دنیای SSD - تفاوت NVMe ، SATA و M.2

دنیای SSD - تفاوت NVMe ، SATA و M.2

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 11 ماه و 19 روز پیش

فهرست مطالب

یکی از عناصر خط شکن در دنیای تکنولوژی و کامپیوتر، حافظه‌های اس اس دی (Solid State Drive) بوده‌اند. دلیلِ شهرت و محبوبیت این حافظه‌ها روشن است: سرعتی بسیار بالاتر از هارد درایوهای رایج. با استفاده از یک حافظه ssd در کامپیوتر نه تنها سرعت بالا آمدن سیستم عامل بیشتر می‌شود، بلکه سرعت این حافظه در تمام ابعاد سیستم و کارکرد آن نیز تاثیر می‌گذارد. اگر اهل گیم هستید و داشتن یک سیستم قدرت‌مند برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این حافظه‌های فوق العاده استفاده کنید.

هنگام بررسی مدل‌های مختلف اس‌ اس‌ دی حتما با اصطلاحات SATA، M.2 و NVMe برخورد کرده‌اید. تفاوت این‌ها چیست؟ آیا حافظه‌های NVMe با مدل‌های SATA خیلی تفاوت دارند؟ آیا تمام حافظه‌های M.2 لزوما NVMe محسوب می‌شوند؟ در این مقاله تفاوت این قطعات و ویژگی‌های هر یک را بررسی خواهیم کرد. با اگزوگیم همراه باشید.

دنیای SSD - تفاوت NVMe ، SATA و M.2

 

NVMe دقیقا چیست؟

در مورد حافظه‌ای اس اس دی به طور خیلی خلاصه باید گفت که بسیار بسیار سریع است! درواقع آن‌قدر سریع که عامل محدود کننده‌ی سرعت آن نه خود اس‌اس‌دی، بلکه رابط اتصال حافظه‌ به سیستم (یا همان رابط SATA III) است. اس‌اس‌دی‌های رایج (که از نوع SATA) هستند، از همین رابط‌ها برای اتصال به سیستم استفاده می‌کنند. این عامل محدود کننده باعث شد تا حافظه‌های مدرن‌تری خلق شوند که به آن NVMe (یاNon-Volatile Memory Express) می‌گویند. تکنولوژی NVMe باعث می‌شود که حافظه‌ی اس اس دی بتواند با سرعتی در حد فلش مموری‌ها اطلاعات را بخواند و بنویسد.

درواقع حافظه‌های NVMe با معماری یک فلش مموری اما در نقش یک حافظه‌ی اس اس دی ظاهر می‌شوند. مزیت این نوع ساخت تراشه در این نکته نهفته است که حافظه به جای قرار گرفتن روی رابط SATA (که به مراتب کند‌تر است) مستقیما روی اسلات PCIe نصب می‌شود. این نوع حافظه، فارغ از فُرمی که برای ساخت آن استفاده شده، به صورت الکترونیکی به سیستم وصل می‌شود و نه فیزیکی و از رابطه SATA! در نتیجه هم می‌تواند با فُرم M.2 باشد و هم PCIe. هنوز موضوع کم گیج کننده به نظر می‌رسد، اما نگران نباشید! با ما همراه باشید..

 

آیا یک حافظه‌ی M.2 لزوما NVMe محسوب می‌شود؟

خیر! فراموش نکنید که M.2 تنها یک فُرم کارخانه‌ای (Form Factor) محسوب می‌شود و هم می‌تواند به صورت SATA باشد و هم NVMe. تفاوت این‌ها درواقع در نوع اتصال‌شان به سیستم است و رابطی که برای وصل شدن به بقیه قطعات استفاده می‌کنند. حافظه‌های  SATA M.2و SATA 2.5” (دو و نیم اینچی) از لحاظ سرعتِ عملکرد دقیقا مشابه هستند! اما این NMVe است که با بقیه کاملا فرق دارد. تفاوتِ سرعت این نوع حافظه را در ادامه توضیح خواهیم داد.

هارد SSD

 

مقایسه سرعت حافظه‌ NVMe و SATA

مادربرد‌های مُدرن که این روزها در بازار یافت می‌شوند، دارای رابط SATA III با توان گذردهی 600 مگابایت بر ثانیه هستند. از طریق این رابط، حافظه‌های ‌اس‌اس‌دی SATA می‌توانند چیزی در حدود 500 تا 530 مگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشند. برای این که سرعتِ بالای این حافظه‌ها را بهتر درک کنید، کافی است آن‌ها را هارد دیسک‌های رایج (سرعت 7200RPM) مقایسه کنید که تنها در حدود 100 مگابایت بر ثانیه هستند، آن‌ هم در شرایط مناسب و ایده‌آل که هارد دیسک در سلامت کامل باشد. حافظه‌های NVMe اما می‌توانند در حدود 3500 مگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشند، یعنی هفت برابر سریع‌تر از اس‌اس‌دی‌های معمول و 35 برابر سریع‌تر از هارد دیسک‌ها!

حال سوال این‌جاست که کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ روشن است که حافظه‌های NVMe سرعتی بسیار بالاتر از دیگر ا‌س‌ا‌س‌دی‌ها و صد البته هارد دیسک‌های معمولی دارند، اما قیمت‌شان نیز به مراتب بالاتر است. اگر به قدرت و سرعت سیستم خود اهمیت می‌دهید، به دنبال یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای هستید، و البته اگر بودجه کافی نیز دارید، پیشنهاد می‌کنیم کامپیوتر خود را با یکی از این حافظه‌ها مجهز کنید.

اما نباید تصور کرد که اس‌اس‌دی‌هایی که از رابط SATA استفاده می‌کنند به قدر کافی خود نیستند! با بودجه‌ی کمتر، و اگر استفاده و نیاز شما چندان سنگین نیست، این حافظه‌ها نیز بسیار خوب هستند و سرعتی بالاتر از آن‌چه که تصور می‌کنید و به آن عادت کرده‌اید خواهند داشت.

روش استفاده از SSD

 

روش استفاده از اس اس دی

با توجه به هزینه‌ی بالا و ظرفیتِ کم اس‌ اس‌ دی‌ ها، بهترین استراتژی این است که از یک هارد درایو با حجم بالا استفاده کنید و در کنار آن یک اس اس دی نیز داشته باشید. مثلا سیستم شما می‌تواند یک تا دو ترابایت هارد، و 120 تا 240 گیگابایت نیز اس اس دی داشته باشد. در این حالت معمولا سیستم عامل و برخی نرم افزارهای مهم و کاربردی (که به سرعت بالا برای خواندن و نوشتن اطلاعات نیاز دارند) روی اس‌اس‌دی، و فایل‌های معمول و سنگین (که برای اجرا نیاز به سرعت بالا ندارند) مانند فایل‌های صوتی و تصویری مثل ویدئو و سریال روی هارد دیسک ذخیره می‌شوند. اگر بازی خود را روی اس اس دی نصب کنید، خواهید دید که سرعت بارگذاری یا لود شدن بازی بسیار بیشتر خواهد شد. در نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از اس اس دی برای افزایش فریم‌ریت بازی نیست! و مهم‌ترین قطعه‌ی سیستم برای اجرای بهتر و سریع‌تر بازی‌ها درواقع کارت گرافیک است.

 

در ادامه می‌توانید چند نمونه از بهترین اس‌ اس‌ دی ‌های سبد کالایی اگزوگیم را مشاهده کنید:

 

SAMSUNG 970 EVO PLUS 250GB

یکی از بهترین اس‌اس‌دی‌های بازار از کمپانی سامسونگ در فُرم M.2 NVMe با ظرفیت 250 گیگابایت و سرعتی بالغ بر 3500 مگابایت بر ثانیه. مدل Plus حتی از 970 EVO نیز بیش از 50 درصد سریع‌تر است. شاید قیمت این مدل کمی بالا به نظر برسد، اما اگر قصد تهیه آن‌را دارید، بدانید که پیشمان نخواهید شد!

SAMSUNG 970 EVO PLUS 250GB

 

ADATA ULTIMATE SU650 240GB

کمپانی ای‌دیتا یکی از برندهای خوش نام در زمینه‌ی تولید اس اس دی محسوب می‌شود. این مدل دارای فُرم 2.5 اینچی بوده و 240 گیگابایت ظرفیت دارد. سرعت 520 مگابایتی (بیش از پنج برابر سریع‌تر از هارد درایوهای رایج) و عمر بالا تا 2 میلیون ساعت نیز از ویژگی‌های این حافظه محسوب می‌شود.

ADATA ULTIMATE SU650 240GB

 

WD GREEN SATA 120GB SSD

کمپانی وسترن‌ دیجیتال دیگر نیاز به معرفی ندارد! و یکی از قطب‌های مهم تولید هارد درایو و حافظه‌ اس اس دی در دنیا محسوب می‌شود. رابط اتصال این حافظه از نوع M.2 بوده و سرعتی در حدود 540 مگابایت بر ثانیه دارد. این مدل برای کسانی که یک اس اس دی خوب و سریع با قیمت مناسب می‌خواهند گزینه‌ای ایده‌آل است.

WD GREEN SATA 120GB SSD

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط