انتظار برآورده شده یا ناامیدی؟ نگاهی به نقدها و نمرات Dying Light 2 Stay Human
عنوان Dying Light 2 Stay Human پس از مدتها انتظار در روز ۴ فوریه (۱۵ بهمن) ۲۰۲۲ منتشر شد. این عنوان که در سبک اکشن نقش آفرینی بوده دنبالهای برای عنوان Dying Light به حساب میآید. هردوی این بازیها توسط استودیو لهستانی Techland تولید شدهاند و عنوان Dying Light 2 Stay Human نیز در حال حاضر برای پلتفرمهای Xbox Series X|S / PS4 / PS5 / Xbox One / PC در دسترس است. نسخه Nintendo Switch نیز که از طریق سرویس ابری اجرا خواهد شد در دست توسعه میباشد.
در این مقاله ما پیشنمایش مختصری برای این بازی خواهیم داشت و سپس به سراغ نقدها و نمرات آن میرویم تا ببینیم آیا توانسته در حد انتظارات ظاهر شود یا خیر.
روند ساخت
این عنوان توسط استودیو Techland ساخته شده و منتشر میشود. تیم توسعه به طور کلی قصد داشت تا حس از دست رفتن را با این بازی به مخاطبین ارائه دهد و همچنین نشان دهد که انسانها در معرض انقراض هستند. به منظور نشان دادن این موضوع، شهری که سازندگان برای بازی طراحی کردهاند و City نام دارد، لایههای مختلفی را در خود میبیند و روی خرابههای ساختمانهای قدیمی، ساختمانهای دیگری ساخته شدهاند که انسانها در آنها جای گرفتهاند. این در حالیست زمین، در دست زامبیهاست.
به هنگام ساخت City، تیم توسعه بازی از یک تکنولوژی داخلی به نام CityBuilder استفاده کردند که بخشهای مختلف ساختمانها را به هم متصل کرده و باعث آسانتر شدن کار لول دیزاینرها میشود. این تکنولوژی باعث شد تا تیم توسعه وقت بیشتری برای طراحیهای بیشتر داشته باشند و کارها را سریعتر انجام دهند. این تیم همچنین یک موتور جدید به نام C-Engine طراحی کردند که بازی روی آن اجرا میشود.
بازی نسبت به نسخه قبلی خود تمرکز بیشتری روی داستان دارد. تیم توسعه بازی به سراغ آقای "کریس اولون" (Chris Avellone)، نویسنده و طراح عناوینی همچون Fallout: New Vegas و Pillars of Eternity رفتند تا به آنها برای نوشتن داستان بازی کمک کرده و سیستم نقش آفرینی خوبی را با توجه به تصمیمها و اهمال بازیکنان شکل دهند. تیم توسعه میخواست که در کنار ساخت یک شهر باز، داستان خود را نیز به همان شکل بسازد.
داستان بازی روی دوران تاریک جدیدی برای انسانها تمرکز میکند و مضامینی همچون خیانت و دسیسهچینی به وفور در بازی یافت میشوند. تیم توسعه همچنین نسبت به گیمپلی بازی حس خوبی داشت و معتقد بود که تمرکز بیشتری باید به سمت روایت و داستان بازی برود و برای همین در کنار آقای اولون، آنها به سراغ کمک گرفتن از تعدادی از نویسندگان The Witcher 3: Wild Hunt نیز رفتند.
در این نسخه، زامبیها برخلاف نسخه قبلی دشمن اصلی شما نبوده بلکه تنها یکی از المانهای استفاده شده در داستان بازی میباشند که باعث میشوند تا سایر کرکترها وارد دراماها و مضامین مختلف شوند. بازی همچنین نسبت به نسخه اول شاهد افزایش تعداد دشمنان انسانی است و گویا الهامات این بخش بازی از آثاری مثل The Walking Dead و Game of Thrones گرفته شده بود، آثاری که در آنها میزان خطر انسانها با دشمنان اصلی، عملا یکسان است.
این عنوان در E3 2018 در کنفرانس Xbox توسط اولون تحت عنوان Dying Light 2 معرفی شد. در ژانویه ۲۰۲۲ استودیو Techland اعلام کرد که بازی قرار نیست در اوایل ۲۰۲۰ عرضه شود و تاخیر خواهد خورد تا سازندگان زمان بیشتری را داشته باشند و در آن زمان نیز هیچ تاریخ عرضه مشخصی داده نشد. در می ۲۰۲۱ یک رویداد دیجیتالی برگزار شد که در آن اعلام گشت بازی در دسامبر ۲۰۲۱ عرضه میشود و عبارت Stay Human نیز به عنوان بازی اضافه شده بود.
بعدها اما بازی مجددا تاخیر خورد و حالا قرار بود که در ۴ فوریه ۲۰۲۲ (۱۵ بهمن) عرضه شود. همچنین در سپتامبر ۲۰۲۱ تایید شد که نسخهای از بازی تحت Cloud برای Switch عرضه خواهد شد.
به دلیل حواشی پیش آمده برای کریس اولون که در ژوئن ۲۰۲۰ رخ داد، استودیو Techland و اولون موافقت کردند تا به همکاری او در Dying Light 2 خاتمه دهند. اولون همچنین بعدها در دادگاه اعلام کرد که تمام این اتهامات کذب میباشند.
گیمپلی
عنوان Dying Light 2 Stay Human یک عنوان اکشن نقش آفرینی با مضامین ترسناک و بقا است که شامل یک جهان باز با تم آخرالزمان و زامبیها میباشد. این بازی ۲۲ سال پس از Dying Light جریان دارد و پروتاگونیست جدیدی به نام Aiden Caldwell را به خود میبیند که مهارت بسیار بالایی در زمینه پارکور دارد. بازیکنان میتوانند کارهای مختلفی مثل بالا رفتن از ساختمانها، سر خوردن، پریدن از لبهها و راه رفتن روی دیوار را انجام داده و در شهر به گشت و گذار بپردازیند.
به هنگام توسعه تایید شده بود که بازی بیش از ۳۰۰۰ انیمیشن پارکور خواهد داشت تا تجربهای بسیار روانتر را به بازیکنان بدهد. ابزارهایی مثل Grappling Hook و پاراگلایدر نیز به بازی اضافه شدهاند تا به حمل و نقل در شهر کمک کنند. بازی تمرکز ویژهای روی مبارزات تن به تن داشته و اکثر مبارزات آن تن به تن میباشند. سلاحهای بازیکن عمر محدودی دارند و بر اثر استفاده بازیکن در مبارزات کم کم از بین میروند. سلاحهای دوربرد مثل کراسبو، شاتگان و نیزه نیز قابل استفاده هستند.
زامبیهای جدیدی نیز در بازی وجود دارند و نسخه اول، زامبیها در معرض نور خورشید بسیار آهستهتر و ضعیفتر میباشند ولی در شب، بسیار پرخاشگرتر هستند.
نقشه بازی چهار برابر بزرگتر از نسخه قبلی میباشد و به هفت بخش تقسیم شده که هرکدام ویژگیهای مخصوص و مناطق مهم خود را دارند. به هنگام گشت و گذار در شهر، بازیکنان میتوانند مهمات و منابع مختلفی را پیدا کرده و از آنها برای ساختن آیتمها و سلاحهای جدید استفاده کنند. همچنین فکشنها و فرقههای مختلفی در بازی وجود دارند که بازیکن باید در مورد آنها تصمیمات مختلفی بگیرد و این تصمیمات به شکل قابل توجهی داستان و وضعیت محیط بازی و همچنین دید شخصیتهای دیگر نسبت به پروتاگونیست را تحت تاخیر قرار میدهند.
نقدها و نمرات
مثل همیشه در این بخش ما به نقدها و نمرات بازی میپردازیم و خواهیم دید که عملکرد کلی بازی چطور بوده است. بازی توانسته روی پلتفرم PS5 با حدود ۴۸ نقد امتیاز ۷۷ را دریافت کند که این امتیازات شامل ۱ امتیاز قرمز یا منفی، ۱۳ امتیاز زرد یا متوسط و ۳۴ امتیاز سبز یا خوب تا بدین لحظه بوده است. به طور کلی به نظر میرسد که بازی نتوانسته آنطور که باید امتیاز خوبی را که بسیاری خواهانش بودند کسب کند و حتی به نظر میآید که نسخههای کنسولی بازی از نظر گرافیکی و عملکرد فنی تعریف چندانی ندارند.
با این حال این عنوان هم مثل نسخه قبل قطعا طرفداران مخصوص خود را خواهد داشت و به طور کلی عنوان قابل احترام به شمار میآید و قطعا با پشتیبانی طولانی Techland، همانطور که Dying Light پشتیبانی شد، انتظار میرود تا بسیاری از ایرادات فنی بازی برطرف شود.
مثل همیشه از نقدهای ضعیف شروع کرده و به سراغ نقدهای خوب بازی میرویم.
Guardian: 40
«اگر شما در دهه گذشته یک عنوان زامبی محور بازی کرده باشید، تمام محتوای این بازی و کلیشههای پساآخرالزمانیاش برای شما آشنا و حتی تکراری به نظر خواهند آمد!»
VGC: 60
«عنوان Dying Light 2: Stay Human طوری به نظر میرسد که انگار مسیرش را گم کرده است. شروع بازی بسیار جالب بوده و نوید یک عنوان زامبی محور جذاب را میدهد، همه چیز منطقی بوده و کرکتر شما که در داستان و جهانی پویا قرار داشته، به خوبی احساس ضعف میکند. ولی با پیشروی شما در بازی، ایدههای اولیه آن کنار گذاشته شده و داستان بازی تبدیل به یک داستان زامبی محور عادی میشود و در کنار آن، مبارزات بازی نیز بسیار ساده به نظر میرسند و حتی پس از مدتی دیگر هیچ خطری در بازی حس نمیشود.»
Push Square: 70
«عنوان Dying Light 2 یک ادامه خوب برای عنوان اصلی است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. گیمپلی لوپ این عنوان بسیار خوب بوده و انتخابهای جدید شما برای حمل و نقل باعث میشوند که پارکور بسیار جذابتر به نظر برسد. البته داستان و جهان بازی که Techland نویدش را داده بود، آنطور که باید آغاز نمیشوند. انتخابهای شما تاثیر خاصی روی بازی ندارند و نقشه بازی نیز نسبت به چیزهایی که پیش از انتشار نمایش داده شده بسیار ضعیفتر میباشد. در هر صورت اما عنوان Dying Light 2 بسیار خوب به نظر میرسد و بازی کردنش بسیار لذتبخش است.»
Wccftech: 80
«عنوان Dying Light 2 یک عنوان زامبیمحور جذاب دیگر با پارکور است که استودیو Techland آن را ساخته و حتی با وجود این که گاها بازی ضعفهایی را نشان میدهد، به طور کلی تجربه جذابی است. با توجه به گلیچهای بازی و مشکلات کوچک گیمپلی و مشکلات مربوط به داستان و دنیای بازی، گزارشهای مربوط به مشکلات پشت صحنه بازی حالا منطقی به نظر میرسند. با این حال اما به طور کلی پایه و اساس بازی بسیار خوب میباشد و Techland ثابت کرده که که میتواند استودیویی توانا با توانایی ساخت فرانچایزهای مختلف باشد و من معتقدم Dying Light 2 با گذر زمان چیزهای زیادی را اثبات خواهد کرد.»
VG247: 80
«عنوان Dying Light 2 شلخته است. این بازی در عین حال بسیار منحصر به فرد و هیجان انگیزه بوده و بازی کردنش بسیار لذتبخش میباشد و یکی از بهترین ستینگهای چند وقت اخیر دنیای گیم را در خود دارد. با توجه به این موضوع اما باید باید بسیار بهتر از اینی که در حال حاضر است، باشد. استودیو Techland برای ساخت این دنباله تلاشی بسیار خوب انجام داد ولی مشخص است که نسخه بعدی این سری نباید تنها در مورد شهرهایی بزرگتر باشد. این دنباله اندازه بازی را به خوبی افزایش داد و حالا نوبت آن رسیده که عمق بازی نیز افزایش یابد.»
GamingTrend: 85
«عنوان Dying Light 2 شاید در ابتدا مثل جنازههایی که در طول روز مشاهده میکنید باشد ولی در گذر زمان به گلههایی که در شب به آنها بر میخورید تکامل مییابد! با یک گیمپلی لوپ درگیر کننده متشکل از پارکور و مبارزت، گشت و گذار در Villedor چیزیست که بسیار از آن لذت میبرید. شاید مدتی طول بکشد که درگیر بازی شوید ولی هنگامی که این اتفاق رخ میدهد و به آن آلوده میشوید، تنها کاری که میتوانید بکنید، این است که انسان بمانید!»
DualShockers: 90
«هیچ شکی وجود ندارد که Dying Light 2 دنبالهای بسیار فوقالعاده است. تمام چیزهایی که طرفداران در مورد بازی اول دوست داشتند در این بازی وجود دارد و علاوه بر آن، داستان بازی بزرگتر شده و ویژگیهای جدیدی نیز اضافه شدهاند و یک جهان باز بزرگ نیز وجود دارد که در آن کاوش کرده و غنیمت جمع کنید!»
Gaming Age: 100
«به طور کلی نظر نهایی من در مورد تجربه کلیام با Dying Light 2: Stay Human بسیار مثبت است. دیدن این که استودیو پیگیر ساخت پچهای مختلف برای فیکس کردن باگهای بازی میباشد بسیار مفید و خوب است ولی در عین حال باعث ناامیدی من شد زیرا انتظار میرفت که Techland عنوانی کاملا پولیش شده را تحویل دهد. در هر صورت من از تیم توسعه بازی تشکر فراوان میکنم که پس از عرضه نیز در کنار جامعه بازیکنان میمانند و به طور کلی انتظار میرود که سالهای پیش رو نیز ساعتهای زیادی را در Villedor بگذرانیم.»
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.