عنوان Horizon Forbidden West، ساختهی استودیو Guerilla Games که دنبالهای برای بازی موفق Horizon Zero Dawn در سال 2017 است، گلد شده و تا کمتر از یک ماه دیگر روانه بازار خواهد شد. و اگرچه در بازهای شلوغ (2 بازی مورد انتظار Dying Light 2 و Elden Ring نیز در ماه فوریه منتشر خواهند شد) در دسترس قرار خواهد گرفت، این دنباله برای بسیاری از بازیکنان مورد انتظارترین بازی در هفتههای آینده است. Horizon Forbidden West در ماه گذشته برروی جلد مجله Game Informer قرار گرفت و این بدین معناست که اطلاعات بسیاری پیرامون بازی منتشر شده است. پس در ادامه به صورت خلاصه تمامی نکات کلیدی و مهمی که باید قبل از تجربهی ماجراجویی جدید "الوی" بدانید را با هم بررسی خواهیم کرد.
ادامهی داستان
برخی از بازیها نیازی ندارند تا برای تجربهی نسخهی جدیدشان، عناوین قبلی را تجربه کرده باشید. و با اینکه توسعهدهنده بازی اعلام کرده شما میتوانید بدون تجربهی Zero Dawn از Horizon Forbidden West لذت ببرید، ما چنین کاری را پیشنهاد نمیکنیم. دنبالهی بازی چندین ماه پس از اتفاقات نسخهی اول رخ میدهد و اگر آن را بازی نکردهاید، به شدت به شما پیشنهاد میدهم که همین الان به سراغش بروید. و همچنین اگر میخواهید داستان Zero Dawn برایتان فاش نشود، بهتر است بدانید که ادامهی مقاله حاوی کمی اسپویل بوده و برخی از نقاط کلیدی ماجراجویی "الوی" را برملا خواهد کرد.
در Zero Dawn "الوی" که زمانی حتی در میان مردم خود یک غریبه بود، توانست قبلیههای همسایه را علیرغم تفاوتهایشان برای دفاع در برابر تهدیدی مشترک گرد هم آورد. یک هوش مصنوعی باستانی با قدرت تخریبی باورنکردنی که ماشینهایی که زمانی رفتاری دوستانه داشتند را کنترل کرده و آنها را تبدیل به نیروهایی متخاصم میکرد. پایانبندی Zero Dawn پاسخهای زیادی در رابطه با دنیای بازی و ریشهی رباتهای حیوانمانندش به ما داد ولی ما را با سوالات بیشتری تنها گذاشت. برای مثال، در وهلهی اول چه چیزی سبب به وجود آمدن این برنامهی خطرناک و تهدیدآمیز شده است؟
در عنوان پیش رو، "الوی" هم از نظر فیزیکی به خاطر کاوش مناظر و مناطق جدید در غرب و هم از نظر روانشناختی هنگام روبروشدن با عوارض جانبی شهرت تازهاش، باید در مکانهایی ناشناخته و غریبه پای بگذارد. "الوی" برای پیبردن به دلیل پیدایش بیماری کشندهی سوختگی قرمز و الگوهای مخرب آب و هوایی به منطقهی Forbidden West سفر خواهد کرد ولی خب خوشبختانه قرار نیست این کار را تنها انجام دهد.
دوستان قدیمی و دشمنان جدید
سال گذشته در طول یکی از رویدادهای State of Play توانستیم برای اولین بار شاهد دقایقی از گیمپلی Horizon Forbidden West باشیم. در آنجا توسعهدهندگان از شخصیت "اِرند"، یک جنگجوی وفادار و سرزنده از قبلیه Oseram که در Zero Dawn با "الوی" آشنا شده بود، رونمایی کرده و اعلام کردند که این 2 دوباره با هم همکاری خواهند کرد. در تلاشی برای آشناشدن بیشتر بازیکنان با شخصیتهای جانبی بازی، استودیو Guerilla Games امکان تعامل با بیشتر چهرههای آشنای بازی اول از جمله رئیس قبیله Oseram یعنی "پِترا" و رئیس بخش شکارچیان پادشاهی Carja به نام "تالانا" را فراهم کرده است.
اخیرا توانستهایم به هم قبیلهایهای "الوی" در قبیله Nora نیز نگاهی داشته و شاهد ماشینسواری "وارل" (یکی از شخصیتهای کلیدی بازی) و نفوذ به ساختارهایی باستانی همراه با پروتاگونیست مو قرمز بازی بودهایم. همچنین با شخصیت "زو" و اسکان در منطقهی Plainsong (منطقهای که قبیله Utaru در آن ساکن هستند) آشنا شدیم؛ طبق اطلاعات منتشرشده "زو" زنی است با گذشتهای تراژدیک که قصد دارد مردمش را از بیماری سوختگی قرمز نجات دهد.
البته در تریلری که اخیرا از بازی منتشر شد همه رفتاری دوستانه نداشتند. شخصیت "سایلنز" باری دیگر بازگشته تا با کمک به آنتاگونیست جدید Forbidden West یعنی "رگالا" دردسر را برای "الوی" و دوستانش به ارمغان آورد. "رگالا" رهبری گروهی از "شورشیها" را برعهده داشته و اکنون که میتواند ماشینها را کنترل کند، به دنبال تسویه حساب است. این گروه شورشی تنها یک جناح از قبیلهی Tenakth را تشکیل میدهد و ما بقیهی اعضای این قبیله نظیر "کوتالو" را در مکانهایی نظیر Clan Lands ملاقات خواهیم کرد.
اما خب شاید جذابترین شخصیتی که اخیرا معرفی شده "تیلدا" باشد. وی با اینکه تنها برای چند لحظه حضور داشت و هیچ صحبتی هم نکرد، به خاطر ظاهر قابلتوجه و آیندهنگرانهای که داشت کاملا خود را از بقیه جدا کرد. و با توجه به صحبتهای صداپیشهی این شخصیت یعنی "کری اَنماس"، ممکن است او متحد قابل اعتمادی نباشد.
خطرات و تهدیدهای رباتیک
اما یکی از مواردی که در Horizon Forbidden West باز خواهند گشت، ماشینهایی هستند که یادآور هر موجودی از گوزن گرفته تا تیرانوزاروس رکس هستند. البته این نسخهی جدید شامل موجودات و ماشینهایی کاملا جدید نیز خواهد شد. این ماشینها شامل آرمادیلوهای غولآسا (Rollerback)، موجوداتی گرازمانند (Bristlback)، میمونهایی مکانیکی (Clamberjaw)، فیلهایی به شدت غولآسا (Tremortusk)، موجوداتی الهام گرفته شده از دایناسورهای ولوسیراپتور (Clawstrider)، لاکپشتهایی عظیمالجثه (Shellsnapper)، شکارچیان زیرآب (Tideripper) و نسخهای ماشینی از دایناسورهای پتروداکتیل (Sunwing) خواهند بود.
استودیو Guerilla Games همچنین تلاش بسیاری کرده تا توجهات بسیاری را به سوی یکی از موجودات به شدت خطرناک و جدید بازی به نام Slitherfang جلب کند؛ خزندهای بزرگ که زهر تف کرده و از دمش نیز صاعقه شلیک میکند. چرا؟ چرا این موجود باید یک مار باشد؟
قدم گذاشتن به مناطقی جدید
برای دنبالهی بازی توسعهدهندگان میخواستند با تمرکز بیشتر برروی شهرکها و پناهگاهها، به بازیکنان برای گشتوگذار در آنها دلایل بیشتری بدهند. این شامل انجام کارهایی نظیر وقتگذراندن در یک بار محلی و یا بازیکردن چندین دست Machine Strike (بردگیم بازی Forbidden West، چیزی همانند Gwent در The Witcher 3) میشود. همچنین بازیکنان میتوانند شجاعت و قدرت خود را در Arena، جایی که باید موجهایی مختلف از ماشینهایی متخاصم را شکست داد، محک بزنند. به عنوان بخشی از داستان روی جلد در ماه دسامبر، مجله Game Informer تصاویری اختصاصی از منطقه Daunt، درهای خشک تحت کنترل پادشاهی Carja و همچنین تصاویری از یکی از شهرکهای قبیله Oseram به نام Chainscrape را منتشر کرد که از طریق این لینک میتوانید آنها را مشاهده کنید؛ البته اینها تمامی مناطق جدید بازی نبوده و هر چه "الوی" بیشتر به سمت غرب پیشروی کند، مکانهای بیشتری را کشف خواهد کرد.
احتمالا شناختهشدهترین منطقهی بازی که تا کنون در Forbidden West دیدهایم، پل Golden Gate شهر سانفرانسیسکو باشد؛ و در رونمایی سال گذشته از گیمپلی بازی شاهد دوردستها و مناظر اطراف اعم از خیابانی پرآب به نام Lombard، هرمی رو به فروپاشی و حتی چندین تلهکابین پوسیده بودیم. با ویژگی جدید صعود و بالارفتن بازی، شما میتوانید از هر کدام از این مناطق بالا بروید؛ همچنین در نمایش منتشرشده از بازی اولین بار در اینجا بود که شاهد شیرجه زدن "الوی" و کاوش دنیای زیر آب بودیم؛ امیدواریم در بازی بتوانیم بیشتر از اینها شاهد چنین چیزهایی باشیم.
جغرافیای Forbidden West که تا حد بسیار زیادی شبیه غرب ایالت یوتا است، تقریبا هر آب و هوای قابل تصوری را به تصویر میکشد؛ از قلههای برفی و بیابانهای ناهموار گرفته تا سواحل شنی و سرزمینهای سرسبز.
سلاح و تجهیزاتی مختلف و رو به رشد
"الوی" برای پیشروی در زمینهای خطرناک و متخاصم میان ماشینها، چندین آیتم جدید به ابزار خود اضافه کرده است؛ یک دستگاه تنفس (Diving Mask) که به وی اجازه میدهد در زیر آب به راحتی نفس بکشد. یک گلایدر با طراحیـی آیندهنگرانه (Shieldwing) که سبب میشود "الوی" بتواند در بالای ساختمانها و نبردها شناور شده و به راحتی میان آنها جابجا شود؛ و یک قلاب مکانیکی (Pullcaster) که پیمایش و بالارفتن از مناطق بسیار بلند را راحتتر میکند. کارگردان روایی بازی یعنی "بن مککاو" در بلاگ رسمی Sony در رابطه با این گجتها گفته است:
«Pullcaster سرعت بالارفتن و صعود را بهبود بخشیده و "الوی" را سریعتر از خطر دور میکند؛ Shieldwing نیز به وی اجازه میدهد تا به راحتی در ارتفاعات جابجا شده و یا دشمنان را از بالا سورپرایز کند؛ و با کمک Diving Mask دنیایی جدید در زیر آب برای اکتشاف و گشت و گذار در اختیار بازیکنان قرار میگیرد. شایان ذکر است که توانایی Focus نیز آپگرید شده و اکنون مناطقی که میتوان از آنها به سرعت بالا رفت را نیز نشان میدهد؛ این قابلیت در مواردی نظیر مبارزه با ماشینها و یا رامکردنشان مفید و تاثیرگذار خواهد بود.»
تعداد جدیدی اسلحه کشنده نظیر نارنجکهایی که به دشمنان چسبیده و پرتابکنندههای نیزه هم به بازی اضافه شدهاند و خب حالا "الوی" کاملا آماده است تا با هر دشمن و خطری که در Forbidden West وجود دارد، مواجه شود.
تکنیکها و ترفندهای جدید
اسلحهی اصلی شما در Zero Dawn یک نیزه بود که تقریبا میتوان گفت اکثرا از دیگر اسلحهها ضعیفتر و ناکارآمدتر بود. برای رفع این مشکل، توسعهدهندگان درخت مهارت بازی را برای پشتیبانی از سبکهای مختلف بازیکردن، کاملا بازسازی کردهاند. تواناییهای Valor Surge که میتوان از طریق درخت مهارت به آنها دست پیدا کرد نیز از جمله موارد جدید هیجانانگیز بازی هستند. بازیکنان میتوانند این قدرتها را پس از پرکردن نوارهای روی صفحه با بازی "تاکتیکال" فعال کنند. این موارد شامل هدشاتهای دقیق و زدن ضربههای مرگبار به اجزای ماشینها میشود. همچنین شما میتوانید در سیستم اصلاحشده و جدید کمبوها و حملههای ترکیبی جدیدی را برروی دشمنان پیاده کنید.
تغییرات جدید تنها محدود به سیستم مبارزات نشده و "الوی" اکنون میتواند قطعات مورد نیاز برای ساخت تجهیزات و وسایل مختلف را ردیابی کرده و سپس در محلهایی مخصوص به نام Workbench دست به ساخت آنها بزند. این فرآیند که مبتنی بر شهرکها است، به بازیکنان دلیلی میدهد تا در طول سفر خود از مراکز شهرهای بزرگ بازدید کنند.
تاریخ انتشار
Horizon Forbidden West در ابتدا قرار بود در سال 2021 روانه بازار شود ولی اکنون در تاریخ 18 فوریه (29 بهمن) میتوانیم این بازی را برروی کنسولهای PlayStation 4 و PlayStation 5 تجربه کنیم.
نظر شما چیست؟ آیا به نظرتان همانند نسخه اول شاهد عنوانی شایسته و سرگرمکننده خواهیم بود؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: Game Informer
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.