استودیوی 343Industries از زمانی که در سال 2007 به دلیل اتمام همکاری استودیوی Bungie و شرکت Microsoft تاسیس شد، همواره در ارائهی یک بازی Halo باکیفیت، تقلا کرده است. گاهی اوقات، آنها تلاش زیادی میکردند اما اثر نهایی، رضایت طرفداران دیرینه را جلب نمیکرد، و گاهی اوقات هم استودیوی 343i واقعا کم کاری میکرد. اما اکنون، به نظرم زمانی است که سران و کارکنان 343i به معنای واقعی کلمه، باید از خود خجالت بکشند!
بازی Halo Infinite طی کنفرانس مایکروسافت در E3 2018 به صورت رسمی معرفی شد. استودیوی 343i با یک تریلر in-engine خیره کننده، نسخهی جدید این فرنچایز را معرفی کرد. آنها با این تریلر، قدرت ورژن جدید انجین بازیسازی Slipspace را به رخ کشیدند و نوید اثری را میدادند که به ریشهها باز میگشت. زمان گذشت و در سال 2019 نیز استودیوی 343i مجددا یک تریلر سینماتیک دیگر منتشر کرد و خبری از گیمپلی نبود.
سازندگان اعلام کردند که Halo Infinite در پاییز 2020 منتشر خواهد شد. درست پنج سال بعد از انتشار Halo 5: Guardians. به هر حال، این مسئله چندان ناراحت کننده نبود. بعد از شکست بازی Halo 5: Guardians اکثر طرفداران ترجیح میدادند که برای یک Halo ایدهآل صبر کنند. صرف پنج سال برای ساخت یک ریبوت که به ریشهها وفادار است، باید کافی باشد. اینطور نیست؟ بنابراین همه انتظار یک بازی فوقالعاده را داشتند.
زمان گذشت و در E3 2020، مهمترین کنفرانس ممکن برای شروع یک نسل جدید، از گیمپلی بازی Halo Infinite به صورت رسمی رونمایی شد و ما بالاخره توانستیم آن فاجعهای که در درون استودیوی 343i در حال اتفاق بود را به چشم ببینیم!! گرافیک بازی افتضاح بود و به روشنی مشخص بود که بسیاری از بخشهای مختلف هنوز تکمیل نشدهاند. واقعا نامیدکننده بود. اصلا سازندگان یا حتی شرکت مایکروسافت، با خودشان چه فکری کردند که تصمیم گرفتند آن ورژن شدیدا ناقص را به نمایش بگذارند و تضمین دهند که نسخه نهایی Halo Infinite همراه با عرضهی کنسولهای نسل نهم وارد بازار خواهد شد؟
پس از اعتراضات شدید طرفداران و ژورنالیستها، و بازخورد بسیار منفیای که سازندگان از مردم دریافت کردند، مایکروسافت اعلام کرد که بازی Halo Infinite تا سال 2021 تاخیر خواهد خورد. خب این خبر بسیار خوبی بود. همانطور که پیشتر گفتم، طرفداران ترجیح میدادند که برای یک Halo ایدهآل صبر کنند. همه نسبت به استودیوی 343i ابراز همدردی میکردند. مردم، شرایط سخت کار در دوران کرونا و ساخت بازی برای چندین کنسول مختلف را درک میکردند. حتی زمانهایی که از عملکرد فاجعهبار Cyberpunk 2077 برروی کنسولها صحبت میشد، همواره از Halo Infinite به عنوان یک مثال موفق یاد میکردند و اشاره میکردند که سازندگان برای حفظ کیفیت بازی، انتشار آن را به تعویق انداختند.
اما به نظر میرسد که یک سال هم زمان کافی برای جمع و جور کردن آن فاجعه کافی نبود. استودیوی 343i تا جایی که میتوانست، بازی را به تاخیر انداخت و در آخرین زمان ممکن، یعنی در ماه دسامبر، نسخه کامل Halo Infinite را روانهی بازار کرد. این درحالیست که بسیاری از بخشهای بنیادین بازی، همانند بخش کوآپ و Forge از محصول نهایی حذف شده بودند. استودیوی 343i قول داد که بخش کوآپ را در طی سه ماه اول سال 2022 و بخش Forge را در 6 ماههی اول سال 2022 به بازی اضافه خواهد کرد. اکنون در پنجمین ماه میلادی 2022 هستیم و هنوز هیچ خبری نیست. اما این تنها قسمت ناامیدکنندهی ماجرا نیست…
ترند «جهانباز» دامن Halo را هم گرفت و بنا به دلایلی نامشخص، استودیوی 343i نیز به این نتیجه رسید که جهانباز کردن Halo Infinite ایدهی خوبی است... ! آنها بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را به عنوان الگوی خود انتخاب کردند و بدترین کپی ممکن را از یک شاهکار تاریخی توسعه دادند! بازی Halo Infinite دارای جهانیباز اما شدیدا خالی و یکنواخت است. در دنیای بازی، تنها یک سرزمین با یک پوشش گیاهی ثابت وجود دارد.
فکر نمیکنید برای یک بازی «علمی تخیلی» که همواره داستانهایی در وسعت سیارات، کهکشانها، گونههای مختلف فضایی، حلقههای Halo و غیره را روایت میکرده، داشتن تنها یک سرزمین نه چندان بزرگ با پوشش گیاهی و آب و هوای یکسان کمی، تنها کمی (!)، شرمآور است؟ آیا بخاطر شرایط سخت کار در دورهی کرونا بوده؟ آیا به دلیل کم تجربگی سازندگان در خلق آثار جهانباز بوده؟ همهی این بهانهها مزخرف هستند!
به استودیوی FromSoftware نگاه کنید. یک استودیوی نسبتا کوچک ژاپنی، با بودجهی کم، بدون تجربهی قبلی در ساخت بازیهای جهانباز، تصمیم گرفت اثری جهانباز بسازد. آنها بازی Sekiro: Shadows Die Twice را در ابتدای سال 2017 منتشر کردند و درست 5 سال بعد از آن، شاهکارِ Elden Ring را در ابتدای سال 2022 به ما تحویل دادند. بله، تیم سازندهی Sekiro با تیم توسعه دهندهی Elden Ring متفاوت بود اما اگر تیم سازندهی Dark Souls III هم وظیفهی ساخت Elden Ring را بر عهده داشته، باز هم صرفا 6 سال را به ساخت Elden Ring اختصاص داده است؛ درست مدت زمانی که 343i برای ساخت Halo Infinite صرف کرد!
استودیوی FromSoftware نیز درگیر شرایط سخت دوران کرونا بود، آنها هم هیچ تجربه و شناختی در ساخت بازیهای جهانباز نداشتند، و حتی برخلاف تیم 343i بودجه و حمایت یک شرکت تیلیارد دلاری را هم نداشتند. اما Elden Ring به یکی از بهترین بازیهای تاریخ تبدیل شد و Halo Infinite به بدترین نسخهی تاریخ فرنچایز Halo!
حال بیایید این دو اثر را با یکدیگر مقایسه کنیم. به Elden Ring نگاه کنید؛ یک شاهکار در ستینگ فانتزی با جهانی بینهایت بزرگ و وسیع، پرجزئیات، زیبا و باشکوه، که گرافیک خیرهکنندهای دارد. اما Halo Infinite که درمورد سیارات و کهکشانهاست و «باید» جهانی بزرگ و متنوع داشته باشد، تنها به یک محیط Sandbox کوچک با طراحیهای یکنواخت محدود شده و گرافیک چندان خوبی هم ندارد.
سری بازیهای Halo همواره شوکیسهای گرافیکی فوقالعادهای برای کنسولهای Xbox بودهاند. بازی Halo 3 زمانی که منتشر شد، جایزهی «بهترین گرافیک سال» را دریافت کرد. عنوان Halo 4 هم در انتهای نسل هفت، به طرز خیرهکنندهای، نهایت قدرت کنسول Xbox 360 را به تصویر میکشید. حتی بازی پرایراد Halo 5: Guardians هم جلوههای گرافیکی بینظیری را برروی Xbox One ارائه میداد.
اما اکنون بازی Halo Infinite را داریم که حتی به عنوان یک بازی نسل هشتمی نیز گرافیک چندان دندانگیری ندارد. بهانههایی مثل «میاننسلی بودن پروژه» و یا «محدودیت سخت افزار نسل هشت» مزخرفاتی بیش نیستند اگر به بازیهای نسل هشتمیای نظیر Red Dead Redemption II یا God of War نگاه کنیم. کنسولهای نسل هشت قادر به اجرای چنین بازیهای سنگین و خیرهکنندهای بودهاند. بنابراین کمی غیرمنطقی است که ضعفهای گرافیکی Halo Infinite را کاملا به دوش سخت افزار کنسولهای نسل هشتم بیندازیم.
مشکل دیگر این است که Halo Infinite در ارائهی محتوا نیز اثری شدیدا ضعیف است. در همان سرزمین کموسعت و کمتنوعی که درموردش صحبت کردیم، فکر میکنید که چه فعالیتها و ماموریتهایی وجود دارد؟ به هر حال، وقتی سازندگان تصمیم میگیرند بازی خود را به اثری جهانباز تبدیل کنند، بدین معناست که برای محتویات جهانشان را هم ایدههایی دارند، درسته؟ خیر! جهانِ Halo Infinite صرفا شامل همان مراحل یکنواخت و تکراری سایر عناوین سطحی جهانباز روز است؛ نظیر مبارزه با تعدادی دشمن، تصرف آن Outpostهای مزخرف تکراری، و فعالیتهایی که مشابهش را هزاران بار در بازیهای یوبیسافت و امثالش دیدهایم.
من واقعا نمیفهمم که ایدهی مخزنهای مواد منفجره و برجهای پخش پروپاگاندا (Propaganda Tower) چگونه راهشان را از سری Just Cause به Halo Infinite باز کردند! باورکردنی نیست! برج پروپاگاندا در هیلو؟ پروپاگاندا برای چی، بر سر چی؟ این دیگر واقعا یک شوخی بیمزه است! یقین دارم که کارکنان و سران تیم سازندهی Halo Infinite بدترین بازیسازان صنعت بازی هستند که هیچ ایده و خلاقیتی از خودشان ندارند که تصمیم گرفتند از Just Cause که ستینگ و دنیای کاملا متفاوتی دارد، کپی برداری کنند.
وقتی از تهی بودن سازندگان Halo Infinite در زمینهی خلاقیت و ایدهپردازی صحبت میکنم، باور کنید که اغراق نمیکنم. بگذارید چند مثال مشخص و تایید شده برایتان بیاورم. بخش کمپین بازی Halo Infinite قرار بود همانند Breath of the Wild یک جهان بزرگ و قابل تعامل داشته باشد اما در اواسط توسعه، سازندگان به این نتیجه رسیدند که چنین هدفی مناسب Halo نیست و تصمیم گرفتند که دنیای Halo Infinite را محدودتر نگه دارند. آیا هیچ یک از سران پروژه، شعورِ فهم این موضوع را در ابتدای پروژه نداشتند؟ آیا آن همه وقت، هزینه، و نیروی کاری باید به هدر میرفت تا به چنین نتیجهای برسند؟
در بخش مالتیپلیر نیز در ابتدا قرار بود بخش آنلاین بازی با الهام گیری از Overwatch یک تجربهی آنلاین قهرمان محور ارائه دهد که در آن Heroهای مختلف و منحصر به فردی وجود داشته باشند. این ایده هم پس از مدتی کنار گذاشته شد و حدود یکی دو سال از زمان توسعه به سطح آشغال پرتاب شد. بگذریم که چنین کپیبردازیهای مفتی برای فرنچایزی که در طول تاریخ، خودش جریان ساز و صاحب سبک بوده، واقعا شرمآور است. اما حالا که چنین تصمیمی گرفته شده چرا باید وسط کار رها شود؟ این اولین باری نیست 343i بازی خود را وسط توسعه ریبوت میکند. بازی Halo 5: Guardians نیز چندین بار دچار ریبوتهای ریز و درشتی شده بود.
این کاملا بیلیاقتی استودیوی 343i و خالی از خلاقیت بودن سران و اعضای آن را نشان میدهد. از نظر من، اینکه "چون 343i خالق اصلی سری Halo نیست، پس به فرصت نیاز دارد" و این حرفا، دیگر توجیههای مسخرهای هستند. آنها بیش از 10 سال فرصت داشتهاند تا خودشان را ثابت کنند، یا حداقل از ساخت سری Halo کنار بکشند. اما آنها به ساخت بازیهای ضعیفی در سری Halo ادامه دارند. به شخصه فقط Halo 4 را میتوانم به عنوان اثری ارزشمند و درخورِ نام Halo حساب کنم. درحالی که Halo 5: Guardians و Halo Infinite شوخیهای زشتی بیش نبودند...
استودیوی 343i تصمیم گرفت تا بخش آنلاین Halo Infinite را به صورت رایگان عرضه کند و با استفاده از یک سیستم بتل پس ضعیف و ناعادلانه، و پرداختهای درون برنامهای بسیار گرانقیمت، درامدزایی طولانی مدتی داشته باشد. من میفهمم که هدف آنها چی بوده؛ آنها میخواستند Fortnite خودشان را داشته باشند و با انتشار بازی به صورت رایگان برروی دو نسل کنسول و رایانههای خانگی، بیشترین تعداد بازیکن را جذب کنند. ولی نه تنها چنین کاری شایستهی فرنچایز Halo Infinite نیست، بلکه در همین مسیر هم 343i شکست خورد.
آنها یک بازی سرویس محور رایگان را بدون آمادگی لازم برای حمایت منظم، منتشر کردند. طرفداران ماهها است که از عدم وجود محتوای کافی ناراضی هستند و وضعیت فصل دوم آن نیز اسفناک است. وضعیت بخش آنلاین Halo Infinite به قدری افتضاح است که حتی سازندگان بازی نیز اعلام کردهاند که آنها هم از شرایط فعلی و آیندهی نزدیک این بازی «سرویس محور» راضی نیستند. شاید دو یا سه سال دیگر، وضعیت Halo Infinite همانند بازی Sea of Thieves بهبود یابد و به یک اثر سرویس محور فوقالعاده تبدیل شود. اما باز هم باید بگویم که، لیاقت فرنچایز Halo بیشتر از یک بازی رایگان سرویس محور است که بعد از سه سال بالاخره به یک بازی قابل قبول تبدیل شود.
سگانهی اول Halo همواره جزء بهترین بازیهای شوتر اول شخص محسوب میشده است. آنها نقدهای بسیار مثبت و امتیازات متای بسیار بالایی دریافت میکردند. همواره جوایز مختلفی در طول سالهای مختلف، به سری Halo اختصاص داده میشد. ارزش و محبوبیت Halo در میان طرفداران Xbox به حدی است که مایکروسافت تصمیم داشت تا کنسولهای نسل نهم خود را همراه با عرضهی روز اول این بازی روانهی بازار کند؛ درست مثل زمانی که اولین کنسول Xbox همراه با بازی Halo: Combat Evolve به بازار آمد و همهی مردم برای تجربهی آن بازی، یک کنسول Xbox میخریدند. در برنامههای سالگرد 15 سالگی برند Xbox نیز فرنچایز Halo از موضوعات تبلیغاتی اصلی بود.
اما Halo Infinite نه تنها اثری نیست که گیمرها بخاطرش یک کنسول نسل نهمی بخرند، بلکه حتی بازیای نیست که دارندگان Xbox وقتشان را برایش تلف کنند! تصور کنید که آن همه تبلیغات، والپیپرهای درخشان در دور تا دور جعبهی کنسول، ادیشن اختصاصی Xbox Series X با طرح Halo، و صدها سوژهی تبلیغاتی دیگر را تماشا کردهاید و سپس تصمیم میگیرید که Halo Infinite را برروی کنسول خود اجرا کنید. احتمالا باید بازی شگفتانگیزی باشد که تمامی تبلیغات برند Xbox در دو سال اخیر را به خودش اختصاص داده، اینطور نیست؟
و سپس با بازیای در سطح Fortnite یا Call of Duty: Warzone مواجه میشوید! که البته یک بخش کمپین داستانی هم دارد و سعی میکند جریانات پیچ در پیج کورتانا را بیش از پیش کش دهد... ! شاید تنها نکتهی مثبتی که بتوان در وصف بازی Halo Infinite گفت، سیستم تیراندازی آن باشد؛ که خب یک سیستم مبارزات روان و جذاب، برای فروش بتلپس و پرداختهای درون برنامه تقریبا ضروری است!!
من کاملا باور دارم که استودیوی 343i شدیدا بیلیاقت و خالی از خلاقیت است. آنها 6 سال زمان، منابع، هزینه، و تیم را هدر دادند و حتی با کمک پنج استودیوی دیگر، یعنی SkyBox Labs، Sperasoft، The Coalition، Certain Affinity، Atomhawk هم نتوانستند بازی قابل قبولی در سری Halo توسعه دهند. آنها 15 سال زمان داشتند تا برای ساخت یک Halo خوب آماده شوند. اما اکنون، به نظرم دیگر کافیست. در حال حاضر، بزرگترین خدمتی که سران مایکروسافت میتوانند در حق Halo بکنند، این است که دیگر اجازهی ساخت هیچ نسخهی دیگری از Halo را به 343i ندهند. حتی بهتر از آن این است که این استودیو را کاملا تعطیل کنند؛ چرا که بعید میدانم هرگز بتوانیم اثر خوبی از سوی بازیسازان این استودیو ببینیم!
کلام پایانی
از نظر من، بازی Halo Infinite ناامیدکنندهترین بازی در تاریخ فرنچایز Halo است. استودیوی 343i از ساخت چنین بازیای باید خجالت بکشد. آنها اصلا باید از عملکرد خود در طی این 15 سال شرمسار باشند. Halo شایستهی چنین کمپین و بخش چندنفرهی ضعیفی نیست، بلکه باید از آن به عنوان پیشتازی در سبک «شوتر اول شخص» یاد شود. Halo باید فرنچایزی باشد که سایر عناوین برای الهامگرفتن از آن تلاش کنند. باید اثری باشد که در تاریخ به عنوان یکی از بهترین و تاثیرگذارترین آثار زمان خودش ثبت شود.
اما برای دستیابی به چنین اهدافی، به تیم خوش ذوق و بااستعدادی نیاز است که دارای یک هدف و نگرش (Vision) جدید و انقلابیای باشند، نه اینکه 15 سال سعی کنند که صرفا دستههای مختلف طرفداران را راضی نگه دارند! هر فرنچایزی در یک برههی زمانی، باید بیخیال طرفداران و آنچه که مردم میخواهند شود و سعی کند مسیر جدیدی را برای خود ایجاد کند. به God of War نگاه کنید. سازندگان بعد از God of War III و God of War: Ascension دیگر برایشان مهم نبود که مردم چه میخواهند و چه انتظاراتی دارند. بلکه با یک هدف جدید و نگرش هنرمندانه، اثری متفاوت را خلق کردند که کاملا خلاف انتظارات مردم بود، اما همه عاشق این بازی جدید شدند. Halo Infinite به چنین اتفاقی نیازمند است.
نظر شما چیست؟ آیا شما از تجربهی نهایی بازی Halo Infinite راضی بودهاید؟ یا انتظارات دیگری از آن داشتهاید؟ لطفا نظرات و دیدگاههای خود پیرامون این بازی را با ما به اشتراک بگذارید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.