اگر با مشکل پر شدن حافظه PS5 مواجه هستید، تنها یک راهحل پیش رویتان وجود دارد. بهروزرسانی جدید سونی برای PS5 که به طور کامل در 14 سپتامبر 2021 منتشر شد، به شما این امکان را میدهد تا فضای ناچیز 667 گیگابایتی خود را با قرار دادن همان نوع SSD M.2 که ممکن است در لپتاپ یا PC خود قرار دهید، ارتقا دهید. حال ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که آیا SSDهای کندتر نیز میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند؟
برای پاسخ به این سوال شما، میخواهیم ADATA XPG Gammix S50 Lite، یکی از کندترین درایوهای سازگار PCIe Gen4، با سرعت خواندن 3900 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 3200 مگابایت بر ثانیه را به عنوان حافظه مضاغف PS5 بررسی کنیم. به طور خلاصه، بازیهای امروزی به این همه سرعت نیاز ندارند.
در این بررسی S50 Lite را با SSD داخلی PS5 و Sabrent Rocket 500GB در مجموعهای از آزمایشها، از جمله زمان بارگذاری بازیهایی مانند Ratchet and Clank: Rift Apart و Spider-Man: Miles Morales در PS5 مقایسه خواهیم کرد. همچنین مدت زمانی را که طول میکشد تا از بازیها در هر نوع درایو بکاپ گرفته شود را نیز بررسی خواهیم کرد و برای این مقایسه از یک HDD خارجی Seagate نیز استفاده کردهایم، زیرا سونی اکنون به شما اجازه میدهد تا با استفاده از یک هارد دیسک نیز برای ذخیره بازیهای PS5 و یا اجرای بازیهای PS4 استفاده کنید.
با کمال تعجب در نتیجه این تست، حتی کندترین SSD سازگاری که میتوانستیم پیدا کنیم، زمان بارگذاری تقریباً یکسانی با آنچه سونی در در دستگاهش قرار داده بود داشت. نتیجه عملی گاهی اوقات یک ثانیه کندتر و یا گاهی اوقات یک یا دو ثانیه سریعتر بود، اما اساساً چیزی که تجربه کردیم یک چیز ثابت است. در هنگام جابهجایی در دنیاهای Ratchet and Clank: Rift Apart، هیچ تفاوت قابل توجهی هنگام استفاده از کندترین SSD در گیمپلی مشاهده نکردیم. جابهجایی در این بازی به صورت آنی انجام میشد و فقط گاهی یکبار یک وقفه خیلی کوتاه در هنگام مبارزه با یکی از غولهای آخر بازی مشاهده شد که همان وقفه کوتاه روی SSD داخلی خود کنسول نیز قابل مشاهده بود.
همچنین هنگام انتقال بازیها از یک حافظه به حافظهای دیگر، لزوماً تفاوت زیادی بین درایوها دیده نشد، اما یک شگفتی بزرگ وجود داشت: حداقل در این نسخۀ بتا، به نظر میرسد که سونی ممکن است سرعت نوشته شدن دادهها در حافظه داخلی کنسول خود را کاهش داده باشد. به عنوان مثال، ارسال نسخههای PS5 و PS4 از بازی Final Fantasy VII Remake به Sabrent SSD تنها 2:26 طول کشید، اما برای بازگشت به حافظه PS5 تقریبا 5 برابر این زمان یعنی 12:47 طول کشید.
به طور متوسط هنگام انتقال پنج بازی آزمایشی به یکی از درایوهای M.2 افزوده شده، شاهد سرعت متوسط 1100 مگابایت بر ثانیهای بودیم، اما هنگام انتقال مجدد همان بازیها به جافظه اصلی PS5 سرعت انتقال حدود 220 مگابایت بر ثانیه بود. هر دوی اینها بسیار بهتر از میانگین سرعت انتقال 141 مگابایت بر ثانیهای انتقال فایل به هارد سیگیت و سرعت بازگشت 97 مگابایت بر ثانیهای هستند، که بیش از نیم ساعت (31:24) طول کشید تا 176.5 گیگابایت بازیهای Final Fantasy به SSD داخلی منتقل شوند. اما سرعت پایینتر SSD داخلی در هنگام نوشتن داده عجیب است.
در اواخر سپتامبر، Digital Foundry یک درایو حتی کندتر را آزمایش کرد: نسخه 256 گیگابایتی وسترن دیجیتال SN750 SE، که تنها قادر به خواندن 3200 مگابایت در ثانیه است. ولی با این حال، باز هم نتایج یکسان بود. حتی با درایوی که فقط 58 درصد سرعت درخواستی سونی را ارائه میکند، عملاً تفاوتی در بازیهای امروزی وجود نداشت و به نظر میرسد سونی به دلایل نامعلومی سرعت انتقال داده را به درایو داخلی به طور دستی محدود میکند.
بنابراین سوال بزرگ این است: اگر امروز نه، آیا توسعهدهندگان خواهند توانست تا بهطور کامل بازیهای آینده را برای سرعت باورنکردنی یک SSD سطح بالا بهینه کنند؟
برای مثال، نگاهی به زمانهای بارگذاری Final Fantasy VII Remake در جدول بالا بیندازید. صرف نظر از درایو، بارگذاری نسخه PS4 چهار برابر بیشتر طول میکشد! این تفاوت به این معنی است که شما یا میتوانید وقت خود را در صفحه لودینگ پر از نکات گیمپلی بگذرانید و یا با گذشت تنها 10 ثانیه صفحه PS5 خود را ترک و شروع به بازی کنید که در این حالت به ندرت صفحه لودینگ را خواهید دید. مسلماً حالت دوم مورد پسند عموم است.
همچنین، نگاهی به نتایج Spider-Man: Miles Morales بیاندازید. بازی همیشه با بالاترین سرعت ممکن بارگذاری نمیشود. گاهی اوقات تا بازی را باز میکنید مجبورید لوگوهای مارول، اینسومنیاک و استودیوی پلیاستیشن را ببینید که 26 ثانیه طول میکشد و باعث میشود در مجموع بیش از 43 ثانیه طول بکشد تا اینکه کاملاً وارد بازی شوید. اما در زمانهای دیگر، بهطور مرموزی از آنها عبور میکند و در بازه حدوداً 17 ثانیهای بارگیری میشود.
آیا حالا باید بروید و کندترین SSD PCIe Gen4 موجود را برای PS5 بخرید؟ با وجود نتایج بالا، چنین کاری پیشنهاد نمیشود، زیرا سونی مشخصات SSD پیشنهادی خود را به دلایل خاصی انتخاب کرده است. حتی اگر بازیهای حال حاضر و خود PS5 از مزیت کامل آن استفاده نکنند، توسعهدهندگان ممکن است در آینده به این فضای اضافی نیاز داشته باشند. چرا که به توسعه دهندگان وعده سرعت 5500 مگابایت بر ثانیه برای بارگذاری دنیای بازیهایشان داده شده است و در آن زمان افسوس خوردن از اینکه حافظه کندتری را گرفتهاید دیگر فایدهای ندارد.
بهعلاوه، "مایک فیتزجرالد" (Mike Fitzgerald)، مدیر فنی اینسومنیاک میگوید که ممکن است لحظاتی در Ratchet and Clank: Rift Apart وجود داشته باشد که در آن تفاوت میان سرعت SSDها را متوجه خواهید شد.
از آن گذشته مایکروسافت همچنین از یک SSD در Xbox Series X خود استفاده میکند، اما آن دارای عملکرد خام پایدار 2.4 گیگابایت بر ثانیه است، در صورتی که با سرعت خواندن PS5 5.5 گیگابایت بر ثانیه اعلام شده است. بنابراین ما نهایت استفاده از سرعت حافظه PS5 را نخواهیم دید، زیرا حتی اگر توسعهدهندگان بخواهند از این مزیت استفاده کامل را ببرند، ممکن است بسیاری از بازیهای نسل بعدی که با هدف انتشار برای هر دو کنسول Xbox و PlayStation منتشر میشود، سازندگان آنها تمام تمرکزشان را برای افزایش سرعت نسخه PS5 نگذارند. بنابراین احتمالاً بیشترین تاثیر این سرعت را برای عناوین انحصاری PlayStation Studios خواهیم دید، اگرچه زمان بارگذاری سریع Final Fantasy VII امید بیشتری به من میدهد.
منبع: Verge
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.