-like که با Demon's Souls شروع یافت را دیگر کنار خواهد گذاشت.
با این حال، بازیهای دیگری که توسط استودیوهای دیگر با الهام از Dark Souls ساخته شدهاند، اکنون دنبال کنندگان خودشان را دارند؛ مانند Hollow Knight: Silksong و Salt and Sacrifice که طرفدارانشان بیصبرانه منتظر عرضه آنها هستند.
تصور اینکه در 10 سال آینده چگونه یک بازی میتواند صنعت گیمینگ را دوباره متحول کرده و یک ژانر کاملاً جدید را ایجاد کند، سخت است. اما در حال حاضر به نظر میرسد که محبوبیت Elden Ring به قدری بالا است که بدون شک بازیهای مشابه Dark Souls در آینده همچنان توجه گیمرها را به خود جلب خواهند کرد.
منبع: GameRant
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.