مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل

مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه و 8 روز پیش

فهرست مطالب

آخرین باری که من به یک فروشگاه کامپیوتری رفتم تا در مورد اخرین قطعه‌های موجود برای لپ‌تاپ‌ها بپرسم، به من گفته شده بود که لپ‌تاپ‌های جدید دارای پردازنده‌های نسل چهارم هستند. هنگامی که من از فروشنده فرق بین پردازنده‌های نسل اول و نسل چهارم را پرسیدم، او نمی‌توانست پاسخی به من بدهد و تنها اظهار داشت که نسل چهارم، از نسل‌های ۱ و ۲ و ۳، سریع‌تر است.

بنابرین من به خانه برگشتم و می‌خواستم همه چیز در مورد نسل بندی پردازنده‌ها و فلسفه‌شان بدانم. من جست و جوی زیادی کردم و متعجب شدم زیرا هیچ راهنمای کاملی وجود نداشت که به من در مورد نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل بگوید. بعد از کلی جست و جو، حالا من آنقدر دانش دارم که بتوانم در مورد نسل‌های مختلف پردازنده‌ها صحبت کنم و حالا در مطلب مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل ، دانشم را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل

درک اشتباه

اول از همه در مطلب مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل باید بگویم که خیلی از افراد فکر می‌کنند Core i3، i5 و i7 نسل پردازنده‌ها هستند ولی اینطور نیست. این‌ها در واقع مدل‌ها یا برند‌های پردازنده‌های عرضه شده توسط اینتل می‌باشند. به طور کلی همه مدل‌های اصلی عرضه شده توسط اینتل شامل موارد زیر می‌باشند:

  • Pentium 1, 2, 3, 4
  • Celeron
  • Pentium M, Celeron
  • Pentium Dual Core
  • Core Solo
  • Core Duo
  • Core 2 Duo
  • Core 2 Quad
  • Core i3, i5, i7

به طور کلی مفهوم نسل، به عرضه سری جدید پردازنده‌های Core i اشاره می‌کند. تفاوت موجود در معماری پردازنده‌ها به طور کلی تفاوت اصلی میان نسل‌ها حساب می‌شود. روی عکس زیر کلیک کنید تا خط‌زمانی تصویری پردازنده‌های اینتل را مشاهده نمایید.

مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل

 نسل‌های پردازنده اینتل

  نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل پیوسته ویژگی‌های جدیدی را معرفی کرده و نسبت به نسل قبلی سرعت بیشتری داشته‌اند. بیایید هرکدام از این‌ها را جدا بررسی کنیم.

نسل اول پردازنده‌های اینتل – Nehalem

بررسی تخصصی مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل را آغاز می‌کنیم. نسل اول معماری جدید اینتل که به دنبال معماری اولیه Core آمدند، Nehalem بود.این پردازنده‌ها معایب و ایرادهای خود را داشتند که از آن‌ها می‌توان به نبود قابلیت افزایش سرعت کلاک، پایپ‌لاین نامناسب و چیزهای دیگر اشاره کرد. این پردازنده‌ها در سال ۲۰۱۰ عرضه شدند.

این پردازنده‌ها از معماری ۴۵ نانومتری استفاده می‌کردند که با معماری‌های ۶۵ نانومتری یا ۹۰ نانومتری نسل قبل متفاوت بود. این معماری مجدد تکنولوژی Hyper-Threading را معرفی کرد که پیش از این در پردازنده‌های اولیه Core i3 حذف شده بود.

این پردازنده یک کش ۶۴ کیلوبایتی L1، ۲۵۶ کیلوبایت L2 به ازای هر هسته و ۴ الی ۱۲ مگابایت برای L3 داشتند که میان هسته‌های پردازنده تقسیم می‌شود. این نسل از سوکت 1156 LGA پشتیبانی کرده و تا ۲ کانال رم DDR3 را نیز ساپورت می‌کند.

نسل دوم پردازنده‌های اینتل – Sandy Bridge

معماری Sandy Bridge در سال ۲۰۱۱ معرفی شده بود تا جانشین معماری Nehalem شود. این پردازنده‌ها همچنین برخلاف Nehalem که از معماری ۴۵ نانومتری استفاده می‌کرد، از معماری ۳۲ نانومتری استفاده می‌کنند. به طور کلی پیشرفت این پردازنده‌ها نسبت به نسل قبل، حدودا ۱۱.۳٪ بود.

این پردازنده‌ها نیز از ۶۴ کیلوبایت کش L1 و ۲۵۶ کیلوبایت L2 برای هر هسته استفاده می‌کنند ولی تفاوت اصلی در L3 رقم می‌خورد. اصولا کش L3 پردازنده‌های L3 از ۱ مگابایت تا ۸ مگابایت بود. برای پردازنده‌های سطح بالا نیز از ۱۰ مگابایت تا ۱۵ مگابایت می‌رفت. این پردازنده از سوکت 1155 LGA بهره می‌برد و از رم‌های DDR3 دو کاناله تا ۱۰۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کرد.

مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل

نسل سوم پردازنده‌های اینتل – Ivy Bridge

این پردازنده‌ها که در سپتامبر سال ۲۰۱۲ معرفی شدند، سریع‌تر از پردازنده‌های Sandy Bridge بودند حالا از معماری ۲۲ نانومتری استفاده می‌کردند. این پردازنده‌ها نسبت به پردازنده‌های نسل قبلی ۵۰ درصد کم‌مصرف‌تر بوده و ۲۵ الی ۶۸ درصد در زمینه عملکردی بهتر از Sandy Bridge ظاهر شد‌ه‌اند.

تنها مشکل این پردازنده‌ها این بود که اصولا حرارت بیشتری نسبت به پردازنده‌های Sandy Bridge تولید می‌کردند. معماری Ivy Bridge نیز از سوکت 1155 LGA استفاده کرده و با رم‌های دو کاناله DDR3-1333 و DDR3-1600 سازگار می‌باشد.

نسل چهارم پردازنده‌های اینتل – Haswell

نسل چهارم پردازنده‌های اینتل به نام Haswell در ژوئن ۲۰۱۳ توسط اینتل معرفی شد. این نسل نیز مثل پردازنده‌های Ivy Bridge از پردازش ۲۲ نانومتری استفاده می‌کند. بهبود عملکرد کلی Haswell در مقایسه با Ivy Brigdge تقریبا ۳ الی ۸ درصد است. این نسل همچنین شامل اکثر ویژگی‌های Ivy Bridge شده و در کنار آن ویژگی‌های جدیدی مثل پشتیبانی از سوکت‌های جدید: LGA 1150، BGA 1364، LGA 2011-3 را اضافه می‌نماید. همچنین پشتیبانی از تکنولوژی DDR4 نیز از این نسل به پردازنده‌ها اضافه شد.

مزیت اصلی این نسل اما استفاده راحت از آن در دستگاه‌های قابل حمل است زیرا مصرف انرژی آن بسیار کم می‌باشد.

نسل پنجم پردازنده‌های اینتل – Broadwell

یکی از مهم ترین مورد ها در مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل برای این سری هست. این پردازنده‌ها در سال ۲۰۱۵ توسط اینتل عرضه شدند. معماری آن‌ها ۱۴ نانومتری بود که ۳۷ درصد نسبت به نسل قبلی خود کوچک‌تر است. طبق گفته‌های اینتل، پردازنده‌های Broadwell عمر باتری دستگاه‌های قابل حمل را تا ۱.۵ ساعت افزایش می‌دهد.

این چیپ همچنین به طور کلی سرعت بوت سریع‌تری داشته و عملکرد گرافیکی جالبی نیز دارد. سوکت آن نیز LGA 1150 بوده و از رم‌های ۲ کاناله DDR3L-1333/1600 پشتیبانی می‌نماید.

نسل ششم پردازنده‌های اینتل – Skylake

اینتل، نسل ششم پردازنده‌هایش یعنی Skylake را در آگوست ۲۰۱۵ معرفی کرد. این پردازنده‌ها به نوعی طراحی مجدد معماری ۱۴ نانومتری موجود در پردازنده‌های Broadwell هستند.

نسل هفتم پردازنده‌های اینتل – Kaby Lake

نسل هفتم پردازنده‌های اینتل که Kaby Lake نام دارند، در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند. این پردازنده‌ها عملا شامل تغییرات کوچکی در معماری Sky Lake بودند و تنها بهبودهای کوچکی در آن‌ها وجود داشت. این نسل نیز از معماری ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند.

مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل

این نسل پردازنده‌ها همچنین اولین نسل از پردازنده‌های اینتل هستند که به شکل رسمی از سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر از Windows 10 پشتیبانی نمی‌کند.

معماری Kaby Lake همچنین یک معماری گرافیکی جدید ارائه داد که در آن شاهد بهبود عملکرد سه بعدی و پخش ویدیوهای 4K هستیم. این پردازنده‌ها از سوکت 1151 LGA بهره می‌برند و به شکل دوکاناله از رم‌های DDR3L-1600 و DDR4-2400 پشتیبانی می‌کنند.

نسل هشتم پردازنده های اینتل – Kaby Lake R

در سال ۲۰۱۷ اینتل بازنگری پردازنده‌های Kaby Lake را برای نسل هشتم پردازنده‌هایش معرفی کرد. جزئیات این نسل از پردازنده‌ها عملا با پردازنده‌های نسل ۷ یکی است ولی تعدادی چیپست‌های نسل هشتم از رم‌های DDR4-2666 نیز پشتیبانی می‌کنند و در عین حال فاقد پشتیبانی از رم‌های DDR3L هستند.

نسل نهم پردازنده‌های اینتل – Coffee Lake

پردازنده‌های Coffee Lake در اواخر سال ۲۰۱۷ معرفی شدند. در این معماری بود که اینتل برای اولین بار پردازنده‌های Core i9 را عرضه نمود.

این پردازنده‌ها محدودیت ۴ هسته‌ای پردازنده‌ها را از بین می‌برند و می‌توانند تا ۸ هسته داشته باشند.

از آن‌جایی که گرمای تولید شده توسط این هسته‌ها بسیار زیاد بود، اینتل به جای خمیر حرارتی از یک پخش کننده حرارت داخلی برای پردازنده استفاده کرد. سوکت این پردازنده‌ها نیز 1151 LGA بود ولی نوع مشخص و شخصی‌سازی شده‌ای از آن تا بتواند راحت‌تر بیشتر از ۴ هسته را همراه با ۱۶ مگابایت کش L3 پشتیبانی کند.

نسل دهم پردازنده‌های اینتل – Cannon Lake/Ice Lake

نام پردازنده‌های نسل ۱۰ اینتل Cannon Lake بود که از تکنولوژی جدید ۱۰ نانومتری استفاده می‌کرد. این پردازنده‌ها در سال ۲۰۱۷ عرضه گشتند ولی آغاز اصلی آن‌ها از ۲۰۱۸ بود. Ice Lake نیز نسل دوم پردازنده‌های ۱۰ نانومتری می‌باشد.

آن‌ها از سوکت BGA1526 بهره می‌برند که همراه با پشتیبانی از DDR4 3200 و LPDDR4X 3733 عرضه می‌شود. این معماری همچنین اولین نسل از معماری پردازنده است که همراه با پشتیبانی داخلی برای Wi-Fi 802.11ax و Thunderbolt 3 عرضه می‌شود.

نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل – Tiger Lake

نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل یعنی Tiger Lake نسل سوم از پردازنده‌هایی است که از معماری ۱۰ نانومتری بهره می‌برند. این پردازنده‌ها نسبت به Ice lake در زمینه عملکردی ۳۰ درصد بهتر هستند و کش L4 نیز از این نسل وارد پردازنده‌ها شد.

 پردازنده اینتل

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل – Alder Lake

به آخرین مورد از مطلب مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل رسیدیم؛ نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل نیز باز هم از معماری ۱۰ نانومتری بهره می‌برند. این پردازنده‌ها به شکل رسمی در اکتبر ۲۰۲۱ معرفی شدند و عرضه رسمی آن‌ها نیز در ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد. سوکت این پردازنده‌ها LGA 1700 بوده و از پردازنده‌های گرافیکی Intel Xe محور استفاده می‌نمایند.

نتیجه ‌گیری بررسی مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل

امیدوارم مطلب مقایسه قدرت نسل های پردازنده اینتل اطلاعات خوبی به شما در مورد نسل پردازنده‌ها داده باشد. لطفا نظر خود در مورد این پردازنده‌ها را با ما به اشتراک بگذارید و اگر ویژگی‌ای وجود داشته که لحاظ نشده، آن را برای ما لحاظ کنید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط