اولین نسخه Dead Space، برای اولین بار در سال 2008 توسط شرکت Electronic Arts با بازخورد بسیار خوبی به بازار عرضه شد و اکنون نسخه ریمیک این بازی با یکسری بهبودهایی نسبت به نسخه اصلی بازی در دست توسعه میباشد. با توجه به اینکه نسخه اصلی آن به حدود 14 سال پیش برمیگردد، و این واقعیت که نسخه ریمیک اکنون توسط استودیوی Motive در حال توسعه است و استودیوی Visceral، سازندگان اصلی بازیهای Dead Space تعطیل شده است، میتوان انتظار داشت که نسخه ریمیک دچار یکسری تغییراتی متناسب با نسل جدید بازیها شود.
با این حال، با توجه به آنچه تاکنون نشان داده شده است، به نظر میرسد که ریمیک این عنوان یک بازسازی کاملاً وفادار به سهگانه محبوب Visceral میباشد. موارد بصری، صدا و فیزیک بازی متناسب فناوری نسل جدید در حال بازنگری هستند، اما به نظر میرسد ریمیک توانسته اتمسفر، طراحی محیطی و داستان نسخه اصلی را به خوبی حفظ کند. با این حال، یکی از تغییراتی که ممکن است برخی از طرفداران را شگفتزده کند، تغییرات اعمال شده بر روی شخصیت اصلی داستان، "آیزاک کلارک" (Isaac Clarke) است.
ریمیک Dead Space برای اولین بار در رویداد EA Play در سال 2021 معرفی شد و طرفداران مشتاقی را که ماهها براساس شایعات آن زمان راجع به آن گمانهزنی میزدند، هیجانزده کرد. چرا که این میتواند یک بازگشت کامل برای کل فرنچایز Dead Space باشد، بازگشتی که اینبار بیشتر بر روی عناصر ترسناک و بقای الهام گرفته از Resident Evil تمرکز کند تا اکشن بازی سوم و حتی کمی دوم.
بخاطر همین موضوع بود که بازی اول پرطرفدارترین اثر این سری محسوب میشود. سایر تغییرات خوشایندی که از آن گفته شد، حذف سیستم ریزتراکنشی که Dead Space 3 را از دید بسیاری نابود کرد و بازنمایی عمیقتر ویژگی قطع اندام است که از مکانیکهای اصلی این سری محسوب میشود. در حالی که همه اینها خبرهای خوبی به نظر میرسند، تغییرات اعمال شده روی کرکتر آیزاک کلارک ممکن است برای برخی از طرفداران آشنا با Dead Space اصلی تفرقه انگیزتر باشد.
شکستن سکوت آیزاک
داستان Dead Space ماجرای آیزاک کلارک، مهندس سفینه USG Ishimura، را دنبال میکند که برای یک کار تعمیراتی استخدام میشود و به سرعت خود را در معرض حمله نکرومورفهای مرده و وحشتناک میبیند. در Dead Space اصلی، ما کمتر چیزی راجع به شخصیت آیزاک میدانیم و علتش هم به یک دلیل است: او هرگز صحبت نمیکند. به غیر از چند ناله و صداهای غیرکلامی دیگر، آیزاک در تمام بازی اول ساکت است. اما این موضوع در ریمیک Dead Space تغییر خواهد کرد.
اکنون، آیزاک به طور کامل صداگذاری شده است و در حین کاوش در سفینه، به وحشتهای اطرافش واکنش نشان میدهد و در طول تعامل با کرکترهای فرعی دیگر صحبت میکند. الیته این یک تغییر کاملاً جدیدی نیست، زیرا او در Dead Space 2 و 3، بطور کامل با گویندگی و چهرۀ "گانر رایت" (Gunner Wright)، حرف میزد. اکنون رایت دوباره نقش خود را برای این ریمیک ایفا میکند.
البته در Dead Space سال 2008، ترکیب حرف نزدن آیزاک و اینکه تقریباً هرگز او را بدون لباس و کلاه مخصوصش نمیدیدیم، جنبههای داستانی داشت که نباید نادیده گرفته شوند. آیزاک یک قهرمان یا سرباز حرفهای نیست، بلکه او تنها یک مهندس عادی است که در موقعیتی هولناک قرار گرفته که کاملاً از حیطه کاری او خارج است. این موضوع، وضعیت او را بسیار بیشتر از دیگر قهرمانان قابل درک میسازد. بنابراین، این محدودیت و سادگیش است که آیزاک را به یک پل ارتباطی بازیکن یا جانشین مخاطب تبدیل میکند. به جای اینکه آیزک ترس خود را از طریق واکنشهای کلامیش اعلام کند، او فقط در صورتی میترسید که بازیکن ترسیده باشد. حتی طراحی بازی نیز منعکس کننده این رویکرد است، مانند ادغام رابط کاربری بر بروی لباس و تجهیزاتی که آیزک استفاده میکند.
این رویکرد به خودی پلیر را بیشتر از قبل جذب اتفاقات درون بازی میکرد و شاید به همین دلیل است که برخی نسبت به این تغییر نگران هستند. با این حال، برای رویکرد جدید نیز قطعاً مزایایی وجود دارد. چون واکنش نشان ندادن آیزاک ممکن است یکسری رویدادها را بیاهمیت جلوه دهد. برای مثال در بازی اصلی، گاهی غیرطبیعی به نظر میرسید که این شخصیت نسبت به اتفاقات وحشتناکی که او را احاطه کرده است هیچ واکنشی نشان نمیدهد. اکنون، آیزاک جملاتی براساس آنچه در اطراف او می گذرد و کارهایی که انجام میدهد خواهد داشت.
جملات صوتی که آیزاک در ریمیک Dead Space میگوید، تحت تاثیر سیستم A.L.I.V.E طراحی شدهاند. این یک مکانیک جدید است که بر رفتار او براساس ضربان قلب، تنفس و سطح سلامتی تأثیر میگذارد. ضربان قلب و تنفس به نوبه خود تحت تأثیر مواردی مانند دویدن سریع، مواجه با موقعیتهای ترسناک و مبارزه قرار میگیرند. بنابراین هر جملهی صوتی دارای سه حالت خواهد بود: عادی، خسته و آسیب دیده. امیدواریم این ویژگی از تکراری شدن جملات صوتی جلوگیری کند؛ چیزی که اغلب باعث میشود جملات واکنشی به جای تقویت واقعگرایی، تجربه نهایی را خراب کنند.
ریمیک Dead Space روی لباس نمادین RIG آیزاک نیز تغییراتی اضافه کرده است. این لباس به لطف قابلیتهای سختافزاری نسل جدید، با بافتها و جزئیات چشمگیری اصلاح شده است. اما یک تغییر مهمی وجود دارد که هنوز Motive به آن اشاره نکرده است. به نظر میرسد که بین نشانگرهای سلامت و Stasis یک ویژگی جدید وجود دارد؛ یک نشانگر پنج ضلعی با نوری همانند نوارهای سلامتی. هنوز مشخص نیست که این منبع نور میتواند به چه چیزی مربوط باشد. این شاید مربوط به یک توانایی یا ویژگی جدیدی برای آیزاک باشد؛ چیزی مشابه تواناییهای Stasis و Kinesis که او در Dead Space اصلی داشت.
بازی Dead Space در تاریخ 27 ژانویه 2023 (7 بهمن 1401) برای PC، PS5 و Xbox Series X | S منتشر خواهد شد.
منبع: Gamerant
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.