در حالی که معمولا از بازیهای بزرگ و بیگ پروداکشن (AAA) انتظار میرود که از جنبهی اقتصادی، فروش و تبلیغات مورد توجه زیادی قرار بگیرند، گاهی بازیهایی یافت میشوند که در عین سادگی و ساختِ کم هزینه، با طراحی، گیم پلی، قصه و حسی که به مخاطب منتقل میکنند بسیار بیشتر از خیلی از بازیهای بزرگ مورد تحسین قرار میگیرند و به موفقیتهای مالی زیادی دست پیدا میکنند.
این بازیها با وجود هزینه و سرمایهی بسیار کم در مراحل ساخت، هنگام عرضه فروش فوقالعادهای دارند و سود زیادی را نصیب استودیوی سازنده و شرکت ناشر بازی میکنند. این موفقیت مدیون عناصر و عوامل مختلف و متعددیست، اما یک فاکتور بیش از هر چیز در این میان اهمیت دارد: گیم پلی!
چنین بازیهایی پیش از هر چیز، بسیار سرگرم کننده و لذت بخش هستند و گیم پلی روان و جذابی دارند. در مراحل بعد، طراحی هنری و گرافیک ساده اما زیبا، انتخاب موسیقی و روایت قصه نیز موفقیتِ چنین آثاری را تکمیل میکنند.
این روزها برای ساخت و عرضهی یک بازیِ بزرگ باید دهها میلیون دلار خرج کرد، سرمایهای عظیم که بخش قابل توجهی از آن نیز خرج مارکتینگِ بازی و پشتیبانیهای بعد از عرضه میشود. بازیهای سنگین و گران قیمت در نهایت به سوددهی مطلوب هم میرسند، اما در این مقاله میخواهیم از بازیهای ساده و کم خرجی بگوییم که نسبت به سرمایهی اولیهای که داشتهاند به فروش و سود فوقالعادهای دست یافتهاند. با اگزوگیم همراه باشید.
Flappy Bird
بازیهای موبایلی به لطف سیستم پرداخت درون برنامهای و همچنین درآمد زایی از طریق تبلیغاتِ دیگر بازیها و اپلیکیشنها، طی چند سال اخیر سهم قابل توجهی از بازار مالی بازیهای ویدئویی را به خود اختصاص دادهاند، به طوری که میلیاردها دلار گردش مالی تنها از طریق گوگل پلی و اپ استور به این نوع بازیها اختصاص دارد. یکی از اولین تجارب موفق در این زمینه عنوان Flappy Bird بود که در مقطعی بیش از 50 هزار دلار در روز فقط از تبلیغات درون برنامهای درآمد داشت.
هرچند این میزان درآمد مثلا در مقایسه با Diablo مقدار قابل توجهی نیست، اما باید هزینهای که برای ساخت این دو عنوان صرف شده را در نظر گرفت تا بهتر بتوان نسبت درآمد و سود به سرمایهگذاری را درک کرد. تیم بیلیزارد برای بازی دیابلو و دیگر عناوین خود سالهای درازیست که با صدها نفر در چندین دفتر با بهترین امکانات در حال کار است، و برای هر بازی میلیونها تا دهها میلیون دلار هزینه صرف میکند، چند صد نفر را به کار میگیرد و سالها وقت میگذارد.
اما بازی فلَپی برند تنها توسط یک نفر آن هم طی چندین روز ساخته شده است! اما بیش از 50 میلیون بار دانلود و نصب شده و با کمترین زمان و هزینه به چنین دستاورد مالی رسیده است.
Five Nights at Freddy's
در ژوئن 2014 آقای Scott Cawthon در وبسایت کیکاستارتر برای ساخت یک بازی در ژانر وحشت کمپینی ایجاد کرد تا 10 هزار دلار سرمایه جذب کند، رقمی که در استارت آپهای اینچنینی بسیار کم و معمولی محسوب میشود. او کمپین خود را پیش از آن که سرمایه به طور کامل جذب شود کنسل کرد، اما با توجه به همین نکته میتوان حدس زد که ساختِ بازی FNaF با چه سرمایهی اندکی آغاز شده است.
طی سالیان بعد این اثر به یک فرانچایز بزرگ تبدیل شد، در مدیومها و ژانرهای متعددی با عناوین مختلف حضور پیدا کرد و برای کامپیوتر، موبایل، نینتندو سوئیچ و ایکس باکس و پلیاستیشن عرضه شد. ساختار بسیار پیچیدهی داستانهای فرانچایز به گونهای است که تقریبا هیچ وقت تمام نمیشود و همیشه مسیر تازهای برای تجربهی گیمر ایجاد میکند.
میزان فروش و سودهی این بازی هیچ گاه به طور مشخص روشن نشده است، اما تخمین زده میشود که در مقطعی فقط 15 هزار دلار در روز از طریق موبایل درآمد داشته است.
Undertale
آندرتیل یکی از بهترین و تحسین شدهترین بازیهای مستقل (indie) دههی اخیر است. این بازی تمام سرمایهی مورد نیاز خود را از طریق سایت کیکاستارتر جذب کرده است، چیزی در حدود 50 هزار دلار، که پول بسیار کمی برای ساخت یک بازی است.
این بازی هنگام عرضه بسیار تحسین شد و متوسط نمرهی درخشان 93 از 100 را در متاکریتیک گرفت. مکانیزم مبتکرانهی گیم پلی و صداگذاریِ بازی بسیار مورد ستایش قرار گرفته است. آندرتیل فقط در شبکه استیم بیش از 25 میلیون دلار فروخته است، و ناگفته نماند که بازی روی ایکس باکس، پلیاستیشن و نینتندو نیز عرضه شده است.
Terraria
به نظر میرسد که سلیقهی عموم گیمرها و سبکهایی که ترند میشوند، طی چرخههای زمانی کمابیش تغییر میکند. این روزها بازیهای Battle Royale حسابی روی بورس هستند، اما یک دهه پیش، آثار سند باکس که مکانیزم ساخت و سازی مانند لگو و ماینکرفت داشتند بسیار پرطرفدار و در صدر توجه بسیاری از گیمرها بودند.
تا آوریل 2020، بازی تراریا تنها روی پلتفرم پیسی بیش از 14 میلیون نسخه فروخته است. حال پلتفرمهای دیگری که بازی روی آنها عرضه شده است را مرور کنیم: پلیاستیشن 3، پلیاستیشن 4، پلیاستیشن ویتا، ایکس باکس وان، ایکس باکس 360، نینتندو سوئیچ، نینتندو وی یو، نینتندو تریدی اس، اندروید و iOS
میتوان چنین حساب کرد که تعداد نسخههای فروش رفته بیش از 20 میلیون باشد، و این بدان معنی
است که تراریا بیش از 200 میلیون دلار درآمد داشته است.
Rocket League
این بازیِ فوقالعاده محبوب تنها طی دو سال از زمان عرضه بیش از ده میلیون نسخه فروخت. از آن زمان تا کنون، راکت لیگ با سیستم پرداخت موسوم به microtransaction میلیونها دلار درآمد داشته و به یکی از محبوبترین بازیهای رقابتی در مسابقات eSports تبدیل شده است. برای یک بازی که تنها کمتر از دو میلیون دلار هزینه داشته است، این یک موفقیت و دستاوردی بسیار بزرگ است.
Outlast
این بازیِ شناخته شده در ژانر ترس و بقا، با بودجهای کمتر 1.3 میلیون دلار توانسته 64 میلیون دلار فروش داشته باشد، یک سوددهی و بازگشت سرمایهی عالی برای استودیوی سازندهی بازی: Red Barrels.
گیمپلی ساده و مکانیزمهای سرراست و کاربردیِ بازی – که از پیچیدگیهای بیهوده دوری کرده است – برای روایت داستان و القای حس ترس در بازی با دوربین اول شخص بسیار مناسب از کار درآمده، نمونهای از یک بازیِ کم هزینه که از داشتههای خود بهترین استفاده را کرده و تجربهای پرکشش و جذاب برای گیمر ایجاد کرده است.
Stardew Valley
این بازی یکی از بهترین مثالها از یک عنوان بسیار ساده و کم هزینه اما موفق است. ساخت بازی – که نوعی تجربهی نوستالژیک از بازی قدیمی و محبوب Harvest Moon نیز هست – تنها توسط یک نفر آغاز شد که هم کدهای بازی را نوشت و هم موسیقی و صداگذاری آن را انجام داد. این اثر محبوب فقط تا سال 2016 در شبکه استیم بیش از دو میلیون پلیر داشته است.
آمارها نشان میدهد که Stardew Valley روی پلتفرم پیسی 25 میلیون دلار فروش داشته است. اگر فروش آن روی پلتفرمهای پلیاستیشن، ایکس باکس و گوشیهای همراه را نیز حساب کنیم، به بیش از 50 میلیون دلار میرسد. فراموش نکنید که این بازیِ بسیار زیبا را یک نفر به تنهایی ساخته است!
Minecraft
بدون شک یکی از مشهورترین آثار این لیست، ماینکرفت خواهد بود. نمیشود لیستی از بهترین بازیهای مستقل، پرفروش یا پرسودترین بازیهای تاریخ یا مهمترین آثار تاریخ صنعت گیم داشت بدون این که نام ماینکرفت ذکر شود. ماینکرفت توسط یک برنامه نویس سوئدی به نام مارکوس پرسون خلق شد و اکنون در لیست پرفروشترین بازیهای تاریخ صعنت گیم قرار دارد.
فروش عنوان ماینکرفت روی پلتفرمهای مختلف بیش از 180 میلیون نسخه برآورد میشود! که رقم فوقالعاده و خیره کنندهای است. در سال 2014 شرکت Mojang (صاحب امتیاز بازی ماینکرفت) را به مبلغ باورنکردنیِ 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد.
Starbound
در این بازی شما در یک جهانِ بیگانه به سر میبرید و باید سفینهی خود را تعمیر کنید تا بتوانید به اکتشاف در فضا بپردازید. برای کسانی که علاقمند به یک بازی دو بعدی اکشن ادونچر هستند، استارباوند بسیار سرگرم کننده و جذاب است.
این بازی با بودجهی کمی که در طریق کمک مالی عمومی جذب شد ساخته شد، و 2.5 میلیون نسخه فروخت و توانست دهها میلیون دلار سوددهی داشته باشد.
Runescape
این بازی در ژانر MMORPG سال 2001 و به صورت F2P (رایگان با پرداختهای انتخابی) عرضه شد. این بازی را میتوان با عناوینی مثل الدر اسکرول آنلاین یا WoW مقایسه کرد. گیمپلی جذاب و اعتیاد آور بازی باعث شده تا رون اسکیپ طی دو دههی اخیر یک فن بیس بزرگ برای خود داشته باشد و بسیار محبوب و پرطرفدار شود.
این بازی در عین سادگی، با گرافیکی بسیار معمولی اما مکانیزمهای جذاب و سرگرمکننده توانسته نزدیک به 80 میلیون دلار فروش داشته باشد.
Tetris
یکی از مشهورترین نامهای تمام دنیای صنعت گیم، و پرفروشترین بازی تاریخ: تتریس! نمیشود کسی را پیدا کرد که اهل گیم باشد یا حتی با گیم آشنا باشد اما نام یا تصویری از این بازی ندیده باشد. تتریس اولین بار در سال 1984 توسط مهندس کامپیوتر روسی الکسی پاژیتنوف کد نویسی شد و با عرضه بر روی پلتفرم Nintendo Game Boy به شهرت وسیعی دست پیدا کرد.
تتریس با 500 میلیون نسخه فروش، پرفروشترین عنوان تاریخ صنعت گیم است. اگر برای هر نسخه تنها 5 دلار به طور متوسط پرداخت شود، به عدد حیرت انگیز 2.5 میلیارد دلار خواهیم رسید.
Fez
فِز یک پلتفرمر معمایی خلاقانه و جالب است با گرافیک بسیار ساده که به صورت مستقل توسط یک تیم کوچک ساخته شده. این بازی سال 2012 بر روی شبکهی لایو ایکس باکس عرضه شد و تنها در روز اول انتشار بیش از 20 هزار نسخه فروخت.
ساختار فِز بسیار جالب است. با وجود این که به ظاهر دو بعدی دیده میشود، اما در واقع سه بعدی است، چرا که محیط بازی را میتوان به شکل چرخاند تا بُعد جدیدی که در نگاه اول دیده نمیشده جلوی دوربین بازی قرار بگیرد. بازی فِز بسیار تحسین شده و در متاکریتیک امتیاز 91 را دریافت کرده است. پس از انتشار روی ایکس باکس لایو، بازی برای پلیاستیشن 3، پلیاستیشن 4، پلیاستیشن ویتا، نینتندو سوئیچ، پیسی و موبایل نیز عرضه شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
Castle Crashers
بازیهایی که روی شبکه ایکس باکس لایو ارکید عرضه میشدند معمولا بازیهای ساده، کم هزینه و مستق. یکی از موفقترین بازیهایی از این دست، کسل کرشرز است که در سبک Beat 'em up ساخته شده. کسانی که بازی فوقالعادهی Super Smash Bros را دوست دارند، حتما باید کسل کرشرز را نیز امتحان کنند.
این بازی رکورد بیشترین فروش در تاریخ شبکهی ایکس باکس لایو آرکید را دارد! و تنها روی ایکس باکس بیش از 2.5 میلیون بار دانلود شده است. موفقیت این بازی باعث شد تا برای پلتفرمهای دیگری چون نینتندو سوئیچ و پلیاستیشن 4 نیز عرضه شود.
Dead Cells
دد سل تنها روی پلتفرم پیسی یک میلیون دلار فروخته است، و اگر فروش نسخه نینتدو سوئیچ، پلیاستیشن و ایکس باکس را نیز به آن اضافه کنیم، فروش بازی به بیش از دو میلیون نسخه میرسد.
این بازی در سبک Roguelike-Metroidvania نمرهی 91 را در سایت متاکریتیک کسب کرده و با سیستم مبارزات و الِمانهای درخشان گیمپلی بسیار ستایش و تحسین شده است. سبک Roguelike اقتضا میکند تا با هر بار شکست در بازی، دوباره به ابتدا برگردید و همه چیز را از نو شروع کنید، چرخهای که هرچند در ظاهر ممکن است تکراری به نظر برسد، اما هنگام تجربهیِ بازی درخواهید یافت که چقدر اعتیار آور و لذت بخش هست. همچنین شما را وادار میکند تا از اشتباهات گذشتهی خود درست بگیرید. دد سل شاید بهترین بازی تاریخ در سابژانر Metroidvania باشد، بازیِ کم هزینه و به ظاهر سادهای که به کیفیت و موفقیت فوقالعادهای دست پیدا کرده است.
Hollow Knight
هالو نایت یک نمونهی دیگر از آن بازیهایی است که با بودجه و تیم محدود ساخته شد و به شهرت و موفقیت عظیمی دست یافت. این بازی که به نوعی از سری سولزبورن نیز الهام گرفته است، باس فایتهای بسیار دشوار و چالش برانگیزی دارد. کسانی که از یک چالشِ جدید نمیترسند، به خوبی با این اثر زیبا ارتباط برقرار خواهند کرد.
تیم بسیار کوچک Team Cherry هالو نایت را با سرمایهای اندک شروع به ساخت کرد و طی سالهای گذشته توانسته نزدیک به سه میلیون نسخه فروش داشته باشد. باید در نظر گرفت که علاوه بر فروش عالی، این بازی توسط منتقدین نیز بسیار تحسین شده و نمرهی 90 را در سایت متاکریتیک کسب کرده است.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.