آیا معماری AMD Zen 3 برای گیمینگ ارزش ارتقا را دارد؟

آیا معماری AMD Zen 3 برای گیمینگ ارزش ارتقا را دارد؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 11 ماه و 25 روز پیش

فهرست مطالب

برای اطلاع از تفاوت در قدرت پردازشی موثر معماری ZEN 3، قصد داریم تا در این پست Ryzen 5 5600X و دو سی پی یوی 6 هسته/12 رشته‌ای دیگر Ryzen 3600 و Intel i5-10400F را بررسی کنیم. برای این بررسی از کارت گرافیک Radeon RX 6800 در چندین بازی‌ مختلف با محدوده رزولوشنی p1080، p1440 و 4K استفاده شده است.

علت اینکه در این بررسی از کارت گرافیک‌های بسیار قدرتمند مانند RTX 3090 استفاده نکرده‌ایم، بخاطر این است که نمی‌خواهیم تمام فشار به پردازنده وارد شود. زیرا چنین سناریویی فقط به ما می‌گوید که کدام پردازنده به‌ طور کلی در گیمینگ سریع‌تر است و البته اینکه کدامیک برای چند سال آینده ارزش خود را بهتر حفظ خواهد کرد.

با این اوصاف، چنین مقایسه و داده‌هایی به عنوان راهنمای خرید گمراه ‌کننده هستند، به خصوص برای مقایسه CPU‌هایی که در محدوده قیمت‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال، اگر 11 بازی را با کارت گرافیک RTX 3090 بنچمارک بگیریم، تقریباً به طور کامل فشار بر روی CPU خواهد بود و می‌بینیم که Core i9-10900K به طور متوسط %29 سریعتر از Ryzen 5 3600 عمل می‌کند، و البته که این یک تفاوت بزرگی است.

اما اگر در مقایسه‌مان از یک کارت گرافیک کمی ضعیف‌تر مانند Radeon RX 6800 استفاده کنیم، که به خودی خود کارت بسیار قدرتمندی است، خواهیم دید که در رزولوشن 1080p، 10900K فقط %9 سریع‌تر از R5 3600 عمل می‌کند. علاوه بر آن، اگر مقایسه خود را در رزولوشن 1440p انجام دهیم، خواهیم دید که این تفاوت به چیزی حدود %4 می‌رسد.

بنابراین، در حالی که Core i9-10900K یک پردازنده عالی برای گمینگ است، اما تاثیرش در واقعیت از چیزی مانند Ryzen 5 3600 خیلی بیشتر نیست، زیرا در بازی‌ها تقریباً همیشه به گرافیک محدود خواهید بود. البته، این امر به خود بازی هم بستگی دارد و در حالی که ما تفاوت بسیار کمی در عناوینی مانند Assassin's Creed Valhalla، Cyberpunk 2077، Dirt 5، Doom Eternal، F1 2020، Gears 5، Horizon Zero Dawn، Resident Evil 3 و... مشاهده کردیم، پردازنده Core i9 درDeath Stranding  30% سریع‌تر بود. با این حال، پردازنده 6 هسته‌ای Zen 2 در این بازی همچنان توانست با فریم ریت بیش از 100 فریم در ثانیه به خوبی عمل کند.

اما سوال اینجاست که چقدر باید برای یک پردازنده 6 هسته‌ای هزینه کنید تا تجربه گیمینگ بهینه‌ای داشته باشید؟ در بنچمارک‌ها دیده‌ شده که با RTX 3090 و در رزولوشن 1080p، 5600X به طور متوسط %24 سریعتر از 3600 است، اما این تفاوت با یک کارت گرافیک معقول‌تر به چه شکل خواهد بود؟ در ادامه می‌خواهیم دقیقاً به جواب همین موضوع بپردازیم!

برای مقایسه، بنچمارک 16 بازی مختلف با رزولوشن‌های 1080p، 1440p و 4K با استفاده از Radeon RX 6800 و GB32 رم DDR4-3200 CL14 بررسی خواهند شد. حالا بیایید نگاهی به نمودار نتایج بنچمارک‌ها بیاندازیم…

بنچمارک‌ها

با بازی Godfall شروع می‌کنیم، می‌بینیم که در 1080p، مدل 5600X حدود 17% سریع‌تر از 3600 و فقط کمی سریع‌تر از 10400F عمل می‌کند، و نرخ فریم متوسطش به فاصله ناچیزی از 10900K عقب‌تر است.

اما، زمانی که رزولوشن را به 1440p افزایش می‌دهیم، تقریباً تفاوت در عملکرد بین 5600X و پردازنده‌های اینتل از بین می‌رود.

5600X هنوز %12 سریع‌تر از 3600 است که یک حاشیه عملکرد معقولی است. و در آخر، از آنجایی که رزولوشن 4K کاملاً به GPU وابسته است، شاهد عملکرد مشابهی از هریک از CPUها در این بازی هستیم.

بازی Watch Dogs: Legion آن چنان مصرف CPU بالایی ندارد و در اینجا می بینیم که حتی در 1080p، 3950X، 5600X و 10900K همگی میتوانند بیشترین بهره را از RX 6800 ببرند. 5600X 8% سریع‌تر از 3600 و 10400F عمل کرده است که این افزایش در عملکرد جای تعجبی ندارد. هر چند، زمانی که رزولوشن را به 1440p تغییر می‌دهیم، تفاوت‌ها میان این CPUها خنثی می‌شوند.

بازی Dirt 5 مانند بسیاری از بازی‌های ریسینگ اتومبیل‌رانی، مصرف CPU بالایی ندارد و حتی در 1080p تفاوت کمی بین پردازنده‌های بررسی شده مشاهده می‌کنیم. در این بنچمارک، 5600X عملکردی مطابق 10900K داشت و %6 سریع‌تر از 3600 عمل کرد.

در 1440p و بالاتر، تمام پردازنده‌‌ها به نرخ فریم متوسط یکسانی رسیده‌اند.

Assassin's Creed Valhalla عملکرد مشابهی را در تمام CPU‌های بررسی شده به نمایش گذاشت، نتایج حداقل فریم 1% برای 10400F در این بازی ضعیف‌تر از بررسی‌های قبلی بود، در حالی که عملکرد 5600X با 10900K مطابقت داشت.

بازی Shadow of the Tomb Raider جزو عناوینی است که بیشترین مصرف CPU را دارد و در اینجا شاهد افزایش 23 درصدی 5600X نسبت به 3600 در حداقل فریم %1 هستیم. به عبارت دیگر، 5600X توانسته عملکردی یکسان با 10900K داشته باشد که همین امر، برتری 5600X را در مقایسه با سایر پردازنده‌های 6 هسته‌ای نشان می‌دهد.

اگرچه لازم به ذکر است که این تفاوت‌ها در نرخ فریم متوسط رزولوشن 1440p به طور کامل ناپدید می‌شوند، بنابراین کسانی که این بازی را با وضوح 1440p با یک پردازنده گرافیکی RX 6800 یا با سرعت مشابه تجربه می‌کنند، با ارتقای CPU خود از 3600 به 5600X یا هر پردازندۀ Zen 3 دیگر، افزایش عملکرد کم یا بدون تغییری را مشاهده خواهید کرد.

بازی Cyberpunk 2077 در زمان عرضه خود، مصرف CPU بسیار بالایی داشت و پردازنده‌هایی مانند Ryzen 5 3600 را تحت فشار قرار می‌داد. اما پس از انتشار چندین پچ بهینه‌سازی، این بازی اکنون بسیار راحت روی پردازنده 6 هسته‌ای Zen 2 و i5-10400F اجرا می‌شود. در واقع، 5600X و 10400F همان سطح عملکردی را ارائه کردند که از یک 10900K نیز خواهید دید.

در Tom Clancy's Rainbow Six Siege دیده می شود که 5600X تقریباً همانند 10900K عمل می‌کند و در رزولوشن 1080p، 453 فریم بر ثانیه ارائه می‌دهد که با توجه به آن، اندکی سریع‌تر از 3950X و %7 سریع‌تر از 3600 عمل می‌کند. البته باری دیگر می‌بینیم که در 1440p تفاوت میان نتایج پردازنده‌های تست شده‌ی ما به حداکثر %2 می‌رسند.

بازی Wolfenstein: Youngblood چندان نیازی به CPU ندارد، اگرچه در 10400F اندکی کاهش فریم را شاهد هستیم که احتمالاً بخاطر محدودیت فرکانس 4.3 گیگاهرتزی آن است. 5600X با اختلاف 2 درصدی از 10900K سریع‌تر بود که البته این تفاوت ناچیزی است و همچنین توانست با حاشیه اندک 9 درصدی برتری خود را مقابل R5 3600 اثبات کند، اما از آنجایی که این تفاوت بین 309 فریم و 337 فریم در ثانیه است فرق چندانی در تجربه نهایی احساس نخواهد شد.

مانند Dirt 5، F1 2020 نیز خیلی به CPU وابسته نیست و با استفاده از یک پردازنده چهار هسته‌ای مناسب هم به خوبی اجرا می‌شود، بنابراین 3600، 10400F و 5600X هیچ مشکلی در ارائه عملکردی قابل قبول نداشتند و در 1080p به بیش از 200 فریم در ثانیه رسیدند.

بنچمارک بازی Horizon Zero Dawn نیز چیز تازه‌ای برای گفتن ندارد، 5600X تنها %5 سریع‌تر از 3600 در رزولوشن 1080p و %3 کندتر از 10900K هنگام تست در p1080 بود.

در رزولوشن 1440p، 5600X 3% کندتر از 10900K و %7 سریع‌تر از 3600 باقی ماند، اما احتمالاً متوجه‌ شدن تفاوت بین 106 فریم در ثانیه و 113 فریم در ثانیه کار دشواری است.

عنوان Red Dead Redemption 2 اثری است که اغلب افراد به آن به عنوان یک بازی نیازمند به CPU می‌شناسند، اما در صورتی که یک پردازنده مدرن 6 هسته‌/12 رشته‌ای داشته باشید، حتی با پردازنده‌های گرافیکی سطح بالایی مانند RX 6800 هم تجربه شما قابل قبول و عالی خواهد بود.

در 1080p، 5600X با چند فریم از 10900K جلو زد و تا ٪11 سریع‌تر از R5 3600 عمل کرد. البته با این حال، پردازنده Zen 2 گیم‌پلی روانی را ارائه داد. در رزولوشن 1440p، عملکرد مشابهی را برای هر پنج پردازنده شاهد بودیم.

بازی Resident Evil 3 هم یک بازی دیگری است که در صورتی که یک پردازنده مدرن داشته باشید، نیاز چندانی به CPU ندارد. در مورد این نتایج چیز زیادی برای گفتن نمی‌ماند به جز اینکه بگوییم هر پنج CPU بررسی ‌شده اعداد مشابهی را در تمام رزولوشن‌ها ارائه می‌دهند.

عنوان Doom Eternal با هر پردازنده مدرن Ryzen یا Core نرخ فریم بسیار بالایی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، R5 3600 برای 333 فریم در ثانیه در 1080p به خوبی عمل کرد، در حالی که R5 5600X با 363 فریم در ثانیه سریع‌تر از 10900K بود.

اکنون می‌رسیم به بازی‌ای که می‌تواند از بیش از 6 هسته بهره ببرد، اما این بدان معنا نیست که حتماً به بیشتر از 6 هسته نیاز دارد. همانطور که در نتایج نشان داده شده است، عملکرد 5600X با 10900K مطابقت دارد.

این بازی نشان می‌دهد که چرا تعداد هسته در اولویت نیست، علیرغم اینکه این بازی می‌تواند تا 12 هسته را درگیر خودش کند، این تعداد هسته تنها زمانی مفید عمل خواهند کرد که هسته‌ها تا حدودی کند باشند. در مورد 5600X که 6 هسته بسیار سریع دارد، می‌تواند نسل قبلی خود یعنی R5 3600 را با %32 در 1080p جلو بزند. همچنین توانسته علیرغم اینکه 4 هسته کمتر از 10900K دارد، نرخ فریم مشابهی با آن ارائه دهد.

البته همه این تفاوت‌ها در 1440p که گرافیک تحت فشار قرار می‌گیرد، تا حدودی ناپدید می‌شوند. در اینجا 5600X هنگام مقایسه میانگین نرخ فریم فقط %5 سریع‌تر از 3600 است، اگرچه در حداقل فریم %1، 5600X 12٪ سریعتر است.

بازی Hitman 2 با تعداد بالای NPCهایش، یک بازی دیگری است که می‌تواند از تعداد بالای هسته‌های پردازنده به خوبی بهره‌مند شود. برای مثال 3950X را در نظر بگیرید که بخاطر 16 هسته‌ای بودنش %27 از 3600 سریع‌تر است. با این حال، اگر هسته‌ها را سوپرشارژ کنیم، مانند کاری که AMD با 5600X انجام داد، 6 هسته‌های آن می‌توانند به اندازه مدل‌های 16 هسته‌ای نسل قبلی سریع‌ باشند، که در اینجا هم مشاهده می‌شود.

در 1080p، Ryzen 5 5600X هنوز %7 کندتر از 10900K بود، البته این تفاوت در 1440p ناپدید شده و در این رزلوشن، معماری Zen 3 فقط ٪9 سریعتر از نسخه Zen 2 است.

در نهایت War Thunder را داریم که خیلی نیازمند CPU نیست. Core i5-10400F با اختلاف کمی از پردازنده‌های دیگر عقب می‌افتد و این احتمالاً به خاطر ظرفیت کوچک حافظه پنهان L3 و فرکانس پایین‌ترش نسبت به سایر پردازنده‌ها است. سه پردازنده Ryzen همان سطح عملکردی را ارائه کردند که با 10900K قابل مقایسه است.

خلاصه عملکردها

در اکثر موارد شاهد نتایج تقریباً یکسانی بودیم. 5600X معمولاً با سایر پردازنده‌های بررسی شده در 1440p برابری می‌کند، در حالی که در 1080p معمولاً با 10900K برابری می‌کرد یا با فاصله اندکی پشت سر آن قرار می‌گرفت. با این اوصاف، بیایید به بررسی نتایج حاصل از میانگین 16بنچمارک‌ بازی‌ها بپردازیم.

با توجه به اینکه بازی‌ها عموماً خیلی وابسته به CPU نیستند، مشاهده کردیم که 5600X در هر 3 رزولوشن بررسی شده، عملکردی مشابه 10900K داشت. همچنین، 5600X فقط کمی سریع‌تر از Ryzen 9 3950X عمل کرد و در مقایسه با  Ryzen 5 3600در 1080p شاهد %12 افزایش در عملکرد بودیم که این تفاوت در 1440p به %4 و در 4K تقریباَ به طور کامل ناپدید می‌شد.

نتیجه‌گیری

اگرچه این نتایج به آن جذابی‌ای که انتظار داشتیم نبود، اما چندین چیز را برجسته کرد.

اول اینکه در اکثر موارد یک پردازنده 6 هسته‌/12 رشته‌ای هنوز هم برای گیمینگ به خوبی عمل می‌کند. البته اگر می‌خواهید با PC خود سراغ استریم بروید یا هر کار اضافی دیگری را انجام دهید، ممکن است نیاز باشد که سیستم خود را به یک پردازنده‌ا‌ی با بیش از 8 یا 12 هسته ارتقا دهید، اما 6 هسته برای گیمینگ معمولاً کارتان را به خوبی راه می‌اندازد.

همچنین در این بررسی از Radeon RX 6800 استفاده شد که به هیچ وجه یک پردازنده گرافیکی کندی نیست. حتي در رزولوشن‌ 1080p، حاشيه بين Ryzen 5 3600 و Core i9 10990K کم بود و عملاً هيچ تفاوتی میان 5600X با معماری ZEN3 و 10900K وجود نداشت. به طور کلی علتی وجود ندارد که فقط برای گیمینگ سراغ پردازنده‌ای با بیش از 6 هسته بروید، مگر اینکه بخواهید استریم کنید یا برنامه‌های کاربردی CPU محور اجرا کنید. به همین دلیل است که اغلب به گیمرها گفته می‌شود که تا حد امکان در قیمت CPU خود صرفه جویی کنند و پول آن را برای ارتقای سیستم در آینده یا انتخاب یک کارت گرافیک بهتر نگه دارند.

در نهایت، پیشنهاد می‌شود که به جای 5600X سراغ Core i5-10400F یا Ryzen 5 3600 بروید، زیرا هر دو تجربه مشابهی با RTX 3070 یا RX 6800 ارائه می‌دهند و قیمت به‌صرفه‌تری نسبت به 5600X دارند. علاوه بر این، در شرایط معقولانه‌ی گیمینگ، 5600X حدود %50 سریع‌تر نخواهد بود. بنابراین توصیه نمی‌شود که پول زیادی را به آن اختصاص دهید، زیرا احتمالاً بهبود عملکرد بسیار کمی را مشاهده خواهید کرد.

این بدان معنی است که ‌CPU جدید ارزش قابل توجهی برای گیمرها ندارد، مگر آنهایی که بتوانند جایگزین نسل قبلیشان شوند که به طور کلی تا بحال عالی بودند و در ادامه هم همینطور خواهند بود. تفاوت میان ZEN 2 و ZEN 3 هم به مقداری نیست که برای ارتقای آن هیجان‌زده شوید. مگر اینکه بخواهید هزینه زیادی کنید و سراغ Ryzen 9 5900X یا 5950X بروید، Zen 3 چیز زیادی برای ارائه به شما ندارد.

منبع: TechSpot

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط