بازگشتی باشکوه برای مسترچیف؛ نگاهی به نقدها و نمرات Halo Infinite
چیزی به عرضه عنوان Halo Infinite در تاریخ ۸ دسامبر (۱۷ آذر) نمانده است و حالا با انتشار تعداد زیادی از نقدها و نمرات این عنوان، به نظر میرسد با عنوانی فوقالعاده از سری Halo رو به رو هستیم. حالا طبق رسم همیشگی در این مقاله قرار است نگاهی کلی به بازی و روند توسعهاش داشته باشیم و پس از آن سراغ نقدها و نمراتش میرویم. با ما همراه باشید.
نگاه کلی
همانطور که میدانید، این عنوان یک بازی اول شخص در سبک شوتر است که توسط استودیو 343 Industries توسعه یافته و توسط Xbox Game Studios منتشر میشود. این عنوان ششمین نسخه اصلی سری Halo میباشد و ادامه دهنده داستان Master Chief به دنبال اتفاقات Halo 5: Guardians است. برعکس سایر نسخههای سری، بخش چندنفره در این عنوان رایگان میباشد.
ایم عنوان ابتدا قرار بود که به عنوان لانچ تایتل کنسولهای Xbox Series X|S در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) عرضه شود ولی در آگوست ۲۰۲۰ تاخیر خورد. بازی حالا در تاریخ ۸ دسامبر (۱۷ آذر) برای پلتفرمهای PC / Xbox One / Xbox Series X|S عرضه میشود. بخش چندنفره این بازی از تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در بتای آزاد قرار داشت تا جشن گیرنده سالگرد ۲۰ سالگی Xbox باشد.
گیمپلی
عنوان Halo Infinite، یک عنوان شوتر است که بخش اعظم آن از زاویه دید اول شخص روایت میشود و شامل سلاحها و وسائل نقلیه مخصوص به سری Halo، مثل Warthog میشود. این عنوان شامل ویژگیهای مختلفی مثل Grapple Shot و Thruster برای بازیکن و شخصیت اصلیاش یعنی Master Chief میشود، این ویژگیها به مسترچیف اجازه میدهند تا خودش را به سوی دشمنان کشیده یا آیتمهای مختلف را به سوی بیاورد.
بخش داستانی بازی شامل یک محیط نیمه جهان باز میشود؛ بازیکنان میتوانند آزادان بخشهای نقشه بازی که شامل دنیای حلقهای Zeta Halo میشود را گشت و گذار کنند. بخشهای مختلف این بازی از هم جدا شده و در ابتدای بازی نیز قابل دسترسی نیستند. همچنین محیطهای خطیای در طول این دنیا نیز وجود داند. در سراسر محیط بازی Forward Operating Bases وجود دارند که میتوانید آنها را خالی از دشمنان کرده و برای خود تسخیر کنید. این محیطهایی که تسخیر میکنید به عنوان مکانهایی برای Fast Travel در دسترس شما خواهند بود و همچنین به شما Valor میدهند که میتوانید با استفاده از آن سلاحها و وسائل نقلیه جدید برای خود بگیرید.
بخش چندنفره بازی نیز دربردارنده گیمپلی سنتی سری Halo است و مدهایی مثل Slayer، Capture the Flag و مدهای دیگر در آن به شکلهای 4v4 و Big Team Battle وجود دارند، مورد دوم شامل مسابقههای 12v12 است، رقمی که سری برای اولین بار به آن دست مییابد.
ویژگی جدید اضافه شده به بخش چندنفره، قابلیتهای مختلف میباشند که به بازیکنان اجازه میدهند تا از قدرتهای ویژه برای چندبار استفاده کنند، این ویژگیها شامل دویدن سریع، استتار و شارژهای Repulsor میشوند که میتوانند دشمنان و به طور کلی انواع و اقسام پرتابهها را به عقب میراند.
بخش داستانی
به گفته زیرمجموعه مایکروسافت یعنی 343 Industries که سازندگان سری Halo نیز میباشند، این عنوان سومین قسمت از Reclaimer Saga است که به دنباله Halo 4 و Halo 5: Guardians میباشد. داستان Halo Infinite بسیار انسانیتر بوده و پروتاگونیست بازی یعنی Master Chief John-117 نقشی مرکزیتر نسبت به Halo 5 دارد.
تریلر بازی در E3 2018 نشان داد که بازی روی یک Halo Ring جریان دارد و این Halo Ring اخیرا به شکل اسرارآمیزی ضربه دیده است، این تریلر همچنین طراحی زره MJOLNIR برای کرکتر مسترچیف را نیز به تصویر کشید، زرهی که از نظر طراحی شباهت زیادی به آن چه در Halo 2 و Halo 3 دیده بودیم داشت. استودیو 343 Industries بعدها تایید کرد که آن Halo Ring، در اصل Installation 07 یا همان Zeta Halo میباشد. Banished، یک گروه که توسط Brute رهبری میشود که پیش از این نیز در عنوان استراتژی ریلتایم Halo Wars 2 دیده میشد.
پلات کلی عنوان Halo Infinite در مورد تلاش مسترچیف جهت پیدا کردن یک هوش مصنوعی به نام The Weapon است و میخواهد با همکاری او، جایگاه همراه قبلی مسترچیف یعنی Cortona، که او هم یک هوش مصنوعی بود، را پیدا کند و تهدیدهای موجود را خاتمه بخشد.
روند توسعه
این عنوان توسط 343 Industries با کمک استودیوهای SkyBox Labs، Sperasoft، The Coalition، Certain Affinity و Atomhawk سخته میشود. این عنوان همچنین از موتور بازی سازی Slipspace Engine بهره میبرد. نوشتن داستان بازی از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در آن زمان نیز بازی تحت عنوان Halo 6 خطاب میشد. نویسندگی این بازی برعهده "پائول کراکر" (Paul Crocker) قرار داشت که یکی از کارگردانهای بخش داستانی بازی نیز میباشد.
آرتیستهای بازی "جاستین دینگه" (Justin Dinges) و "نیکولاس بوویه" (Nicolas Bouvier) بوده و بخش چندنفره نیز به کارگردانی "تام فرنچ" (Tom French) و "پیتز هینتزه" (Pierre Hintze) ساخته شده است.
مدیر توسعه بازی آقای "فرانک او کانر"(Frank O'Connor) در آگوست ۲۰۱۹ اظهار داشت که Halo Infinite در حال ساخت بوده و روی کنسول Xbox One فوقالعاده به نظر میرسد و همچنین روی کنسولهای Xbox Series X|S نیز فوقالعاده به نظر میرسد.
در ۲۷ آگوست سال ۲۰۲۰ (۵ شهریور ۱۳۹۹)، استودیو 343 Industries اعلام کرد که آقای "جوزف استیتن" (Joseph Staten)، که پیش از این نویسنده ارشد و کارگردان عناوین Halo در Bungie بود، به عنوان رهبر بخش داستانی به تیم توسعه Halo Infinite پیوسته است. بعدها 343I اعلام نمود که نقش استیتن تغییر کرده و او مدیر نوآوری این عنوان میباشد. در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۶ آبان) اعلام شد که رئيس استودیو یعنی "کریس لی" (Chris Lee) از این پروژه جدا شده است.
همچنین این بازی شاهد بازگشت Split-Screen خواهد بود زیرا اعتراضات زیادی به حذف این ویژگی از بازیهای قبلی شده بود. بازی همچنین از هردوی کراسپلتفرم و کراسپرگرشن میان Xbox و Microsoft Windows پشتیبانی میکند.
نقدها و نمرات
بازی تا بدین لحظه با ۷۳ نقد موفق شده تا نمره ۸۶ را به دست بیاورد که نمره خوبی میباشد. از این ۷۳ نقد، تنها ۴ نقد نمره متوسط داشته و ۶۹ نقد نمره خوب دارند. این عنوان به طور کلی دوران سخت و پر افت و خیزی را قبل از عرضه تجربه نمود و نمایشهای ضعیف آن باعث شده بودند که بدبینی زیادی به بازی بوجود بیاید، ولی به مرور زمان با عرضه بتاهای بخش چندنفره بازی و عملکرد خوب آنها، نظر بسیاری به بازی برگشت. حالا نیز با عرضه نمرات، مشخص است که با عنوان ظاهرا خوبی طرف هستیم.
طبق رسم همیشه از نمرات پایینتر شروع کرده و به سراغ نمرات بالاتر میرویم.
PlaySense: 70
«مسترچیف برگشته ولی ماجراهای ما در Zeta Halo باعث شده که احساسات چندان خوبی به آن نداشته باشم. گیمپلی بازی فوقالعاده است و خصوصا Grapple Hook بهترین بخش بازی به حساب میآید، ولی بازی بعد از یکسال اضافی برای توسعه، هنوز تمام شده نیست! بخش تکنفره بازی به هیچ وجه خاطره انگیز نمیباشد و محیط آن به طور کلی تکراری بوده و سطح بازی از نظر تکنیکی نیز فاجعه است. در حالی که ما لذت زیادی از بخش چندنفره بازی بردیم، به طور کلی استودیو 343 Industries با این نسخه نتوانست آن طور که باید، یک Halo بسازد.»
Forbes: 75
«این عنوان ممکن است بهترین بخش داستانیای را داشته باشد که 343 Industries تاکنون ساخته است ولی با وجود این که من دو نسخه قبلی را زیاد دوست نداشتم، نمیدانم این عنوان به طور کلی چقدر موفق عمل کرده است. استاندارد من در این زمینه، عنوان Halo: Reach است و در حالی که من از Infinite هم لذت زیادی بردم و میتوانم پتانسیل فراوان این کانسپت را ببینم، ولی باز هم چیزی در مورد Infinite وجود دارد که در مقایسه با بخش داستانی سایر Haloها و سایر بازیهای جهان باز، کوچک و ناتمام به نظر میآید. من نیازی به نقشه Assassin's Creed ندارم تا ۲۰۰ ساعت صرف گشت و گذار در آن کنم ولی حس میکنم نیاز به تنوع بیشتری در این بازی داشتم که داستان و شخصیتهای بهتری داخلش تعریف شده باشند.»
Trusted Reviews: 80
«عنوان Halo Infinite در زمینه وفاداری به اصول اولیهاش فوقالعاده عمل میکند. شوتینگ بازی عالی است، خصوصا در ترکیب با قابلیت جدید یعنی Grappleshot و داستان بازی نیز بسیار خوب نوشته شده و درگیر کننده میباشد، حتی با وجود این که نمیتواند پایانی حماسی برای سه گانه 343 Industries باشد. در عین حالی که من خوشحالم که استودیو سازنده بازی در حال آزمایش چیزهای جدید است، زیاد طرفدار این فرمت جدید و جهان باز این عنوان نیستم، فرمتی که بسیار معمولی به نظر رسیده و شامل اهدافی تکراری است.»
«خوشبختانه این موضوع تاثیر خاصی روی مراحل خطی بازی نمیگذارد و شما اکثر بازی را تجربهای کلاسیک از سری Halo خواهید داشت. البته بهترین بخش بازی نیز بخش چندنفره آن است. این بخش چیز تازهای را به سری اضافه نمیکند ولی ولی گیمپلی فوقالعاده و سادگی آن باعث لذتبخشتر شدن تجربه بازی میشوند.»
XGN: 85
«بعد از سالها غیبت، Halo برگشته است، آنهم با یک بخش داستانی هیجان انگیز. استودیو سازنده بازی، آن احساس کلاسیک Halo را در بازی نگه داشته و در عین حال المانهای جدید به فرمول آن اضافه کرده است. ساختار جهان بازی یک نسخه سبکتر از چیزی است که ما امروزه میشناسیم ولی به طور کلی گیمپلی اعتیاد آور بازی باعث میشود کل این تجربه فوقالاده به نظر برسد و این احساس به بخش چندنفره نیز منتقل میشود. البته مشکلات تکنیکی مختلفی وجود دارند ولی به طور کلی Halo Infinite یک نسخه خوب در این فرانچایز نمادین دنیای گیم است.»
Pure Xbox: 90
«عنوان Halo Infinite قدم بزرگی رو به جلو به حساب میآید، انتقال به محیط جهان باز توانسته تعادل خوبی میان بخشهای کلاسیک و روایتمحور Halo و بخشهای جدید و گیمپلی آزادی محور بازی برقرار کند. البته بازی پرفکت نیست، بخش داستانی بازی مشکلات خودش را دارد و یکی از آنها این است که Zeta Halo از نظر تکنیکی، جالبترین جهان بازی نیست که تاکنون تجربه کردهایم. ولی مبارزات فوقالعاده بازی این ضعفها را میپوشانند. اکشن Halo هیچوقت از این بهتر نبوده است و با وجود دشمنان فراوان در بخش داستانی و یک بخش چندنفره فوقالعاده، این عنوان روایتگر بازگشت فوقالعاده Master Chief است.»
IGN: 90
«بخش داستانی Halo Infinite دقیقا چیزی است که سری به آن نیاز داشت. این عنوان مسترچیف را از لحاظ مبارزاتی به منحصر به فردترین و جذابترین حالت خودش میآورد و در عین حال از ایدههای قدیمی استفاده میکند تا لحظاتی جدید و خاطرهانگیز بوجود بیاورد. داستان بازی البته به طور کلی چه برای کسانی که سری را از قبل دنبال میکردند یا تازه به سراغ آن آمادهاند، زیاد جذاب نیست ولی در کل این بازی ارزش ۶ سال صبر را داشت.»
Gamespot: 90
«Halo Infinite به شدت سعی میکند تا تبدیل به چیزی شود که یک Halo است و مسترچیف را به یک پدر نمادین برای یک هوش مصنوعی ساده و جوان تبدیل کرده و آن را وارد یک دنیای جهان باز میکند. اینطور که در نهایت به نظر میآید، این ریسک برای فرانچایز منطقی بود و Infinite یک بازی فوق العاده است. المان های مختلف داستان اصولا در بخش ضعیف بازی قرار دارند و خوبی بیش از اندازه Grappleshot باعث میشود سایر تجهیزات مسترچیف زیر سوال برود ولی این موارد چیز بزرگی به حساب نمیآیند و می توان به جرئت گفت این بازی بهترین بخش داستانی Halo در چند سال اخیر بوده و یک تصویر کامل از این که یک Halo باید چگونه باشد است.»
GamesBeat: 100
«من را یک طرفدار Halo بدانید. من هیچوقت نگاه خوبی به Infinite نداشتم ولی حالا که اینجاست، میتوانم بگویم بسیار بیشتر از چیزیست که انتظار میرفت.»
VG247: 100«عنوان Halo Infinite پرفکت نیست. مشکلات و مواردی دارد ولی در عین حال عرضهای فوقالعاده است؛ این عنوان دقیقا چیزیست که یک Halo باید باشد. در سالهای اخیر Halo وضعیت خوبی نداشت ولی این عنوان همانند یک تیتر بزرگ میباشد که در آن نوشته شده نه، Halo تمام نشده و هیچوقت نزدیک تمام شدن هم نبوده است. هنوز هم این فرانچایز مهم بوده و هنوز هم عالی است. من همچنین منتظرم تا ببینم بازی با آپدیتها نیز چطور خواهد شد زیرا عرضه آن هم فوقالعاده بود و به طور کلی میتوانم بگویم که بازهم برای آینده Halo هیجان زدهام.»
Windows Central: 100
«عنوان Halo Infinite یک بازی فوقالعاده است که بسیار فراتر از انتظارات من عمل نمود و المانهای جدید و هیجانانگیز را وارد فرمول سنتی سری کرد. 343 Industries با این بازی به بهترین عنوان خود دستيافت.»
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.