VRR مخفف Variable Rate Refresh به معنای نرخ تازه سازی متغیر است. قابلیت VRR در PS5 یکی از آن امکاناتی بود که جامعه گیم بسیار مشتاق بود توسط سونی عرضه شود. تا این که این کمپانی فعال سازی قابلیت VRR را فراهم کرد، و اکنون گیمرها با انواع مانیتورها و تلویزیونهای خانگی میتوانند از آن روی تقریبا هر بازیای استفاده کنند.
هرچند برای اغلب بازیهای جدید نیز بعد از مدتی پچ یا آپدیتِ مخصوص قابلیت VRR در پلی استیشن 5 خواهد آمد، اما بدون آن هم میتوان به شکلی دستی این قابلیت را روی بازی اِعمال کرد. البته ممکن است نتیجه به آن خوبی که انتظار دارید نشد.
در این مقاله قصد داریم به قابلیت VRR در پلی استیشن 5 پردازیم و نحوهی کارکرد آن و تاثیری که میتواند داشته باشد را شرح دهیم. با ما همراه باشید.
قابلیت VRR در PS5 چیست و چطور کار میکند؟
VRR (که به Free-Sync/G-Sync نیز شناخته میشود) یک تکنولوژی نسبتا جدید است که در سال 2013 عرضه شد. تا پیش از آن، صفحه نمایش شما برای آپدیت تصویر در هر فریم نرخ کاملا ثابتی داشت. مثلا اگر نرخ تازه سازی تصویر یا ریفرش ریت مانیتور شما 60 هرتز بوده، بازی نیز باید میزان فریم رندر شده در هر ثانیه را با همین رقم تنظیم میکرده است. در آن مقطع زمانی (یعنی تا پیش از سال 2013) اغلب صفحه نمایشها اکثر 60 هرتز بودهاند، در نتیجه بازی نیز نمیتوانستند بیش از 60 فریم بر ثانیه نمایش داده شوند. به همین جهت معمولا 60 فریم بر ثانیه تارگت یا هدف ایدهال رند بازیها بوده است.
فرکانس 60 هرتز یعنی سریعترین زمانی که طی آن سیستم میتواند یک تصویر یا فریم جدید به صفحه نمایش بفرستد، 16 میلیثانیه خواهد بود. یک سطح پایینتر از میشود 30 هرتز یا سرعت 33 میلیثانیه. این یعنی بازیها باید خود را با نرخ تازه سازی تصویر در صفحه نمایش هماهنگ و همسان کنند، و تا زمانی که این هماهنگی و یک سان بودن نرخ تازه سازی تصویر و نرخ فریم بازی همسان میبود، میتوانستیم هر 16 یا 33 میلی ثانیه یک فریم جدید داشته باشیم.
در همین رابطه بخوانید: آموزش راه اندازی پلی استیشن 5
سیستمی که این دو را هماهنگ و یکسان نگه میدارد V-Sync نام دارد، مفهومی که در واقع اساسا به معنای محدود شدن رندر فریم بازی به نسبت نرخ تازه سازی تصویر در مانیتور است. در آن زمان میشد V-Sync را غیرفعال کرد تا فریم ریت بیشتری گرفت، اما مشکل اینجاست که در چنین حالتی با پدیدهای تحت عنوان بُرش صفحه یا Screen Tearing مواجه خواهیم شد. در این حالت نیمی از صفحه فریم جدید را نشان میدهد، در حالی که نیمهی دیگر هنوز روی فریم قبلی ماننده است.
حال بهتر میتوان توضیح داد که VRR چیست. قابلیت VRR در PS5 باعث میشود تا بتوان هر دو جنبه را به شکلی کمابیش ایدهآل داشت! یعنی هر زمان لازم باشد مانیتور نرخ تازه سازی تصویر خود را با فریم ریتِ در حال رندر روی کنسول هماهنگ میکند و برعکس. در این حالت گسترهی سرعت انتقال تصاویر از طریق کابل HDMI به مانیتور میان اعداد 8 میلی ثانیه برای فریم ریت 120 و 21 میلی ثانیه برای فریم ریت 48 متغیر است. این تکنولوژی واقعا جذاب به نظر میرسد! اما خالی از چالش و ایراد هم نیست. در ادامه به چالشهای قابلیت VRR در پلی استیشن 5 میپردازیم.
فعال سازی قابلیت VRR
استودیوی دوست داشتنیِ Insomniac اولین تیمی بود که در این عرصه به سراغ VRR رفت، و طی یک سری آپدیت روی سه بازی اخیر خود فعال سازی قابلیت VRR را روی پلیاستیشن 5 فراهم کرد.
به عنوان مثال Spider-Man Remastered طی آپدیتی مُد 120 فریم را به بازی اضافه کرد. برایRatchet and Clank: Rift Apart نیز با فعال کردن VRR، فریم ریت روی رزولوشن 4K از 30 فریم بر ثانیه به 60 فریم بر ثانیه رسید. از آنجایی که قابلیت VRR در پلی استیشن 5 باعث میشود تا بازی بتواند برای رندر فریمها منعطفتر عمل کند، روی اعداد 16 یا 33 میلی ثانیه محدود نخواهد بود و میتوان در عمل فریم بیشتری داشت.
یکی از چالشهای فعال سازی قابلیت VRR در پلیاستیشن 5، استفاده بهینه از قابلیت ریتریسینگ است، به این علت که وقتی انعطاف نرخ فریم و نرخ تازه سازی تصویر بیشتر میشود، اجرای ریترسینگ در حالتی که نرخ فریم متغییر است سنگینتر و پیچیدهتر میشود.
اما اگر فریم ریت برای شما اهمیت دارد، عملکرد VRR واقعا رضایت بخش است! مثلا در رچت اند کلنک فریم گاهی تا بیش از 80 نیز میرسد، و در بخشهایی که رندر سنگینتر باشد ممکن است تا 60 فریم افت کند، اما در عمل چیزی که در صفحه نمایش میبینید بسیار روان و تمیز است و از فریز شدن صفحه یا برش صفحه دیگر خبری نیست. در Call of Duty: Black Ops Cold War نیز با فعال کردن VRR میتوان بدون پدیدهی برش صفحه مد 120 فریم را فعال کرد. اگر برای چند دقیقه این قابلیت را غیر فعال کنید، خواهید دید که چقدر در اجرای بازی و آنچه روی مانیتور میبینید تاثیر داشته است.
در همین رابطه بخوانید: تلویزیون در برابر مانیتور؛ کدام را انتخاب کنیم؟
در مورد بازیهایی که به طور رسمی از VRR پشتیبانی نمیکنند چطور؟
قابلیت VRR در پلی استیشن 5 برای حتی برای بازیهایی که عنوان "پشتیبانی از VRR" را به طور رسمی با خود ندارند نیز قابل اجراست. به طور مثال تیم سازندهی Dying Light 2 هرچند پشتیبانی از این قابلیت را توسعه ندادند، اما فعال سازی قابلیت VRR روی خود کنسول قطعا به اجرای بهترِ بازی کمک میکند، هرچند شاید به آن کیفیتی که بازیهای دیگر (که رسما پشتیبانی از این قابلیت را با خود دارند) نرسد.
پرسش و پاسخ – سوالات متداول
مانیتور مناسب برای استفاده از قابلیت VRR چه ویژگیای دارد؟ برای بیشترین بهره برداری از قابلیت VRR در پلی استیشن 5 بهتر است یک مانیتور با پشتیبانی از نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز داشته باشید.
آیا VRR باعث افزایش فریم ریت میشود؟ خیر! قابلیت VRR در PS5 به خودیِ خود فریم ریت را افزایش نمیدهد، اما اگر تیم سازندهی بازی آپدیتی برای مُد با فریم ریت بالا ارائه دهند، قابلیت VRR این امکان را فراهم میکند تا اجرای بازی در فریمهای بالا و متغیر روی صفحه نمایش بسیار بهتر باشد.
آیا بازیهای نسل قبل که با سرویس Backwards Compatibility در دسترس هستند هم میتوانند از VRR بهره ببرند؟ خیر! بازیهای قدیمیتر که روی 30 فریم قفل هستند نمیتوانند تکنولوژی VRR را تشخیص دهند یا از آن استفاده کنند.
مطاب مرتبط – بیشتر بخوانید:
- رزولوشن UHD/4K به چه معناست؟
- اجرای G-Sync روی مانیتور FreeSync
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.