بازیهای رایانهای رقابتمحور این قدرت را دارند که تا چند سال دیگر، صنعتی با درآمد چند میلیارد دلاری را تشکیل دهند. حتی این احتمال وجود دارد یک در المپیک 2024 پاریس شاهد بخشی مخصوص به این بازیها باشیم.
Esport چیست؟
یکی از رویدادهای معروف که مخصوص چنین بازیهایی ساخته شده Esport نام دارد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به این رویداد داشته و توضیح دهیم که چرا بسیاری از مردم به جای تماشای مسابقات فوتبال، به تماشای این مسابقات رایانهای میپردازند. با اگزوگیم در ادامه مطلب Esport چیست؟ همراه باشید.
در Esport بازیهای مختلف بسیاری حضور دارند
یکی از مهمترین سوالات این است که بازی های Esport چیست؟ و کدام اند؟ بسیاری ممکن است این تفکر را داشته باشند که رقابتهای رایانهای خلاصه میشوند به بازیهای تیممحور بزرگ همچون Counter Strike، Fortnite و Overwatch. اینگونه مسابقات معمولا در مکانهای عمومی همچون مدارس یا کافههای بزرگ برگذار شده و از طریق شبکههای عمومی همچون یوتیوب و توییچ استریم میشوند و گاهی حتی شبکههای جهانی بزرگ همچون بیبیسی نیز گذارشهایی از آنها پخش میکنند. با اینحال باید گفت که لیست بازیهایی که در Esport ها تجربه میشود بسیار وسیعتر از این است. جامعههای گوناگون گیمرها سلایق مختلفی دارند و به همین دلیل صدها بازی متنوع به عنوان بازی رقابتی در این رویدادها تجربه میشود.
برخی ممکن است به سراغ بازیهای کارتی همچون Hearthston رفته و دیگران جذب بازیهای مبارزهمحور همچون Mortal Kombat بشوند. حتی بخشی نیز وجود دارد که مخصوص تمام کردن بازیهای داستانمحور در حالت "اسپیدران" (Speedrun) است، به اینگونه که بازیکن بایستی یک عنوان طولانی را در مدت بسیار کوتاهی همچون کمتر از دو ساعت به پایان برساند. گیمرهای بسیاری تجربه خود را از طریق استریم کردن به اشتراک میگذراند، حال آنکه دیگران ممکن است از طریق شبکههای اجتماعی همچون دیسکورد با هم در ارتباط باشند. بنابراین میتوان گفت با توجه به گستره وسیع بازیهایی که در این رویدادها تجربه میشود نمیتوان توضیح خاصی راجع به اصول آن داد، هرچند از یک لحاظ Esport با هر گونه مسابقه ورزشی یا غیرورزشی دیگر مطابقت دارد و آن رقابتمحور بودن آن است.
بله، Esport مشابه مسابقات ورزشی است
احتمالا تا به اینجا از مطلب Esport چیست؟ متوجه آن شدید که با یک رویداد هیجانی رو به رو هستید. بسیاری از مردم بین مسابقات ورزشی و بازیهای رایانهای تفاوت بسیاری قائل میشوند. برای آنها بازی کردن معمولا به عنوان یک عادت اعتیادآور، ضداجتماعی و ناسالم شناخته شده است. اما باید گفت که با وجود تفاوتهای مشخصی که بین این دو وجود دارد، بازیهای رایانهای را نمیتوان صرفا به عنوان راهی برای فرار از جامعه یا تلف کردن وقت دانست. همچون انواع دیگر رقابتها، بازی رایانهای نیز به عنوان مدیومی مجزا میتواند با درگیر کردن گروهی در نوعی از رقابت، باعث به وجود آمدن انواع ارتباطات اجتماعی بین انسان شود. و با وجود اینکه بازیهای رایانهای را نمیتوان از لحاظ تاثیر فیزیکی با دیگر مسابقات مقایسه کرد، جای گفتن دارد که بسیاری از گیمرهای حرفهای علاوه بر رعایت کردن نکات ایمنی خاصی در حین بازی کردن (از جمله نشستن به نحوه درست که میتواند خطر ابتلا به آرتروز را کاهش دهد.) رژیم غذایی خاصی را دنبال میکنند تا به سلامت جسمیشان آسیبی نرسد. این موضوع اهمیت مسابقات Esport را نشان میدهد.
همانگونه که دیگر مسابقات میتوانند موجب به وجود آمدن روابط دوستانه بین بازیکنان شوند، بازیهای رایانهای نیز این قدرت را دارند و از آنجایی که گیمینگ اکثرا یک پدیده اینترنتمحور است، محدودیتهای اجتماعی، مرزی و فیزیکی تاثیری در این دوستیها ندارند. جدا از این، بازیهای رقابتمحور در حال حاضر از جمله پولساز ترین صنعتهای جهان به شمار میروند به گونهای که بر اساس محاسبات وبسایت Business Insider ارزش این صنعت تا سال 2020 به چیزی حدود 1.5 میلیارد دلار خواهد رسید.
در نظر داشته باشید که این جدا از درآمدی است که از طریق فروش سختافزار گیمینگ به دست میآید. این آمار ممکن است برای کسانی که به طور مثال، آن را با ارزش تیمهای NFL مقایسه کنند ناچیز به نظر برسد، اما با افزایش محبوبیت گیمینگ انتظار میرود با جلوتر رفتن زمان، ارزش صنعت گیم به چیزی بسیار بیشتر از این مبلغ برسد. با اینحال نیازی نیست که به بازیهای رایانهای به عنوان همتای مسابقات ورزشی نگاه کرد، حتی با وجود اینکه این بازیها ممکن است در المپیک 2024 پاریس نیز حضور داشته باشند، چرا که اکثریت مردم بدون شک تفاوت زیادی بین این دو نوع رقابت قائل میشوند.
بازیهای رایانهای محدود به یک گستره سنی خاص نیستند
برای بسیاری، بازیها هنوز به عنوان یک سرگرمی برای کودکان در نظر گرفته میشوند. با اینکه عناوین خاصی مخصوص کودکان وجود دارد، اگر نگاهی به لیست موفقترین و پرمخاطبترین بازیها همچون DOTA و Minecraft داشته باشیم متوجه خواهیم شد که یکی از دلایل محبوبیت آنها، محدود نبودنشان به یک گستره سنی خاص است. بر اساس گزارشی از ESPN، اکثر گیمرهایی که به تجربه عناوین رقابتمحور میپردازند به طور میانگین حدود 20 سال سن دارند. با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها بازیهای رایانهای رقابتی در حال قرار گرفتن در بین برنامههای رسمی مدارس بوده و بسیاری مدارس حتی اقدام به تشکیل تیمی مخصوص این بازیها میکنند، انتظار میرود که تعداد افراد علاقهمند به این زمینه افزایش سریعی داشته باشد.
بخش انتهای مطلب Esport چیست؟ | چرا به جای تماشای بازی، خودم مشغول بازی نشوم؟
این از جمله سوالهایی است که ممکن است به ذهن بسیاری خطور کند. تماشای بازیهای رایانهای توسط دیگران ممکن است اتلاف وقت به نظر برسد، آنهم در زمانی که خود شخص قادر به تجربه آن بازی است. با اینکه نظرات مختلفی درباره این موضوع وجود دارد، بسیاری جواب آن را اینگونه میدهند که: "چرا برای مثال، تماشاچیان فوتبال به جای مشاهده بازی خود مشغول فوبال نمیشوند؟" با تمام این احوال، مشخص است که تماشای چنین رویدادهایی بسیار وابسته به سلیقه شخصی است و با وجود اینکه میتواند برای شخصی بسیار جذاب باشد، برای دیگری چیزی جز اتلاف وقت نیست.
فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه میدهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی میتوانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزو گیم مراجعه کنید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.