عنوان Elden Ring به هیچ وجه بازی آسانی نیست اما نحوه تعامل مکانیک و بیلدهای بازی، آن را در مقایسه با دیگر عناوین Soulslike در جایگاه جالبی قرار میدهد.
درجه سختی بالا، همیشه جزئی جدانشدنی از بازیهای Soulslike بوده است. از زمان نسخه اصلیِ Demon’s Souls و حتی بازیهای قبلی From Software نظیر سریِ King’s Filed، عناوین ژانر Souls همیشه بازیکنان را با دشمنان دشوار و قدرتمند و مکانیکهای تقریبا مبهم به چالش کشیدهاند. اینکه در حال حاضر چنین چیزی یک ویژگی خاص محسوب میشود، چندان عجیب نیست؛ چرا که کمتر بازی AAA معمولیـی تا این حد سخت و چالشبرانگیز است. با تمرکز برروی گشت و گذار در محیط، آزمایش کارهای مختلف و یادگیری و غلبه بر هر مانعی که بر سر راه قرار میگیرد، بازیهای Souls دارای خیل عظیمی از طرفداران بوده که انتشار هر عنوان Soulslike را جشن میگیرند. این بازیها بر خلاف ادعای برخی افراد، آنچنان هم سخت و دشوار نیستند و غلبه بر آنها با تمرین ممکن است اما اغلب اوقات صرف زمان و تلاش بسیار است که آنها را سرگرمکننده و رضایتبخش میکند.
بازی Elden Ring جدیدترین عنوان Soulslike استودیو From Software بوده و به نوعی حکم دنبالهی معنوی سهگانه مشهور Dark Souls را دارد. این بازی از تمام عناوین مدرن From Software المانهایی را قرض گرفته و به همین دلیل با دیگر بازیهای مدرن استودیو ژاپنی مقایسه میشود. همانند هر وقت که یک بازی Souls درست و حسابی منتشر میشود، با عرضه Elden Ring هم موضوع درجه سختی این بازیها دوباره مطرح شده است. بحثهای مطرح شده تقریبا شامل همان حرفهای همیشگی در رابطه با سری Dark Souls میشوند اما از نحوه منحصر به فردی که Elden Ring سختیاش را ارائه میدهد نیز سرچشمه میگیرند. مقایسه آن با دیگر عناوین Soulslike پیچیدگیهای طراحی بسیاری را نشان میدهد که در غیر این صورت مشخص نمیشدند. و همه اینها Elden Ring را از قبل هم جذابتر میکنند.
Elden Ring فرم پیشرفتهتری از بازیهای Soulslike را ارائه میدهد
صحبت درباره درجه سختی Elden Ring همانند صحبت درمورد بسیاری از مکانیکهای بازی، کاری پیچیده است. سرعت و پیچیدگی دشمنان در بازی تا حدی یادآور Darks Souls 3 و Sekiro بوده و در نتیجه میتوان گفت که درجه سختی آن از عناوین قدیمیِ ژانر Souls بیشتر است. Demon’s Souls و Dark Souls به خاطر باسهایی مشخص و واضح در Demon’s Souls و سرعت پایین دشمنان در Dark Souls، هر دو از Elden Ring سرراستتر هستند و بازگشت به آنها برای بازیکنان چندان دشوار نخواهد بود. این دو بازی تقریبا همانند دیگر عناوین From Software مبهم هستند و در حالی که طراحی مراحل آنها میتواند به همان اندازه سخت و درگیرکننده باشد، دیگر نمیتوانند آن تاثیر پیشین خود را داشته باشند.
طراحی باسهای From Software در طول سالها به طور قابل توجهی پیشرفت داشته و تیمهای آنها به احتمال زیاد دیگر اشتباهات قبلی خود در طراحی را تکرار نخواهند کرد. باسهایی به شدت سخت و ناعادلانه نظیر Maneater و Bed of Chaos از Elden Ring حذف شدهاند و حتی اگر برخی از مبارزات به همان اندازه طول بکشند، باز هم شاهد چنین باسهایی نیستیم. جدا از طراحی باسها، شاید بتوان گفت که بازیهای کلاسیک Souls در دشواری محیطها و قدرت حملاتِ گروهیِ دشمنان هم تا حدی برتری دارند؛ البته که برخی از سیاهچالههای Elden Ring هم از این قاعده مستثنی نیستند و تا حد مناسبی بازیکن را آزار میدهند. در مجموع هم بازیکن و هم دشمنان در Elden Ring قویتر هستند و همین موضوع باعث میشود تا حتی بازیکنان حرفهایِ عناوین Soulslike نیز به یاد قدیمها افتاده و همانند زمانی که برای اولین بار این ژانر را تجربه کردند، سختی بکشند.
Spiritها سبب میشوند تا درجه سختی Elden Ring به خوبی درک نشود
عنوان Dark Souls 2 همان مشکلات درجه سختی Dark Souls 1 را با شدت بیشتری تکرار میکند و در نتیجه بخشهای بسیاری از بازی را برای بازیکنان تازهوارد ولی با دقت و افراد حرفهای و قدیمیِ عجول ولی آگاه از قوانین سری، به شدت آسان میکند. برخی از سیاهچالهها میتوانند به طرز خاصی آزاردهنده باشند اما حتی با وجود قویترین دشمنان و گروههای Scholars of the First Sin هم بازی Dark Souls 2 همچنان در میان عناوین مدرن چندان سخت نیست. اگرچه DLC بازی که از نظر عدهای یکی از سختترین تجربههای Dark Souls را ارائه میدهد، میتواند به خوبی با Elden Ring رقابت کند.
هنوز هیچ خبری در رابطه با DLCهای احتمالی Elden Ring منتشر نشده و در حالی که طرفداران منتظر رونمایی احتمالیِ آن هستند، به نظرم مناطق اختیاری بازی برای مقایسه کافی هستند. هر دو منطقه اختیاری به شدت سخت و طاقتفرسا بوده و به نظر میرسد که Elden Ring حتی از مکانیزمهای Co-op دستکشهای بدنام Dark Souls 2 هم الهاماتی گرفته باشد. کمتر باسی در Elden Ring به سختیِ Fume Knight بوده اما در همین حال هیچ باسی از Dark Souls 2 هم نمیتواند از نظر درجه سختی در کنار Sir Alonne قرار بگیرد.
وقتی این فاکتور که کدام یک از بازیها شرایط را برای بازیکن راحتتر و روانتر میکند را در نظر بگیریم، پاسخ دادن به اینکه کدام بازی دشوارتر است تا حدی آسان میشود؛ اما در اینجاست که یکی از جنبههای بحثبرانگیز Elden Ring خود را نشان میدهد. بازیکنان بیتجربهی Elden Ring عاشق مکانیزم Spirit Ashes هستند چرا که میتوانند در کنار یک NPC متحد با ضرباتی قوی به سراغ باسها بروند؛ حرکتی که گاهی اوقات بنابر دلایلی توسط برخی بازیکنان مورد سرزنش قرار میگیرد. اگر بازیکن به خوبی از Spiritها استفاده کند، بازی آسانتر میشود اما با این وجود باز هم پایینتر از Dark Souls 2 قرار نمیگیرد چرا که درجه سختی کلیِ Dark Souls 2 به لطف دشمنان کند و سادهاش همچنان پایینتر از Elden Ring قرار دارد؛ در کل سختترین مبارزات Elden Ring هم به خوبی یادآور Fume Knight بوده و تا انگار حدی از آن نشات گرفته شدهاند. Elden Ring همچنان در صدر لیست قرار میگیرد اما با این وضعیت به نظر میرسد که در ادامه مقاله بازیهای مدرنتر Souls از آن جلو خواهند زد.
تنوع بلیدها در Elden Ring باعث میشوند تا درجه سختی بازی برای هر بازیکن متفاوت باشد
عنوان Bloodborne با افزایش سرعت و قدرت هوش مصنوعی دشمنان، حکم نقطهی عطف بازیهای Soulslike استودیو From Software را دارد. همچنین ابزار و تواناییهای بازیکنان نیز به لطف حرکات جدید و معرفی مکانیزم هنرهای اسلحه (Weapon Arts) در Dark Souls 3 رشد قابل توجهی داشته است. شاید زمانی که از تمامی مکانیزمها و ابزاری که Elden Ring در اختیار بازیکن قرار میدهد استفاده کنید، مقدار دشواریِ Elden Ring کمی پایینتر از این دو بازی و DLCهایشان قرار بگیرد اما این در صورتی است که برخی از فرضهای ما واقعیت داشته باشند. هیچ دو شخصیتی در Elden Ring ماجراجویی، بیلد و استراتژی یکسانی ندارند؛ حتی اگر مقصود و هدف اصلی هر دوی آنها گشت و گذار و کاوشِ سرزمین Lands Between باشد. یک Mimic Tear بازسازی شده با بیلد خونریزی/یخ میتواند تقریبا هر چیزی را در Elden Ring تکه و پاره کند اما دستیابی به آن به زمان و دانش نیاز دارد. شاید Elden Ring به طور بالقوه از Dark Souls 3 و Bloodborne سادهتر باشد اما نمیتوان به طور قطعی چنین حرفی زد چرا که 100 درصد صادق نیست.
آنچه باقی میماند، دیگر عناوین Soulslike هستند که البته بیشتر از اینکه سخت و بیرحم باشند، با بازیکن راه میآیند. افزایش سختی و طولانیبودن روند دشوار Elden Ring در بخشهای پایانی و مناطق اختیاری بازی آن را به راحتی بالاتر از عناوینی نظیر Ender Lilies ،Code Vein و Star Wars Jedi: Fallen Order قرار میدهد اما تعدادی از بازیهای Soulslike هستند که بالاتر از بقیه قرار میگیرند. مثلا برای پیشروی در بازی Sekiro: Shadows Die Twice از همین استودیوی From Software باید کاملا به سیستم Parry بازی مسلط شد و در نتیجه آن را از نظر توانایی و مهارت در استفاده از مکانیزمها از عنوان بعدیِ استودیو سختتر میکند. به طور مشابه، شاید کمپین اصلی Hollow Knight هم آسانتر باشد اما برای شکستدادن باسهای DLC آن باید ضربات را به نحو احسن اجرا و تا جایی که میشود هم از ضربهخوردن دوری کرد. شاید بتوان گفت که در میان بازیهای Soulslike عنوان Nioh بیشترین شباهت را به Elden Ring دارد چرا که در این بازی نیز گاهی اوقات به لطف تواناییهای قدرتمند و افزایش مهارتها میتوان دشمنان را راحتتر شکست داد. اینکه چالشهای کدام بازی سختتر بوده قابل بحث است اما این بدین معناست که هر دوی آنها دارای ویژگیهایی هستند که سبب میشوند بازیکنان برای امتحان آنها دوباره به بازی بازگردند.
بازی Elden Ring هم اکنون برروی کنسولهای PS4 / PS5 / Xbox One / Xbox Series X | S و پلتفرم PC در دسترس است. شما میتوانید در ادامه دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GameRant
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.