مقایسه و بررسی عملکرد کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT در مقابل AMD Radeon RX 5700XT

مقایسه و بررسی عملکرد کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT در مقابل AMD Radeon RX 5700XT

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 8 ماه و 18 روز پیش

فهرست مطالب

 سیاست‌های اخیر شرکت محبوب AMD موجب شده تا این شرکت دوباره به رقیبی بزرگ برای شرکت‌های توسعه دهنده سخت افزار تبدیل شود. هنوز مدت زیادی از زمانی که شرکت اینتل در بخش توسعه پردازنده‌های رایانه‌های دسکتاپ و لپتاپ و همچنین شرکت انویدیا در بخش توسعه کارت گرافیک‌ها حکمرانی می‌کردند نگذشته است. اما از دو سه سال قبل و به ویژه با انتشار سری جدید پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌های شرکت AMD این شرکت به عنوان یک رقیب جدی و پیشرو در این زمینه خود را مطرح کرده و به روزهای خوب و درخشان خود بازگشته است.

در این مقاله قصد داریم تا مقایسه‌ای در عملکرد دو کارت گرافیک بالا رده این شرکت داشته باشیم. تلاش‌های چند سال اخیر شرکت قرمز رنگ باعث شده تا انویدیا حداقل در زمینه قیمت کارت گرافیک‌های خود برای سری 3000 تکانی به خود دهد. با اگزوگیم همراه باشید تا ببینیم آیا نگرانی‌های اخیر شرکت سبز در مورد کارت گرافیک‌های جدید AMD  منطقی است یا خیر.

امروز ما یکی از آن دسته از نقد و بررسی‌هایی را آماده کردیم که از مرور گاه و بی‌گاه آن لذت می‌بریم زیرا که مقایسه سخت افزار حاصل از دو نسل است. Radeon RX 6700 XT جدیدترین پردازنده گرافیکی AMD است که به تازگی مورد بررسی قرار گرفته و عملکردی شبیه به RTX 2080 Ti ارائه می‌دهد. در حالی که این یک پردازنده گرافیکی چشمگیر از نظر عملکرد است، اما از نظر ارزش خرید به میزان عملکرد خود فوق‌العاده نیست؛ اما با توجه به چیزی که از سایر کارت گرافیک‌های عرضه شده در 2021 دیدیم، این موضوع عادی به نظر می‌رسد.

در مقایسه با مدل قبلی، یعنی کارت گرافیک  Radeon RX 5700 XT، ما به طور متوسط شاهد ​​حدود 30 درصد عملکرد بیشتر هستیم که این افزایش عملکرد در کنار افزایش 20 درصدی قیمت توجیه می‌شود. بنابراین برای یک جهش نسلی واقعی ارزش چندانی ندارد، اما همچنان عملکرد خوبی در عناوین امروزی از خود نشان می‌دهد. وقتی در نظر بگیرید که Radeon RX 5700 XT و Radeon RX 6700 XT  دارای کانفیگ دقیق و یکسان با استفاده از فرآیند تولید  TSMC 7 نانومتری هستند، افزایش 30 درصدی عملکرد چیزی شگفت‌انگیز نیست.

به طور معمول، هنگامی که سخت افزار خود را به یک فرآیند تولید جدیدتر و برتر منتقل می‌کنید، انتظار می‌رود که به یک افزایش عملکرد بزرگ برسید، مانند آنچه در معماری پاسکال انویدیا مشاهده کردیم که از فرایند 28 نانومتری مورد استفاده ماکسول به فرایند 16 نانومتری TSMC منتقل شد. این باعث افزایش سرعت کلاک پردازنده گرافیکی می‌شود که عملکرد و کارایی را به شدت افزایش می‌دهد.

با این حال AMD موفق شد حتی با وجود استفاده از فرایند تولید یکسان به پیشرفتی مانند انویدیا دست یابد. پس سوال ایجاست که چگونه می‌توان 30 درصد عملکرد سریع‌تر به دست آورد هنگامی که از فرایند و کانفیگ یکسان استفاده می‌شود؟ پاسخ این سوال در تفاوت معماری به کار رفته در دو کارت گرافیک ناشی می‌شود.

تعدادی تفاوت معماری بین RDNA1 و RDNA2 وجود دارد؛ هسته‌های Radeon RX 5700 XT از مزیت IPC کمی برخوردار هستند، اما عملکرد هندسی مورد نظر از هم رده نسل قبلی خود پایین‌تر بود، زیرا Radeon RX 6700 XT در مقایسه با 5700 از نظر سخت افزاری تنها به نیمی از هسته‌های مربوط به این عملکرد مجهز شده است.

در حال حاضر، مزیت اصلی در عملکرد RX 6700 XT نسبت به RX 5700 XT سرعت کلاک موجود برای پردازشگر گرافیکی است. بر روی کاغذ، گفته می‌شود که RX 5700 XT با فرکانس بهبود یافته 1905 مگاهرتز کار می‌کند، در حالی که کلاک RX 6700 XT 2581 مگاهرتز است که شاهد 35 درصد افزایش عملکرد قابل توجه هستیم. در آزمایش ما، تفاوت مشاهده شده در میزان عملکرد دو کارت گرافیک در عناوین مختلف نزدیک به 42 درصد بود که پیشرفتی قابل توجه به حساب می‌آید.

با این وجود، Radeon RX 6700 XT باید حداقل 35 درصد افزایش عملکرد داشته باشد و ما به طور متوسط شاهد ​​30 درصد افزایش عملکرد هستیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد این تفاوت بیشتر فقط به دلیل طراحی معماری است که به RDNA2 اجازه می‌دهد تا کلاک پردازشگر گرافیکی را بیشتر کرده و بهبود دهد. بنابراین این چیزی است که ما امروز به بررسی آن می‌پردازیم. با تنظیم کلاک RX 5700 XT و RX 6700 XT در یک فرکانس مشابه، اگر بیشتر افزایش عملکرد از بهبود سرعت کلاک ناشی می‌شود، این آزمایش به راحتی آن را برجسته می‌کند و ما می‌توانیم بررسی کنیم که آیا دلایل و توجیهات ما از تفوات حاصل شده درست است یا خیر.

برای آزمایش، ما از مدل‌های مرجع AMD استفاده می‌کنیم. هر دو با فرکانس 1.8 گیگاهرتز تنظیم شد‌ه‌اند، زیرا ما توانسته‌ایم این فرکانس را با به حداکثر رساندن توان ورودی حفظ کنیم. در فرکانس 1.9 گیگاهرتز، فرکانس RX 5700 XT کمی در حال نوسان است و اغلب به 1.8 گیگاهرتز کاهش می‌یابد. اما سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز برای هر دو مدل بسیار سازگار بود. بنابراین از نظر فرکانس عدد 1.8 می‌تواند نتایجی پایدار و قابل استناد را به عمل آورد.

هنگام آزمایش، سرعت کلاک به طور مداوم کنترل می‌شد تا اطمینان حاصل شود که هر دو GPU در فرکانس مورد نظر کار می کنند. کنترل صورت گرفته برای اطمینان بیشتر از نتایج حاصل شده صورت می‌گرفت.

در مورد حافظه گرافیکی، ما مقایسه و بررسی مربوط به این بخش را در نتایج در نظر نگرفتیم زیرا این بهترین راه برای انجام این آزمایش است. ممکن است فکر کنید که این مزیتی برای RX 5700 XT به حساب می‌آید که Memory Bandwidth به لطف حافظه بیشتر 17 درصد بیشتر است، اما اینطور نیست. در هر صورت، این مزیت نیز به RX 6700 XT واگذار می‌شود زیرا از حافظه بسیار کارآمدتری با Delta Color Compression بهتر و مهم‌تر از آن، Infinity Cache استفاده می‌کند. اساساً، RDNA2 می‌تواند نرخ فریم بیشتری را در پهنای باند مشخص به دست آورد.

Infinity Cache در این بین اما نقش کلیدی را ایفا می‌کند، حافظه داخلی 96 مگابایتی روی تراشه بسیار شبیه به کش L3 در CPU عمل می‌کند. این حافظه نهان محلی در برابر خواندن و نوشتن در حافظه اصلی بافر می‌کند و بسیار سریع‌تر از کار کردن با VRAM است و به افزایش پهنای باند حافظه RX 6700 XT نسبت به RX 5700 XT کمک می‌کند.

با در نظر گرفتن تمام این تفاسیر، اکنون زمان آزمایش این GPU ها به صورت کلاک به کلاک است. ما این کار را در سیستم آزمایشی Ryzen 9 5950X جدید خود با استفاده از 32 گیگابایت حافظه DDR4-3200 CL14 انجام می‌دهیم. بدون هیچ سخن اضافه‌ای به نبرد دو بالا رده از تیم سرخ وارد می‌شویم.

بنچمارک‌ها

در Watch Dogs Legion ما عملکرد بسیار مشابهی را مشاهده می‌کنیم که به دلیل یکسان بودن همان سرعت کلاکی است که پیش‌تر در مورد آن توضیح داده بودیم. موردی که بسیار جالب است اما غیر منتظره نیست.

میانگین نرخ فریم در هر سه وضوح تصویر تست شده یکسان است، هرچند عملکرد 1٪ فریم پایین کارت گرافیک RX 6700 XT بسته به وضوح تصویر پیشرفتی 4 تا 9 درصدی را در شرایط مختلف ارائه می‌دهد.

نتایج مربوط به عملکرد دو کارت گرافیک در عنوان Assassin's Creed Valhalla نیز بسیار نزدیک به هم دنبال می‌شود، هرچند این بار RX 5700 XT در هر سه وضوح تصویر تست شده کمی سریع‌تر از رقیب جدید بود و 2-3 فریم در ثانیه بیشتر را ارائه می‌داد.

در بررسی بعدی سراغ جدیدترین عنوان از سری بازی محبوب Assassins Creed می‌رویم. در این بررسی باز هم هر دو پردازنده گرافیکی فرکانس اصلی 1.8 گیگاهرتز را حفظ کردند، بنابراین تفاوت‌ها مجددا ناشی از تغییرات در طراحی معماری است.

عنوان سبک ریسینگ F1 2020 بازی بعدی ما است. نتایج F1 2020 بسیار نزدیک به یکدیگر بودند زیرا ما فقط تا 3 درصد اختلاف در داده‌های آزمایش را مشاهده می‌کنیم. RX 5700 XT در 1080p و 1440p چند درصد سریعتر بود، در حالیکه عکس این قضیه در وضوح تصویر 4K رخ داد. البته باید ذکر کرد که تفاوت مشاهده شده به قدری ناچیز است آن‌ها برابر در نظر بگیریم.

نتایج عنوان فوق‌العاده محبوب Rainbow Six Siege کمی جالب‌تر از سایر عناوین است. RX 6700 XT در وضوح تصویر 1080p و 1440p  حدودا 3 درصد کندتر از RX 5700 XT بود که البته اختلافی ناچیز و قابل چشم‌ پوشی است، اما سپس در وضوح تصویر 4k شاهد RX 6700 XT هستیم که عملکرد را 8 درصد نسبت به RX 5700 XT افزایش می‌دهد. من فکر می‌کنم این بهبود عملکرد در وضوح تصویر 4k به دلیل Infinity Cache است.

سومین نسخه از سگانه جدید سری بازی Shadow of The Tomb Raider  نسخه بعدی برای تست ما است. اما شاهد رفتار مشابهی در عنوان Shadow of the Tomb Raider هستیم. RX 6700 XT در وضوح تصویر 1080p هیچ مزیتی نسبت به RX 5700 XT در مقایسه کلاک به کلاک ندارد.

با این حال ، در  1440p کارت گرافیک RX 6700 XT تا 6 درصد سریع‌تر و سپس تا 10 درصد سریع‌تر در وضوح تصویر 4K است. باز هم، من معتقدم که این افزایش عملکرد در وضوح تصویر بالاتر به مدیریت حافظه برتری که در کارت گرافیک نسل جدید شرکت سرخ وجود دارد برمی گردد.

عملکرد Horizon Zero Dawn در وضوح تصیورهای مختلف فرق می‌کند و روندی ثابت را در پیش نمی‌گیرد. RX 6700 XT در وضوح تصویر 1080p چند فریم کندتر از رقیب خود بود، در 1440p عملکردی یکسان داشت و سپس در وضوح تصویر 4K چند فریم سریع‌تر بود، اگرچه به طور کلی می‌توان گفت که با وجود میانگین سه آزمایش، احتمال وجود خطای نسبی در داده‌ها وجود دارد.

آزمایش با Death Stranding عملکرد یکسانی را بین این دو پردازنده گرافیکی در فرکانس 1.8 گیگاهرتز نشان می‌دهد. ما در هر سه وضوح تصویر تست شده به دنبال فریم بر ثانیه دقیق هستیم. این مقدار مشابه از عملکرد شاید آب سردی بر کسانی باشد که قصد تهیه این کارت گرافیک را دارند.

نرخ فریم در Hitman 2 نیز مشابه است، اگرچه با افزایش وضوح تصویر، RX 6700 XT شروع به پیش‌روی می‌کند، اما این پیش‌روی تنها به عدد 2-3 فریم بر ثانیه خلاصه می‌شود، عددی که در گیم‌پلی بازی تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند.

در نهایت، ما عنوان سنگین و پرحاشیه Cyberpunk 2077 را داریم و روند عملکرد دوباره مشابه است، ما در حال مشاهده اعداد یکسان در وضوح تصویر 1080p هستیم و RX 6700 XT فقط موفق شده است که در وضوح تصویر بالاتر کمی تفاوت عملکرد ایجاد کند. البته که در هر حال نمی‌توانید با دو کارت گرافیک Rx 6700 XT و RX 5700 XT عمکلردی مطلوبی را در وضوح تصویر 4K شاهد باشید.

نتیجه گیری

به انتهای بنچمارک‌ها رسیدیم و وقت نتیجه گیری است، شما در بالا بنچمارک‌هایی سریع و راحت را برای مقایسه این دو کارت گرافیک در اختیار دارید که در صورت علاقه به تهیه بتوانید به سرعت در مورد خرید آن مطمئن یا منصرف شوید! اساساً، در بازی‌های امروزی، علت اصلی افزایش عملکرد Radeon RX 6700 XT ناشی از افزایش فرکانس عملکرد هسته‌های GPU است. این یک عملکرد قابل توجه است که AMD توانست این جهش را در همان فرایند نانومتری قبلی ایجاد کند، اگرچه آن‌ها به وضوح تجربه کار با تراشه‌های 7 نانومتر TSMC نه تنها در ساخت GPU ها بلکه فراتر از آن‌ها را نیز دارند.

AMD هدف خود را با RDNA2 برای دستیابی به 50٪ افزایش در perf-watt نسبت به RDNA1 پیش بینی کرده بود و این امر کاملاً با بهبود معماری و نه بهبود فرآیند انجام می‌شد. می‌دانستیم نتایجی این چنینی در راه هستند، اما باید اعتراف کنیم که در این مورد شک داشتیم.

چیزی که شرکت سرخ قصد دستیابی به آن را داشت یک هدف عالی بود، اما تا آنجا که می‌توانیم بگوییم آن‌ها این کار را با Radeon RX 6700 XT انجام داده‌اند که در مواردی 30٪ عملکرد بیشتری نسبت به Radeon RX 5700 XT ارائه می‌دهد، در حالی که مصرف برق را تقریبا 15٪ کاهش می‌دهد. با نسل بعدی بازی‌ها، ما انتظار داریم که فاصله بین Radeon RX 5700 XT و Radeon RX 6700 XT افزایش یابد، بنابراین وضعیت جالبی برای بررسی کارت گرافیک‌ها سری جدید AMD در سال‌های بعدی وجود خواهد داشت.

از نظر عملکرد، Radeon RX 6700 XT یک گام ضروری در مقایسه با Radeon RX 5700 XT است تا بتواند در رقابت شدید با شرکت انویدیا و کارت گرافیک‌های RTX آن، به همان میزانی که در بحث پردازنده‌ها مهاجی عمل کرده است، در بحث کارت گرافیک‌ها نیز تهاجمی باشد، اما متأسفانه شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا باعث شده تا هر دو شرکت در بحث تولید و موجودی به شدت با مشکل مواجه شوند. مشکلی که طبق اعلام خود این شرکت‌ها قرار نیست تا 2022 برطرف شود.

AMD در عملکرد شطرنجی وار خود به انویدیا رسیده است و انتظار می‌رود با معرفی و عرضه RDNA3 این شرکت گامی دیگر به جلو بردارد، و بدون شک این یک خبر عالی برای گیمرها است. امیدوارم تا آن زمان همه چیز به حالت عادی برگردد و شاهد برطرف شدن مشکل کمبود موجودی و قیمت گذاری‌های عجیب و غریب در برخی فروشگاه‌های اینترنتی باشیم.

و صد البته شاهد جنگی بزرگ و نفس‌گیر بین Nvidia  و AMD (و چه کسی می‌داند، شاید حتی شرکت اینتل نیز به این رقابت اضافه شود!) خواهیم بود. نظر شما در خصوص دو کارت گرافیک بررسی شده چیست؟ در صورت انتخاب یک کارت گرافیک، ترجیح می‌دهید کارت گرافیک شما از شرکت سرخ باشد یا سبز؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط