مقایسه AMD FSR و Nvidia DLSS

مقایسه AMD FSR و Nvidia DLSS

نوشته‌ی
avatar
2 ماه و 9 روز پیش

فهرست مطالب

فناوری‌های ارتقای کیفیت دو غول گرافیکی یعنی AMD و Nvidia مدت‌هاست سر زبان‌ها افتاده‌اند. اگر شما هم اهل گیم هستید یا دنیای تکنولوژی و کامپیوتر را دنبال می‌کنید، احتمالا با تکنولوژی Upscaling این دو شرکت آشنا هستید.

 

FSR و DLSS هر دو در راستای بهبود عملکرد گرافیکی سیستم در تلاشند تا تجربه بهتری از بازی را به شما ارائه کنند. اما فرق این دو چیست؟ شباهت‌هایشان چطور؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی دقیق این دو بپردازیم.

 

FSR و DLSS دقیقا چه کار می‌کنند؟

فناوری‌های Upscaling ابتدا رزولوشن تصویر را پایین‌تر از رزولوشن مورد نظر شما برده و سپس با استفاده از فرایندهای کامپیوتری ، آن را (با شبیه سازی) به رزولوشن اصلی می‌رسانند. نتیجه‌ی این کار، افزایش بسیار چشمگیر فریم ریت شماست بدون از دست دادن زیاد جزئیات.

FSR و DLSS دقیقا چه کار می‌کنند؟

شباهت‌های AMD و FSR

هر دو نوعی فناوری Upscaling از نوع Temporal هستند (مربوط به زمان یعنی به طور زنده رندر می‌شوند). هر دو از بردار‌های دوبُعدی و روش‌های Neural برای بالا بردن کیفیت تصاویر استفاده می‌کنند. همانطور که گفتیم، تصویر در رزولوشنی پایین‌تر رندر شده و سپس با استفاده از فناوری DLSS یا FSR به کیفیت اصلی شبیه‌سازی می‌شود (Upscale می‌شوند). این فرایند به سه حالت کلی طبقه‌بندی می‌شود:

 

  • کیفیت - Quality: با ضریب 1.5 برابر یعنی

تبدیل 1280x720 به FHD، 1706x960 به 2K و 2560x1440 به 4K

  • متعادل - Balanced: با ضریب 1.7 برابر یعنی

تبدیل 1129x720 به FHD، 1506x847 به 2K و 2259x1270 به 4K

  • پرفورمنس - Performance: با ضریب 2 برابر یعنی

تبدیل 960x540 به FHD، 1280x720 به 2K و 2560x1440 به 4K

 

به طور کلی هرچی رزولوشن مبدأ کمتر باشد، فشار پردازشی از کارت گرافیک کمتر شده که باعث می‌شود فریم ریت بالاتری بگیریم. در عمل داریم بین 50 تا 67 درصد پیکسل‌های لازم را به صورت واقعی رندر می‌کنیم و مابقی توسط این فناوری‌ها ساخته می‌شوند.

لازم به ذکر است برای اجرای این فناوری‌ها باید خود شرکت‌ها آنها را در بازی‌ها فعال و پیاده‌سازی کنند و صرف وجود آن در کارت گرافیک کافی نیست. هستند عناوینی که از هر دو پشتیبانی می‌کنند و نیز عناوینی که صرفا از یکی پیشتیبانی می‌کنند، یا حتی عناوینی که از هیچ کدام پیشتبانی نمی‌کنند.

 

در آخرین نسخه این دو فناوری یعنی نسل سوم FSR و DLSS، از محاسبات "بین - فریمی" استفاده شده که می‌توانند فریم ریت را تقریبا دو برابر کنند. برای AMD این فناوریFluid Motion Frames (FMF) و برای Nvidia نیز Frame Generation (FG) نام دارد.

همچنین هر دو شرکت برای اجرای نوعی از Anti-Aliasing داخلی، راهکارهایی ساخته‌اند که برای AMD به اسم Native Mode و برای Nvidia به اسم Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA) شناخته می‌شود. هر دو فناوری برای نرم کردن لبه‌ی تکسچرها و تصاویر به کار می‌روند.

 

تفاوت‌های AMD و FSR

حالا که از نحوه عملکرد و شباهت‌های دو فناوری محبوب  AMD FSRو Nvidia DLSS مطلع شدیم، به برخی فرق‌های آنها نیز بپردازیم.

بزرگترین تفاوت این دو، در پشتیبانی آنها از کارت گرافیک‌هاست. در حالی که لیست کارت‌های قابل استفاده برای FSR بسیار وسیع است و عملا تمام کارت گرافیک‌ها حتی آنهایی که مال شرکت انویدیا و اینتل هست را هم شامل می‌شود، فناوری DLSS بسیار محدود‌تر است و فقط برای 3 نسل آخر این شرکت استفاده می‌شود (کارت‌های RTX). البته لازم به ذکر است این مربوط به بخش Upscaling است و باقی ویژگی‌های مطرح شده مثل FMF نیز برای AMD انحصاری هستند.

 

لیست کارت‌هایی که از DLSS استفاده می‌کنند شامل: RTX 2000، RTX 3000 و RTX 4000 می‌باشد. در حالیکه کارت‌های FSRدار شامل: RX 400، RX 500، RX 5000، RX 6000، RX 7000، GTX 1000، GTX 1600، RTX 2000، RTX 3000، RTX 4000، ARC A7، ARC A5، ARC A3 هستند.

تفاوت‌های AMD و FSR

بحث مهم دیگری که وجود دارد، هوش مصنوعی است. فناوری DLSS از همان نسل اول از هوش مصنوعی استفاده می‌کرده است ولی FSR در حال حاضر هم صرفا یک Upscaler است. دلیل اصلی آن هم واحد‌های پردازشی انحصاری کارت گرافیک‌های انویدیا به اسم Tensor Core یا هسته‌های تنسور است. این هوش مصنوعی و هسته‌های تنسور در سایر قابلیت‌های کارت‌های RTX نیز به چشم می‌آید.

 

تفاوت دو تکنولوژی - خلاصه

اگر بخواهیم شباهت‌ها و تفاوت‌های دو فناوری AMD FSR 3 و Nvidia DLSS 3 را به طور خلاصه بیان کنیم، موارد زیر مطرح می‌شود:

 

شرکت‌ها و پلتفرم

FSR مخصوص شرکت AMD است ولی تقریبا با همه کارت گرافیک‌ها اجرا می‌شود، در حالی که DLSS که برای Nvidia است فقط روی کارت گرافیک‌های RTX این شرکت اجرا می‌شود.

 

عملکرد

هر دو از Upscaling بُرداری و نیز ماشین لرنینگ بهره می‌برند تا تصاویر را بهتر و فریم ریت را بیشتر کنند، با این تفاوت که در DLSS دست هوش مصنوعی هم پیداست.

 

دسترس پذیری

از آنجا که FSR برای کارت‌های بیشتری اجرا می‌شود، بازی‌سازان بیشتری تمایل به پیاده‌سازی آن دارند. در مقابل DLSS علاوه بر سخت‌افزار مخصوص، نیازمند نرم‌افزار خاص نیز هست و در عناوین کمتری موجود است.

تفاوت دو تکنولوژی - خلاصه

کیفیت

بسته به نسل و مدل فناوری مورد استفاده و تنظیمات مورد استفاده، کیفیت تصویر و نتیجه نهایی متفاوت است. به طور کلی کیفیت بهتر قدرت بیشتری هم می‌خواهد و در اکثر موارد معمولا DLSS نتیجه بهتری داشته است هرچند FSR هم چندان عقب نیست.

 

جمع‌بندی

اگر از سیستم خود برای گیمینگ استفاده می‌کنید، قطعا FSR و یا DLSS به گوشتان خورده است، مخصوصا اگر از کارت گرافیک‌های نسبتا جدید و قدرتمند استفاده می‌کنید.

در این مقاله سعی داشتیم با بررسی این دو و بیان شباهت‌ها و تفاوت‌‌هایشان، شما را بیشتر با این دو فناوری پیشتاز صنعت کامپیوتر آشنا کنیم. آیا شما از این دو در بازی‌های خود استفاده می‌کنید؟ کدام را بیشتر می‌پسندید؟ تجربه خود را می‌توانید با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط – بیشتر بخوانید

تکنولوژی AMD FSR چیست و چطور کار می‌کند؟

فناوری DLSS 3 چیست و چگونه کار می‌کند؟

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط