نقد و بررسی دسته Xbox Series X

نقد و بررسی دسته Xbox Series X

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 11 ماه پیش

فهرست مطالب

مجموعه‌ی Xbox در راستای دستیابی به یک کنترلر ایده‌آل، قدم دیگری برمی‌دارد! می‌توان گفت که Xbox Wireless Controller همان کنترلر قابل اطمینان قدیمی و همیشگی است. کنترلر جدید Xbox که برای کنسول‌های نسل نهمی Xbox Series X و Xbox Series S طراحی شده، چندان «نسل بعدی» نیست، بلکه یک کنترلر بهبود یافته از همان مدلی است که همه‌ی ما آن را می‌شناسیم؛ درست هم راستا با تلاش مایکروسافت برای حفظ سیاست میان‌نسلی خود. با این حال لازم است با بررسی دسته Xbox Series X به تفاوت‌های آن به نسخه قبلی پی ببریم.

این دقیقا همان کنترلر نسل پیشین است که با ارائه‌ی ویژگی‌های جدید، کارکرد تجربه‌ی بازی با Xbox را بهبود می‌دهد؛ آن هم با افزودن ویژگی‌هایی نظیر ضبط گیم‌پلی، راحتی کار با دکمه‌های D-pad، و بهبود خوش دستی کنترلر. با این حال، هیچ قابلیت «نسل بعدی‌»‌ای، در این کنترلر وجود ندارد. هیچ ویژگی‌ای طراحی نشده تا نحوه‌ی بازی کردن و تعامل ما با بازی‌های جدید را تغییر دهد. بلکه صرفا کنترلی است که کمی بهتر از نسخه‌ی پیشین است. اگر شما مشتاق یک تجربه‌ی نسل بعدی هستید که سخت افزار کنترلرِ کنسولتان، تصویر و تجربه‌ی جدیدی را برایتان به ارمغان بیاورد، این کنترلر شما را ناامید خواهد کرد. اما به شخصه، با تصمیم مایکروسافت مبنی بر ادامه‌ی بهبود کنترلر پیشین خود، که بسیار راحت و خوش دست هم هست و طراحی آشنایی دارد، کاملا خرسند هستم. در ادامه این مقاله از اگزو گیم به بررسی دسته Xbox Series X خواهیم پرداخت.

طراحی و ویژگی‌های ورژن 2020 کنترلر Xbox Wireless Controller

اولین ویژگی برای بررسی دسته Xbox Series X ظاهر آن است؛ مدل مشکی این کنترلر، که درون جعبه‌ی ورژن زمان عرضه‌ی کنسول Xbox Series X وجود دارد، بسیار بسیار شبیه به همان مدل دارای بلوتوث است که همراه با کنسول‌های میان نسلی Xbox One S و Xbox One X عرضه شد. آن روکش پلاستیکی مشکی، دکمه‌های رنگی براق، و استیک آنالوگ‌ها، همگی ظاهر و حس کاملا همسانی را دارا هستند. اگر شما با یک کنترلر Xbox One کاملا آشنا هستید، در کار با این کنترلر جدید، هیچ مشکلی نخواهید داشت. شما به راحتی می‌توانید این کنترلر را به کنسول وصل کنید، باتری‌های قلمی خود را در پشت این کنترلر قرار دهید، و از دو پورت پایین دسته، یعنی پورت اتصال چت پد اکس باکس و هدفون جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هدفون‌های سیمی خود استفاده کنید.

البته تغییرات ریزی در طراحی این کنترلر اعمال شده‌اند. به عنوان مثال، این بار دکمه‌ی Xbox کاملا مشکی است (زمانی که کنترلر خاموش است)، دکمه‌های بامپر (RB و LB) و تریگرها (RT و RB) مات هستند، که خب نمای کلی این کنترلر جدید را خاص و قابل تشخیص نسبت به کنترلرهای پیشین می‌سازند. البته تا حد کمی! من انتظار دارم که طرفداران دو‌ آتیشه‌ی اکس باکس، که هفت سال از عمر خود را صرف استفاده از کنترلر Xbox One کرده‌اند، این تغییرات را به راحتی تشخیص دهند. اما بازیکنان مبتدی‌تر، احتمالا به راحتی متوجه‌ی این تغییرات نخواهند شد.

بدنه‌ی کنترلر چندان تغییر نکرده است

ویژگی‌های ساختاری و بدنه، مورد دیگری هستند که می‌توانیم برای بررسی دسته Xbox Series X درنظر داشته باشیم.

بدنه‌ی این کنترلر جدید، چندان تغییر نکرده است. سایز این کنترلر، 6 x 4 x 2.47 اینچ است، در برابر سایز 6 x 4 x 2.56 اینچی کنترلر Xbox One. بنابراین اندازه‌ی این دو کنترلر تا حد زیادی یکسان است. وزن این کنترلر جدید هم 287 گرم است، درحالی که کنترلر Xbox One حدود 279 گرم وزن داشت (وزن هر دو کنترلر، زمانی که باتری‌های قلمی داخل دسته بودند، اندازی گیری شده است)؛ پس این کنترلر جدید کمی سنگین‌تر است. علارغم تغییرات جزئی‌ای که در اندازه و وزن این کنترلر جدید انجام شده، حس نگه داشتن آن بسیار مطلوب است. درست همانند کنترلر Xbox Elite Series 2، وزن این کنترلر هم به طرز مناسبی متعادل است و به خوبی در دستان بازیکن جای می‌گیرد.

با این حال، سه تغییر اساسی در مدل جدید کنترلر Xbox انجام شده که می‌توانند بر نحوه‌ی استفاده‌ی شما از آن تاثیر بگذارند. اولین و مشخص‌ترین تغییر ایجاد شده، اضافه شدن دکمه‌ی «به اشتراک گذاری» (Share) است که درست در وسط کنترلر، در کنار دکمه‌ی «منو» (Menu) و «ویو» (View) قرار گرفته است. دکمه‌ی Share، اسکرین شات گرفتن و ضبط ویدئو کلیپ‌های گیم‌پلی را بسیار آسان‌تر می‌کند؛ اکنون فقط کافیست که یک دکمه را فشار دهید. شما با یک بار فشردن دکمه‌ی Share می‌توانید اسکرین شات بگیرید و با نگه داشتن آن می‌توانید ضبط یک ویدئو کلیپ را آغاز کنید. (البته در قسمت تنظیمات نرم افزار Xbox Accessories که برروی هر دو کنسول‌های Xbox One و Xbox Series موجود است، می‌توانید کارایی این دو را جا به جا کنید، یا دستور ضبط لحظات پیشین را به یکی از آن‌ها واگذار کنید.)

با کنترلر جدید، بیشتر از پیش احتمال دارد که من گیم‌پلی خود را ضبط ‌کنم!

دکمه‌ی Share استفاده از ابزار به اشتراک گذاری در کنسول اکس باکس را بسیار ساده‌تر از پیش می‌کند. در کنترلر پیشین، در حین دسترسی به گزینه‌های ضبط، یک لحظه‌ی لگ وجود داشت، که پروسه‌ی ضبط را کمی اذیت کننده می‌کرد و در نهایت، اسکرین شات گرفتن بدون قابلیت Photo Mode را کمی دشوارتر می‌ساخت. من هنوز استفاده از دکمه‌ی Share را بهترین روش برای ضبط اسکرین شات در نظر نمی‌گیرم اما به هر حال حس بسیار پاسخگوتری را ارائه می‌دهد و کاملا هم بی دردسر است. اکنون که می‌توانم تنها با فشار دادن یک دکمه اسکرین شات یا ویدئو کلیپ بگیرم، بسیار بیشتر از پیش لحظات گیم‌پلی خود را ضبط می‌کنم!

کامنت مترجم: طبق تجربه‌ی شخصی، استفاده از روش سابق همچنان بسیار دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر است. زمانی که دکمه‌ی Share را فشار می‌دهید، همیشه اسکرین شات‌ها یک ثانیه دیرتر ضبط می‌شوند. به دلیل وجود این مشکل، بسیاری از اسکرین شات‌ها، در نهایت تار می‌شوند! این مشکل در دکمه‌ی Share کنسول PS4 نیز وجود داشت. اما در روش اسکرین شات گرفتن با استفاده از دکمه‌ی Xbox، در ابتدا لحظه‌ای لگ احساس می‌شود، ولی اسکرین شات‌های نهایی، فارغ از اینکه دقیقا چه لحظه‌ی دکمه‌ی Y را بزنید، همیشه همان لحظه‌ی ابتدایی که دکمه‌ی Xbox را فشار داده بودید را ضبط می‌کند.

بررسی دسته Xbox Series X (صدای دکمه های D-Pad)

به طرز تعجب آوری، بزرگ‌ترین تغییر این کنترلر جدید، این است که دکمه‌های D-pad صدای بلندتری دارند و همچنین بسیار پاسخگوتر هستند!

این کنترلر، دارای دکمه‌های جهت‌دار D-pad جدیدی است که طراحی آن‌ها، چیزی بین D-pad صلیب شکلِ موجود در کنترلر پیشین و D-pad انتزاعی شکل و مقعر طراحی شده برای کنترلر Xbox Elite Series 2 می‌باشد. این D-pad جدید، یک صفحه‌ی گرد نسبتا مقعر با برآمدگی‌هایی برای جهت‌های اصلی (راست، چپ، بالا، و پایین) است. جهت‌های D-pad این کنترلر، نسبت به کنترلر Elite Series 2، واضح‌تر و مشخص‌تر حس می‌شوند. این مسئله باعث شده تا در حین بازی، راحت‌تر بتوان فرق یک جهت اصلی با یک جهت مورب را تشخیص داد.

به طرز تعجب آوری، بزرگ‌ترین تغییر آن، صدای بلندتر و عملکرد پاسخگوتر این دکمه‌ها است. فشردن هر یک از دکمه‌های جهت‌دار D-pad در این کنترلر، بازخورد قابل توجهی را ارائه می‌دهد که به راحتی قابل شنیدن و حس کردن است. البته این مسئله کمی سلیقه‌ای است و با توجه به دیدگاه شما درمورد دکمه‌های صدادار، چنین چیزی می‌تواند یک بهبود قابل توجه باشد یا اینکه یک مزاحمت جدید شمرده شود! اما برای شخصی مثل من که در طول بازی، همواره از دکمه‌های جهت‌دار استفاده می‌کنم، چنین تغییری برایم واقعا کمک کننده بود.

آخرین، و البته به طرز بحث برانگیزی، کم هیجان‌ترین تغییر مبتنی بر گیم‌پلی که در این کنترلر ایجاد شده، اضافه شدن سطح تکسچر دار به دسته‌ها، اطراف، و تریگرهای کنترلر است. این قسمت‌های تکسچردار در نگه داشتن کنترلر در دستان بازیکن و ممانعت از لیز خوردن آن‌ها، بسیار موثر هستند؛ حتی زمانی که کنترلر شما توسط عرق دستانتان خیس شده باشد. هرچند که تکسچرهای روی تریگرها بیشتر تزئینی هستند تا کاربردی. آن‌ها می‌توانند مانع لیز خوردن انگشتانتان از روی تریگرها شوند... اما... چقدر پیش می‌آید که انگشتانتان از روی تریگرها لیز بخورند؟

بررسی دسته Xbox Series X از نظر باتری

دو تغییر کوچک در تکنولوژی بی‌سیم این کنترلر جدید، ایجاد شده‌اند. همانند نسخه‌ی پیشین، این کنترلر هم از پروتکل اتصال بی‌سیم Xbox (همانند آنچه که در Xbox One نیز انجام می‌شد) پشتیبانی می‌کند، و هم از اتصال بلوتوث برای ایجاد ارتباط با دستگاه‌های دیگر، نظیر تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها. تکنولوژی بلوتوث موجود در این کنترلر به مدل «کم مصرف» (Bluetooth Low-Energy) آپگرید شده تا انرژی کمتری از باتری را مصرف کند. حال که صحبت از باتری شد، باید بدانید که متاسفانه کنترلر جدید Xbox همچنان به جای استفاده از باتری قابل شارژ داخلی، از باتری‌های قلمی استفاده می‌کند.

البته نکته‌ی مثبت این است که این کنترلر جدید، به جای پورت قدیمی microUSB، از پورت USB-C استفاده می‌کند. این مسئله کمی تلخ و شیرین است! من ترجیح می‌دادم که مایکروسافت بالاخره از باتری‌های داخلی استفاده کند. با این حال، اگر از کسانی هستید که از کیت باتری شارژی رسمی Xbox استفاده می‌کنند (این کیت‌ها به صورت جداگانه به فروش می‌رسند)، می‌توانید انتظار داشته باشید که با استفاده از کابل USB-C، باتری خود را سریع‌تر شارژ کنید. (من خودم آن را تست نکرده‌ام، پس اطلاع دقیقی ندارم.). در هر صورت، استفاده از پورت USB-C بسیار ساده‌تر و آسان‌تر است.

یادداشت مترجم: باتری‌های شارژی داخلی، به هیچ عنوان یک برتری کامل نسبت به باتری‌های قلمی نیستند. مثلا زمانی که شارژ باتری داخلی دسته تمام شود، شما مجبور هستید آن را با سیم به کنسول وصل کنید تا بتوانید به بازی خود ادامه دهید درحالی که عدم وجود باتری داخلی به شما این امکان را می‌دهد که از باتری‌های قلمی قابل شارژ استفاده کرده و هر زمان که شارژ باتریتان تمام شد، صرفا باتری کنترلرتان را عوض کنید و آن باتری‌های شارژ تمام کرده را بعدا دوباره شارژ کنید!

نرم‌افزار ورژن 2020 کنترلر Xbox Wireless Controller

در بررسی دسته Xbox Series X بهتر است از نرم‌افزار آن نیز قافل نشویم. هر دو نسل از کنسول‌های Xbox One و Xbox Series، به شما اجازه می‌دهند تا با استفاده از نرم افزارXbox Accessories  کارکرد بسیاری از دکمه‌های مختلف کنترلر خود را (اما نه همه‌ی آن‌ها را) تغییر دهید. همانند کنسول Xbox One، در کنسول‌های نسل نهمی اکس باکس نیز، نرم افزار Xbox Accessories یک رابط کاربری ساده و شفاف را برای تغییر کاربرد دکمه‌های مختلف کنترلر ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق منو، یکی از ورودی‌ها را هایلایت کنید یا به راحتی با فشردن یک دکمه، آن را برای تغییر هایلایت کنید.

همانند نرم‌افزارهای مشابه برروی رایانه‌های شخصی برای تغییر کاربرد دکمه‌های مختلف موس و کیبورد، در نرم افزار Xbox Accessories نیز محدودیت‌هایی در آنچه که می‌توانید تغییر دهید، وجود دارند. به عنوان مثال، حتی در این کنترلر جدید هم شما نمی‌توانید کاربرد تریگرها، دکمه‌ی Xbox، یا دکمه‌ی منو و ویو را تغییر دهید. حتی در تغییر دکمه‌ی Share نیز محدودیت‌هایی وجود دارند و شما تنها تعداد محدودی کاربرد مشخص برای تغییر در اختیار شما قرار دارید، که عبارت‌اند از: اسکرین شات گرفتن، ضبط گیم‌پلی‌ای که همین حالا رخ داده، یا شروع کردن (و پایان دادن) ضبط گیم‌پلی ثانیه‌های بعدی.

شاید مهم‌تر از همه این است که هیچ ویژگی و کارکرد متفاوتی، مثل دستور باز کردن یک بازی یا نرم‌افزار، را نمی‌توانید به دکمه‌های کنترلر خود محول کنید. خیلی خوب است که تمامی کنترلرهای Xbox می‌توانند از نرم افزار Xbox Accessories استفاده کنند اما مزایای آن برای کنترلر معمولی Xbox Wireless Controller به مراتب از کنترلر حرفه‌ای Elite، که به لطف دکمه‌های پشت دسته، ورودی‌ها و دستورات بسیار بیشتری دارد، کمتر است.

گیمینگ در ورژن 2020 کنترلر Xbox Wireless Controller

به خصوص در دو کنسول Xbox Series X و Xbox Series S، این کنترلر جدید از مدل ارتقا یافته‌ی اتصال بی‌سیم اختصاصی Xbox به خوبی بهره می‌برد. با توجه به گفته‌های شرکت مایکروسافت، یک ویژگی جدید به نام «Dynamic Latency Input» اضافه شده که بیشتر از پیش کنترلر را برای ورودی‌ها پینگ می‌کند. برروی کاغذ، چنین چیزی باید باعث کاهش تاخیر (منظور فاصله‌ی زمانی بین فشردن یک دکمه و اجرای دستور مورد نظر درون بازی است) و کاهش تعداد فشردن‌های دکمه‌های اشتباهی شود.

من در تست گیم‌پلی استانداردی که انجام دادم، متوجه تغییری در میزان پاسخگویی کنترلر در کنسول Xbox Series X نشدم؛ هرچند که حس پاسخگویی تند و سریعی را ارائه می‌داد. در حین تجربه‌ی نسخه‌ی نسل هشتمی بازی Ori and The Will of The Wisps، من می‌توانستم خیلی سریع پرش‌های دقیقی را انجام دهم و هیچ دکمه‌ی اشتباهی را نزنم؛ اما خب زمانی که از کنترلرهای قدیمی هم استفاده می‌کردم، شرایط به همین خوبی بود.

استفاده از ویژگی‌های ضبط با استفاده از دکمه‌ی Share جایی است که شما قابل تشخیص‌ترین تغییرات را می‌بینید. در هر بازی‌ای، از Watch Dogs: Legion برروی Xbox Series X گرفته تا ریمیک Tony Hawk Pro Skater 1 & 2 (نسخه‌ی Xbox One X)، من از اینکه می‌دانستم هر زمانی که می‌خواهم، می‌توانم اسکرین شات بگیرم، حس بسیار بهتری داشتم. اکنون می‌توانم تنها با فشردن یک دکمه، گیم‌پلی خود را ضبط کنم. البته من فکر می‌کنم که این مسئله در ضبط ویدئو آنقدرها تاثیرگذار نیست. اما به شخصه، اکنون که چنین قابلیت سریع و خوبی برای ضبط ارائه شده، احتمال بیشتری وجود دارد که کلیپ‌های گیم‌پلی خود برروی این کنسول جدید را ضبط کنم.

در بازی‌هایی که شدیدا بر دکمه‌های D-pad تکیه می‌کنید، این کنترلر جدید می‌درخشد!

با اینکه کنترلر جدید Xbox Wireless Controller همراه با کنسول‌های Xbox Series X و Xbox Series S در دهم نوامبر همراه با کنسول‌های جدید نسل نهمی منتشر شدند (البته این کنترلرها به صورت مستقل هم عرضه شدند)، این کنترلر جدید، بکوارد است و به راحتی می‌توانید آن را برای کنسول‌های Xbox One نیز استفاده کنید. در بازی‌هایی که به شدت بر دکمه‌های D-pad تکیه می‌کنید، این کنترلر جدید به روشنی می‌درخشد!

به عنوان مثال، در بازی Mortal Kombat 11 این دکمه‌های جدید D-pad در تمرکز برروی حرکت‌های جهت‌دار، بازخورد بسیار مفیدتر و بهتری را ارائه می‌دادند. بله، شما باید مراقب باشید که اشتباها جهت‌های مورب را فشار ندهید، اما اگر چنین کاری هم بکنید، خودتان متوجه اشتباهتان می‌شوید. این باعث می‌شود تا راحت‌تر اشتباهات خود در فشردن دکمه‌های دیگر را تشخیص دهید و آن‌ها را تصحیح کنید.

نحوه خرید کنترلر جدید Xbox Wireless Controller

این مدل جدید از کنترلر Xbox Wireless Controller اکنون با قیمت $59.99 از طریق فروشگاه مایکروسافت، آمازون و سایر خرده فروش‌های جهان قابل خریداری است. شما همچنین می‌توانید در فروشگاه اگزوگیم نسبت به خرید دسته ایکس باکس اقدام کنید. این کنترلر، نه تنها برروی کنسول‌های نسل نهمی Xbox Series X و Xbox Series S، بلکه برای مجموعه کنسول‌های Xbox One و رایانه‌های شخصی مبتنی بر سیستم عامل Windows نیز قابل استفاده است.

نتیجه‌ی نهایی

مدل جدید کنترلر Xbox Wireless Controller، برخلاف کنترلر جدید سونی، یعنی DualSense، چندان حس یک کنترلر «نسل بعدی» را القا نمی‌کند؛ چون هیچ قابلیت پر زرق و برق جدیدی هم ندارد. با این حال، تغییرات نامحسوس و دقیقی که در طراحی دکمه‌های D-pad اعمال شده‌اند و افزودن دکمه‌ی جدید Share، این کنترلر را در زمینه‌های ریز و کوچکی، بهبود داده‌اند. این تغییرات در هر بازی‌ای که انجام دهید، چه در نسل جدید و چه در نسل پیشین، طنین انداز و لذت بخش هستند. در نهایت، استفاده از کنترلر Xbox Wireless Controller حتی برای گیمینگ برروی PC، تلفن‌های هوشمند، و تبلت‌ها نیز یک انتخاب ایده‌آل است.

منبع: IGN

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط