برترین ناشرین صنعت گیم – نینتندو - قسمت اول

برترین ناشرین صنعت گیم – نینتندو - قسمت اول

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 9 ماه و 24 روز پیش

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه بزرگ‌ترین کمپانی گیمینگ دنیا یعنی نینتندو (Nintendo) آشنا کنیم و نگاهی به این کمپانی بزرگ و نحوه شکل گیری آن داشته باشیم. با اگزوگیم همراه باشید.

 

سال های 1889–1929 و تشکیل کمپانی نینتندو

تاریخچه این کمپانی بزرگ برمی‌گردد به 131 سال پیش؛ بله درست متوجه شدید 131 سال پیش، در سال 1889 میلادی شخصی با نام Fusajiro Yamauchi کمپانی نینتندو را در شهر کیوتو ژاپن تاسیس کرد. طبیعتا در آن زمان هیچ گونه بازی کامپیوتری وجود نداشت و یامائوچی سعی می‌کرد تا با تولید و انتشار نوعی کارت بازی ژاپنی با نام هانافودا (Hanafuda) درآمد زایی کند.

هیچ سند یا مدرکی وجود ندارد که چرا او نام نینتندو را برای شرکت خود انتخاب کرد، اما طی جست و جوهای انجام شده به نظر می‌رسد که نام نینتندو به معنای " شانس را به بهشت رها کن" باشد، که کمی عجیب به نظر می‌رسد! با این حال باز هم هیچ مدرک رسمی برای اثبات دلیل انتخاب این اسم وجود ندارد و این معنی نیز تنها به عنوان یک حدس و گمان به شمار می‌آید.

با گذشت زمان، برخلاف قوانینی که در ژاپن برعلیه قمار منصوب شده بود، این کارت‌ها به محبویت بالایی دست یافت و آقای یامائوچی با استخدام چندین همکار شروع به تولید انبوه این آن‌ها کرد. با گذشت زمان و تولید انبوه کارت‌های بازی تا سال 1929 این کمپانی به بزرگ‌ترین تولید کننده کارت بازی در ژاپن تبدیل شد.

سال‌های 1929–1968 و گسترش نینتندو

در سال‌های 1959 نینتندو با شرکت والت دیزنی قراردادی بست که به آن ها اجازه می‌داد تا از شخصیت‌های کارتون‌های والت دیزنی بر روی کارت‌های خود استفاده کنند. همچنین در کنار این قرارداد پیشنهادی دریافت کرد که به آن ها اجازه می‌داد تا کارت‌های بازی خود را در اسباب بازی فروشی‌ها نیز عرضه کنند. تا سال 1961 نینتندو بیش از 1.5 میلیون کارت فروخت و سهام این شرکت جزو پرفروش‌ترین و گران‌ترین سهام‌ها به شمار می‌رفت.

در همان سال‌ها نینتندو سهام خود را در اختیار عموم قرار داد و به درآمدی معادل با 150 میلیون ین یا حدودا 1.5 میلیون دلار دست یافت. با این که نینتندو از لحاظ مالی در وضع خوبی قرار داشت اما با پیشرفت جامعه بشری علایق مردم برای بازی با کارت‌ها کم تر شد و بیشتر به سمت بازی‌هایی مانند بولینگ و .. جذب شد به همین علت ارزش سهام نینتندو در آن زمان به کم‌ترین مقدار خود در تاریخ رسید.

سال های 1969–1972 پیدایش اسباب بازی‌های الکترونیکی

با گذشت زمان نینتندو سعی کرد تا سرمایه خود را بر روی بازی‌های جدیدتر متمرکز کند. آن‌ها در ابتدا سعی کردند تا بیشتر سرمایه خود را بر روی بازی‌های تخته‌ای کلاسیک مانند شطرنج، مارپله، منچ و چند بازی ژاپنی دیگر مانند ماهجونگ و شوگی متمرکز کنند. اما در اوایل سال 1970 میلادی این کمپانی اولین اسباب بازی الکترونیکی که یک تفنگ لیزری بود با نام تفنگ لیزری نینتندو به بازار عرضه کرد. پس از آن نینتندو سهام خود را در شهر اوساکا فروخت و مقر جدیدی را برای خود تاسیس کرد.

سپس شروع به ساخت اسباب بازی‌های الکترونیکی دیگر مانند دستگاه عشق سنج، دست قدرت و ماشین الترا کرد و توانست نزدیک به 3 میلیون نسخه از این اسباب بازی‌ها را تا پایان سال به فروش برساند.

 

سال 1973 میلادی: پدیدار آمدن تلویزیون‌های رنگی و بازی‌های کامپیوتری

با گذشت زمان درخواست برای محصولات نینتندو هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد، به طوری که آن‌ها اکثر زمین‌های اطراف ساختمان اصلی را خریداری، و شروع به گسترش کمپانی خود کردند. در همین حال اعضای کمپانی سعی داشتند تا با ارائه محصولات جدیدتر به محبوبیت کمپانی بیافزایند، به طوری که پس از مدتی با تولید اسباب بازی با نام Laser Clay Shooting System در سال 1973 توانستند به محبوبیتی بیشتر از بازی بولینگ دست یابند.

در ادامه با تولید چند اسباب بازی دیگر مانند تفنگ‌دار وحشی(Wild Gunman)  و Skeet Shooting محبوبیت بیش از حدی برای نینتندو به ارمغان آمد، به طوری که آن‌ها این اسباب بازی‌ها را به اروپا و آمریکای شمالی هم صادر کردند. اما در نهایت بخاطر سرعت کم تولید این محصولات و قیمت بیش از حد آن‌ها و به علت وجود بحران نفت در سال 1973 این کمپانی تصمیم گرفت تا بخش مرتبط با تولید اسباب بازی‌های الکترونیکی را تعطیل کند. در آن زمان رییس کمپانی نینتندو آقای یامائوچی (از نوادگان یامائوچیِ اصلی) از موفقیت شرکت آتاری (Atari) و مگناووکس(Magnavox)  و کنسول‌های بازی این دو شرکت انگیزه گرفته بود، و در سال 1975 حق پخش کنسول Magnavox Odyssey را خریداری کرد و طی قراردادی با بخش الکترونیک میتسوبیشی (Mitsubishi) شروع به ساخت تراشه برای بازی‌های تلویزیون و دستگاه‌های آرکید کرد.

در این بازه زمانی آقای Takeda که از کارکنان نینتندو بود بازی Ever Race را طراحی، و در پروسه تولید این بازی، یکی از بزرگ‌ترین های صنعت گیم یعنی آقای شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) به زیرمجموعه‌های نینتندو ملحق شد.

سال های 1979–1987 پدیدار آمدن ساعت‌های مختص به بازی، بازی‌های آرکید و سیستم سرگرمی نینتندو ((NES

دو مورد از کلیدی‌ترین اتفاقات نینتندو در سال 1979 اتفاق افتاد. اول تاسیس شعبه‌ای در نیویورک آمریکا و دومی تاسیس بخشی متمرکز بر روی ساخت بازی‌های آرکید بود. در ابتدای سال 1980 آقای یوکویی(Yokoi)  اولین دستگاه بازی قابل حمل نینتندو را طراحی کرد که بر مبنای ساعت‌هایی که ماشین حساب داشتند کار می‌کرد. ابداع این وسیله یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نینتندو در آن زمان به حساب می‌آمد، و چیزی حدود 43.4 میلیون نسخه از این وسیله به فروش رسید. این دستگاه در طول تولید خود 59 بازی را پشتیبانی می‌کرد.

در سال 1981 موفقیت نینتندو در ساخت بازی‌های آرکید با انتشار اولین نسخه از بازی دانکی کانگ (Donkey Kong) توسط میاموتو شروع شد، و برای اولین بار در یک بازی شاهد این بودیم که کاراکتر توانایی پرش داشته باشد. در نهایت این بازی پایه و اساس عنوان مشهور ماریو شد که بعدها به عنوان نماد موفقیت نینتندو به حساب ‌آمد. در ادامه نینتندو شروع به ساخت دستگاه‌های بازی کرد که توانایی خواندن کارتریج داشتند. اولین کنسول نینتندو که با این تکنولوژی کار می‌کرد با نام کامیپوتر خانواده یا Famicom در سال 1983 در ژاپن عرضه شد و در آن نسخه آرکید دانکی کانگ و چند بازی دیگر مانند پاپ آی  (PopEye)وجود داشت.

در آن زمان موفقیت این کنسول از کمپانی سگا بیشتر بود، زیرا نینتندو حق اختصاصی برای بازی‌ها تدارک دیده بود و دیگر کمپانی حق نداشتند تا آن بازی را تا دو سال بر روی کنسول خود عرضه کنند. در اوایل دهه هشتاد میلادی نینتندو چند کنسول بازی در ایالت متحده آمریکا تولید و عرضه کرد. با این حال در آن زمان صنعت بازی‌های کامپیوتری در آمریکا در حال نابودی بود و سود بازی‌های رایانه ای از 3 میلیارد دلار در سال به 3 میلیون دلار کاهش یافته بود. اکثر کمپانی‌ها درحال ورشکستگی بودند و نینتندو برای اجتناب از این اتفاق تصمیم گرفت تا دستگاه کامپیوتر خانواده خود را با نام سیستم سرگرمی نینتندو یاNintendo Entertainment System  که بعدا به صورت اختصار با نام NES مورد خطاب قرار گرفت را به بازار عرضه کند.

این دستگاه با ظاهر جدید و کارتریج‌های بازی که شکل بروزتری داشتد در آمریکای شمالی در سال 1985 عرضه شد و دو عنوان برادران سوپر ماریو (Super Mario Bros) و افسانه زلدا (The Legend of Zelda) توسط میاموتو برای این کنسول تدارک دیده شد. برای اولین بار ما در این دو بازی شاهد قطعات موسیقی کامپوزیت شده بودیم که باعث شد سطح موسیقی در بازی تنها به یک آهنگ پس زمینه ساده خلاصه نشود. تولید و انتشار کنسول NES تا سال 1995 ادامه داشت و این کنسول خانگی همراه با Famicom یا همان کامپیوتر خانواده موفق شدند تا در مجموع 62 میلیون نسخه فروش داشته باشند.

سال‌های 1990–1992 ساخت دستگاه گیم بوی (Game Boy) و (SNES)

در سال 1988 Yokoi و تیمش موفق شدند تا اولین نسخه از دستگاه گیم بوی با قابلیت تعویض کارتریج را تولید کنند. نینتندو در سال 1989 گیم بوی را در آمریکای شمالی عرضه کرد. گیم بوی اولین کنسولی بود که قابلیت اجرای بازی تتریس (Tetris) که رسما پرفروش‌ترین بازی دنیا تاکنون به شمار می‌آید ( با 500 میلیون نسخه فروش) را دارا بود.

در نهایت نینتندو سعی کرد تا با کمک سونی، کنسول‌های نسل بعد خود را با سی‌دی عرضه کند. اما در نهایت این دو شرکت با یک‌دیگر کنار نیامدند و در انتها سونی قابلیت اجرای بازی از روی دیسک سی‌دی را بر روی اولین کنسول پلی استیشن خود پیاده سازی کرد. در اواخر دهه هشتاد میلادی سگا اولین کنسول خود را که از تکنولوژی 16 بیتی استفاده می‌کرد را به بازار عرضه کرد، این تکنولوژی به بازی‌ها اجازه می‌داد تا با گرافیک و رنگ آمیزی خیلی بهتری نسبت به کنسول‌های نینتندو اجرا شوند.

برای همین نینتندو دست به کار شد و تا سال 1990 اولین نسخه از دستگاه SNES یا Super Nintendo Entertainment System را عرضه کرد که از تکنولوژی رنگ آمیزی 16 بیتی استفاده می‌کرد. این کنسول در ساعت‌های اولیه عرضه خود 300 هزار نسخه فروخت و با عرضه بازی‌هایی مانندSuper Mario World ،F-Zero ،Pilotwings ، Gradius III و Simcity موفقیت های بی‌شماری کسب کرد، به طوری که تا اواسط سال 1992 میلادی در مجموع 46 میلیون نسخه از این کنسول به فروش رسید.

در قسمت دوم این مقاله ادامه‌ی سال‌های کاری نینتندو، کنسول‌ها و بازی‌های عرضه شده توسط این کمپانی را باهم بررسی می‌کنیم.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط