اسطوره‌ی نسل نهم؛ تجربه‌ی ما از بازی Elden Ring

اسطوره‌ی نسل نهم؛ تجربه‌ی ما از بازی Elden Ring

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 4 ماه و 22 روز پیش

فهرست مطالب

همانطور که از چند ماه پیش وعده داده شده بود، اخیرا استودیوی FromSoftware نسخه‌ی آزمایشی عنوان Elden Ring را برای تعدادی از طرفداران و اشخاص خاص ارسال کرد. خوشبختانه ما نیز موفق شدیم این نسخه‌ی آزمایشی که Elden Ring: Network Test نام داشت را از سازندگان دریافت کرده و بخش کوچکی از این بازی مورد انتظار را تجربه کنیم. پس تا ادامه‌ی مطلب و آنچه که ما در وصف این اثر ارزشمند برای گفتن داریم، با ما همراه باشید.

سکوتِ غارها، سرگردان‌های انسان‌گونه‌ای که گویی عقل و خرد خود را از دست داده‌اند، بناهای فرسوده و متروکه‌ای یادآور شکوه و جلال یک دوران طلایی هستند، تمدنی که از خاطرات پاک شده، و سربازان خسته‌ای که با یک چرخش سر، ترس و وحشت را در دل ماجراجوی قصه‌ی ما زنده می‌کنند. و صدها عنصر دیگر در دل زنده‌ها و مرده‌های این سرزمین که یادگار ماجراجویی‌های دیگری هستند، قصه‌هایی که بارها و بارها به درونشان سفر کردیم.

با ورود به Elden Ring، همه چیز حس و آوای آشنایی دارد؛ از طراحی منوی اصلی و موسیقی متن آن گرفته تا نحوه‌ی آغاز ماجراجویی جدید. در این نسخه‌ی آزمایشی، بازی از درون یک غار شروع می‌گردد و با آموزش مکانیک‌های ابتدایی و نکات مهم جریان می‌یابد. همه چیز فریاد می‌زند که با یک اثر دیگر از استودیوی FromSoftware مواجه هستیم و سپری کردن زمان بیشتر، تایید می‌کند که این بار هم قرار است میزبان یک شاهکار فراموش نشدنی دیگر باشیم!

همانطور که می‌دانید، عنوان Elden Ring دارای یک سرزمین کاملا «جهان‌باز» (Open World) می‌باشد که برای راحتی طی کردن مسافت‌ها، قابلیت اسب سواری نیز برای آن تعبیه شده است. سوارکاری در Elden Ring شدیدا جذاب و باکیفیت پیاده‌سازی شده و حس بسیار لذت بخشی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، برخلاف بسیاری دیگر از عناوین نقش آفرینی، مبارزات در حین اسب‌سواری به نحوه‌ی درستی ساخته شده و مکانیک‌های رضایت‌بخشی برای آن طراحی شده‌اند. حتی یکی از باس‌فایت‌های این نسخه‌ی آزمایشی، در یک نبرد سوار بر اسب ظاهر می‌شود! ما تصور می‌کنیم که در بازی اصلی هم به صورت سوار بر اسب وارد بسیاری از مبارزاتی که در جهان‌بازِ Elden Ring رخ می‌دهند، شویم.

در این نسخه‌ی آزمایشی، مقدار کوچکی از نقشه‌ی بازی در اختیارمان قرار گرفت که در آن تنوع و زیبایی در آن می‌درخشید. درخت طلایی رنگ حاضر در وسط نقشه نهای بسیار باشکوهی به بازی بخشیده است. اما چیزی که ارزش زیبایی شناسی محیط‌های Elden Ring را دوچندان می‌کند، حالت پویای تعبیه شده در سیستم آب و هوا و چرخش روز و شب جهان بازیست. برخلاف آثار پیشین FromSoftware، این بار شاهد گذر زمان به صورت کاملا داینامیک در دنیای بازی هستیم؛ به این معنا که زمان به صورت طبیعی در دنیای بازی جریان دارد و در حین گشت و گذار شما در جهان بازی، روز جای خود را به شب می‌دهد و شب به روز تغییر خواهد کرد. طبیعتا پیاده سازی این ویژگی اصلا کار ساده‌ای نیست و کار زیادی را در بخش‌هایی نظیر نورپردازی، سایه‌زنی، و غیره می‌طلبد. با توجه به تجربه‌ی کوتاهی که داشتیم، باید اعتراف کنیم که تیم FromSoftware به خوبی از پس چالش‌های سیستم چرخش زمان پویا برآمده است.

جهان بازِ این اثر، دارای دانجن‌های گوناگونی می‌باشد که با گشت و گذار در آن‌ها می‌توانید آیتم‌های بسیار خوبی پیدا کنید. هر دانجن دارای یک باس‌فایت نیز می‌باشد که حداقل در این تست چندان دشوار نبودند اما تنوع جالبی در طراحی و نحوه‌ی مبارزه داشتند. بدیهی است که این دانجن‌ها بیشتر برای پاداش دادن به بازیکنانی هست که زمان خود را به کاوش اختصاص داده و در دنیای بازی به جستوجو می‌پردازند؛ همانطور که در آثار قبلی FromSoftware نیز به اکتشاف‌گران پاداش‌های ویژه‌ای اهدا می‌شد.

اما خارج از بحث دانجن‌ها، نسخه‌ی تست Elden Ring نوید یک ماجراجویی بی‌نظیر و بسیار وسیع را می‌داد. اگر در محیط‌های نسبتا بسته‌ی Dark Souls یک قصه یا یک راز در چند محیط محدود پخش می‌شد و شما را ملزم می‌کرد که به خوبی این چند محیط را گشته و سرنخ‌های این سرّ را به هم بچسبانید، در Elden Ring یک جهانِ بزرگ برای پخش کردن سرنخ‌ها وجود دارد! جهانِ Elden Ring مملوء از اسراری است که برای پرده برداری از آن‌ها، باید شدیدا به سرنخ‌ها دقت کنید و سعی کنید که یافته‌های مشابه خود را به یکدیگر متصل کنید. در همین تست محدودی که تجربه کردیم، ده‌ها اسرار رمزآلود یافتیم که کنجکاویمان برای یافتن آنچه که پنهان است، برانگیخت! و نمی‌توان تصور کرد که در نسخه‌ی نهایی بازی، چقدر باید زمان صرف کنیم که حداقل اصلی‌ترین اسرارِ موجود در این بازی را پیدا کنیم... !

مبارزات و انیمیشن‌های بازی شدیدا شبیه به سگانه‌ی Dark Souls هستند، که خب با توجه به وسعت پروژه‌ی Elden Ring، عظمت جهان آن، و محدود بودن بودجه‌ی ساخت بازی، این مسئله کاملا طبیعی است. با این حال، انتظار می‌رود که مکانیک‌های مبارزه، هرچند که تکراری، تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده باشند، درست نیست؟ که خب خوشبختانه همینطور است. با کمترین تامل می‌توانم بگویم که سیستم مبارزات Elden Ring حد اعلیِ مکانیک‌های سولزبورن است! تنوع اسلحه‌ها عالیست و هر اسلحه قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارد که به خوبی در سیستم HP و FP بازی تلفیق شده است. کنترل سیستم مبارزات نیز بسیار مرتب‌تر و کاربردی‌تر شده، مثلا شما بسیار راحت‌تر می‌توانید به انتخاب خود سلاح دست راست یا سلاح دست چپ را دودستی بگیرید.

با توجه به محدود بودن این تست، صحبت‌های چندانی نمی‌توان درمورد داستان بازی کرد اما روایت غیر مستقیم سری سولزبورن در Elden Ring هم شدیدا پررنگ است و انتظار می‌رود که بیشتر جریانات داستانی از طریق آیتم‌ها، محیط‌ها و اندک دیالوگ‌ها روایت شوند. حتی گفتار و رفتار NPC‌ها و دشمنان بازی نیز کاملا یادبود آثار پیشین FromSoftware هستند.

اما گرافیک و عملکرد فنی بازی به چه صورت است؟ Elden Ring برروی کنسول‌های نسل نهم، دارای دو حالت گرافیکی است: Quality Mode و Performance Mode. در حالت «کیفیت»، کیفیت بافت‌ها و سایر جزئیات بصری در بالاترین حد ممکن نمایش داده می‌شوند و رزولوشن 4K هدف قرار داده می‌شود؛ اما نرخ فریم بازی، در حداقل در این نسخه‌ی آزمایشی، اصلا قابل قبول نیست. درواقع در این حالت، بازی نرخ فریم 30 را هدف قرار می‌دهد اما همانطور که انتظار می‌رفت، بازی هرگز روی 30 فریم قفل نیست و همواره با افت فریم‌های آزاردهنده‌ای مواجه می‌شویم.

در حالت «عملکرد»، بازی نرخ فریم 60 را هدف قرار می‌دهد که حتی با افت‌ فریم‌های مختلف، همچنان تجربه‌ی روان و مطلوبی را ارائه می‌دهد. البته در این حالت، رزولوشن و جزئیات بصری بازی به طرز قابل تشخیصی افت می‌کنند اما با توجه به گیم‌پلی محور بودن Elden Ring و در نظر گرفتن درجه سختی و حساس بودن مبارزات، عملکرد بهتر بسیار مهم‌تر از کیفیت بهتر است. و در این حالت، حتی با قفل نشدن نرخ فریم برروی 60 همچنان شاهد عملکرد بسیار روان و خوبی هستیم که هرگز به زیر 30 فریم افت نمی‌کند.

امیدواریم که در نسخه‌ی نهایی، هر دو حالت گرافیکی بهبود یافته و تجربه باثبات‌تری را ارائه دهند؛ چرا که در وضعیت فعلی، حالت «کیفیت» تقریبا غیر قابل بازی است و حالت «عملکرد» کمی بیش از حد گرافیک را قربانی می‌کند. اما برای اینکه بتوانیم برروی کنسول‌ها بازی را با بهترین کیفیت و بالاترین نرخ فریم تجربه کنیم، باید تا کنسول‌های میان‌نسلی یا نسل بعد صبر کرد!

نتیجه گیری

به طور کلی طبق تجربه‌ی ما، این نسخه‌ی آزمایشی نوید یک شاهکار بزرگ را می‌داد؛ شاهکاری که به طور حتم می‌تواند به اولین اسطوره‌ی نسل نهم بازی‌های ویدئویی تبدیل شود و برای سالیان سال از آن یاد شود. همه چیز در بهترین حالت خود قرار دارد و به نظر می‌رسد که اولین تجربه‌ی استودیوی FromSoftware در خلق یک بازی جهان‌باز با موفقیت مواجه شود.

لازم به یادآوری است که Elden Ring در تاریخ 22 فوریه سال 2022 (ششم اسفند ماه امسال) برای تمامی پلتفرم‌های PC / PS4 / PS5 / Xbox One / Xbox Series X | S منتشر خواهد شد.

«این مطلب بر اساس تجربه‌ی ما از نسخه‌ی آزمایشی بازی برروی Xbox Series X نوشته شده است.»

 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط