باشکوه‌تر از همیشه؛ نقدها و نمرات Elden Ring

باشکوه‌تر از همیشه؛ نقدها و نمرات Elden Ring

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 2 ماه و 5 روز پیش

فهرست مطالب

عنوان Elden Ring یک بازی اکشن نقش آوری است که توسط استودیو مطرح ژاپنی یعنی FromSoftware ساخته شده و توسط Bandai Namco Entertainment منتشر شده است. کارگردانی بازی برعهده آقای "هیدتاکا میازاکی" (Hidetaka Miyazaki) بوده و این عنوان به طور کلی با همکاری نویسنده فانتزی مطرح و معروف یعنی آقای "جرج آر آر مارتین" (George R. R. Martin) ساخته شده است، کسی که ستینگ کلی بازی را طراحی کرده و نوشت.

این عنوان در تاریخ ۴ اسفند برای پلتفرم‌های PS4 / PS5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC عرضه شد و توانست نمرات بسیار خوبی را به دست بیاورد. نقدهای بازی به طور کلی عالی بوده‌اند و از بخش‌های مختلف بازی اعم از گیم‌پلی و درجه سختی، خصوصیت‌های مختلف و همچنین پیشرفت نسبت به بازی‌های قبلی سری «سولزبورن» تمجید شده است.

داستان کلی

عنوان Elden Ring در سرزمین Lands Between جریان دارد، زمانی بعد از نابود شدن Elden Ring معروف و تکه نکه شدن ذراتش به نام Great Runews. سرزمینی که زمانی به کمک Ring و Erdtree به شکوه زیادی سیده بود، حالا توسط زاده‌های Demigodها و Queen Marika the Eternal اداره می‌شود و هرکدام از این‌ها دارای بخشی از حلقه هستند که آن‌ها را خراب کرده و قدرت زیادی در اختیارشان می‌گذارد. به عنوان Tarnished، که از Lands Between تبعید شده‌اند، حالا بعد از شکسته شدن Ring به آن جا برمی‌گردند. بازیکنان در نقش Tarnished، باید تمام Great Runeها را پیدا کرده و Elden Ring را بازسازی کنند و تبدیل به Elden Lord شوند.

مراحل ساخت و عرضه

این عنوان توسط استودیو FromSoftware ساخته شده و توسط کمپانی Bandai Namco Entertainment عرضه می‌شود. این عنوان در E3 2019 معرفی شد و در ابتدا قرار بود تنها برای PC / PS4 / Xbox One عرضه شود. تا ژوئن ۲۰۲۱ هیچ اطلاعات دیگری در مورد بازی داده نشد ولی در آن زمان اعلام گشت که بازی در ژانویه ۲۰۲۲ عرضه می‌شود و همچنین بازی نسخه مخصوص PS5 و Xbox Series X|S نیز خواهد داشت. در اکنبر ۲۰۲۱، اعلام گشت که بازی تا ۲۵ فوریه تاخیر خورده است.

این عنوان توسط کارگردان ژاپنی معروف هیدتاکا میازاکی کارگردانی شده و ساخت دنیای آن نیز برعهده نویسنده معروف رمان‌های مختلف جرج آر آر مارتین بوده است که بیشتر برای کارهایی مثل A Song of Ice and Fire شناخته می‌شود. میازاکی به عنوان یکی از طرفداراهای کارهای مارتین، به او پیشنهاد داد تا باهم روی یک پروژه کار کنند و به او آزادی کامل داد تا پیش‌زمینه داستان بازی را بسازد. میازاکی از ایده‌های او به عنوان پایه و اساس روایت داستان بازی استفاده کرد و پروسه الهام‌گیری خود را به استفاده از دفترچه‌های دانجن مستر در نقش آفرینی‌های رومیزی تشبیه نمود!

تعدادی از کارکنان سریال تلویزیونی Game of Thrones که الهام‌گیری شده از نغمه یخ و آتش یا A Song of Ice and Fire است نیز به توسعه بازی کمک کردند. مثل سایر بازی‌های میازاکی، داستان بازی طوری طراحی شده بود که به طور کامل از سوی FromSoftware توضیح داده نشود و بازیکنان باید آن را براساس اتفاقات موجود در بازی‌ و صحبت کردن با NPCها متوجه شوند. میازاکی امیدوار بود که شرکت مارتین در این پروژه، باعث بهتر شدن روایت و داستان این عنوان نسبت به عناوین قبلی این استودیو شود.

کار کردن روی بازی از سال ۲۰۱۷ به دنبال عرضه شدن بسته الحاقی The Ringed City برای عنوان Dark Souls III آغاز شد و همزمان با Sekiro توسعه یافت. به عنوان بازی‌ای از سری Souls، بازیکنان قابلیت این را دارند که کرکتر شخصی سازی شده خود را بسازند. میازاکی همچنین اظهار داشت که این عنوان تکامل طبیعی بازی‌های سری Souls است و شامل یک جهان باز باز مکانیک‌های گیم‌پلی جدید و اسب سواری می‌شود.

برخلاف بسیاری از بازی‌های جهان باز، این عنوان شامل شهرهای مختلف پر از NPC نیست و دنیای بازی پر از دانجن‌های خرابه شکل می‌باشد. میازاکی اظهار داشت که کارهای "فامیتو اوئدا" (Fumito Ueda) مثل Shadow of the Colossus الهام‌بخش او بوده‌اند تا Elden Ring را بسازد و در عین حال الهاماتی در زمینه آزادی عمل از بازی‌هایی مثل The Legend of Zelda: Breath of the Wild نیز گرفته است.

گیم‌پلی

عنوان Elden Ring یک بازی سوم شخص اکشن نقش آفرینی با گیم‌پلی بر محوریت مبارزات و کاوشگری می‌باشد و المان‌های آن در سایر بازی‌های توسعه یافته توسط FromSoftware مثل Bloodborne و Dark Souls نیز وجود دارند. کارگردان بازی آقای هیدتاکا میازاکی توضیح داد که بازیکنان در ابتدا با محیطی خطی رو به رو می‌شوند ولی پس از آن می‌توانند آزادانه در The Lands Between به گشت و گذار بپردازند، سرزمینی که ۶ بخش اصلی داشته و پر از قلعه‌ها و دژها و گورستان‌های مختلف است که در نقشه جهان باز آن پهش شده‌اند. این محیط‌های اصلی از طریق یک هاب مرکزی به هم متصل شده‌اند که بازیکنان پس از مدتی در بازی آن را خواهند دید و شبیه به Firelink Shrine در Dark Souls است.

در طول بازی‌، بازیکن با NPCهای زیاد و همچنین دشمنان زیادی رو به رو می‌شود که از آن‌ها می‌توان به Demigodها اشاره کرد، کسانی که فرمانروای هر منطقه بازی بوده و به عنوان باس‌فایت‌های اصلی آن وجود دارند.

مبارزات در Elden Ring تکیه زیادی به المان‌های توسعه کرکتر دارند که در سایر بازی‌های Souls نیز یافت می‌شود و شامل مبارزات تن به تن با استفاده از مهارت‌ها، جادو‌ها و مکانیک‌های مثل بلاک کردن یا داج کردن می‌باشد. این عنوان همچنین یک سیستم مخفی‌کاری و یک سیستم سوارکاری نیز دارد که البته مخفی‌کاری پیش از این نیز به عنوان یکی از مکانیک‌های کلیدی عنوان Sekiro: Shadows Die Twice در این سری وجود داشت و از بازیکنان می‌طلبید تا از استراتژی‌های مختلفی استفادهکنند. این بازی همچنین از Stamina Bar نیز استفاده زیادی می‌برد، برخلاف Sekiro که این المان را حذف کرده بود ولی به طور کلی استفاده از این ویژگی نسبت به بازی‌های قبلی FromSoftware بسیار کم‌تر شده است.

همچنین برخلاف Sekiro ویژگی‌های بر مبنی بازیابی پس از مرگ نیز در بازی وجود ندارد ولی المان‌هایی در بازی هستند که پیشرفت بازیکن را باثبات نگه دارند.

میازاگی اظهار داشت که شخصی‌سازی در Elden Ring بسیار غنی‌تر خواهد بود و بازیکنان می‌توانند مهارت‌های مختلف را با کاوشگری در نقشه،‌ علاوه بر درخت مهارت‌ها باز کنند و همچنین برخلاف بازی‌های قبلی استودیو، سلاح‌های مورد استفاده شما از قبل مشص شده نیست. مهارت‌های موجود در بازی با استفاده از بسیاری از سلاح‌های موجود در آن قابل استفاده هستند و در کنار مهمات، قابلیت‌های جادویی و آیتم‌هایی که بازیکنان می‌توانند با استفاده از وسیله‌های یافت شده در بازی بسازند، شخصی سازی در بازی بسیار پررنگ است.

بازی همچنین دارای مکانیک‌های احضار می‌باشد و بازیکنان می‌توانند ارواح پنهان شده در بازی مثل دشمنان از پیش شکست داده شده را احضار کرده تا آن‌ها را در نبردها یاری دهند. مثل بازی‌های سری Souls، بخش چندنفره بازی نیز به شما اجازه می‌دهد تا با همکاری دوستانتان به انجام این بازی بپردازید.

نقدها و نمرات

نقدها و نمرات عنوان Elden Ring فوق‌العاده بوده‌اند. این بازی موفق شد تا در وب‌سایت Metacritic با ۴۹ نقد مختلف امتیاز ۹۷ را کسب کند و در وب‌سایت Opencritic نیز این عنوان با ۱۲۴ نقد امتیاز ۹۶ را دارد که یکی از بالاترین نمرات ثبت شده برای بازی‌های ویدیویی در این سایت است. می‌توان به راحتی گفت که این عنوان موفق شده به راحتی نظر منتقدان را جلب کرده و کیفیتی باور نکردنی ارائه دهد. در این بخش از مقاله نیز ما مثل همیشه به نمرات بازی می‌پردازیم و از نمرات پایین‌تر به نمرات بالاتر می‌رویم. با ما همراه باشید.

PlayStation LifeStyle: 90

«عنوان Elden Ring مثل عنوانی می‌ماند که گویا FromSoftware از زمان عرضه Demon’s Souls در ۲۰۰۹ تا به امروز به دنبال ساخت آن بوده است. یک جهان باز بزرگ پر شده از دشمنان چالش برانگیز، کرکتر‌هایی که مشخصا ایده‌ها و الهامات زیادی از کارهای جرج آر آر مارتین گرفته‌اند و همچنین لور معروف استودیو FromSoftware که جهت ساختن ماجراهای جذاب در بازی استفاده شده، همه و همه تجربه بازی را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کنند. شاید ماهیت فرمولیزه شده این بازی‌ها بعد از سه نسل کنسولی اندکی در حال خودنمایی باشد، ولی در هر صورت به قول معروف، سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند!»

Worth Playing: 95

«عنوان Elden Ring دقیقا همان عنوانی است که طرفداران انتظارش را داشتند. این عنوان بزرگ‌ترین بازی FromSoftware تا به امروز است و محتوای زیاد و پولیش شده‌ای نیز دارد. البته بازی طوری نیست که اگر از این ژانر لذت نمی‌برید نظرظ شما را عوض کند ولی بازی به طور کلی چیزهای زیادی را در خود دارد. تمام ویژگی‌های جدید نیز در بهترین حالت خود نیستند و حتی گاها بعضی چیزها زیادی آشنا به نظر می‌رسند ولی به طور کلی بزرگ‌ترین تعریف من از بازی، این است که بازی شبیه به یکی از بهترین عناوین ساخته شده تاکنون می‌ماند و این موضوع نشانه از کیفیت آن است. Elden Ring، عنوانی است که همه ما منتظرش بوده‌ایم.»

God is a Geek: 100

«عمیق، عریض و پر از ماجراجویی. جهان باز جذاب و کشنده Elden Ring یکی از بهترین چیزها در دنیای گیم است.»

GameSpew: 100

«ترکیب کردن مبارزات عمیق و چالش برانگیز بازی‌های FromSoftware با دنیایی پهناور و متنوع که کاوش کردن در آن همیشه لذت‌بخش است، باعث می‌شود تا Elden Ring فوق‌العاده باشد. از لحظه‌ای که شما پا در The Lands Between می‌گذارید، مشغول آن می‌شوید و در حالی که بعضی جاها از بازی عقب می‌افتید، خصوصا در مقابل باس‌هایی که شکستشان غیر ممکن به نظر می‌رسد، همیشه راه‌های دیگری وجود دارد که به سراغشان بروید، راه خوبی را انتخاب کنید و ممکن است به هنگام برگشت بسیار قدرتمندتر باشید! باید گفت که شما فقط Elden Ring را بازی نمی‌کنید، بلکه در آن زندگی خواهید کرد. این بازی شما را در اختیار خودش در خواهد آورد و شما نیز به راحتی فریب آن را خواهید خورد!»

IGN Japan: 100

«در حالی که بازی پر از میزان عظیمی محتوا می‌باشد، هیچ گاه تکراری به نظر نمی‌رسد. طراحی مراحل بازی به زبان ساده فوق‌العاده است و نقشه بازی نیز پر از حس ماجراجویی می‌باشد. در حالی که اصول اولیه مکانیک‌های جنگی از Dark Souls قرض گرفته شده‌اند، اکشن سریع‌تر و آزادی عمل زیادی در بازی وجود دارد که می‌توان از استفاده از جادو و آیتم‌ها آن را مشاهده نمود. داستان بازی نیز نسبت به بازی‌های قبلی FromSoftware دراماتیک‌تر بوده و در عین حال آسان‌تر روایت می‌شود. این ویژگی‌ و بسیاری ویژگی‌های دیگر هستند که باعث می‌شوند این عنوان یکی از بهترین بازی‌های جهان باشد.

Gaming Age: 100

«من به هنگام بازی کردن Elden Ring بسیار لذت بردم و در حالی که انتظارات من قبل از عرضه بازی بسیار بالا بوده‌اند، می‌توانم بگویم که بازی تمام انتظارات من را برآورده کرد. به نظر می‌ٰسد که این عنوان ترکیبی از بهترین چیزهایی است که FromSoftware تاکنون ساخته که با دنیایی عظیم و کاوشگری‌های زیاد و مبارزات منحصر به فرد این استودیو ترکیب شده‌ است. من نمی‌توانم بگویم آنقدر تغییر در این بازی ایجاد شده که کسانی که از Souls خوششان نیامده ممکن است از این بازی خوششان بیایند ولی معتقدم این عنوان آنقدر خوش‌ساخت و زیباست که ارزش تجربه شدن را دارد و اگر شما هم اکنون هم یک طرفدار FromSoftware هستید، باید بگویم قطعا ناامید نخواهید شد!»

logo
امتیاز این مطلب: 5
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط