مکانیک جدیدی که The Callisto Protocol را از Dead Space متمایز می‌کند

مکانیک جدیدی که The Callisto Protocol را از Dead Space متمایز می‌کند

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 9 ماه و 18 روز پیش

فهرست مطالب

طبق چیزهایی که از The Callisto Protocol تا به الان دیده‌ایم، این بازی شباهت‌های زیادی با Dead Space دارد که خواه ناخواه، باعث مقایسه این دو خواهد شد. این امر هم کاملاً منطقی است، زیرا "گلن اسکوفیلد" (Glen Schofield)، یکی از خالقان Dead Space، در حال هدایت این IP جدید در استودیوی Striking Distance، توسعه دهنده Callisto Protocol است.

همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد که این قرار است به عنوان یک جانشین ترسناک معنوی برای فرنچایز Dead Space در فضای علمی-تخیلی و بقا و وحشت عمل کند.

بسیاری از شباهت‌های بین The Callisto Protocol و Dead Space حول اتمسفرشان می‌چرخد، با عناصر رایجی مانند جامپ‌اسکر و خشونت بسیار زیادی که در هر دو سری از بازی‌ها دیده می‌شود. مقدار مهمات سلاح‌ها نیز در بالای خود اسلحه ظاهر می‌شوند و میزان سلامت بازیکن بر روی یک HUD مینیمالیستی ساده که روی لباس شخصیت قرار داده شده، نشان داده می‌شود. با این حال، یک تفاوت مهم، The Callisto Protocol را از Dead Space جدا می‌کند، و آن تاکیدش بر مبارزه‌های تن به تن است.

جیکوب لی در Callisto Protocol مجهزتر از آیزاک کلارک در Dead Space است

در تریلر گیم پلی بازی Callisto Protocol، چند  نمونه از سلاح‌هایی را که کرکتر اصلی، "جیکوب لی" (Jacob Lee)، حمل می‌کند را دیدیم که تقریباً شبیه به سلاح‌هایی هستند که در Dead Space استفاده می‌شدند، زیرا هردو روی تکه‌تکه کردن اندام‌ دشمنان تمرکز می‌کنند.

یکی از این سلاح‌هایی که در تریلر دیدیم، سلاح جدیدی به نام Grip بود که رفتاری مشابه با Kinesis در Dead Space دارد و به بازیکنان اجازه می‌دهد دشمنان را بلند کرده و سپس پرتاب کنند.

در حالی که شباهت‌ها همچنان ادامه دارند و فقط به همین چند مورد ذکر شده ختم نمی‌شوند، یک مکانیک Callisto Protocol که این دو IP را بیشتر از همه متمایز می‌کند، مبارزات از نردیک و تن به تن است. تریلر سینمایی Callisto Protocol، نشان می‌دهد که قهرمان داستان، جیکوب لی، با یک باتوم الکتریکی به موجودات مخوف بازی حمله می‌کند.

در تریلر گیم‌پلی بازی، نشان داده شد که جیکوب به عنوان آخرین راه فرارش از هیولاهایی که به او نزدیک شده‌اند، با باتوم خود به این موجودات ضربه می‌زند، که همین موضوع به خودی خود یک تغییر بزرگی در گیم‌پلی بازی نسبت به Dead Space ایجاد می‌کند. آیزاک کلارک در Dead Space هم می‌توانست به طرز قدرتمندانه‌ای با دستان خود به هیولاهای نزدیکش ضربه بزند و اجساد و نکرومورف‌های روی زمین را  لگد کند. اما به طور کلی، مبارزات تن به تن در Dead Space نوعی گزینه اضطراری بازیکن بودند و استفاده مکرر از آن‌ها در مبارزه هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا نکرومورف‌ها بسیار سریع‌تر از شما هستند و مشت و لگدهای آیزاک در برابر آن‌ها ناکارآمد هستند.

 در Callisto Protocol، جیکوب می‌تواند حملات بیوفاژهای آدم‌خوار را جاخالی دهد

باتوم تنها مکانیک مفید جدیدی نیست که بازیکنان در مواقعی که دشمنان نزدیک شده‌اند و مهمات کمی دارند، در اختیار خواهند داشت. در Dead Space، فاصله گیری صحیح فوق العاده مهم است و در حالی که بازیکن می‌تواند برای افزایش فاصله به سرعت دور شوند، اغلب اوقات بریدن اندام‌های نکرومورف‌ها و ناتوان کردنشان روش کارآمدتری خواهد بود.

اما در Callisto Protocol، به نظر می‌رسد که بازیکنان یک مکانیک اختصاصی برای جاخالی دادن دارند که با آن می توانند از حملات نزدیکشان اجتناب کنند. مطمئناً این مکانیک ابزاری اساسی برای استفادۀ بازیکنان در گیم‌پلی خواهد بود که ممکن است آن‌ها را از رویارویی‌های نگران‌کننده‌ای که در غیر این صورت باعث کشته شدنشان می‌شد، نجات دهد.

البته هنوز مشخص نیست که این مکانیک جاخالی تا چه حد قابل بهره‌برداری خواهد بود؛ مثلاً اینکه آیا بازیکنان می‌توانند برای اجتناب از حملات نزدیک به طور مداوم از آن استفاده کنند و یا اینکه این یک مهارتی است که مانند یک کاونتر یا پری باید به موقع استفاده شود.

این تکنیک جاخالی، همراه با باتوم جیکوب، یک استراتژی مبارزه از نزدیک جامعی را ایجاد می‌کند که Dead Space هرگز نداشت. Dead Space فاقد این نوع رویکرد تن به تن بود، چون بازی می‌خواست اتمسفری منزوی در کنار عناصر بقا و وحشت ایجاد کند و در Dead Space به بازیکن حس ناتوانی آیزاک به عنوان یک مهندس ساده را منتقل کند.

جیکوب در Callisto Protocol برای مبارزه بسیار مجهزتر و آماده‌تر از آیزاک به نظر می‌رسد، که بدون شک می‌تواند تجربه بازی را بیشتر به سمت یک عنوان اکشن و ترسناک سوق دهد، اما به نظر می‌رسد که بازیکنان همیشه این ابزارها و تسلیحات را در دسترس نخواهند داشت که این موضوع مبارزهها را پویاتر می‌سازد.

در هر صورت، این یک راه عالی برای Callisto Protocol است تا خود را از Dead Space متمایز کند و به طرفداران مکانیک جدیدی برای ابداع مجدد ژانر اکشن-ترسناک ارائه دهد.

The Callisto Protocol در 2 دسامبر (11 آذر) برای پلتفرم‌های PC، PS4، PS5، Xbox One و Xbox Series X | S منتشر می‌شود.

منبع: GameRant

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.