توسعهدهندگان PlayStation چه استودیوهایی هستند و برروی چه عناوینی کار میکنند؟ در این مقاله پیرامون استودیوهای PlayStation قصد داریم تمامی زیرمجموعههای این غول عظیم صنعت بازی را لیست کرده و بررسی کنیم که هر کدام چه عناوینی در دست ساخت دارند.
استودیوهای ژاپنی
در اینجا تمامی تیمهایی که داخل کشور وطن Sony کار میکنند را مشاهده میکنید.
Polyphony Digital
این استودیو که در ابتدا یک واحد توسعه داخلی به نام Polys Entertainment بود، اکنون با نام Polyphony Digital از همه بیشتر به خاطر خلق و توسعه فرنچایز شبیهساز ریسینگ Sony یعنی Gran Turismo شناخته میشود.
تاسیس: 1998
مکان: توکیو، ژاپن
پروژههای فعلی: Gran Turismo 7 در حال حاضر برروی کنسولهای PS5 و PS4 در دسترس است و Polyphony Digital مشغول پشتیبانی از بازی و ارائهی محتویات جدید پس از انتشار برای بازی است.
Team Asobi
استودیو Team Asobi از خاکسترها و تیم باقیماندهی Japan Studio تشکیل شده و در ابتدا گروهی داخلی بوده که وظیفهی ساخت دموهای فنی و نرمافزارهای داخلی نظیر The Playroom را برعهده داشته است. این استودیو بازی Astro Bot Rescue Mission را برروی PSVR ساخته و اکنون بیشتر به خاطر Astro’s Playroom برروی کنسول PS5 شهرت دارد.
تاسیس: 2021
مکان: توکیو، ژاپن
پروژههای فعلی: Team Asobi هم اکنون مشغول استخدام نیروی جدید جهت کار برروی عنوانی اکشن و سهبعدی است. به احتمال زیاد قرار است شاهد دنبالهای برای Astro’s Playroom باشیم اما فعلا اطلاعات کمی در این رابطه در دسترس است. به نظر میرسد این بازی از PSVR 2 نیز پشتیبانی خواهد کرد.
استودیوهای اروپایی
در زیر میتوانید شاهد جزئیاتی از استودیوهای اروپایی Sony Interactive Entertainment باشید.
Firesprite
استودیوی Firesprite تاریخچه جالبی دارد؛ این استودیو توسط توسعهدهندگان یکی از استودیوهای قدیمی Sony به نام Studio Liverpool که در سال 2012 بسته شد، تشکیل شده است. این استودیو به خاطر The Persistence و کمک به Sony در پشتیبانی از The Playroom و The Playroom VR شناخته شده و اکنون بزرگترین استودیو SIE در بریتانیا است.
تاسیس: 2013
مکان: لیورپول، انگلیس
پروژههای فعلی: Firesprite در حال حاضر از تجربهی واقعیت مجازی خود در مسیر ساخت بازی Horizon Call of the Mountain، عنوانی مبتنی بر PSVR 2 که در دنیای دایناسوریِ "اِلوی" جریان دارد، استفاده میکند. آنها در کنار Guerilla Games مشغول توسعه این بازی هستند. جدا از این کار، آگهی شغلی موجود در وبسایت Firesprite به یک "بازی AAA روایتمحور، ماجرایی و چند شاخه"، یک "IP با کیفیت AAA" با ساختاری رایگان و سرویسمحور و یک "عنوان بلاکباستر و اکشن ماجرایی" اشاره دارد.
Guerilla Games
سازندگان فرنچایز Killzone بعد از انتشار Shellshock: ‘Nam 67 در سال 2005 توسط Sony خریداری شدند. یکی از قابلترین و تواناترین استودیوهای SIE اکنون بیشتر از همه به خاطر Horizon Zero Dawn که برروی موتور خودِ استودیو به نام Decima Engine اجرا شده، شناخته میشود.
تاسیس: 2000
مکان: آمستردام، هلند
پروژههای فعلی: Guerilla اکنون با همکاری Firesprite Games برروی بازی Horizon Call of the Mountain کار میکنند. شایعاتی پیرامون توسعه یک بازی شوتر آنلاین و چندنفره وجود دارد اما فعلا جزئیات خاصی وجود ندارد که به شایعه قوت ببخشد.
Housemarque
استودیوی فنلاندی Housemarque اکنون بیشتر از یک دهه است که با Sony رابطه نزدیکی دارد. آنها در اصل برروی عنوانهای اکشنِ آرکید تخصص دارند و تاکنون عنوانهایی نظیر Super Stardust HD ،Resogun و البته آخرین بازی آنها یعنی Returnal را روانه بازار کردهاند. موفقیت Returnal سبب شد تا Sony در سال 2021 سرانجام آنها را به تصاحب خود در آورد.
تاسیس: 1995
مکان: هلسینکی، فنلاند
پروژههای فعلی: استودیو Housemarque بعد از Returnal مشغول استخدام برای پروژهی بعدی خود است. هنوز مشخص نیست آیا قرار است شاهد دنبالهای برای Returnal یا یک IP جدید باشیم اما این استودیو خیلی کم نسخهی دومی از بازیهایش عرضه میکند.
London Studio
استودیو London Studio در طول سالهای اخیر محصولات متنوعی عرضه کرده اما احتمالا بیشتر از همه به خاطر عناوین خانوادگی Sony نظیر SingStar و EyePet شهرت داشته باشد. آخرین بازی آنها عنوان اکشن Blood & Truth برای PSVR بوده است.
تاسیس: 1993
مکان: لندن، انگلیس
پروژههای فعلی: بازی بعدی London Studio هم اکنون به صورت یک راز باقی مانده اما آگهی شغلی سرنخ کمی در رابطه با فعالیتهای فعلی آنها ارائه میکند. اکنون چندین شغل مختلف به یک "بازی آنلاین برای PlayStation 5" اشاره میکنند و به نظر میرسد ساختهی بعدی آنها عنوانی چندنفره و سرویسمحور باشد.
Media Molecule
سازندگان فرنچایز LittleBigPlanet به عنوان یکی از خلاقترین استودیوهای Sony شناخته میشوند. استودیو Media Molecule بعد از موفقیت اولین ماجراجوییِ Sackboy به تیم PlayStation Studios پیوست..
تاسیس: 2006
مکان: گیلدفورد، انگلیس
پروژههای فعلی: استودیو Media Molecule در حال حاضر کاملا به ساختهی جاهطلبانه و قدرتمند خود یعنی Dreams متعهد است. این عنوان به بازیکنان اجازه میدهد با ابزار خلاقانهای که در اختیارشان قرار میگیرد، تقریبا هر چیزی خلق کنند؛ همچنین به صورت مرتب آپدیتها و محتویاتی جدید دریافت کرده و طبق برنامهای مشخص رویدادهایی مختلف ارائه میدهد. آنها گاهی اوقات از طریق همین Dreams بازیهایی جدید نظیر Ancient Dangers: A Bat’s Tale را منتشر میکنند اما بعید است که در آیندهی نزدیک بازی "مناسب" دیگری تولید کنند.
Nixxes Software
استودیوی Nixxxes تیمی با استعداد است که وظیفهی پورت بازیهای بزرگ Sony برروی PC را برعهده دارد. با وارد شدن هرچه بیشتر Sony به بازار PC در چند سال اخیر، داشتن تیمی حرفهای برای این کار کاملا منطقی به نظر میرسد.
تاسیس: 1999
مکان: اوترخت، هلند
پروژههای فعلی: Nixxxes در وهلهی اول مشغول پورت بازهای فرستپارتیِ PlayStation برروی PC بوده و در نتیجه اکنون به ساخت پورتهای Uncharted: Legacy of Thieves Collection و The Last of Us: Part I مشغول است.
Savage Game Studios
استودیو Savage Game Studios شامل چندین تیم توسعه مختلف بوده که همگی متعهد به تولید بازیهای اکشن با کیفیت بالا برای موبایل هستند. Sony این استودیو را در سال 2022 به عنوان جزئی از بخش جدید خود به نام PlayStation Studios Mobile Division خریداری کرد.
تاسیس: 2020
مکان: هلسینکی، فنلاند و برلین، آلمان
پروژههای فعلی: تمام چیزی که فعلا میدانیم این است که Savage اکنون برروی یک "بازی جدید AAA، اکشن و سرویسمحورِ معرفینشده" کار میکند.
XDev
استودیوی XDev در همان دفتر استودیو Liverpool Studio که اکنون منحل شده مستقر است و با توسعهدهندگان خارجی در اکثر نقاط جهان برروی پروژههای منتشرشده توسط PlayStation همکاری میکند. برخی از مثالهای اخیر شامل Until Dawn (ساختهی Supermassive Games) و Detroit: Become Human (ساختهی Quantic Dream) میشود.
تاسیس: 2000
مکان: لیورپول، انگلیس
پروژههای فعلی: نمیدانیم اکنون XDev مشغول به چه کاری است اما بدون شک به روند توسعه چندین عنوان هیجانانگیز که در آینده توسط Sony منتشر خواهند شد، کمک میکند.
استودیوهای آمریکای شمالی
بیشتر استودیوهای شناختهشده و معروف Sony به ایالات متحده تعلق دارند. در ادامه تمامیِ آنها و یک تیم کانادایی را بررسی میکنیم.
Bend Studio
این استودیو قبل از اینکه Syphon Filter را تحت نام Eidetic منتشر کنند، عنوان بدنام Bubsy 3D را برای PS1 ساخته است. این تیم در سال 2000 توسط Sony خریداری شد و تا قبل از اینکه با Days Gone برروی PS4 به صحنه عناوین AAA بازگردند، برروی بازیهای پورتابل تمرکز داشتهاند.
تاسیس: 1993
مکان: بِند، اورگان، آمریکا
پروژههای فعلی: تنها چیزی که در حال حاضر میدانیم این است که Bend در حال ساخت یک بازی جهانباز جدید است و از دنبالهی Days Gone خبری نیست.
Bluepoint Games
استودیو Bluepoint Games برای سالها رابطهی نزدیکی با Sony داشته و بازیهای اورجینال مختلفی را همراه با بازسازیها و ریمسترهای مختلف از عناوین کلاسیک و محبوب PlayStation عرضه کرده است. این استودیو که اکنون به خاطر کار برروی Uncharted: The Nathan Drake ،Shadow of the Colossus و Demon’s Souls شناخته میشود، در سال 2021 به عضویت تیمهای Sony درآمد.
تاسیس: 2006
مکان: آستین، تگزاس، آمریکا
پروژههای فعلی: علیرغم داشتن تاریخچهای قوی از بازسازیها و ریمسترهای مختلف، Bluepoint اکنون برروی "یک بازی اوریجینال" کار میکند. اینکه آیا قرار است شاهد یک IP کاملا جدید یا دنبالهای بر یک عنوان معروف باشیم هنوز مشخص نیست.
Haven Studios
استودیویی کاملا جدید به رهبری "جید ریموند" (Jade Raymond) که به خاطر کارش برروی فرنچایزهای Assassin’s Creed و Watch Dogs مشهور است. این توسعهدهنده هنوز هیچ عنوانی منتشر نکرده و در حالی که برروی پروژهی اول خود کار میکند، توسط Sony خریداری شده است.
تاسیس: 2021
مکان: مونترال،کانادا
پروژههای فعلی: Haven به صورت انحصاری مشغول ساخت یک IP کاملا جدید برای PlayStation است. تمام اطلاعاتی که در حال حاضر داریم این است که با یک بازی چندنفره و سرویسمحور طرف هستیم.
Insomniac Games
مشهور به خاطر سری بازیهای انحصاری PlayStation نظیر Ratchet & Clank و Resistance، این توسعهدهنده از همان اول حکم یک استودیو فرستپارتی را برای Sony داشته است. با موفقیت Marvel’s Spider-Man و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales اصلا تعجببرانگیز نیست که Sony سرانجام در سال 2019 آنها را به تیم خود اضافه کرد.
تاسیس: 1994
مکان: بِربَنک، کالیفرنیا، آمریکا
پروژههای فعلی: Insomniac برای چندین پروژهی بعدیِ خود با Marvel همکاری میکند. Marvel’s Spider-Man 2 هم اکنون برای PS5 در دست ساخت بوده و برای انتشار در سال 2023 برنامهریزی شده است. علاوه بر آن یک تیم جدا نیز برروی Marvel’s Wolverine که آن هم به صورت انحصاری برای PS5 عرضه خواهد شد، کار میکنند. همچنین آگهی شغلی منتشرشده توسط آنها نشان میدهد که ساخت یک عنوان چندنفره را هم در برنامه دارند.
N@ughty Dog
ناتیداگ که به احتمال زیاد معروفترین استودیوی Sony است، سابقهی بلندی در ساخت بازیهای مختلف اعم از Crash Bandicoot ،Jak & Daxter ،Uncharted و The Last of Us داشته و در سال 2001 به تیم PlayStation ملحق شده است.
تاسیس: 1984
مکان: سانتامونیکا، کالیفرنیا، آمریکا
پروژههای فعلی: ناتیداگ اکنون مشغول ساخت The Last of Us: Part 1 برای PS5 و PC است. علاوه بر این آنها برروی یک بازی چندنفره و آنلاین مجزا در دنیای The Last of Us نیز کار میکنند. به احتمال زیاد این عنوان برمبنای سیستم مبارزات The Last of Us: Part II توسعه خواهد یافت و هیجانی جدید به Factionsهای بازی اضافه خواهد کرد.
PixelOpus
استودیوی PixelOpus یک استودیوی فرستپارتی کوچک بوده که توسط فارغالتحصیلان دانشگاهی تاسیس شده و به توسعهی پروژههای خلاقانه که مجموعههای نرمافزاری PlayStation را متنوع میکند، مشغول است. اولین بازی آنها Entwined نام داشت اما به خاطر بازی Concrete Genie شهرت دارند.
تاسیس: 2014
مکان: سنمتئو، کالیفرنیا، آمریکا
پروژههای فعلی: PixelOpus اکنون برای عنوانی مخصوص PS5 که به طرز عجیبی با همکاری Sony Pictures Animation ساخته میشود، کار میکند. این بازی طبق شایعات احتمالا نسخهای جدید از Sly Cooper خواهد بود.
San Diego Studio
مشهور به خاطر سری تحسینشدهی MLB The Show، استودیو San Diego Studio قبلا حکم یک استودیوی پشتیبان برای توسعهدهندگان خارجی را داشته و همچنین برروی عناوینی نظیر The Mark of Kri و Pain هم کار کرده است.
تاسیس: 2001
مکان: سندیگو، کالیفرنیا، آمریکا
پروژههای فعلی: استودیو San Diego Studio اخیرا بازی MLB The Show 22 را عرضه کرده و طبق حدسیات اکنون برروی نسخهی بعدی آن کار میکند. همچنین شایعاتی منتشر شده که اذعان دارد این استودیو به توسعهی یک بازی جدید از فرنچایز Uncharted کمک میکند.
Santa Monica Studio
سازندگان فرنچایز God of War که قبلا توسعهدهندگانی نظیر thatgamecompany را به تیم خود اضافه کرده، گاهی به عنوان استودیوی پشتیبان به توسعهدهندگان خارجی برای کار برروی بازیهای انحصاری کمک کرده است.
تاسیس: 1999
مکان: لوسآنجلس، کالیفرنیا، آمریکا
پروژههای فعلی: Santa Monica Studio اکنون به توسعه God of Ragnarok برای PS4 و PS5 مشغول بوده و قرار است آن را در نوامبر 2022 روانه بازار کند. "کوری بارلوگ" (Cory Barlog)، کارگردان ارشد استودیو، اکنون برروی محصولی دیگر کار میکند که هنوز هیچ جزئیاتی از آن در دسترس نیست.
Sucker Punch Productions
توسعهدهندهای که زمانی به ساخت بازی برای Nintendo 64 مشغول بوده، به خاطر ساخت فرنچایزهایی محبوب نظیر Sly Cooper و InFamous زبانزد است و در سالهای اخیر هم به خاطر Ghost of Tsushima به یاد آورده میشود. این استودیو در سال 2011 توسط Sony خریداری شد.
تاسیس: 1997
مکان: بلویو، واشنگتن، آمریکا
پروژههای فعلی: این استودیو چندی پیش پشتیبانی و انتشار محتویات پس از عرضه برای Ghost of Tsushima و اسپینآف چندنفرهی آن به نام Legends را به پایان رساند. پروژههای آینده آنها در حال حاضر نامعلوم است، اگرچه ساخت دنبالهای جهانباز برای ماجراجوییهای ساموراییِ محبوب آنها یعنی "جین" تقریبا قطعی است.
Valkyrie Entertainment
استودیویی پشتیبان که برروی تعداد بیشماری از بازیهای کلیدی Sony و دیگر ناشران کار کرده است. بعد از کمک به توسعه God of War، سرانجام Sony در سال 2021 آنها را به تصاحب خود در آورد.
تاسیس: 2002
مکان: سیاتل، واشنگتن، آمریکا
پروژههای فعلی: Valkyrie هم اکنون به Santa Monica Studio در توسعه God of War Ragnarok کمک میکند. علاوه بر آن، آگهی شغلی منتشر شده به چندین پروژه در دست توسعه اعم از بازیهای موبایل و کنسولی اشاره دارد. اوه، و البته یک "بازی استراتژی معرفی نشده"!
اینها تمامی اطلاعاتی است که در رابطه با استودیوهای PlayStation و پروژههای فعلی آنها در دسترس است. توسعهدهنده مورد علاقه شما کدام است؟ دوست دارید ببینید در آینده سراغ ساخت چه بازیهایی میروند؟ شما میتوانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: PushSquare
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.