شاید استودیو Bloober بیخیال ساخت عنوانی براساس سری فیلمهای Saw شده باشد، اما نباید چنین فرصتی را از دیگر استودیوها دریغ کرد
از آنجایی که استودیو Bloober Team ساخت بازی Blair Witch را به Saw ترجیح داده، بهتر است فرصت ساخت یک بازی ویدئویی براساس Saw به یک توسعهدهنده برجسته دیگر سپرده شود.
با وجود جنجالها و شایعات همیشگی پیرامون ساخت نسخهای جدید از Silent Hill، هیچگاه مدارک زیادی برای اشاره به جانشین معنوی بازی وجود نداشته است؛ چه برسد به اینکه Team Silent یا استودیوهای ترسناکسازِ Konami به سراغ بازسازی و ساخت دوباره بازی بروند. از جمله این شایعات میتوان به ساخت نسخهای از Silent Hill توسط استودیو Blue Box Game Studios اشاره کرد؛ شایعهای که پس از مدتی رد شده و سبب بیاعتبارشدن استودیو شد. اما اخیرا شایعه شده که ریمیکی از بازی Silent Hill 2 توسط استودیو Bloober Team در دست توسعه قرار دارد. چیزی که به خاطر وجود منابعی قابل اعتماد، در ماههای اخیر تا حد خوبی جدی گرفته شده است.
استودیو Bloober Team به خاطر بازیهای Observer، Layers of Fear، اقتباس اخیرش از Blair Witch و عنوان انحصاری زمانی Xbox یعنی Medium شناخته میشود. جالب اینجاست که وقتی شایعات در مورد ساخت Silent Hill توسط Bloober Team قوت گرفتند، آنها اعلام کردند که فرصت ساخت عنوانی براساس فیلمهای Saw را – در کنار دیگر IPهای محبوب شرکتِ سرگرمیِ Lionsgate – رد کردهاند تا به جای آن برروی بازی Blair Witch کار کنند؛ چرا که به نظرشان فرنچایز Blair Witch پتانسیل بیشتری داشته است. حتی با اینکه Bloober ایدهی ساخت بازیِ Saw را رد کرده، باز هم این فرنچایز ترسناک و روانشناختی باید به توسعهدهندهی دیگری پیشنهاد شود.
Saw میتواند در دنیای بازیهای ویدئویی به رستگاری برسد
فرنچایز Saw به خاطر نگاه منحصر به فرد و جالبش به وحشت روانشناختی، همانند نگاه انداختن به درون خود به منظور پذیرفتن مسئولیت اعمال شخصی، برای کاوش بسیار جذاب است. موضوعی که بیشباهت به عذابهای روانی Silent Hill نیست اما پس از مدتی به خاطر تلههای شکنجهای "جیگساو" و "آماندا" به طرز واضحی اجتنابناپذیر و تکراری شده و اهمیت انتقام "جان کریمر" (آنتاگونیست اصلی سری Saw) از بین میرود. و وقتی که هر نسخه بیعیبتر و بیمعناتر از نسخه قبل میشود، فیلم کمکم مخاطبهای خاص خود را از دست میدهد.
با این حال، در نسخههای اولیه Saw لحظاتی مملو از ترس و عذاب خالص وجود دارند؛ همانند زمانهایی که شخصیتها تصمیمات بد و سرزنشکنندهای میگیرند و یا به خاطر قرار گرفتن در شرایطی به شدت وحشتناک و خونین، به طرزی خاص با یکدیگر تعامل میکنند. جالب اینجاست که وظیفهی انتشار 2 بازی تقریبا ضعیف Saw: The Video Game و دنباله آن یعنی Saw 2: Flesh and Blood برعهدهی ناشر و سازنده سری Silent Hill یعنی Konami بوده است.
داستان هر بازی بازخوردهای خوبی دریافت کرد اما گیمپلیِ کلی، مخصوصا سیستم مبارزات و معماهای تکراری، موضوعی بود که خیلی به مذاق طرفداران خوش نیامد. با توجه به استقبال ضعیف از این بازیها، اصلا تعجببرانگیز نیست که در سالهای اخیر در صنعت بازی هیچ اقتباس مدرن و جدیدی از Saw صورت نگرفته است. البته این بدین معنا نیست که عمر این فرنچایز تمام شده؛ این احتمال وجود دارد که یک توسعهدهندهی امروزی و AAA بتواند تجربهای ترسناک و مطلوب از Saw ارائه دهد. اگر قرار باشد روزی این اتفاق بیافتد، گزینههای بسیاری وجود دارند که Lionsgate میتواند از میان آنها انتخاب کند.
دیگر توسعهدهندگان AAA و مستقلی که میتوانند عنوانی شایسته از Saw بسازند
به نظر میرسد اکنون که بحثهای ساخت عنوانی براساس Saw به صورت رسمی مطرح شده، این فرنچایز برای اقتباس در دسترس باشد. و خب چندین توسعهدهنده وحشتِ AAA و مستقل وجود دارند که میتوانند به خوبی حق مطلب را در این مورد ادا کنند. استودیو Bloober Team نیز احتمالا میتوانست محصولی مناسب توسعه دهد اما چندین سازنده دیگر وجود دارند که شاید بتوانند بهتر از Bloober لایههای داستانسرایی یا اکشن سینمایی را پیادهسازی کنند.
یکی از توسعهدهندگانی که واضحا میتواند وظیفه ساخت یک بازی براساس Saw را برعهده بگیرد، استودیو Supermassive Games است. Supermassive عمدتا به خاطر Until Dawn شناخته میشود؛ عنوانی که داستان چندین نوجوان در کابینی دوردست در زمستان را روایت میکند. در این بازی رویدادهای فرازمینی با افسانههای بومی در هم تنیدهشدهاند اما در عین حال به داستانهای هیجانانگیز و ترسناکِ "یک قاتل سریال با ماسکی ترسناک" نیز اشاره میشود.
استودیو Supermassive Games با توسعه سری The Dark Pictures Anthology و The Quarry گیمپلی خاص خود را که از QTEهای پراکنده و قابلیت انتخاب دیالوگ در کاتسینها تشکیل شده، گسترش داده است. شاید Supermassive به خاطر سری آنتولوژی خود بیش از حد مشغول باشد و نتواند در همین لحظه توسعهی عنوانی براساس Saw را برعهده بگیرد اما تاکید آنها بر تصمیمگیریهای سریع، استفاده از QTE و به کارگیریِ بازیگران معروف کاملا با فرمول Saw مطابقت دارد.
علاوه بر این، اگر Saw به تاکید بیشتری برروی گیمپلی و درگیر کردن بازیکن احتیاج داشت، شرکت Lionsgate میتواند به سراغ استودیو Frictional Games که به خاطر چندین بازی ترسناک و دلهرهآور نظیر Soma و سری Amnesia (تشکیلشده از بازیهای The Dark Descent ،A Machine for Pigs و Rebirth) شناخته میشود هم برود. این بازیها همگی شامل کاوش و گشتن در محیطهایی ساده و در عین حال زیبا بوده و در کنار آنها با موجوداتی که در محیط حضور دارند هم بازیکنان را ترسانده و وحشت خالص را منتقل میکنند. بازیکنان به طور کلی قادر به مقابله و جنگیدن نیستند و سلامت روانی پروتاگونیست نیز میتواند در معرض آزمایش قرار گرفته و حتی برروی گیمپلی تاثیر بگذارد.
استودیو Red Barrels که به خاطر بازی مستقل و محبوب Outlast مشهور است هم احتمالا بتواند صلاحیت خود را در پیادهسازی مکانیکهایی به غیر از فرار کردن از دست مهاجمان و قائمشدت طولانیمدت در کابینتها و کمدها نشان دهد. بازی The Outlast Trials که پیشدرآمدی بر دو بازی اول Outlast بوده، برای عرضه در سال جاری برنامهریزی شده و قرار است تجربهای ترسناک و روانشناختی را به صورت Co-op چهارنفره به ارمغان بیاورد. این عنوان میتواند برای ساخت یک عنوان چندنفرهی Saw با پازلها و انتخابهایی مختص هر بازیکن تمرینی مناسب باشد.
Saw و آینده بازیهای ژانر ترسناک
سبک ترسناک و تلاش برای بقا (Survival Horror) هرگز یک ژانر مرده نبوده است. همیشه بازیهایی وجود داشته و خواهند داشت تا این سبک را با مکانیکها و ترفندهای خاص خود، چه برروی مبارزات تاکید داشته باشد یا نه، به جلو پیش ببرند.
یکی از جذابترین بخشهای پلتفرمهای نسل جدید در دوران معاصر توانایی آنها در غرقکردن بازیکن در محیطهای آزاردهنده و ناراحتکننده و عملکرد خوب آنها به کمک کنترلرهای پیشرفته و دیگر پیشرفتهای فنی که میتواند تنش را افزایش دهد، است. دیدن این موضوع در معدود بازیهای ترسناکی که قرار است در آینده نزدیک منتشر شوند، هیجانانگیز خواهد بود. برای مثال، عنوان ترسناک و روانشناختیِ The Chant میتواند کاملا برروی کنسولهای نسل بعدی بدرخشد.
علاوه بر این Alan Wake 2 نیز کاملا از عنوانی اکشن و ماجراجویی به یک بازی ترسناک تبدیل شده و با توجه به اینکه جلوههای نوری و بصری در نسل بعد تاثیری شگرف برروی خیابانهای بارانی و جنگلهای تاریک بازی میگذارند، دیدن آن کاملا لذتبخش و قابل توجه خواهد بود. از همین رو بازی Saw برای موفقشدن باید در گیمپلیـی که بازیکنان به واسطهی بازیهای ساخته شده از این فرنچایز توسط Konami دیدهاند، تغییری اساسی ایجاد کند.
احتمالا به همین دلیل فرنچایز Saw به Bloober Team پیشنهاد شده است؛ چرا که بازیهای آنها معمولا از زاویه دید اولشخص روایت شده و بازیکنان را در محیطهایی وهمآور و ترسناک رها میکند. این بازیها تاکید کمتری بر گیمپلی درگیرکننده دارند و بیشتر برروی غرقکردن گیمر در دنیای بازی و ترساندن آنها تمرکز کردهاند.
در همین حال با اینکه تنها شایعاتی در این مورد منتشر شده، احتمال دارد Bloober مشغول ساخت بازسازی Silent Hill 2 باشد. دیگر توسعهدهندگان نظیر Supermassive Games ،Frictional Games یا Red Barrels هم میتوانند المانهای اکشن یا مکانیکهای داستانسرایی سینمایی را پیادهسازی کنند و دیدن اینکه آنها طعمی خاص و منحصر به فرد از وحشت را به فرنچایز Saw اضافه کنند، قطعا جالب خواهد بود.
شما چه فکر میکنید؟ به نظرتان کدام استودیوها میتوانند بهترین اقتباس ممکن از Saw را در قالب بازیهای ویدئویی ارائه دهند؟ شما میتوانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GameRant
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.