پس از سالها سکوت، بالاخره شرکت EA ما را با خبر ریمیک نسخهی اول Dead Space هیجان زده کرد. سالها بود که همهی ما فکر میکردیم که EA این فرنچایز پرطرفدار و ترسناک را فراموش کرده است. اکنون، فقط میتوان امیدوار بود که تیم سازندهی آن، Motive Studios، بتواند آن حس نسخهی اصلی را حفظ کند، چون هنوز خاطرات نسبتاً بد Dead Space 3 را فراموش نکردهایم. در این پست بررسی میکنیم که در چه صورت این ریمیک میتواند حس نسخهی اصلی را حفط کرده و حتی بهتر از آن باشد.
اولویت بر روی ترساندن باشد
عنوان Dead Space دنیای علمی تخیلی فوق العادهای دارد و بازی اصلی آن پر از قسمتهای اکشن، معماها و لحظات برنامه ریزی شده بود. با این حال ترس، اساسی ترین جنبهی هویت Dead Space است. Dead Space اصلی، از حس تنهایی فیلمهایی مانند Alien و Event Horizon به خوبی الهام گرفته بود.
فرقی نمیکرد که شما در حال فرار کردن از شاخکهای تیز و ترسناک نکرومورفها بودید، یا اینکه از شنیدن یک صدای مهیب در سفینهی متروکه شوکه میشدید، یا در موتورخانه با وحشت میدویدید در حالی که هیولاها هر لحظه به شما نزدیکتر میشدند؛ نسخه اصلی Dead Space قلب بازیکن را به خوبی به تپش درمیآورد.
احتمالاً توسعه دهندگان آن دیگر نمیتوانند تمام آن ترفندها را تکرار کرده و انتظار نتایج یکسانی داشته باشند، بنابراین باید دید که استودیوی Motive چه برنامهای برایمان دارد.
گیمپلی مشابه Dead Space 2 باشد
اولین Dead Space به راحتی ترسناکترین بازی این سری است، اما متأسفانه، میتوان گفت که از نظر مکانیکی ضعیفترین میباشد. Dead Space 2 هنوز یک بازی ترسناک عالی بود، اما بزرگترین تاثیر آن روی فرنچایز، در بهبود نبردها بود.
در قسمت دوم، حرکات آیزاک (شخصیت اصلی بازی) روانتر شد، قدرت کنترل اجسام او پاسخگوتر بودند و با بهبود مکانیک شوتینگش نبرد با دشمنان بسیار رضایتبخشتر شد. اینها همه پیشرفتهای واضحی هستند که بهتر است آنها را برای نسخه ریمیک نیز داشته باشیم. البته درست است که ترساندن بازیکنان وقتی با کنترل بازی مشکل دارد کمی آسانتر است، اما در عین حال میتواند به تجربهی کلی بازی آسیب بزند.
داستان نیاز به مقداری تدوین دارد
داستان Dead Space کمی پیچیده است. این مجموعه با یک کشتی معدن غول پیکر و کشف تصادفی یک جسم فضایی به نام "Marker" شروع شد که به آرامی خدمه آن را دیوانه و در نهایت آنها را به هیولاهای وحشتناک تبدیل کرد. این ماجرا برای شروع یک داستان خوب است، اما داستانش با گذشت زمان حتی پیچیدهتر از قبل شد.
اکنون ما میدانیم که چندین نسخه از Marker وجود دارد و برخی از فرقهها آن را میپرستند. اینها جزئیات خیلی خوبی برای پس زمینۀ داستان هستند، اما دنیای بازی برای اکثر بازیکنان آن بسیار مبهم بود. ریمیک کردن بازی بهترین فرصت برای ویرایش برخی قسمتهای داستان است.
ایدهی یک شیء فضایی مرموز که مردم را به هیولا تبدیل میکند عالی است، اما بقیهی داستان باید سادهتر شود. پسزمینه داستان باید به قدری پر باشد که دنیای بازی زنده بنظر برسد، اما باید کمی هم رمز و راز باقی بگذارد تا بازیکن را به حدس زدن وادار کند، و البته آنها را بترساند.
آیزاک دوباره حرف بزند
اولین نسخهی Dead Space، دربارهی سفر آیزاک برای یافتن نامزدش بود، که او قبل از حملۀ نکرومورفها در سفینهی ایشیمورا حضور داشت. در طول بازی، به نظر میرسید که وضعیت روانی آیزاک رو به وخامت است، اما از آنجایی که او در طول بازی حتی یک کلمه هم حرف نمیزد، فهمیدن حالش خیلی سخت بود.
اگر Motive Studios میخواهد داستان جذابی را روایت کند، به یک قهرمان اصلی قانع کننده نیاز دارد که سفر قهرمانی خود را پشت سر میگذارد. و بهترین راه برای همدردی با آیزاک و مشاهده رشد عاطفی او، تماشای صحبت و تعامل وی با دیگران است. و اگر در پایان این سفر ببینیم با خودش صحبت میکند، مطمئن میشویم که او واقعاً عقلش را از دست داده است.
خوشبختانه، Motive Studio اعلام کرده است که در این بازی آیزاک حرف میزند و صدای او "گانر رایت" (Gunner Wright)، گوینده و چهرۀ آیزاک در بازی دوم و سوم، است. اکنون باید صبر کرد و دید که مقدار مکالمات آیزاک چقدر هستند و به چه حدی میتوانند در داستان سرایی موثر واضع شود.
مکانیکهای جدید به تجربه بازی آسیب نزنند
یکی از ایرادات اصلی Dead Space 3 در زمان عرضهاش، اجبار EA بر وجود حالت چند نفرهی بازی بود، البته Motive Studios قصد ریمیک نسخۀ اول را دارد پس نیازی نیست نگران آن باشیم. اما تیم توسعه دهنده باید قصد داشته باشد که یکسری سیستمها یا مکانیکهای جدید به بازی اضافه کند.
آنها گفتهاند که رویکرد Capcom به Resident Evil 2 Remake را به عنوان یکی از الگوهایشان قرار دادهاند . RE2 یک مدل عالی برای ریمیکهایی است که نیاز به بازسازی دارند و امیدوارم Motive Studios بتواند مفاهیم و مضامین موجود در Dead Space اصلی را در نظر گرفته و آنها را به چیزی مدرنتری تبدیل کند. همچنین امیدوارم این استودیو بتواند چند سورپرایز اضافی برای طرفداران این سری آماده کند. با این حال، بهتر است که سراغ سیستم های RPG، داستانهای چند مسیری و پرداختهای درون برنامهای نروند. فقط کافیست کمی به سیستمهای بازی اضافه کنند تا بتوانند حتی درخشندگی نسخۀ اصلی را هم پشت سر بگذارند.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.