چگونه بهترین لپ تاپ را برای نیازهای خود انتخاب کنید

چگونه بهترین لپ تاپ را برای نیازهای خود انتخاب کنید

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه و 17 روز پیش

فهرست مطالب

اینکه لپ‌ تاپ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی، به نظر بحثی بیهوده می‌رسد. هر کدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند که انتخاب آن‌ها بسته به استفاده هرکس دارد. شاید بخواهید یک کامیپوتر جمع و جور و قابل حمل برای کار یا تحصیل داشته باشید، یا می‌خواهید یک لپتاپ قوی برای کارهای سنگین گرافیکی و ادیت تهیه کنید. در این مقاله به بررسی اولین قدم‌ها برای خرید لپتاپ می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید لپتاپ مورد نظر خود را تهیه کنید و هنوز در ابتدای راه هستید با اگزوگیم همراه باشید.

ممکن است با ظهور گوشی‌های هوشمند و در حال حاضر ظهور ساعت‌های هوشمند، چشم‌انداز فناوری در طول یک دهه گذشته بسیار تغییر کرده باشد، اما یک چیز وجود دارد که برای مدتی ثابت مانده است و به نظر می‌رسد قرار نیست در دراز مدت تغییر اساسی به خود ببیند: رایانههای شخصی و به‌ویژه لپ‌تاپ‌ها، که هنوز مرکز بسیاری از زندگی‌های دیجیتال برای انسان‌ها است.

با این حال و علی رغم استفاده بیشتر انسان از لپ تاپ، خرید آن لزوما آسان‌تر نشده است. به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی که امکان مواردی مانند لپتاپ‌های 2 در 1 را فراهم می‌کند (لپ‌تاپ‌هایی که دو برابر تبلت هستند)، ممکن است خرید لپ‌تاپ دشوارتر شده باشد.

در هنگام خرید لپ تاپ باید به ده‌ها نکته توجه کرد. برای شروع، شما باید به نوع لپ‌تاپی که می‌خواهید تهیه کنید فکر کنید، چه یک لپ‌تاپ معمولی، یک لپ‌تاپ 2 در 1، یک لپ‌تاپ که مخصوص بازی ساخته شده است یا یک لپ‌تاپ مناسب برای کار و تحصیل. سپس باید در مورد سیستم عاملی (OS) که می‌خواهید لپ تاپ جدیدتان بر محور آن اجرا شود (سیستم عامل مک، سیستم عامل کروم یا ویندوز) و ویژگی‌های هر کدام فکر کنید. در مرحله بعد، مشخصات سخت افزاری (رم، حافظه، گرافیک) است که مستقیماً با موارد استفاده شما مرتبط است و باید توجه دو چندان به آن‌ها داشته باشید. در نهایت، وقت آن است که به چیزهای اضافی مانند پورت‌ها، کیفیت نمایشگر و وزن لپتاپ نیز فکر کنید.

در حالی که خرید لپ تاپ می تواند چالش برانگیز باشد، این راهنما آن را کمی آسان‌تر می‌کند. برای یافتن همه چیزهایی که هنگام خرید لپ تاپ باید بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

انواع لپتاپ‌ها

قبل از تصمیم گیری در مورد مشخصات و ویژگی‌های طراحی، باید کمی تحقیقات خود را گسترده‌تر کنید و نوع لپ تاپ مورد نظر خود را بفهمید. انواع مختلفی از لپ‌تاپ‌ها وجود دارد، و لپ‌تاپ‌هایی که می‌خواهید تهیه کنید قطعا به نحوه استفاده شما از رایانه مورد نظرتان بستگی دارد (آیا شما یک گیمر حرفه‌ای هستید یا یک کاربر عادی با استفاده سبک هستید، یا حتی می‌خواهید از آن در درجه اول برای تجارت استفاده ‌کنید؟ تمام این موارد لپتاپ خاص خود را می‌طلبد). در اینجا انواع اصلی لپ تاپ‌ها آورده شده است.

لپ تاپ‌های پایه

لپ‌تاپ پایه اساساً لپ‌تاپی است که به تبلت تبدیل نمی‌شود. همچنین این لپتاپ مانند اولترابوک بسیار نازک و قدرتمند نیست و ویژگی‌های مخصوص بازی را ندارد.

البته، فقط به این دلیل که لپ‌تاپ‌های اصلی هیچ ویژگی فانتزی ارائه نمی‌دهند، به این معنی نیست که ارزش خرید ندارند. اگر به ویژگی‌های خاصی مانند نمایشگر جداشدنی نیاز ندارید، خرید رایانه‌ای که نمی‌تواند این کار را انجام دهد اما ویژگی‌های یک لپتاپ معمولی را دارد ممکن است مقداری پول برای شما ذخیره کند.

از آنجایی که لپ‌تاپ‌های پایه کمی ارزان‌تر از انواع دیگر لپ‌تاپ‌های موجود در این لیست هستند، لپ‌تاپ‌های پایه یک انتخاب عالی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مهندسین و کسانی که لپ‌تاپ را به‌عنوان یک کامپیوتر ثانویه می‌خرند، یا آن‌هایی که نمی‌خواهند پول زیادی برای آن خرج کنند، هستند.

لپتاپ‌های 2 در 1

لپ‌تاپ 2 در 1 به سرعت به یکی از محبوب‌ترین انواع لپ‌تاپ تبدیل شده است، عمدتاً به دلیل این واقعیت که یک لپتاپ همه کاره است. 2 در 1 دستگاه‌هایی هستند که هم به عنوان لپ‌تاپ و هم به عنوان تبلت عمل می‌کنند، به این معنی که می‌توان از آن‌ها برای تماشای تلویزیون در رختخواب، کار روی میز و هر چیز دیگری استفاده کرد.

به طور کلی، دو نوع  لپتاپ مختلف 2 در 1 وجود دارد که هر کدام تفاوت‌های کلیدی دارند. اول 2 در 1 با توانایی قابل جدا شدن است. با استفاده از آن، نمایشگر از صفحه کلید حذف می‌شود، به این معنی که می‌توانید از آن مانند هر تبلت دیگری استفاده کنید. نقطه ضعف این است که فضای داخلی برای سخت افزار مانند پردازنده و باتری محدود است. در نتیجه، دستگاه‌های جداشدنی 2 در 1 اغلب از قدرت کمتری نسبت به موارد معمولی برخوردار هستند. گاهی اوقات، 2 در 1 قابل جدا شدن شامل دو پردازنده (یکی در صفحه نمایش، دیگری در بدنه اصلی) برای دور زدن این نقص است. در موارد دیگر، یک باتری کوچک در قسمت نمایشگر قرار می‌گیرد در حالی که یک باتری بزرگتر زمانی که صفحه نمایش و صفحه کلید متصل هستند استفاده می‌شود.

نوع دیگر 2 در 1، مدل 2 در 1 قابل تبدیل است که اگرچه نمی‌تواند به دو قسمت مجزا تقسیم شود، اما می‌تواند چرخش کامل را رقم بزند، به شکلی که صفحه کلید پشت نمایشگر قرار خواهد گرفت و خود را به یک طراحی تبلت موقت اختصاص می‌دهد که هرگز از شاسی یکپارچه خود جدا یا منحرف نمی‌شود. تبلت به دست آمده کمی ضخیم‌تر از تبلت جداشدنی 2 در 1 است، اما اغلب به لطف فضای اضافی اختصاص داده شده برای قطعات، قدرتمندتر است.

مدل 2 در 1 برای کسانی که ایده دستگاهی را دوست دارند که می‌توانند از آن برای تماشای فیلم در رختخواب به همان راحتی که برای کار روی میز کار می‌کنند استفاده کنند، انتخابی عالی است. آن‌ها همچنین برای کسانی که مرتب سفر می‌کنند راحت هستند، زیرا به راحتی در فضاهای تنگ جا می‌شوند و برای آن صندلی‌های هواپیمای اقتصادی که همیشه کوچک هستند عالی می‌باشند.

اولترابوک‌ها

این لپتاپ‌ها که به طور کلی به عنوان مرزهای طراحی لپ تاپ در نظر گرفته می‌شوند، اغلب بسیار قدرتمند هستند. این دسته که معمولاً باریک، قابل حمل و سبک وزن هستند، بهترین گزینه برای کسانی هستند که می‌خواهند دستگاه قدرتمندی داشته باشند که بتوانند در حال حرکت از آن استفاده کنند.

طبق آن چیزی که از این لپتاپ‌ها می‌دانیم، اولترابوک‌ها برای حفظ مشخصات باریک خود باید چند تغییر یا صرف نظر در سخت افزار انجام دهند. به عنوان مثال، آن‌ها تقریباً هرگز چیزهایی مانند درایورهای DVD ندارند و پردازنده‌های کم مصرف آن‌ها که عمر باتری را بهتر از سایر پردازنده‌ها حفظ می‌کنند، سریع‌ترین نوع خود نیستند. تراشه‌های موبایل شرکت اینتل به‌طور فزاینده‌ای قوی‌تر می‌شوند و قادر به مدیریت بیشتر چیزهایی هستند که مردم در حالت عادی از لپتاپ خود می‌خواهند.

بسیاری از افرادی که بیش از چند صد دلار برای خرید لپ‌تاپ دارند، احتمالاً 2 در 1 یا اولترابوک می‌خواهند. این دستگاه ها برای تطبیق پذیری و عملکرد، احتمالا بهترین انتخاب برای کسانی هستند که می‌خواهند لپتاپی مناسب با ظاهری زیبا داشته باشند.

لپ تاپ‌های گیمینگ

لپ‌تاپ‌های گیمینگ که بیش از هر چیز برای کارایی ساخته شده‌اند، کمی ضخیم‌تر و حجیم‌تر از سایر مدل‌ها هستند، اما با این همه فضای اضافی، سازندگان می‌توانند پردازنده‌های قدرتمندتر، باتری‌های بزرگ‌تر و اغلب حتی پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی یا GPU را در ساخته خود جای دهند. لپ‌تاپ‌های بازی اغلب دارای نمایشگرهایی با وضوح بالا و پورت‌های کافی برای نمایشگرهای خارجی، ماوس‌های بازی، کیبورد و غیره هستند.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، لپ تاپ گیمینگ برای کسانی که دوست دارند یک سیستم گیمینگ جمع و جور و قابل حمل داشته باشند تا بتواند بازی‌های گرافیکی را به شکل حرفه‌ای اجرا کند، بهترین است. کسانی که به شکل معمولی و نه حرفه‌ای بازی می‌کنند ممکن است نیازی به خرج کردن پول زیاد برای یک لپ تاپ مخصوص بازی نداشته باشند زیرا اکثر لپ تاپ‌های عادی در این روزها قادر به انجام بازی‌های به شکل سبک هستند.

لپ تاپ‌های تجاری

در حالی که ممکن است این لپتاپ‌ها قابلیت‌های اولترابوک یا لپ تاپ 2 در 1 را نیز داشته باشند، لپتاپ‌های تجاری معمولاً سعی می‌کنند بین عملکرد و قابلیت حمل تعادل ایجاد کنند. اگر فردی هستید که از یک جلسه به جلسه دیگر می‌دوید، لپ تاپی می‌خواهید که نسبتاً سبک باشد و در عین حال بتواند صفحات گسترده و پاورپوینت‌هایی با اسلایدهای بی پایان را تحمل کند، این نوع لپ تاپ‌ها مورد نظر شما هستند. در عین حال، احتمالاً چیزی می‌خواهید که بادوام باشد و بتواند زندگی در جاده را تحمل کند و باید کمی مبلغ بیشتری هزینه کنید.

سیستم عامل

سیستم عامل کامپیوتر (OS)، یا در اصل نرم افزاری که همه چیز روی آن اجرا می‌شود، تجربه کاربر از لپ تاپ را شکل می‌دهد. کسانی که در اکوسیستم اپل هستند و از دستگاه‌هایی مانند آیفون و اپل تی‌وی استفاده می‌کنند، احتمالاً با رایانه‌ای که macOS روی آن است، بهتر ارتباط برقرار خواهند کرد و استفاده از این لپتاپ برای شان مناسب‌تر است. دیگران، به ویژه آن‌هایی که از تاکنون از سیستم عامل اپل استفاده نکرده‌اند، ترجیح می‌دهند از ویندوز استفاده کنند. و کسانی که به چیزی اساسی و آسان برای استفاده نیاز دارند، ممکن است از سیستم عامل کروم شرکت Google استفاده کنند.

در اینجا خلاصه ای از سیستم عامل‌های مختلف برای رایانه‌ها و تفاوت‌های اصلی بین آن‌ها آورده شده است.

ویندوز

سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت تا حد زیادی محبوب‌ترین سیستم عامل برای رایانه‌ها است، اگرچه این بدان معنا نیست که لزوماً بهترین آن‌ها نیز هست. دلیل محبوبیت آن فقط به این دلیل نیست که توانایی بالایی دارد و مایکروسافت مجوز آن را به شرکت‌های تردپارتی که به دنبال ساخت رایانه‌های خود هستند، می‌دهد. آخرین نسخه ویندوز 11 است که به طور مرتب توسط مایکروسافت به روز می‌شود.

استفاده از ویندوز نسبت به سایر سیستم عامل‌ها چند مزیت دارد. برای مبتدیان، ویندوز دارای گسترده‌ترین گزینش برنامه‌ها و بازی‌های موجود در آن است. اگر گیمر هستید این امر به ویژه مهم است، در حالی که برنامه‌های بسیار خوبی برای سیستم عامل‌های دیگر وجود دارد، کسانی که واقعاً به بازی علاقه دارند ویندوز را برای ویترین بازی‌های موجود در اکانت خود در سرویس‌های مشتری محور مانند Steam، Origin، و فروشگاه Epic Games انتخاب می‌کنند.

استفاده از رابط کاربری ویندوز به طور کلی آسان است، حتی اگر برخی آن را به سادگی macOS اپل نمی‌دانند. اگر مدتی از ویندوز استفاده کرده‌اید، باید بتوانید به راحتی با آن کنار بیایید. حتی اگر این کار را نکرده‌ باشید هم درک سیستم عامل نباید برای شما خیلی سخت باشد و پس از چند روز کار به راحتی با آن ارتباط برقرار خواهید کرد.

آخرین مورد که اهمیت آن شاید از بقیه موارد بیشتر هم باشد بحث امنیت است. در حالی که ویندوز مدت‌هاست ضعیف‌ترین سیستم‌عامل در زمینه امنیت در نظر گرفته می‌شود، اما به لطف این واقعیت که مایکروسافت به‌طور مکرر ویندوز را به‌روزرسانی می‌کند، در حال بهتر شدن است. با این حال، نصب نرم افزار آنتی ویروس بر روی رایانه ویندوزی ممکن است مفید باشد.

سیستم عاملmacOS

سیستم عامل macOS اپل نیز بسیار محبوب است، اگرچه ممکن است هرگز به شرایط ایده‌آل ویندوز نرسد؛ زیرا همانطور که گفتیم، اپل macOS را به شرکت‌های تردپارتی سازنده سخت افزار و لپتاپ نمی‌دهد. به همین دلیل، شما می‌توانید سیستم عامل macOS را فقط در دستگاه‌های ساخته شده توسط اپل بیابید، البته که آن‌ها این کار را با جلوگیری از هک‌های غیرقانونی که افراد برای کارکرد macOS روی دستگاه‌های دیگر انجام داده‌اند صورت می‌دهند.

چندین مزیت برای استفاده از رایانه macOS نسبت به سایر لپ تاپ‌ها وجود دارد. برای شروع، macOS کمی کاربرپسندتر از ویندوز است (محیط کاربری بهتری دارد)، به علاوه در کنار دستگاه‌های دیگر اپل مانند iPhone و iPad بسیار خوب کار می‌کند. به عنوان مثال، آخرین نسخه، macOS Catalina، به شما این امکان را می‌دهد از iPad خود به عنوان صفحه دوم (یا سوم) برای Mac خود استفاده کنید و حداقل یک دلیل برای استفاده مجدد و گردگیری خاک تبلت قدیمی که در کشوی میز تخت خواب خود قرار داده است به شما می‌دهد.

سیستم عامل کروم

سیستم عامل کامپیوتری شرکت گوگل که به نام سیستم عامل کروم آن را می‌شناسیم، چند مزیت خاص دارد (و همچنین چند عیب). این سیستم عامل کمی متفاوت از سایر سیستم عامل‌های موجود در این لیست است زیرا عمدتاً مبتنی بر وب و به اصطلاح آنلاین طراحی شده است. به این معنا که برای استفاده از بسیاری از ویژگی های سیستم عامل کروم، باید به اینترنت متصل باشید.

با این حال، خوشبختانه، گوگل در یک سال گذشته اندکی آن را تغییر داده است. این روزها، سیستم عامل کروم حتی می‌تواند بسیاری از برنامه‌های اندروید را اجرا کند و این موضوع پای سیستم‌عامل را به طیف وسیعی از ویژگی‌های اضافی باز می‌کند که در غیر این صورت در دسترس نبودند. با سیاست‌هایی که گوگل در نظر دارد، شرایط برای این سیستم عامل احتمالاً بهتر نیز خواهد شد. شرکت گوگل مرتباً سیستم عامل کروم را با ویژگی‌های جدید همراه با بهبودهای امنیتی و پایداری به‌روزرسانی می‌کند.

با این حال، با توجه به محدودیت‌های آن، سیستم عامل کروم شاید ساده‌ترین سیستم عامل برای استفاده باشد، و بیشتر «برنامه‌ها» در سیستم‌عامل کروم، در صورتی که دسترسی نت پرسرعت داشته باشید باشکوه هستند. این بدان معناست که سیستم عامل کروم برای اجرای خوب و پر سرعت کارهای سپرده شده به آن انرژی زیادی مصرف نمی‌کند. مجوز استفاده از آن نیز ارزان است و برای تولیدکنندگان تردپاتی باز است، به این معنی که طیف وسیعی از دستگاه‌های سیستم عامل کروم در دسترس هستند.

مشخصات لپ تاپ

در حالی که فاکتور مدل و سیستم عامل فاکتورهای بسیار مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند، مشخصات داخلی نیز تأثیر زیادی بر عملکرد کلی دارند. وقتی لپ‌تاپ مشخصات بهتری داشته باشد، احتمالاً سریع‌تر و طولانی‌تر عمل می‌کند. اما بهبود عملکرد، البته، سخت افزاری بهتری می‌طلبد و این موضوع نیز قیمت بالاتری به همراه دارد. در اینجا خلاصه‌ای از مشخصات اصلی لپ تاپ وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

پردازنده‌ها

پردازنده یا واحد پردازش مرکزی (CPU)، مغز کامپیوتر است. هر کاری که در رایانه انجام می‌دهید یا توسط CPU یا در صورت نیاز به ارائه تصویر در زمان واقعی، توسط واحد پردازش گرافیکی (GPU) پردازش می‌شود. به همین دلیل گفتن این موارد بسیار مهم است که یک لپ تاپ با پردازنده مناسب بخرید.

ما قصد نداریم عمیقاً به نحوه عملکرد پردازنده‌ها بپردازیم، اما به اصول اولیه خواهیم پرداخت. کلاک پردازنده اساساً سرعت عملکرد یک پردازنده را تعیین می‌کند، اما پردازنده‌ای با سرعت کلاک بالاتر همیشه سریعتر از پردازنده با سرعت کلاک پایین‌تر عمل نمی‌کند. دلیل آن این است که برخی از پردازنده‌ها «هسته» بیشتری دارند. با دو هسته، یک پردازنده می‌تواند دو وظیفه را در یک زمان پردازش کند. با چهار هسته، می‌تواند چهار عمل را پردازش کند و به همین ترتیب.

کارت گرافیک

لپ‌تاپ‌ها معمولاً پردازنده‌های گرافیکی را حذف می‌کنند، زیرا اکثر CPUها دارای قابلیت‌های اولیه پردازش گرافیکی داخلی هستند و به این دلیل که GPUهای مجزا فضای زیادی را اشغال می‌کنند حذف آن‌ها از لپتاپ‌ها منطقی است. با این حال، شرکت‌هایی مانند Nvidia و AMD در چند سال گذشته منابع زیادی را برای توسعه پردازنده‌های گرافیکی موبایل اختصاص داده‌اند و این روزها می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با پردازش گرافیکی اختصاصی پیدا کنید.

با این حال، اکثر مردم به آن نیازی ندارند. اگر یک گیمر هاردکور هستید یا در زمینه ویرایش ویدیو یا تصویر کار می‌کنید، ممکن است ارزش خرید یک لپ تاپ با کارت گرافیک اختصاصی مانند Nvidia GeForce MX150 داخلی را داشته باشد، اما اگر کاربر عادی هستید که می‌خواهید به وب گردی و تماشای نتفلیکس بپردازید، یک GPU اختصاصی تعبیه شده در پردازنده شما غیر ضروری است و فقط مبلغ بیشتری به شما تحمیل می‌کند.

رم

RAM یا حافظه با دسترسی تصادفی، اساساً تعیین می‌کند که رایانه چقدر فضای ذخیره‌سازی فایل‌ها را برای استفاده فوری دارد. برنامه‌ها و سرویس‌هایی که در رایانه شما باز هستند در RAM ذخیره می‌شوند، جایی که پردازنده در صورت نیاز می‌تواند به سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کند.

به طور کلی، رم بیشتر همواره بهتر است، اما هشدارهایی وجود دارد. به عنوان مثال، رم سریع‌تر، می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر عمر باتری داشته باشد، البته فاکتور قیمت بیشتر را هم نباید نادیده بگیریم. به نظر می‌رسد حافظه رم محبوب برای اکثر مردم حدود 8 گیگابایت رم باشد، اگرچه نظرات بسته به مورد استفاده و حرفه شما متفاوت است. کمتر از 8 گیگابایت برای رایانه‌های مقرون به صرفه‌ای که بر روی مرور وب و مصرف رسانه‌های غیرفعال متمرکز هستند منطقی است. فعالیت‌های سنگین‌تر مانند بازی و ویرایش ویدیو ممکن است نیاز به رم بیشتری داشته باشد.

ذخیره سازی

وقتی صحبت از ذخیره فایل‌هایی مانند عکس‌ها و اسناد می‌شود، فهرست بی‌پایانی از گزینه‌های جایگزین برای هارد دیسک سنتی وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که حافظه داخلی دیگر مهم نیست، همانطور که احتمالاً می توانید از بازار پر رونق SSD متوجه شوید. این دستگاه‌های ذخیره‌سازی فلش جدید ساکت‌تر، کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از دستگاه‌های قبلی مبتنی بر دیسک چرخان هستند.

به نوعی اگرچه SSD ها از نظر عینی بهتر از هارد دیسک‌ها هستند، اما قیمت آن‌ها بسیار بیشتر است. به هر حال، با گذشت زمان قیمت آن‌ها معقول‌تر می‌شود و ما هنوز فکر می‌کنیم که یک لپ تاپ با SSD داخلی ارزش خرید را دارد. اگر می‌خواهید هزینه را کاهش دهید، می‌توانید یک لپ‌تاپ با فضای ذخیره‌سازی محلی کافی انتخاب کنید و یک اشتراک فضای ذخیره‌سازی ابری (برای iCloud، OneDrive یا Dropbox) برای جبران کسری خریداری کنید.

طراحی لپ تاپ

در حالی که مشخصات داخلی عملکرد لپ‌تاپ را تعیین می‌کند، طراحی آن می‌تواند گردش کار شما را تغییر دهد یا خراب کند. طراحی فقط بحث زیبایی نیست، صفحه نمایش، پورت‌ها، صفحه کلید، ترک‌پد و تقریباً هر چیز دیگری که بدون شکستن شاسی قابل مشاهده است را در بر می‌گیرد. در اینجا چند عنصر طراحی وجود دارد که باید هنگام خرید یک لپ تاپ جدید در نظر بگیرید.

نمایشگر

ممکن است فکر کنید که نمایشگر لپ‌تاپ شما مهم نیست، اما باید بدانید که این مورد قطعه‌ای است که باید در مورد آن فکر کنید. برای شروع، باید به اندازه نمایشگر فکر کنید. کامپیوترها عموماً تا صفحه نمایش 17 اینچی دارند که تا 11 اینچ کاهش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد نقطه نظر مردم اکثرا در محدوده 13 اینچی باشد.

شما همچنین می‌خواهید وضوح صفحه نمایش را در نظر بگیرید. هر چه وضوح تصویر بالاتر باشد، تصویر واضح‌تر است. در پایین‌ترین سطح، بسیاری از لپ تاپ‌ها هنوز وضوحی در محدوده 1366×768 پیکسل دارند، اما اگر توانایی پرداخت آن را دارید، رایانه‌ای با حداقل وضوح  1920×1080 ارزش سرمایه گذاری را دارد. اگرچه اپل به شما خواهد گفت که وضوح تصویر  ایده آل برای یک پنل 13 اینچی حدود 2560×1600 است، بسیاری از سازندگان لپ تاپ به حوزه 4K Ultra HD (3840x2160) برای صفحه نمایش‌های خود دست یافته‌اند.

پورت‌ها

علیرغم دنیای بدون سیم ما، پورت‌های لپ تاپ شما هنوز تمام کارایی خود را از دست نداده‌اند. اکثر لوازم جانبی رایانه از طریق درگاه USB متصل می‌شوند، چه USB نوع A کلاسیک یا جدیدتر USB-C.

برخلاف USB، پورت‌های HDMI به طور خاص برای داده‌های ویدیویی استفاده می‌شوند و معمولاً برای اتصال به نمایشگر خارجی استفاده می‌شوند. برخی از لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر از شکل کوچکی از پورت HDMI به نام Mini-HDMI استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تمام پورت‌های قدیمی را به نفع USB-C حذف کرده‌اند. در هر صورت، اگر قصد دارید هر از چند گاهی از نمایشگر دوم استفاده کنید یا کامپیوتر خود را به تلویزیون متصل کنید، احتمال زیادی وجود دارد که به آداپتور نیاز داشته باشید.

چند پورت دیگر نیز برای بررسی وجود دارد. احتمالاً یک جک هدفون برای استفاده صدا می‌خواهید، و ممکن است یک اسلات کارت SD برای وارد کردن عکس‌ها از دوربین خود بخواهید.

وب کم‌ها

بیشتر لپ‌تاپ‌ها دوربینی برای چت ویدیویی در خود دارند و اغلب اوقات برای این منظور به اندازه کافی خوب هستند. محل قرارگیری وب‌کم بسته به مدل کمی تغییر می‌کند، اکثر لپ‌تاپ‌ها وب‌کم خود را بالای صفحه نمایش دارند، در حالی که برخی آن را زیر نمایشگر دارند. برخی از مدل‌های جدیدتر حتی یک دوربین پاپ آپ تعبیه شده در صفحه کلید دارند.

درایوهای نوری

در سال‌های اخیر، درایو دیسک نوری از لپ‌تاپ‌ها حذف شده‌اند، زیرا اکنون Streaming (نمایش اطلاعات تصویری و صوتی به شکل آنلاین) به یک معیار برای جامعه تبدیل شده است. با این حال، برخی ممکن است ترجیح دهند DVD و CD را از لپ تاپ خود پخش کنند. اگر شما هم از دسته این جماعت هستید، به دنبال رایانه‌ای با درایو دیسک یکپارچه بگردید یا یک درایو نوری اکسترنال بخرید که بتواند از طریق درگاه USB به رایانه شما وصل شود.

ما احساس می‌کنیم که بیشتر مردم می‌توانند بدون درایو دیسکی که در لپ‌تاپ‌هایشان تعبیه شده است به زندگی و استفاده از آن لپتاپ ادامه دهند، و حتی کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند، هنوز می‌توانند یک دیسک اکسترنال بخرند. با این حال، لپ‌تاپ‌هایی که درایوهای دیسکی درست در آن تعبیه شده‌اند، هنوز وجود دارند، البته به تعداد کم.

سایر ملاحظات کلیدی

ویژگی های اصلی که باید هنگام خرید یک لپ تاپ جدید در نظر بگیرید در بالا ذکر شده است، اما چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در زیر به آنها می پردازیم.

وزن

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، وزن معمولاً محصول جانبی اندازه است. شما نمی توانید با خرید یک لپ تاپ 17 اینچی بدون نیاز به حمل کمی وزن اضافی، به طور دقیق حدود 4 تا 10 پوند، کنار بیایید. از طرف دیگر، یک لپ تاپ 13 اینچی ممکن است بین 1.5 تا 2.5 پوند وزن داشته باشد. در نهایت، مدل های 15 اینچی از حدود 2.5 پوند تا 6 پوند، برای یک لپ تاپ گیمینگ سنگین متغیر است.

عمر باتری

از آنجایی که قرار است لپ‌تاپ‌ها قابل حمل باشند، عمر باتری یک فاکتور کلیدی و بسیار تاثیر گذار است. حجم باتری بر حسب میلی آمپر ساعت (mAh) اندازه گیری می‌شود، اما طول عمر آن به تعداد بسیاری از عوامل بستگی دارد. به عنوان مثال، یک باتری کوچک در دستگاهی با صفحه نمایش با وضوح پایین در روشنایی کم ممکن است بیشتر از دستگاهی با باتری بزرگ‌تر و صفحه نمایش واضح‌تر (وضوح تصویر بالاتر) و روشن‌تر (روشنایی بیشتر) دوام بیاورد.

البته، عادات استفاده شخصی شما بیشترین تأثیر را بر عمر باتری دارد. پخش جریانی از Netflix یا YouTube (یا Google Stadia) نسبت به پردازش ساده Word باتری بسیار بیشتری مصرف می‌کند. برای بررسی مدت زمان ماندگاری باتری لپ‌تاپ، توصیه می‌کنیم قبل از خرید دستگاه به بررسی‌های آن‌ها نگاه کنید.

صفحات لمسی

صفحه نمایش‌های لمسی در میان لپ تاپ‌های 2 در 1 رایج است، اما برخی از لپ تاپ‌هایی که از نوع 2 در 1 نیستند نیز دارای صفحه نمایش لمسی هستند. اگر این ایده را دوست دارید که بتوانید با دستان خود با محتوای خود تعامل داشته باشید، ارزش بررسی اینکه آیا لپ تاپ مورد نظر شما دارای صفحه نمایش لمسی است یا خیر را دارد.

البته این نمایشگرهای خازنی دارای نکات منفی نیز هستند. برای شروع، کامپیوترهای صفحه لمسی معمولاً گران‌تر هستند. علاوه بر این، شما به رایانه‌هایب با سیستم عامل ویندوز یا کروم محدود می‌شوید چرا که هیچ رایانه‌ی اپل در حال حاضر از صفحه نمایش لمسی پشتیبانی نمی‌کند.

نظر شما در خصوص موارد مطرح شده در این مقاله چیست؟ آیا فاکتور کلیدی دیگری نیز برای خرید لپتاپ مهم است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط