"گلوگاه" در کامپیوترهای گیمینگ چیست؟

"گلوگاه" در کامپیوترهای گیمینگ چیست؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 7 ماه و 27 روز پیش

فهرست مطالب

توضیح اصطلاح گلوگاه در سیستم

در این سری مقالات از اگزو گیم قصد داریم شما را با اصطلاحات رایج و نسبتا فنی در اسمبل کردن سیستم بیشتر آشنا کنیم، در این مطلب قرار است با اصطلاح گلوگاه و گلوگاه شدن سیستم با زبانی ساده بیشتر آشنا شویم. با اگزوگیم همراه باشید.

 

گلوگاه چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟

گلوگاه یا bottleneck به طور خلاصه زمانی است که یک قطعه یا یک جز یک سیستم از سایر قطعات ضعیف‌تر باشد و نتواند به درستی کار خود را انجام دهد. زمانی گلوگاه صورت می‌گیرد که بخشی از یک سیستم در برابر سایر قسمت‌ها ضعیفتر باشد و این امر موجب شود که سایر قطعات به درستی کار نکنند و مانع از بهره‌گيري کاربر از حداکثر توان قطعات شوند.

بیایید این مفهوم گلوگاه را با مثالی ساده‌تر توضیح دهیم! بهتر است اول از همه از خودمان شروع کنیم، یعنی از "اگزوگیم". فرض کنید در یک روز تعداد سفارشات اینترنتی صورت‌ گرفته از سایت بسیار بالا باشد، سفارش‌ها بدون مشکل در سایت ثبت شده و حالا منتظر پردازش و بسته‌ بندی قطعات هستند. اگر توان پردازش و بسته‌ بندی در اگزو نسبت به ثبت سفارش‌ها پایین‌تر باشد قطعا بسته‌ها دیرتر آماده شده و با تاخیر به دست شما خواهند رسید. در اینجا اگزوگیم با مشکل گلوگاه رو به رو شده است.

گلوگاه شدن پردازنده مرکزی

رایج‌ترین گلوگاهی که حداقل در سیستم‌های گیمینگ مشاهده می‌کنید گلوگاه شدن پردازنده است، به این معنی که پردازنده شما تعداد فریم‌ریت‌های کارت گرافیک را کاهش می‌دهد و مانع از اجرای کارت گرافیک با توان کامل خود می‌شود. ساده‌ترین توضیح در مورد چگونگی این اتفاق این است که پردازنده شما به اندازه کافی قدرت‌مند نیست تا با کارت گرافیک هم‌گام باشد. اما بگذارید کمی عمیق‌تر به این موضوع و به آنچه واقعا اتفاق می‌افتد نگاهی بیندازیم.

بیایید فرض کنیم که ما یک بازی داریم که با 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که برابر با یک فریم در هر 16.67 میلی ثانیه است. علاوه بر بسیاری از وظایف دیگر، پردازنده می‌بایست با کارت گرافیک نیز در ارتباط باشد، به این معنی که داده‌هایی مانند بافت‌ها و تکستچرها‌ را ارسال کند، در حالی که اشیا و بافر را نیز در فریم بعدی که قرار است به نمایش در بیایید، ارسال می‌کند.

کارت گرافیک این فریم را رندر می‌کند و وقتی فریم بعدی را که قرار است رندر شود دریافت می‌کند روی مانیتور شما به نمایش گذاشته می‌شود. پردازنده در حال حاضر در فریم بعدی برای کارت گرافیک قرار دارد، بنابراین در این جا ما هیچ گلوگاهی نداریم و دلیل آن این است که پردازنده در حال آماده سازی فریم‌ها سریع‌تر از پردازنده کارت گرافیک است.

همه این کارها باعث افزایش بار روی پردازنده می‌شوند و بنابراین می‌توانند مدت زمان لازم برای ارتباط با کارت گرافیک را افزایش دهند. در اصل، به همین دلیل است که برخی از بازی‌ها نسبت به سایر بازی‌ها از پردازنده استفاده بیشتری می‌کنند، مانند Battlefield 1 که استفاده زیادی از پردازنده دارد، زیرا داده‌های شبکه، فیزیک بازی و موارد زیاد دیگری برای کنترل وجود دارد در حالی که میزان استفاده از پردازنده به عنوان مثال برای سوار شدن اسب در یک جنگل انبوه بازی ویچر 3 نسبتا کمتر است.

چگونه متوجه گلوگاه شدن پردازنده شویم؟

خوش‌بختانه، یک تست آسان برای تشخیص این‌که آیا شما با مشکل گلوگاه شدن پردازنده رو به رو شدید یا خیر وجود دارد: بر روی میزان استفاده از پردازنده و کارت گرافیک در هنگام اجرای بازی‌ها نظارت کنید! اگر میزان استفاده از پردازنده بسیار بالا (حدود 70 درصد یا بیشتر) باشد و به میزان قابل توجهی بالاتر از میزان استفاده از کارت حافظه باشد، پردازنده مرکزی شما باعث ایجاد گلوگاه شده است.

گلوگاه شدن کارت گرافیک                                                                                                             

با وجود اینکه گلوگاه شدن پردازنده مرکزی برای یک سیستم بسیار بد است، اما می‌توان گفت گوگاه شدن کارت گرافیک آن‌چنان هم موضوعی بدی به نظر نمی‌رسد. اساسا این موضوع بدین معنی است که پردازنده شما داده‌های بازی و فریم را سریع‌تر از پردازنده گرافیکی شما پردازش می‌کند و می‌تواند آن‌را ارائه دهد که منجر به استفاده 100 درصدی از پردازنده گرافیکی شما می‌شود. در ابتدا این موضوع بسیار بد به نظر می‌رسد، اما به دلیل اینکه در واقع کارت گرافیک همان چیزی است که در وهله اول فریم‌ها و تکستچرها و سایر موارد بازی را به مانیتور منتقل کرده و برای شما نمایش می‌دهد که 100 درصد توان این کارت در ارائه فریم‌هایی که احتمالا می‌تواند رندر و نمایش دهد چیز خوبی است و دقیقا همان چیزی است که شما می‌خواهید هنگام بازی آن را تجربه کنید، یعنی استفاده از تمام توان کارت گرافیک دستگاه خود! این‌طور نیست؟

هنگامی که پردازنده تحت فشار زیادی قرار دارد‌، می‌توانید به موقع از طریق این حلقه استفاده کنید. به عنوان مثال، برای لذت بردن از 60 فریم بر ثانیه صاف و شفاف، پردازنده شما باید در 1/60 ثانیه یا کمتر به مرحله رندر گرافیکی "Render Graphics" برسد. اگر پردازنده نتواند به این مرحله برسد آن‌گاه مرتبا آن مرحله را انجام می‌دهد و تکرار و تکرار این چرخه صورت می‌گیرد.

پس اگر کارت گرافیک شما بیش از توانایی مورد نیاز ارائه بازی با سرعت فریم بالاتر از 60 فریم بر ثانیه باشد، آنگاه تا زمانی که پردازنده دستورات خود را ارائه دهد و اصطلاحا به مرحله گرافیک رندر برسد، بی‌کار می‌ماند.

 

امیدوارم که در این مقاله به شما کمک کرده باشم. اگر این مقاله را مفید می‌بینید، حتما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به زودی در مورد راه‌های رفع گلوگاه پردازنده و گرافیک نیز صحبت خواهیم کرد.

 

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

                                 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط