تمام چیزی که باید در مورد HDR در پی‌سی بدانید

تمام چیزی که باید در مورد HDR در پی‌سی بدانید

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 10 ماه پیش

فهرست مطالب

HDR که مخفف عبارت High Dynamic Range می‌باشد، یک تکنولوژی در عکس و ویدیو است که در آن طیف وسیع‌تری از نور در تصویر تعریف می‌شود. یا به عبارت دیگر تفاوت میان تاریکی و روشنایی در یک تصویر است که ممکن است بتوان در یک قاب به نمایش درآورد. در تکنولوژی HDR وسعت رنگ و همچنین عمق هر بیت رنگی بیشتر است، که باعث می‌شود به تصویری واقع گرایانه‌تر دست یابیم و یک عکس یا ویدیو در مانیتور کامپیوترمان را به دینای واقعی نزدیکتر کنیم.

به بیان دیگر، HDR می‌تواند یک روشنایی خیره کننده با رنگ‌های تماشایی که به ندرت در مانیتورهای غیر HDR یافت می‌شود را به شما ارائه بدهد.

اما این موضوع به همین سادگی نیست! HDR می‌تواند سطح گیمینگ شما را بسیار بالا ببرد اما استفاده از آن سختی‌هایی به همراه دارد. درواقع استانداردهای مختلفی برای HDR وجود دارند و همچنین سخت افزارهای مختلفی با قابلیت‌های متفاوت ممکن است شمارا گیج کنند. به دست آوردن یک ترکیب درست که بتواند شما را با زیبایی بصری خود حیرت زده کند، امکان پذیر است؛ اما عجله نکنید و تا پایان این مقاله از اگزوگیم با ما همراه باشید.

برای HDR به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟

درواقع شما به چهار مورد برای دستیابی به تکنولوژی HDR نیاز دارید:

  • یک کارت گرافیک که از HDR پشتیبانی کند
  • یک صفحه‌ی نمایش با قابلیت HDR
  • یک پورت 1.4 یا HDMI 20.a یا یک اتصال جدیدتر
  • محتوایی که به این تکنولوژی مجهز باشد. مانند بازی یا فیلم و عکسی که امکان HDR را در خود داشته باشد.

بیایید با کارت گرافیک شروع کنیم. شما فقط زمانی می‌توانید از HDR بهره ببرید که خروجی کارت گرافیک شما در پی‌سی گیمینگتان آن را پوشش دهد. خوشبختانه، تمام کارت گرافیک‌های مدرن امروزی راهکاری را برای پشتیبانی از HDR در خود دارند.

کمپانی اینتل این قابلیت را به پردازنده‌های خود با گرافیک آنبرد نسل 7 به بعد ارائه داده است، Nvidia آن را در سری GTX 900 اضافه کرد و در تولیدات پس از آن در تمام کارت‌های گرافیک از آن بهره برداری کرد و AMD آن را با کارت گرافیک‌های سری RX 400 و پس از آن به تولیدات خود اضافه کرد. (همچنین AMD در بعضی از کارت‌های سری 300 نیز با پشتیبانی جزئی، این امکان را بهره برداری کرده است)

البته که یک خروجی با قابلیت HDR بدون اتصال صفحه نمایشی که با آن سازگار باشد، کار بی فایده‌ای خواهد بود. اینجاست که صحبت از مانیتورهای گیمینگ می‌شود.

پشتیبانی از HDR اساسا یک قابلیت استاندارد بر روی تلوزیون‌های مدرن است. اما در مانیتورهای گیمینگ به تازگی این امکان اضافه شده است. پشتیبانی از قابلیت HDR در مانیتورهای گیمینگ حتما در قسمت مشخصات آن ثبت می‌شود. این ممکن است با عنوان “HDR support” برچسب خورده باشد، یا ممکن است نمایشگر به یک گواهینامه VESA DisplayHDR خاص اشاره کند.

در نهایت چیزی که شما نیاز خواهید داشت، یک محتوای HDR است که بتوانید از تصویر خیره کننده‌ی آن لذت ببرید. ویندوز به صورت پیشفرض از HDR پشتیبانی می‌کند، اگرچه نتایج چشمگیری را در خود ندارد. برای دیدن تفاوت قابل توجه، شما نیاز دارید از دیدن صفحه‌ی ویندوز فراتر رفته و به بازی و فیلم‌هایی که با قابلیت HDR به بازار آمده‌اند نگاه کنید. حال پی‌سی شما برای HDR آماده است!

نمایشگر HDR به چه معناست و چرا بی نقص نیست؟

HDR در مانیتورها استاندارد نیست اما در حال شروع به رایج شدن است. شما ممکن است در مانیتورهای شرکتی معمولی مانند LG 32QN600 که یک مانیتور 32 اینچی با قیمت 250 دلار است نیز پشتیبانی از HDR را بیابید.

پشتیبانی از HDR فقط یک معنا دارد: مانیتور شما بتواند یک ورودی HDR را بپذیرد و نمایش دهد. اما معمولا نتیجه‌ای که شما شاهد آن خواهید بود، چیزی بهتر از یک SDR معمولی نیست. اگر مانیتور ارازن قیمت LG 32QN600 را که از HDR پشتیبانی می‌کند تهیه کنید و یک محتوای HDR را با آن پخش کنید، با خود فکر خواهید کرد که HDR قابلیت به درد نخوریست!

VESA که یک استاندارد بین المللی پورت و نمایشگر است، قدم در راه گذاشته تا این مشکل را حل کند. VESA یک برنامه‌ی صدور گواهینامه با عنوان DisplayHDR را به اجرا درآورده است که حداقل استاندارد‌هایی را که صفحه‌ی نمایش برای دریافت این گواهی نامه باید بدست بیاورد را تنظیم می‌کند. در این میان 7 رده از گواهینامه در درسترس است.

متاسفانه رده‌های پایین‌تر این گواهینامه کیفیت چندان خوبی در ارائه‌ی HDR ندارند. ما تمام مانیتورهای رده‌ی DisplayHDR 400 را مورد بررسی قرار دادیم و در نتیجه متوجه شدیم که آن‌ها برای یک تجربه‌ی HDR چندان کارآمد نیستند. روشنایی و تاریکی‌ای که این مانیتورها ارائه می‌دهند، فقط کمی بهتر از SDR معمولی است.

برای یک تجربه‌ی کامل HDR ما به شما حداقل استاندارد VESA DisplayHDR 1000 را پیشنهاد می‌کنیم. البته در نظر بگیرید که گفته شد برای حداقل تجربه‌ی HDR در نهایت پیشنهاد ما به شما مانیتورهایی با استاندارد DisplayHDR 1400  می‌باشد.

اگر در بازار کمی به دنبال این استاندارد باشید، مشکل را درک خواهید کرد. فقط دو عدد مانیتور در میان تمام مانیتورها هستند که موفق به دریافت این گواهینامه شده‌اند و هر دوی آن‌ها از تولیدات ایسوس هستند!

روشنایی، وسعت رنگ و عمق بیت

در نتیجه ما به شما یک پیشنهاد داریم: یک مانیتور با استاندارد DisplayHDR 1000 تهیه کنید! اما دلیل این پیشنهاد چیست؟ مانیتور DisplayHDR 1000 چه چیزی را ارائه می‌دهد که مانیتور معمولی ارائه نمی‌دهد؟

استاندارد DisplayHDR 1000 حداقل انتظارات را فراهم می‌کند و روشانیی معادل 1000 cd/m2 را ارائه می‌دهد همچنین می‌توان آن را بر روی روشنایی 600 cd/m2 تنظیم کرد. این میزان را می‌توان به سختی با نیمی از زیبایی HDR در تلوزیون‌ها مقایسه کرد اما همچنان می‌تواند جلوه‌ای تاثیر گذار را بر روی میز کامپیوتر شما به نمایش درآورد.

این استاندارد همچنین می‌تواند حداکثر میزان تاریکی را معادل 0.05 cd/m2 ارائه دهد که برای یک مانیتور گیمینگ بسیار عالی است. این میزان با تاریکی عمیق و جوهر مانند تلوزیون‌های برتر قابل مقایسه نیست اما به مراتب بهتر از سیاهی مایل به خاکستری مانیتورهای معمولی ست.

باید در نظر داشته باشید که استاندارد DisplayHDR شامل دو نوع مختلف از گواهینامه در زمینه‌ی سیاهی حقیقی است که در بهترین حالت می‌تواند به بالاترین میزان سیاهی به سطح 0.0005 cd/m2 برسد که فقط OLED می‌تواند به این میزان دست پیدا کند. متاسفانه فقط یک مانیتور OLED به این استاندارد دست پیدا کرده است که برای خرید در دسترس نیست! نمایشگرهای دیگر DisplayHDR True Black منحصر به لپتاپ‌های خاص هستند.

سطح روشنایی و تاریکی کلیدی برای دستیابی به HDR است اما عملکرد در رنگ نیز اهمیت زیادی دارد. تمام محتواهایی که ادعای استاندارد HDR را دارند، به کاربران قول پشتیبانی رنگ‌هایی گسترده‌تر از SDR معمولی را داده‌اند. اما اگر مانیتور شما دارای طیف رنگی محدود و عمق رنگ کم باشد، این تقاوت را نخواهید دید.

این موضوع یک امتیاز جالب برای گواهی DisplayHDR است. تمام نسخه‌های DisplayHDR حداقل سطح وسعت رنگ و عمق رنگ را در خود دارند و گواهی‌های سطح بالاتر میزان قابل قبولی را ارائه می‌دهند. یک مانیتور برای دریافت استاندارد DisplayHDR 500 به بالا به گستره رنگی احتیاج دارد که 90٪ استاندارد DCI-P3 را شامل می‌شود و DisplayHDR 1400 این میزان را به 95 درصد می‌رساند. این بسیار عالیست و شما برای دیدن تفاوت دیگر حتی نیاز به محتوای HDR نخواهید داشت.

تفاوت میان مانیتورهای HDR و تلوزیون‌ها در چیست؟

تا اینجای مقاله بیشتر در مورد مانیتورها صحبت شد، البته این مقاله در مورد HDR بر روی مانیتورهای پی‌سی است. اما ممکن است برای شما سؤال شده باشد که چه تفاوتی میان HDR در مانیتورهای پی‌سی و تلوزیون‌ها وجود دارد؟

برای تلوزیون‌ها شما می‌توانید تمام مواردی که در مورد استاندارد DsiplayHDR گفته شد را دور بریزید. این استاندارد فقط برای مانیتورها کاربرد دارد.

با این حال، رقابت میان سازندگان تلوزیون به معنای در دسترس بودن یک HDR یکپارچه حتی در تلوزیون‌های میان رده مانند TCL 6-Series و یا Hisense H-Series می‌باشد. اکثر تلوزیون‌ها از کنتراست، وسعت رنگ و عمق رنگی قابل توجهی در مقایسه با SDR برخوردارند. بهترین تلوزیون‌های HDR مانند Samsung’s QN90A و Vizio’s P-Series می‌توانند چشم شما را به خود خیره کنند!

تلوزیون‌ها در رقابت فناوری HDR بسیار پیچیده‌تر هستند. همه‌ی آن‌ها از HDR10 پشتیبانی می‌کنند اما همچنین HDR10 Plus، Dolby Vision HDR، HLC و Adbanced HDR نیز میان فرمت‌های HDR مشاهده می‌شود. هرکدام از این‌ها توسط یک سازنده‌ی خاص پشتیبانی می‌شود.

در جنگ میان فرمت‌ها، مانیتورهای پی‌سی خود را بی‌طرف اعلام کرده‌اند و فقط از فرمت HDR10 پشتیبانی می‌کنند. البته در این میان استثتا نیز وجود دارد. سری محدودی از لپ‌تاپ‌ها مانند بعضی از مدل‌های Lenovo ThinkPad X1 و Dell XPS، فرمت Dolby Vision را ارائه می‌دهند.

فعلا و در این دوره از تکنولوژی، کاربران پی‌سی و گیمرها نباید هزینه‌ی اضافی برای جنگ میان مدل‌های مختلف HDR پرداخت کنند و پشتیبانی از فرمت HDR10 برای آن‌ها کاملا کافیست.

چه اتصالاتی برای اجرای HDR بر روی پی‌سی خود نیاز خواهید داشت؟

پشتیبانی از HDR به اتصالات HDMI با مشخصات HDMI 2.0a اضافه شده است. همچنین برای DisplayPort نیز با مشخصات DisplayPort 1.4 در دسترس قرار گرفت. این امکانات در سال‌های 2015 و 2016 به این اتصالات اضافه شدند. در نتیجه پی‌سی شما اگر بعد از سال‌ 2016 خریداری شده باشد، باید این اتصالات را در خود داشته باشد.

کابلی که برای انتقال تصویر از آن استفاده می‌کنید، از اهمیت کمتری برخوردار است. کابل‌های HDMI و DisplayPort فقط اطلاعاتی که خروجی تصویر به آن‌ها می‌دهد را از خود می‌گذرانند.

اما در این میان یک مزاحمت ممکن است برای شما وجود داشته باشد. پهنای باند کابل‌ها در سال‌های اخیر دچار تغییر شده که اگر شما از کابل قدیمی استفاده کنید، ممکن است دچار کمبود پهنای باند در کابل شوید و این کابل قادر به مدیریت کردن HDR در رزولوشن و نرخ تازه سازی تصویر مورد نظر، نباشد.

همچنان شما می‌توانید از اکثر کابل‌های قدیمی که در وسایل خود دارید، انتظار کار کردن را داشته باشید. البته یک مانیتور که قابلیت HDR را داشته باشد، در درون بسته بندی خود قطعا یک کابل HDMI مناسب خواهد داشت.

اما کابل‌های USB-C چطور؟ خیلی از لپتاپ‌ها یک پورت USB-C که شامل حالت جایگزین DisplayPort باشد در خود دارند. این پورت‌ها باید به صورت کلی گواهینامه‌ی DisplayPort 1.4 و یا DisplayPort 2.0 را داشته باشند که بدان معناست که این پورت‌ها می‌توانند از HDR پشتیبانی کنند. با این حال، برخلاف HDMI و DisplayPort، کابل در استفاده از این پورت اهمیت دارد. این امر به آن دلیل است که در اتصالات USB-C نمایش تصویر یک گزینه‌ی اضافه بوده و برای کابل‌های USB یک مورد ضروری نیست. زمانی که می‌خواهید از پورت USB-C برای انتقال تصویر استفاده کنید، مطمئن شوید که کابلی را تهیه می‌کنید که در مشخصات آن پشتیبانی از حالت DisplayPort ذکر شده باشد، یا اینکه فقط از کابل‌های ThunderBolt 4 استفاده کنید که همه‌ی آن‌ها با انتقال تصویر سازگار هستند.

Thunderbolt همیشه از DisplayPort پشتیبانی می‌کند اما در اصل با پشتیبانی از DisplayPort 1.2 وارد بازار شده است. اما در سال 2018 کابل‌های Thunderbolt به DisplayPort 1.4 ارتقا یافتند و در نتیجه تمام کابل‌های Thunderbolt 3 می‌توانند تصویر HDR را به شما نمایش دهند. همچنین کابل‌های Thunderbolt 4 همیشه از DisplayPort 1.4 پشتیبانی می‌کنند، در نتیجه می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای نمایش HDR باشند.

کجا می‌توانیم بازی‌ها و نرم افزارهایی که از HDR بر روی PC پشتیبانی می‌کنند را بیابیم؟

شما می‌توانید برای ویندوز قابلیت HDR را به راحتی فراهم کنید. اما این امکان فقط در خود صفحه‌ی ویندوز است که تفاوت ایجاد می‌کند و قرار نیست تاثیری بر روی عکس‌ها و فیلم‌های شما داشته باشد. محتوایی که برای لذت بردن از HDR باید از آن استفاده کنید، لزوما باید به این منظور ساخته شده باشد.

قابلیت HDR برای بازی‌های PC بسیار ساده فعال می‌شود. شما فقط باید گزینه‌ی HDR را در تنظیمات گرافیکی بازی خود پیدا کنید و آن را فعال کنید. شما همچنین ممکن است در این زمینه گزینه‌های اضافی نیز بیابید که برای تنظیم HDR و همچنین تغییر فرمت HDR به حالت Dolby Vision است. البته بسته به بازیی که می‌خواهید اجرا کنید، این تنظیمات متفاوت خواهند بود اما به صورت کلی با فعال کردن کلید HDR در تنظیمات باید کار به درستی انجام شود.

خدمات استریمینگ کمی پیچیده‌تر هستند. شما برای اجرای درست HDR در استریم کردن باید لایسنس آن را تهیه کنید و این بدان معناست که ویندوز 10 به صورت خودکار به کدک HEVC که مورد نیاز HDR است تغییر پیدا نمی‌کند و شما باید آن را با قیمت 99 سنت از فروشگاه ماکروسافت تهیه کنید.

اجرای محتوای HDR که بر روی هارد درایو شما قرار دارد کار بسیار آسانی است. تمام کاری که باید انجام دهید، اجرای یک فیلم HDR با نرم افزاری است که از HDR پشتیبانی می‌کند. اگر شما افزونه‌ی HEVC را نصب کرده باشید، فیلم‌ها و TV App در ویندوز 10 می‌توانند از پس کار برآیند. نرم افزار VLC برای اجرای فایل‌های HDR، بسیار رایج است، به دلیل آن که شما می‌توانید یک کدک HEVC رایگان را به آن اضافه کنید.

جمع بندی

از آنجایی که موارد گفته شده بسیار طولانی و گیج کننده به نظر می‌رسند، ما سعی کردیم در انتهای مقاله یک جمع بندی از مواردی که گفته شد برای شما تهیه کنیم. مواردی که شما برای دستیابی به HDR نیاز دارید به شرح زیر است:

  • یک مانیتور که از گواهینامه‌ی DisplayHDR 1000 برخوردار باشد و یا یک تلوزیون که از HDR پشتیبانی کند
  • یک کارت گرافیک با پشتیبانی از HDR. برای کارت‌های AMD، سری RX 400 به بالا، برای انویدیا سری GTX 900 به بالا، برای گرافیک‌های آنبرد اینتل، نسل 7 به بالا.
  • یک اتصال HDMI 2.0a، DisplayPort 1.4 و یا Thunderbolt 4 یا جدید تر از این موارد.
  • افزونه‌ی HEVC ماکروسافت که در فروشگاه شرکت ماکروسافت فروخته می‌شود.
  • محتوایی که دارای HDR باشد مانند بازی‌، فیلم و عکس.

این موارد برای دستیابی به فناوری HDR بسیار زیاد است اما زمانی که همه‌ی این‌ها را در کنار هم داشته باشید، خواهید دید که ارزشش را دارد.

امیدواریم در این مقاله مطالب کاربردی برای شما گیمرهای عزیز وجود داشته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان اگزومگ به اشتراک بگذارید.

منبع: https://www.pcworld.com/article/3621898/everything-you-need-to-know-about-hdr-on-your-pc.html

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط