با 6 تا از بهترین نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ آشنا شوید

با 6 تا از بهترین نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ آشنا شوید

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 9 ماه و 14 روز پیش

فهرست مطالب

آیا سازنده لپ تاپتان نرم افزار اختصاصی کنترل فنی را برای شما مشخص نکرده است؟ نگران نباشید! در ادامه بهترین نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ را برای خنک کردن، کنترل دما و افزایش عملکرد آن به شما معرفی کرده‌ایم تا با امتحان آن‌ها بهترین نرم افزار مختص خود را پیدا کنید. پس تا ادامه‌ این مطلب، با ما همراه باشید.

از آن‌جایی که خنک نگه داشتن لپ تاپ باعث افزایش طول عمر آن می‌شود؛ در این مقاله از اگزو گیم انواع راه‌های خنک نگه داشتن لپ تاپ از جمله نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ را بررسی کرده‌ایم.

چرا به نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ نیاز داریم؟ 

معرفی نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ

اگر سازنده لپ تاپ شما نرم افزاری اختصاصی برای کنترل و نظارت بر سخت افزار مورد نظرتان را به شما پیشنهاد ندهد، این نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ ممکن است برایتان مفید باشند.

علاوه‌بر آن‌که برای بهوبد عملکرد سیستم خود می‌توانید اقدام به خرید فن لپ تاپ کنید این نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ می‌توانند به شما کمک کنند تا اطمینان حاصل کنید که رایانه شما بیش از حد گرم و در نتیجه خراب نمی‌شود. روش‌هایی برای خاموش کردن فن‌های لپ تاپ پر سر و صدا که بیش از حد استفاده و یا کثیف شده‌اند وجود دارد، اما یک نرم افزار کنترل فن مناسب برای لپ تاپ شما این کار را آسان‌تر می‌کند. 

به عنوان مثال، کنترل فن لپ تاپ ایسر معمولاً از نرم افزاری مانند «PredatorSense» تشکیل شده است که به شما امکان کنترل سرعت فن لپ تاپ را می‌دهد. اما، اگر لپ تاپ شما نرم افزاری مشابه را به همراه ندارد، به این نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ ترد پارتی نیاز دارید. 

1. نرم افزار SpeedFan 

نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ

نرم افزار SpeedFan یکی از محبوب‌ترین نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ است. این نرم افزار مهم‌ترین آمار سیستم، از جمله گزارش‌های سرعت فن و دما را به شما نشان می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که همه قطعات به خوبی و در خنکی کار می‌کنند. 

علاوه بر این، SpeedFan با رابط کاربری گرافیکی آسان و قابل درک خود، به شما امکان می‌دهد سخت افزار خود را از نزدیک نظارت کنید و دمای سیستم خود را به میزان موثری کنترل کنید. این نوع امتیازات، باعث بالا رفتن ارزش نرم افزار کنترل فن لپ تاپ‌ها می‌شود.  سنسورهای دیجیتال نرم افزار SpeedFan دمای مادربرد و هارد دیسک شما را می‌خوانند و به شما این امکان را می‌دهند که سرعت فن خود را تغییر دهید تا زمانی که رایانه در حال انجام کارهای کامپیوتری سنگین است خنک شود.

ویژگی‌های اصلی: 

  • استفاده رایگان 

  • تقریباً با هر نسخه از ویندوز کار می‌کند 

  • همچنین از سیستم‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کند  

2. نرم افزار EasyTune

نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ

نرم افزار EasyTune نیز جزو یکی از نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ است که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نرم افزار دارای بسیاری از ویژگی‌های دیگر است که ممکن است متوجه نشده باشید به آن‌ها نیاز دارید. یکی از این ویژگی‌ها، کنترل فن هوشمند EasyTune 5 است. با استفاده از Easy Mode این نرم افزار و ویژگی Fan-Control آن، شما می‌توانید مستقیماً سرعت فن خنک کننده CPU خود را کنترل کنید که مستقیماً بر عملکرد و دمای رایانه شما تأثیر می‌گذارد. 

همچنین، برای بهینه سازی سیستم خنک کننده رایانه‌تان، شما می‌توانید سرعت فن CPU خود را طوری تنظیم کنید که با دمای CPU شما مطابقت داشته باشد، بنابراین هر دو با هم هماهنگ هستند و بهترین عملکرد را به شما ارائه می‌دهند؛ به این ترتیب، کنترل کننده فن و لپ تاپ شما به راحتی با یکدیگر همکاری می‌کنند. علاوه بر کنترل فن، EasyTune همچنین می‌تواند به شما در اورکلاک CPU کمک کند. EasyTune 5 دارای «شتاب دهنده هوشمند CPU» (CIA) و «تقویت کننده هوشمند حافظه 2» (MIB2) است و به CPU و حافظه شما کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. 

ویژگی‌های اصلی: 

  • استفاده رایگان 
  • برای اورکلاک CPU و حافظه قابل استفاده است 
  • با ویندوز 10 و 11 کار می‌کند  

3. نرم افزار Argus Monitor

نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ

اگر به دنبال یکی‌از کم حجم‌ترین نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ هستید، Argus Monitor برای شما انتخاب مناسبی است. نرم افزار Argus Monitor با حافظه کوچک خود کنترل کاملی بر سرعت فن لپ تاپ خود به شما ارائه می‌دهد. همچنین دما و سلامت کلی CPU، درایورهای سخت و همچنین SSD شما را کنترل می‌کند.

اگر هارد دیسک یا SSD شما از کار بیفتد، Argus Monitor در روزهای اولیه خرابی به شما هشدار می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید به سرعت اقدام کرده و مشکل را برطرف کنید. بهترین نرم افزار کنترل فن برای لپ تاپ‌ها به مقابله با مشکلات قبل از وقوع آن‌ها و یا بدتر شدنشان کمک می‌کند. علاوه بر این، Argus Monitor دارای یک رابط کاربری آسان برای پیکربندی و تمام ویژگی‌هایی است که برای استفاده از لپ تاپی خنک‌تر و روان به آن نیاز دارید. یکی از نقطه ضعف‌های این نرم افزار این است که رایگان نیست، اما شما می‌توانید با استفاده از دوره آزمایشی 30 روزه رایگان آن را امتحان کنید.

ویژگی‌های اصلی: 

  • نرم افزار کنترل فن لپ تاپ کم حجم 
  • ارائه گزارش دما و سلامت درایوها 
  • آسان برای پیکربندی 
  • با ویندوز 7، ویندوز 8، 8.1 و ویندوز 10 و 11 کار می‌کند  

4. نرم افزار HWMonitor

نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ

نرم افزار HWMonitor مدتی است که وارد بازار شده و خود را به عنوان یکی از نرم افزارهای رو به رشد نظارت سخت افزاری و کنترل فن که امروزه در دسترس است متمایز کرده است. اگرچه رابط کاربری HWMonitor کمی نامرتب است، اما این نرم افزار در مقایسه با سایر نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، با ویژگی‌های فراوان خود این نقص را جبران می‌کند.

علاوه بر کنترل سرعت فن لپ تاپ، HWMonitor به شما اجازه می‌دهد تا سنسورهای سیستم از جمله ولتاژ و دما را نیز کنترل کنید. علاوه بر این، HWMonitor همچنین راهی ساده برای تحت کنترل داشتن رایانه شخصی خود در اختیار شما قرار می‌دهد. این نرم افزار همچنین ولتاژ مادربرد و ولتاژ CPU و دیگر مصرف برق سیستم را بر حسب وات ثبت می‌کند.

ویژگی‌های اصلی: 

  • استفاده رایگان 
  • با ویندوز کار می‌کند 
  • کنترل گسترده فن‌ها و دما 

5. نرم افزار Macs Fan Control 

نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ

اگر پس از خرید لپ تاپ به دنبال نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ برای مک هستید، Macs Fan Control احتمالا بهترین گزینه برای شماست. Macs Fan Control یک رابط کاربری ساده دارد که به شما امکان می‌دهد سرعت فن مک خود را کنترل کنید و دمای CPU خود را تحت نظر داشته باشید.

اگر از Windows Boot Camp در مک خود استفاده می‌کنید، شما همچنین می‌توانید از این نرم افزار برای کنترل سرعت فن مک بوک خود استفاده کنید. همراه با کنترل فن CPU، شما همچنین سنسورهای نظارت بر سرعت فن و دما را در لحظه برای CPU، HDD و SSD خود دریافت می‌کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید مقادیر RPM سفارشی را برای کنترل دقیق سرعت فن تنظیم کنید تا بهترین خنکی و حداکثر عملکرد را از مک بوک خود دریافت کنید. 

از آنجایی که گزینه‌های نرم افزار کنترل فن زیادی برای سیستم عامل macOS وجود ندارد، Macs Fan Control تنها نرم افزار خوبی است که در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس است.  

ویژگی‌های اصلی: 

  • استفاده رایگان 
  • با macOS کار می‌کند 
  • با ویندوز XP، ویستا، 7، 8 و ویندوز 10 و 11 کار می‌کند

6. نرم افزار TG Pro

نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ

اگر عاشق مک خود هستید، TG Pro یکی از  نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ برای شماست. این نرم افزار به شما امکان می‌دهد تا سرعت فن مک خود را به طور کامل کنترل کنید تا بهترین عملکرد را از مک خود دریافت کنید. علاوه بر این، TG Pro دما را کاهش می‌دهد، بنابراین مک شما با عدم نیاز به تعویض اجزای کباب شده خود برای مدت طولانی‌تری فعال می‌ماند.

حتی سیستم خنک کننده iMac نیز توسط کاربرانش به عنوان سیستمی «بیش از حد محافظه کارانه» شناخته شده است. تا زمانی که TG Pro را نصب نکنید و سرعت فن را خودتان کنترل نکنید، به نتیجه‌ی دلخواهی دست نخواهید یافت. همچنین، TG Pro یک ابزار بسیار مفید برای سرعت بخشیدن به فن‌ها و جلوگیری از تولید صدای زیاد توسط فن است که مسئله‌ای آزاردهنده می‌باشد و شما را از کارتان منحرف می‌کند. یک نرم افزار کنترل سرعت فن لپ تاپ باید راحتی شما را به اندازه هر چیز دیگری افزایش دهد.

ویژگی‌های اصلی: 

  • با macOS کار می‌کند 
  • از پردازنده‌های Apple Silicon M1 پشتیبانی می‌کند 
  • دارای تعداد بسیاری زیادی گزارش نظارت سخت افزار مفید می‌باشد 

آیا استفاده از فن‌های لپ تاپ با سرعت کامل مخرب است؟ 

استفاده مداوم از فن رایانه با سرعت کامل می‌تواند طول عمر لپ تاپ شما را کاهش دهد. هنگامی که فن شما به درستی کار نمی‌کند نیز ممکن است طول عمر آن را کاهش دهد، زیرا گرمای اضافی به سرعت مورد نیاز از بدنه خارج نمی‌شود. در مجموع، مدت دوام لپ تاپ‌ها عمدتاً به فشاری که بر آن‌ها وارد می‌کنید و نحوه پشتیبانی از آن‌ها بستگی دارد. یکی از راه‌های مطمئن برای افزایش دوام آن‌ها، سرمایه گذاری روی بهترین  نرم افزار های کنترل فن لپ تاپ است.  

اگر از لپ تاپ ویندوزی استفاده می‌کنید، SpeedFan نرم افزاری است که باید امتحان کنید. با این حال، در رایانه‌های مک، استفاده از نرم افزار TG Pro توصیه می‌شود، که هزینه یک بار پرداخت برای مجوز استفاده مادام العمر دارد. Macs Fan Control یک جایگزین رایگان است که اگر نمی‌خواهید برای TG Pro پول خرج کنید، می‌توانید آن را امتحان کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید و آموزنده بوده باشد. لطفا دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود در رابطه با این نرم ‌افزار‌های کنترل فن لپ تاپ را حتما با ما در میان بگذارید.

منبع: MakeUseOf

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.