آیا بازی‌های ابری و مبتنی بر Cloud بخش بزرگی از آینده صنعت بازی را تشکیل خواهند داد؟

آیا بازی‌های ابری و مبتنی بر Cloud بخش بزرگی از آینده صنعت بازی را تشکیل خواهند داد؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 10 ماه و 11 روز پیش

فهرست مطالب

با در نظر گرفتن حضور ویژگی‌های کلود در رویداد اخیر Xbox و Bethesda، بسیاری باور دارند که کلود گیمینگ بخشی اصلی از آینده صنعت بازی را تشکیل خواهد داد.

یکی از پیروزهای کنفرانس اخیر Xbox وBethesda  که کمتر در مورد آن صحبت می‌شود،‌ گیمینگ از طریق تکنولوژی ابری و کلود (Cloud) بود. با وجود مجموعه عظیمی از عناوین برجسته که با سرویس Xbox Cloud Gaming سازگار بودند، کاملا مشخص است که Microsoft اعتماد و امید زیادی به پیشرفت این تکنولوژی دارد.

با وجود اینکه Xbox Cloud Gaming هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، مدتی است که کاربران Game Pass از حالت بتای آن لذت برده و خب مزایای آن هم از همین الان قابل مشاهده است. یکی از برجسته‌ترین پروژه‌هایی که در کنفرانس ذکر شده معرفی شد، محصول جدید "هیدئو کوجیما" و Xbox است که طبق شایعات در انحصار سیستم‌های ابری و کلود می‌باشد. عنوانی که می‌تواند به این مسیر خاص از بازی‌ها و پتانسیل آن‌ها در تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های اصلی صنعت بازی در آینده‌ی نزدیک اعتبار ببخشد.

جنبه‌های اصلی سرویس‌های ابری و کلود گیمینگ

کلود گیمینگ (Cloud Gaming: باز‌ی‌های ابری) فرآیند استریم یک بازی ویدئویی از طریق اینترنت به وسیله‌ی یک سرور از راه دور است. در کلود گیمینگ بازیکن می‌تواند تا زمانی که اتصال اینترنتی پایدار و قوی برقرار است، فورا به عناوین سازگار با فضای ابری دسترسی داشته باشد و در نتیجه هیچ نیازی به دانلود نیست.

در حالی که سیستم‌های کلود در سال‌های اخیر برروی PC کم و بیش به عنوان یک مفهوم و طرح کلی وجود داشته‌اند، با اطمینان می‌توان گفت که Xbox در زمینه اجراکردن بازی‌های کلود برروی کنسول‌ها، مخصوصا عناوین AAA، پیشگام بوده است. شرکت Microsoft در نوامبر سال 2019 سرویس Xbox Could Gaming را در حالت بتا راه‌اندازی کرد و از سال 2020 نیز مشترکین آن در تلاشی برای آزمایش این سرویس جاه‌طلبانه‌ی جدید، کاتالوگی رو به رشد از بازی‌های سازگار با کلود دریافت کرده‌اند.

شایان ذکر است که بازی‌های ابری و کلود گیمینگ یکی از جنبه‌های رو به رشد نسل جدید کنسول‌های دستی و قابل حمل نیز هستند و بازی‌کردن از طریق فضای ابری به پلتفرم جاه‌طلبانه و جدید شرکت Valve یعنی Steam Deck نیز راه یافته است؛ چرا که در حال حاضر این کنسول می‌تواند به سرویس‌های بازی‌های ابری و کلود نظیر Google Stadia هم دسترسی داشته باشد. هم‌ اکنون سرویس‌های استریم ابری و از راه دور نظیر Google Stadia و Amazon Luna در پیداکردن مخاطب و محکم کردن جای پای خود عملکرد چندان خوبی نداشته و در حال دست و پا زدن هستند اما Xbox به لطف اعتبار سخت‌افزاری و طرفداران و بازیکنانی که در طی 20 سال اخیر به دست آورده، می تواند کلود گیمینگ را وارد مرحله بعدی کند.

مزایا و معایب Xbox Cloud Gaming و سرویس‌های ابری

جذابیت اصلی کلود گیمینگ به طور کلی در پویایی و راحتیِ دسترسی به آن‌ها نهته است. همانطور که پیش از این مطرح شد، به لطف عدم نیاز به دانلود و تکنولوژی ابری می‌توان خیلی سریع بازی‌ها با حداقل سخت‌افزار و در هر مکانی اجرا کرد.

بازی‌های کلود محور را می‌توان در کسری از ثانیه برروی کنسول‌های Xbox اجرا کرد اما از طریق Game Pass و مرورگرها و برنامه‌های پشتیبانی شده امکان استریم آن‌ها برروی PC، لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و دیگر وسایل نیز وجود دارد. این ویژگی مزایای بسیاری داشته و با حذف کردن روزهایی که لازم بود کنسول را با خود حمل کنید، به شما اجازه می‌دهد در هر زمان و مکانی که می‌خواهید به بازی‌کردن بپردازید. یکی از مزیت‌های پنهان‌تر کلود گیمینگ این است که می‌توان برروی ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین سخت‌افزارها هم به بازی‌ها دسترسی داشت. عناوین ابری و کلودمحورِ Xbox در حال حاضر صرف نظر از اینکه برروی یک دستگاه موبایل، PC یا لپ‌تاپ ضعیف بازی می‌کنید، با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند.

این مزیت‌ها و ویژگی‌های جذاب را که کنار بگذاریم، خواهیم دید که کلود گیمینگ ضعف‌ها و مشکلات خاص خود را هم به همراه دارد. برخی از این نقص‌ها به خاطر تازه‌بودن ایده‌ی استریم بوده در حالی که برخی دیگر به خاطر ماهیت کلی کلود گیمینگ موقتی نبوده و برای همیشه وجود خواهند داشت.

به این خاطر که Xbox Could Gaming هنوز برروی بسیاری از پلتفرم‌ها در فاز بتا قرار دارد، بازیکنان بسته به کیفیت اینترنت و مقیاسِ بازیِ در حال انجام باید انتظار افت فریم و کاهش کیفیت استریم را داشته باشند. می‌توان فرض کرد که این چیزها تا حدی به خاطر مشکلات اجتناب‌ناپذیر و ناشی از راه‌اندازی چنین سرویس جاه‌طلبانه‌ای بوده و امیدوار باشیم کیفیت آن با گذشت زمان روان‌تر و سازگارتر شود.

واضحا در بازی‌های ابری و کلود گیمینگ ضرورتِ بهره‌مندی از اینترنتی پایدار و قوی برای استفاده از آن آشکارترین نقص محسوب می‌شود. از آنجایی که بسیاری از گیمرها نگران روند فزاینده‌ی "همیشه آنلاین" در صنعت بازی و تکرار دوباره‌ی وضعیت عناوینی نظیر Sonic Mania در سال 2017 هستند، کلود گیمینگ مطمئنا اتصال همیشگی به اینترنتی ثابت را عادی‌تر خواهد کرد.

بازی‌های ابری و کلود گیمینگ در آینده باید به چه شکل باشند؟

به نظر می‌رسد Microsoft حساب ویژه‌ای برروی کلود گیمینگ باز کرده و تمرکز خود را برروی پیشرفت آن قرار داده است. برای مثال آن‌ها اخیرا با شرکت Samsung جهت پیاده‌سازی سرویس Xbox Game Pass برروی تلوزیون‌های هوشمند همکاری کرده‌اند؛ علاوه بر این طبق گزارشات سخت‌افزاری رسمی به نام Xbox Puck نیز صرفا به همین منظور در حال توسعه است.

با توجه به کنفرانس اخیر Xbox و Bethesda به نظر می‌رسد بازی‌های ابری اکنون نسبت به گذشته عادی‌تر شده‌اند؛ یا حداقل از دید Microsoft اینگونه است زیرا همانطور که احتمالا به یاد دارید، اکثر عناوین نمایش داده شده در کنفرانس با تکنولوژی‌های ابری و استریم نیز سازگار بودند. یکی از بزرگ‌ترین عوامل نشان‌دهنده‌ی آینده‌ای مبتنی بر کلود رونمایی از پروژه‌ای بدون نام و مشترک میان Xbox و همکار قدیمی PlayStation یعنی "هیدئو کوجیما" است.

همکاری غیر منتظره این دو از آنچه که فکر می‌کنید هم منحصر به فردتر است چرا که این بازی از پایه و اساس و به طور کلی با تکیه بر سیستم ابری Xbox توسعه می‌یابد. در طول کنفرانس کوجیما تایید کرد که "تکنولوژی ابری بسیار پیشرفته‌" Microsoft در تصمیم‌گیری وی برای همکاری با Xbox نقش مهم و به سزایی داشته است.

با در نظر گرفتن اینکه این سطح از تعریف و تمجید از طرف یکی از افراد کهنه‌کار و به شدت حرفه‌ای صنعت که خود به پیش‌بردن مرزها و بنیان‌گذاری استانداردهای جدید شهرت دارد بیان شده است، به احتمال زیاد بخشی از آینده دنیای بازی مبتنی بر فناوری‌های ابری و کلود خواهد بود. تکنولوژی Xbox Cloud Gaming احتمالا در سال‌های آینده به شدت بهبود خواهد یافت و کلود گیمینگ هم به خوبی آماده است تا با پیوستن سایر شرکت‌ها به مسیر پیشرفت آن، بیشتر و بیشتر توسعه پیدا کند.

نظر شما چیست؟ به نظرتان در سال‌های آینده تکنولوژی ابری و کلود گیمینگ می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم و اصلی صنعت بازی تبدیل شود؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط