سه پورت لپ‌تاپ که بدون آن‌ها نمی‌توان زندگی کرد!

سه پورت لپ‌تاپ که بدون آن‌ها نمی‌توان زندگی کرد!

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 9 ماه و 23 روز پیش

فهرست مطالب

زمانی که قصد خرید یک لپ‌تاپ را دارید، به پردازنده، فضای حافظه، رم و اندازه‌ی نمایشگر آن توجه ویژه‌ای می‌کنید. اما آیا اصلا پورت‌های لپ‌تاپ را در نظر می‌گیرید؟

مهم نیست لپ‌تاپ شما چه تعداد پورت داشته باشد اما مفید بودن آن‌ها بسیار مهم است. ما برای شما سه پورت بسیار مهم را لیست کرده‌ایم که در سال 2021 باید از آن‌ها بهره برد. پس با اگزوگیم همراه باشید.

چرا عدد 3؟ در حالی که لپ‌تاپ‌ها روز به روز ظریف‌تر و باریک تر می‌شوند، فضای قرار گیری پورت‌ها نیز به طبع آن در حال کم شدن هستند. لیستی که ما در اختیار شما قرار داده‌ایم، شامل پورت‌هایی مانند جک هدفون و پورت اتصال برق به لپ‌تاپ نمی‌شود. عدم وجود این گزینه‌ها در لپ‌تاپ‌ها غیر ممکن است! این سه عدد پورت مواردی حیاتیست که هرکس به آن نیاز پیدا خواهد کرد.

Type-C USB 3.2 و یا بهتر از آن

ما همچنان در دنیایی زندگی می‌کنیم که پورت‌های USB-A غالب هستند و البته که کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. درست است، یک لپ‌تاپ با این پورت برای کارهای روزمره کافی به نظر می‌رسد، اما در سال 2021 اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ حرفه‌ای را دارید باید به دنبال گزینه‌ای بگردید که به شما پورت USB Type-C و در حالت ایده‌آل با پشتیبانی از استاندارد USB 3.2 ارائه دهد.

این پورت‌های مدرن USB-C برای انتقال فایل‌های بسیار پر سرعت هستند که می‌توانند برای شما میزان زیادی از زمان را صرفه جویی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با پشتیبانی از موردی به نام Alternate Mode و یا Alt-Mode در اختیار شما قرار گیرند که می‌تواند از عهده‌ی سیگنال‌های تصویری با HDMI و یا DisplaPort بر آیند.

(آن‌ها می‌توانند از VGA نیز پشتیبانی کنند اما بیایید در سال 2021 دیگر از این مورد صحبت نکنیم!). توانایی انجام وظیفه‌ی دوگانه در پورت‌های USB-C آن‌ها را حتی بهتر می‌کند؛ در هر حال گزینه‌ی Alt-Mode به صورت پیشفرض در پورت قرار داده نشده است و باید به صورت خاص از سوی سازنده تایید شده باشد. اگر شما این قابلیت را نیاز دارید، باید در مورد اینکه لپ‌تاپ شما از آن پشتیبانی می‌کند اطمینان حاصل کنید. خبر خوش اینجاست که اکثر لپ‌تاپ‌ها از Alt-Mode پشتیبانی می‌کنند.

مهم‌تر از همه، USB 3.2 از خاصیت USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند. USB 3.2 Gen 2 از 100 وات برق پشتیبانی می‌کند. این امر بدان معناست که با آن می‌توان دستگاه‌های دیگر را شارژ کرد و حتی شارژ خود لپ‌تاپ را نیز به خوبی انجام می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید که دیگر پورتی وجود ندارد که بتواند پورت USB 3.2 را شکست دهد، سخت در اشتباه هستید. دو فناوری نوظهور با نام‌های USB4 و Thunderbolt 4 می‌توانند امکانات بیشتری را ارائه دهند که می‌توانند در انتقال داده‌ها سریع‌تر بوده و در کنار انتقال برق و نمایشگرهای اکسترنال، از دستگاه‌های USB-C و Thunderbolt نیز پشتیبانی می‌کنند.

از نظر  تکنیکی، Thunderbolt 4 نوع متفاوتی نسبت به پورت USB است اما از آنجایی که از کانکتر مشابه USB Type-C استفاده می‌کند، ما تمام این موارد را در کنار هم به عنوان پورتی که باید در لپ تاپ شما وجود داشته باشد در نظر گرفتیم. لپ‌تاپی که خریداری می‌کنید باید از USB 3.2 و یا بهتر از آن یعنی Thunderbolt 4 بهره‌مند باشد.

HDMI

امروزه HDMI رایج‌ترین پورت اتصال تصویر برای همه‌ی دستگاه‌ها است و اتصال لپ‌تاپ به یک نمایشگر خارجی امری است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

اگر شما در خانه با یک لپ‌تاپ کار می‌کنید و یک نمایشگر ثانویه بزرگ ندارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما یکی تهیه کنید. کار کردن با یک نمایشگر بزرگتر می‌تواند شما را وارد دنیای تازه‌ای کند!

زمانی که در سفر هستید، اتصال لپ‌تاپ به یکی از تلوزیون‌های ارزان قیمت هتل با رزولوشن 1080p یکی دیگر از مزایای این پورت است. و البته فراموش نکنیم که این همان پورتیست که شما می‌توانید از طریق آن به پروژکتور وصل شوید. پورت HDMI بسیار مهم است و البته جای نگرانی نیست که امروزه اکثر تولیدات از آن بهره می‌برند.

Ethernet

اتصال وایفای بسیار خوب است اما به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزینی برای اتصال با کابل باشد. اتصال شبکه سیگنال بسیار با ثبات‌تری به شما ارائه می‌دهد و به صورت کلی از اتصالات بیسیم سریعتر بوده و همچنین بسیار امن تر است. شما برای اکثر کارها ممکن است با وای‌فای کار خود را راه بیاندازید اما اگر لپ‌تاپ شما برای گیمینگ باشد، اتصال کابل شبکه یک امر ضروریست.

پورت‌های دیگر

مواردی که گفته شد، پورت‌های منتخب ما بودند که برای استفاده از لپ‌تاپ نمی‌توان از آن‌ها گذشت. بسته به موقعیت شما ممکن است پورت‌های دیگری هم نیاز شوتد. یک لپ‌تاپ با ظرفیت 256 گیگابایت یا کمتر، گزینه‌ی اتصال SD کارت را برای شما مفید می‌کند. و اگر بنا به حرفه‌ی خود نیاز دارید با تجهیزات قدیمی سر و کار داشته باشید، وجود یک پورت VGA برای شما مهم می‌شود. البته جک هدفون مقدس را فراموش نکنیم که ممکن است به کار هر کسی بیاید. مگر اینکه یک DAC خارجی را از پورت USB اجرا کنید.

تمام این پورت‌ها خوب هستند. (البته نه پورت !VGA) ولی این پورت‌ها برای لپ‌تاپ‌های امروزی به منظور دسترسی به آخرین تکنولوژی روز حیاتی نیستند.

اگر هم اکنون در حال تحقیق برای خرید یک لپ تاپ جدید هستید، فراموش نکنید که این سه پورت حیاتی را در چک لیست خود قرار دهید: Type-C USB 3.2 و یا بهتر از آن، HDMI و Ethernet.

امیدواریم در این مقاله نیز مانند مقالات پیشین مطالب کاربردی برای شما گیمرهای عزیز وجود داشته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان اگزومگ به اشتراک بگذارید.

منبع: https://www.pcworld.com

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.