بالاخره و پس از انتظاری طولانی برای طرفداران آثار From Software و عاشقان سری بازی Dark Souls، تریلر جدیدترین عنوان این استودیو که Elden Ring نام دارد، منتشر شد. آنچه که پس از دیدن این تریلر جذاب بازی برای همه واضح بود، شباهت این عنوان به سایر عناوین این استودیو یا به اصطلاح قرار داشتن امضای عناوین From Software بر روی Elden Ring بود. حال باید دید که این شباهت تا چه حد است و قرار است چه موارد جدیدی را در بازی شاهد باشیم؟ برای بررسی این موضوع با اگزوگیم همراه باشید.
همانطور که بیان شد باید اقرار داشت که عنوان به شدت مورد انتظار Elden Ring بسیار شبیه به سری بازی فوقالعاده محبوب Dark Souls است. حتی اگر این بازی یک دنباله مستقیم برای سری نباشد و یا حتی در جهان بازیهای Souls تنظیم نشده باشد، مطمئناً به نظر میرسد قرار است شباهتهای بسیاری را بین جهان و داستان این دو بازی شاهد باشیم.
میدانیم که آقای "جورج آر آر مارتین" (George R.R. Martin)، نویسنده کتاب Game Of Thrones، برای نوشتن افسانههای مربوط به جهان این بازی برای این پروژه استخدام شده است، و وی در مصاحبه رادیویی اخیر خود در این باره میگوید: "[Elden Ring] دنبالهای بر عنوانی است که چند سال پیش منتشر شد و نام آن Dark Souls است".
شاید اگر تریلر بازی را ندیده بودیم، باور کردن سخنان جناب مارتین کمی برای ما سخت بود، اما با انتشار آخرین تریلر گیمپلی Elden Ring باید صحت سخنان ایشان را تایید کنیم چرا که مانند تمام عناوین قبلی این استودیو شاهد یک اژدها، کلیساهای تخرب شده، یک روایت تاریک و غمزده، یک واقعه آخرالزمانی، شوالیههای غمگین و یک نفرین در جهان Elden Ring هستیم. این موارد بسیار آشنا به نطر میرسند و باز هم قرار است آنها را تجربه کنیم! البته که نباید از مهارت و استعداد استودیوی From Software در خلق عناوین شاهکار(حتی اگر شبیه به هم باشند) با اتمسفر فوقالعاده و گیمپلی اعتیادآور در کنار سختی کابوسوار غافل شویم.
پس از انتشار تریلر گیمپلی بازی، جامعه گیمرها خیلی زود متوجه شدهاند که Dark Souls و Elden Ring حداقل در نگاه اول دقیقاً شبیه یکدیگر هستند. من نیز هنگام تحلیل و بررسی آن تریلر در رویداد E3 متعجب شدم، اما پس از چند بار تماشای آن نفس راحتی کشیدم و به یاد آوردم که این کاری است که From Software با عناوین خود انجام میدهد و در واقع در انجام دادن آن استاد است!
هر بازی جدید سری Souls یک دنباله معنوی برای نسخه قبلی مجموعه است، تفسیری دوباره از اتمسفر مورد علاقهی From Software و امضای مجدد این استودیو در طراحی عناوین خود. این تکرار برای عناوین یک استودیو، فقط در صورتی مشکلی ایجاد میکند که شباهتها خیلی عمدی نباشد. که در مورد From Software اینطور نیست.
دوباره From Software، دوباره اژدها
به راحتی میتوان نگاهی به آخرین دهه از بازیسازی و بازیهای ساخته شده به دست From Software انداخت و تمرکز استودیو را حول محور یک حقه دانست. برای بازیهای From Software همیشه شاهد همان بازیکن غمزده و جاودانه، همان مبارزات با زاویه سوم شخص، همان مضامین گسترده و همان هیولاها با طراحیهای مخوف و نفسگیر بودیم. اما به جای کمبود تخیل و استفاده چند باره از موارد مشابه، شاهد یک خیال انگیزی متمرکز و منظم در هر کدام از این عناوین هستیم. پس از شهرت بی حد و وصف عناوین Souls Born، برخی از استودیوها به فکر ساخت عناوینی مشابه افتادند.
اما نتیجه بیشتر ناامید کننده بود و به ما یادآور شد که چرا From Software را باید بیشتر از گذشته تحسین کنیم. ممکن است در این عناوین هم از یک شوالیه افسرده و یک اژدهای مخوف استفاده شده باشد، اما تفسیر From Software از این نقوش با فاصله زیادی هنرمندانهتر و به یاد ماندنیتر از بقیه است. به نظر من عنوانی که تاکنون توانسته به این امر بیشتر از سایرین نزدیک شود Hollow Knight است که در کنار اقتباسهای گوناگون از عناوین مختلف، توانست استعداد تیم سازنده در ساخت عنوانی منحصر به فرد را نیز به تصویر بکشد و از استقبال خوب منقتدان و گیمرها برخوردار شود.
به موضوع خودمان یعنی حضور اژدها در عناوین From Software برگردیم، به عنوان مثالGaping Dragon را در نظر بگیرید. من نسخههای زیادی از اژدهایان را در فیلمها، سریالها و بازیهای مختلف دیدهام و پس از دیدن هر کدام با خود فکر میکنم: طراحی جالب و نفسگیری دارند. همان داستان همیشگی سیاه چالها و اژدهاها. اما وقتی به یک اژدها از عناوین From Software نگاه میکنم با خود میگویم: چه اتفاقی برای آنها در طی زندگیشان رخ داده است؟ و پس از دیدن آن اژدها دیگر انسان سابق نمیشوم!
و این همان احساسی است که هر شخص نه تنها پس از دیدن Gaping Dragon در Dark Souls، بلکه با دیدن موجودات مشابه در بازیهای دیگر این استودیو نیز آن را تجربه میکند. پس برای افرادی مانند من، آن اژدهای قرمز و کوه مانندی که در تریلر بازی Elden Ring نمایش داده شده، فقط به مانند یک اژدها جلوه نمیکند. آن موجود نفسگیر به مانند داستانی کوتاه است که در ابعادی بزرگتر به تصویر کشیده شده است و وجود آن تنها در چند لحظه از تریلر باعث میشود تا نفسم در سینه حبس شود. اگر استودیوی From Software همه ما را ناامید نکند و آن چیزی را بسازد که همه انتظار داریم، من تا 10 سال آینده تشریح 20 دقیقهای از هر اژدها در جهان Elden Ring را مشاهده خواهم کرد. همه نگاهها به تو است، VaatiVidya!
مهارتهای ساختن اژدها نیز در From Software یک مورد طبیعی نیست. وسواس استودیو در ایجاد یک حال و هوای تاریک و فانتزی به مدتها قبل از آنکه "هیدتاکا میازاکی" (Hidetaka Miyazaki) مسئولیت پروژه Flailing را به عهده بگیرد (که در نهایت تبدیل به عنوان Demon's Souls شد) برمیگردد.
برگشتن قابلیت Resurrect
The Rule of Cool میتواند هر عنوان فانتزی و با حال و هوای تاریک استودیو From Software را در تنهایی خود حمل کند. هر صحنه از عناوین این استودیو برای بهترین آلبومهای استونر متال متناسب است. حتی چند ضلعیهای سادهی بازی اول From Software، یعنی عنوان King's Field نیز، بیشتر از راهروهای تاریک و طراحی واقعا عجیب هیولاهای آن، دنیایی غمزده و شوم را در ذهن گیمر تداعی میکند.
من اخیراً بخش زیادی از عنوان King's Field را از طریق یک شبیهساز بازی کردم، و گر چه که گذر زمان بسیاری از مکانیزمهای آن را کهنه و قدیمی کرده است و کنترل شخصیت نیز دشواریهای خود را دارد، اما محتوای اصلی و چهارچوب بازی Souls را حفظ میکند. این کاتاکومبها، NPC هایی عظیم و با تعداد زیاد، نرم و منزوی هستند و هیولاهای بازی نیز کاملاً وحشتناک هستند. اگر عنوان King's Field را تجربه کنید، احساس میکنید که شاهد بعد دیگری از عناوین Souls هستید و ذهن شما ناگهان به آن اتمسفر سفر میکند. این جایی است که ماموریت ضمنی From برای ساخت یک سری بازی فانتزی با حال و هوای تاریک و غمرده آغاز شد و الهام بخش بسیاری از خیال پردازیهایی است که تاکنون دیدهایم. بسیاری از آنها که در فضا-زمان قرار دارد، از King's Field اقتباس گرفته است.
این استودیو با ایجاد بازیهای ترسناک در سری Echo Night و همچنین وارد شدن به جنگهای مکانیکی از طریق سری Armored Core، شروع به جدا شدن از تخیل تاریک خود میکند تا سعی کند در دیگر سبکها نیز خودی نشان دهد. اما همیشه و سرانجام با چرخش و نگرشی جدید به کلیساهای ویران شده و جادوگران دیوانه برمیگردد. چیزی که در ساخت آن مهارت بینظیری دارد.
عناوین فانتزی ساخته شده به دست استودیوی From Software:
King's Field-
- King's Field 2
- King's Field 3
- Shadow Tower
- Eternal Ring
- Evergrace
- Forever Kingdom
- King's Field 4
- Lost Kingdoms
- Lost Kingdoms 2
- Shadow Tower Abyss
- Enchanted Arms
- Demon's Souls
- Dark Souls
- Dark Souls 2
- Dark Souls 3
- Elden Ring
تقریباً 30 سال سابقه توسعه در بیش از 17 بازی (از 60 بازی کل)، زمانی کافی برای صرف اطمینان از گفتن این مورد است که From Software به ساخت بازیهای فانتزی با حال و هوای تاریک تسلط کامل دارد.
مطمئناً Elden Ring میتواند Dark Souls 4 باشد. همان اتمسفر و همان شخصیت. شاید طرفداران عناوین این استودیو و به طور کلی طرفداران عناوین فانتزی تاریک و هاردکور خیلی به این مورد که بازی بعدی این استودیو چقدر شبیه نسخههای قبلی باشد یا همان نام با شمارهی جدید در جلوی آن باشد اهمیت ندهند. فکر نمیکنم در From Software نیز کسی زیاد به این موضوع اهمیت دهد. من به بازیهای رایج جهان باز فکر میکنم و به روستاها، NPC ها، جوامع شبیهسازی شده و اکوسیستمها، اما میازاکی میگوید نه (عنوان جهانباز این استودیو قرار نیست شبیه سایر عناوین جهانبازی باشد که امروزه منتشر میشوند).
هرچه که نام بازی باشد، این محتوای آن است که اهمیت دارد. هنگامی که از وی در مورد اینکه آیا در عنوان Elden Ring شاهد شهرهای گوناگون هستیم یا خیر پرسیده میشود، وی پاسخ میدهد: «(در این صورت) کمی بیش از حد(ی که مد نظر ما است) خواهد شد، بنابراین ما تصمیم گرفتیم یک بازی به سبک جهانباز با تمرکز بر آنچه که خود در آن بهترین هستیم، ایجاد کنیم.»
From Software استودیویی است که در برابر جریانهای گوناگونی که بعضا در این صنعت اتفاق میافتند، مقاومت میکند و به شکلی سرسختانه و تحسین برانگیز تنها بر انجام کارهای خود متمرکز است. واضح است که تیم From Software در حال ساخت آن چیزی است که میخواهد بسازد، نه آن چیزی که به آنها دیکته شده باشند. Elden Ring مانند Dark Souls به نظر میرسد زیرا در اصل همان Dark Souls است. همانطور که Dark Souls مانند Demon's Souls است، یا Demon's Souls مانند King's Field 4 است و به همین ترتیب تا اولین اثر این استودیو.
بناهای تاریخی و موجودات رقتانگیز و ویران شده را میتوان به نوعی ماریو و لوئیجیِ From Software دانست. اگر From Software بازی با تخیلات تاریک و آخرالزمانی را متوقف کند، ما تیمی از استادان را که هنوز در حال جمع شدن هستند از دست میدهیم، و این آتشی است که نمیخواهیم شاهد شعله ور شدن آن باشیم. بنابراین با عرضهی جدیدترین بازی این استودیو وارد دهه جدیدی از اژدها کشی در ویرانههای یک تمدن قدیمی میشویم در حالی که مدتی بعد برای کشتن آن موجود زیبا و باشکوه عذاب وجدان گرفتهایم. آری، ما منتظر Elden Ring خواهیم بود.
نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ کدام یک از عناوین From Software را بیشتر میپسندید؟ آیا از تریلر گیمپلی منتشر شده برای Elden Ring راضی بودید؟ نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.