تحلیل فنی عنوان Dying Light 2؛ هیولای ری‌تریسنگ

تحلیل فنی عنوان Dying Light 2؛ هیولای ری‌تریسنگ

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 2 ماه و 21 روز پیش

فهرست مطالب

عنوان Dying Light 2 در زمینه اندازه جهان باز و کیفیت گرافیکی، سطح بالایی را از خود نشان می‌دهد و سازنده بازی یعنی Techland نیز می‌گوید که شما ۵۰۰ ساعت زمان نیاز دارید تا تمام مراحل فرعی را کامل کرده و محتواهای اضافی بازی را آزاد کنید.

ما این عنوان را روی ده عدد از بهترین کارت‌های گرافیک Nvidia و AMD تست کردیم تا ببینیم این عنوان چطور اجرا می‌شود و همچنین روی کارت‌های GeForce RTX 3060 و Radeon RX 6600 XT نیز تنظیمات مختلف بازی را امتحان کردیم.

قبل از این که به سراغ نتایج برویم، باید بگوییم که عنوان Dying Light 2 توسط Nvidia پروموت شده است و شامل افکت‌های ری‌تریسینگی مختلف شده و از DLSS نیز پشتیبانی می‌کند. برای کاربرانی که از RTX استفاده نمی‌کنند نیز بازی از FSR Upscaling پشتیبانی نمی‌کند و خود بازی نیز از قابلیت آپ‌اسکیل پشتیبانی می‌کند. عملکرد بازی رو کارت گرافیک‌های رده بالا یا میان‌رده روی رزولوشن 1080p و تنظیمات High وضعیت خوبی دارد ولی مثل همه بازی‌های ری‌تریسینگی، روشن کردن یک یا چند تنظیمات مربوط به ری‌تریسینگ، می‌تواند به سادگی عملکرد بازی را کاهش دهد.

ما قبل از تست کردن درایورهای کارت گرافیک‌ها را نیز آپدیت کردیم، برای AMD ما از درایور 22.2.1 و برای انویدیا از درایور 511.65 استفاده کردیم که هردوی آن‌ها برای عنوان Dying Light 2 عبارت Game Ready را همراه خود می‌بینند. البته این موضوع به معنای این نیست که عملکرد بازی در آینده بهتر نخواهد شد، ولی در هر صورت برای بازی کردن این بازی، بهتر است تمام کارت گرافیک‌ها بهینه‌سازی‌ها و تنظیمات مناسبی داشته باشند.

ما همچنین کامپیوتری که با آن کارت گرافیک‌ها را تست می‌کنیم را با یک پردازنده i9-12900K ارتقا دادیم و مادربرد آن نیز MSI Pro Z690-A DDR4 WiFi است که XMP نیز روی آن روشن می‌باشد. ما همچنین ویندوز خود را به Windows 11 Pro ارتقا دادیم زیرا عملا برای گرفتن بهترین عملکرد از پردازنده‌های Alder Lake، به این سیستم عامل نیاز است. این موضوع باعث می‌شود تا گلوگاه‌های پردازنده بسیار کم شود و از آن جایی که ما در این تست تمرکز ویژه‌ای روی کارت گرافیک داریم، این موضوع الزامی است.

همچنین احتمال می‌رود پردازنده‌های سطح پایین‌تر کارت گرافیک‌های سریع را محدود کنند. برای مثال پلتفرم‌های قدیمی‌تر PCIe 3.0 ممکن است عملکرد کارت‌هایی مثل RX 6500 XT و 6600 XT را نیز کاهش دهند، البته تا حدی کم‌تر.

ما برای این تست‌ها از کارت گرافیک‌های رفرنس استفاده می‌کنیم و تنها استثنائات، یعنی کارت‌هایی که ما موفق نشدیم تا نسخه رفرنس AMD یا Nvidia را برای آن‌ها پیدا کنیم و فرکانسی بالاتر از کارت‌های رفرنس خود دارند، دو کارت XFX RX 6500 XT و ASRock RX 6600 XT Phantom Gaming می‌باشند که هردوی آن‌ها اورکلاک شده می‌باشند. بسته به کارت گرافیک و کارخانه انجام دهنده اورکلاک، اصولا کارت‌های کاستوم از نظر عملکردی ۳ الی ۵ درصد عملکرد بهتری دارند.

عنوان Dying Light 2 بنچمارک داخلی‌ای برای خود ندارد و ما برای ارزیابی عملکرد بازی، آن را چندین بار در تنظیمات مختلف اجرا کردیم. زمان روز می‌تواند تاثیر خاصی روی عملکرد بازی بگذارند بنابرین برای برابر کردن تمامی تست‌ها، ما در بازی استراحت کردیم تا به ساعت ۸ صبح برسیم و سپس تست هر کارت گرافیک را آغاز کردیم. اصولا اولین تست‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند زیرا متغیر‌های زیادی دارند ولی دو تست بعدی اصولا ثابت هستند.

حالا بیایید به سراغ بنچمارک‌ها برویم.

عنوان Dying Light 2 با پنج حالت مختلف عرضه شده است، Low، Medium، High، Ray Tracing و High Quality Ray Tracing. اخیرا یک پچ منتشر شد (البته شاید هم فقط روی کارت‌های AMD اینطور است) که با آن دو انتخاب آخر حذف می‌شدند ولی این موضوع تنها به خاطر روشن کردن Motion Blur بود و اگر این ویژگی را خاموش کنید، می‌توانید مجددا ببینید که تنظیمات Ray Tracing و High Quality مجددا دیده می‌شوند. جدا از حالات کلی، تنظیمات پیشرفته زیادی وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید که از آن‌ها می‌توان به انتخاب میان DX11، DX12 یا DX12 Ultimate اشاره کرد که مورد آخر برای ری‌تریسینگ لازم است.

برای چارت‌های بالا، ما RTX 3060 و RX 6600 XT را استفاده کرده و عملکرد آن‌ها را روی رزولوشن 1080p و تنظیمات گرافیکی High Quality Raytracing اندازه‌گیری کردیم. سپس سایر تنظیمات را نیز بررسی نمودیم، تنظیمات Low، Medium و High روی حالت پیش‌فرض از از DX 11 استفاده می‌کردند ولی ما از DX12 Ultimate استفاده کردیم تا ببینیم که آیا این حرکت تاثیر خاصی روی عملکرد خواهد داشت یا خیر. سپس هرکدام از تنظیمات پیشرفته را روی کم‌ترین حالت ممکن گذاشتیم و دوباره به همراه تنظیمات آپ‌اسکیلینگ مثل DLSS، FSR و Linear اندازه گرفتیم.

چیزی که بسیار مشخص است، تاثیر ری‌تریسینگ روی عملکرد کارت‌های AMD نسبت به کارت‌های Nvidia می‌باشد. با رفتن از HQ RT به تنظیمات معمولی Raytracing باعث شد تا عملکرد هردو کارت گرافیک حدود ۲۴ درصد بهتر شود ولی خاموش کردم ری‌تریسینگ به طور کامل باعث شد تا فریم‌ریت کارت گرافیک RX 6600 XT عملا سه برابر شود! این در حالی که است که عملکرد کارت RTX 3060 تنها کمی بیشتر از دوبرابر شد. این تفاوت عملکرد در تنظیمات پایین‌تر نیز ادامه دارد و به ترتیب در تنظیمات Medium و Low، کارت AMD عملکردی ۴ و ۵ برابر را به خود دید در حالی که کارت Nvidia از نظر عملکردی نهایتا تنها ۳ برابر بهتر از حالت اولیه می‌شد.

البته این موضوع می‌تواند به خاطر این باشد که کارت AMD به طور کلی کار خود را نیز با عملکرد پایین‌تری آغاز کرد ولی بدون ری‌تریسیگ، کارت RX 6600 XT سریع‌تر از کارت RTX 3060 به حساب می‌آید و این موضوع با سایر تست‌هایی که ما انجام دادیم نیز تطابق دارد، به طور کلی کارت AMD در این مقایسه عملکردی نسبتا بهتر از خود جای می‌گذارد و در هر صورت، هردوی این کارت‌ها از این بازی عملکرد خوبی می‌گیرند و Dying Light 2 روی این دو کارت عملکردی قابل قبول می‌دهد.

 در زمینه تنظیمات پیشرفته مختلف نیز باید بگوییم که اکثر آن‌ها تاخیر خاصی روی عملکرد بازی ندارند. رفلکشن‌های Raytracing بزرگ‌ترین فاکتور این بخش هستند و با گذاشتن آن‌ها روی Low، می‌توان بهبود ۱۶ درصدی عملکرد روی RTX 3060 و بهبود ۲۴ درصدی عملکرد روی RX 6600 XT را دید. همچنین Sun Shadows Quality نیز تاثیر نسبتا قابل توجهی روی فریم‌ریت دارد و به دنبال آن هم Fog Quality اثر خود را می‌گذارد. تنها تنظیمات دیگری که تاثیری بیشتر از ۵ درصدی رو فریم می‌گذاشت و جزو تنظیمات آپ‌اسکیلینگ نبود، روشن کردن RT Flashlight همراه با روشن کردن چراغ قوه در بازی بود.

به طور کلی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا تمام تنظیمات Raytracing را خاموش کنید، مگر کارتی مثل RX 6700 XT یا کارتی از سری RTX داشته باشید. ما همچنین پیشنهاد می‌کنیم که از FSR و DLSS استفاده کنید، حتی با کارت‌های رده بالا. این ابزارهای آپ‌اسکیلینگ عملکرد شما را به طرز قابل توجهی روی هر کارت گرافیکی بهبود می‌بخشند ولی تاثیر آن‌ها روی کیفیت تصویر در 1080p با FSR و Linear روی Balanced یا Performance Mode، قابل توجه است. DLSS به طور کلی ظاهر بهتری دارد ولی افزایش عملکرد آن هم کم‌تر است.

عملکرد کلی Dying Light 2

ما همچنین به سراغ انواع مختلف کارت گرافیک‌ها رفتیم و همانطور که در عکس بالا می‌بینید، تنظیمات High با استفاده از DX11 پایین‌ترین تنظیماتی بود که ما ده کارت خود را روی آن تست کردیم . تقریبا می‌توان گفت که بازی تقریبا روی همه کارت‌ها قابل بازی می‌باشد. کارت RTX 3060 اندکی کم‌تر ۶۰ فریم می‌گیرد و RX 6500 XT نیز بین کارت‌ها ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. این کارت روی تنظیمات Medium عملکرد بهتری ثبت کرد ولی باز هم نتوانست به ۶۰ فریم برسد، حتی با روشن کردن FSR. به طور کلی اما این کارت فریم‌ریت قابل قبولی را به ثبت رساند.

نتایج AMD vs Nvidia نیز آن طور که ما انتظار داشتیم به ثبت رسیدند. کارت RTX 3090 رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد و تنها اندکی بهتر از RX 6900 XT عمل می‌کند ولی عملا کسی متوجه این تفاوت نمی‌شد و البته افراد بسیار کمی این کارت‌ها را دارند، نه تنها آن کارت‌ها بلکه به طور کلی کارت‌های RX 6700 XT به بالاتر بسیار کم‌یاب هستند، سایر کارت‌ها هم به طور کلی روی 1080p و High عملکرد خوبی را نشان می‌دهند.

برای کارت‌های نسل قبلی مثل GTX 1660 یا 1650 یا کارت‌های سری RX-5000 کمپانی AMD نیز ری‌تریسینگ وجود ندارد و تنظیمات Medium و High به همراه FSR Quality Mode به این کارت‌ها کمک می‌کنند که تا ۶۰ فریم بر ثانیه بروند.

بالا بردن تنظیمات تا High Quality Raytracing باعث افت ۱۸ الی ۲۱ درصدی کارت‌ها می‌شود که البته منطقی است. حتی سریع‌ترین کارت گرافیک AMD نیز نیازمند مقداری آپ‌اسکیلینگ بود تا به ۶۰ فریم بر ثانیه برسد در حالی که RTX 3070 Ti و بالاتر از آن می‌توانند به راحتی این مقدار دست‌یابند. در عین حال RTX 3050 و RX 6600 XT نیازمند DLSS و FSR هستند تا به ۳۰ فریم بر ثانیه برسند.

اجرای بازی روی 2560x1440 بدون DLSS یا FSR فریم‌ریت کارت گرافیک را تا ۶۰ فریم بر ثانیه پایین می‌آورد ولی RTX 3090 اینجا هم عملکرد خوبی داشت و بالاتر از این فریم بازی را اجرا کرد. در حالی که DLSS و FSR عملا یکی نیستند و DLSS به طور کلی از نظر ظاهری بهتر است، خصوصا در رزولوشن‌های پایین‌تر، شما می‌توانید ببینید که حتی در تنظیمات بالا نیز این ویژگی‌ها چقدر به عملکرد کمک می‌کنند. RTX 3070 Ti و کارت‌های بالاتر می‌توانند به راحتی به ۶۰ فریم بر ثانیه برسند و RX 6900 XT نیز به سختی به ۶۰ فریم رسید و می‌توان گفت که عملا هیچ کارت AMD نمی‌تواند بهتر از این ثبت کند.

در پایان تست‌ها نیز ما رزولوشن 4K را با بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کردیم و اکثر کارت‌های مدنظر ما می‌توانستند بدون نیاز به FSR یا DLSS به ۳۰ فریم برسند. Nvidia می‌گوید که برای این رزولوشن شما باید از DLSS Performance Mode استفاده کنید که عملکرد شما را حداقل ۳۰-۴۰ درصد بهبود می‌بخشد. با این حرکت کارت گرافیک 3080 می‌تواند به ۶۰ فریم نزدیک شود و 3090 و همچنین 3080 Ti نیز از ۶۰ فریم عبور می‌کنند. با اجرا کردن روی رزولوشن 4K اصلی بدون آپ‌اسکیل اما فریم‌ریت بازی بسیار پایین آمده و حتی RT 3090 به سختی به ۳۰ فریم بر ثانیه می‌رسد!

نگاه کلی

اگر شما طرفدار بازی‌های جهان باز هستید، قطعا Dying Light 2 ارزش بازی کردن را دارد. داستان بازی گاها ضعیف می‌شود و چند ساعت اول بازی نیز کند پیش می‌روند ولی هنگامی که شما مهارت‌های بیشتری در زمینه پارکور باز کنید و سلاح‌های بهتری داشته باشید، گشت و گذار در محیط هم برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد شد. عناوین سری‌های Far Cry و Assassin’s Creed نیز دنیاهایی بزرگ به همین شکل دارند ولی شهر Villedor نیاز شما به زامبی‌ها را ارضا می‌کند!

گرافیک بازی نیز بسیار خوب است و در حالی که گرافیک عالی به معنای بازی عالی نیست، می‌تواند باعث بهتر شدن تجربه بازی شود. ری‌تریسینگ زیاد برای بازی لازم نیست و با وجود این که ما آن را در تست‌های خود روشن گذاشته بودیم، می‌توانیم بگوییم که مواردی مثل Global Illumination، Shadows و Reflections به طور کلی برای ارتقای گرافیک بازی بهتر عمل می‌کنند. اگر کارت شما دارای ویژگی ری‌تریسینگ نیست، نگذارید این موضوع مانع تجربه بازی شود، البته مگر این که از زامبی‌ها خسته باشید، در غیر این صورت، بهتر است به آغوش آن‌ها رفته و سلاخی‌شان کنید!

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط