مشخصکردن تاریخ انتشار بازی به آن زودی این تصور را ایجاد کرده بود که شاهد هیچ تاخیری نخواهیم بود. اما اکنون وضعیت متفاوت است.
چندی پیش دو شرکت Xbox و Bethesda اعلام کردند که Starfield، بازی نقشآفرینی و جهانبازِ پرطرفدار و به شدت مورد انتظاری که توسط تیم سازنده The Elder Scrolls و Fallout در دست توسعه است، به تاریخ انتشار بسیار تبلیغشدهی خود (11.11.22) نخواهد رسید و در واقع اکنون در نیمه اول سال 2023 روانه بازار خواهد شد. با وجود مشخصبودن و مانوردادن برروی این تاریخ انتشار از ماه ژوئن 2021، این تاخیر واقعا سورپرایزکننده و عجیب بود و به جرات میگویم که اگر مردم اذیت و حتی عصبانی شوند، کاملا حق دارند.
مساله این نیست که ما به دیدن تصاویر و پستهای اکانتهای رسمی ناشران در شبکههای اجتماعی و توضیحدادن دلایل تاخیر بازیها عادت نداشته باشیم. زمانی که بیماری کووید شیوع پیدا کرد و به طور معقولی نیروهای کاری به خانه و کار از راه دور منتقل شدند، ما شاهد دهها مورد این چنینی بودیم – لوگوی شرکت در وسط، فونت واضح، عذرخواهی، کار صحیح این است که ... و غیره. تاخیر خوردن بازیها اتفاق جدیدی نیست و امروزه مردم کاملا انتظار دارند که برنامهریزیها تغییر کنند. اما نکته کلیدی در مورد Starfield این است که تاریخ عرضه آن بسیار قبلتر از اینکه حتی نزدیک به زمان انتشار شویم، به ما اعلام شده بود. هم اکنون 11 ماه از زمانی که تاریخ 11.11.22 مشخص شد، میگذرد؛ زمانی به شدت دور (6 ماه دیگر از امروز) که به بازیکنان القا میکرد این تاریخ قطعی بوده و به هیچ وجه قرار نیست Starfield با تاخیر مواجه شود. واقعا به جز اینکه کاملا مطمئن باشید، چه دلیل دیگری دارد تاریخی تا آن حد دور را مشخص کنید؟
وقتی صحبت از کیفیت به میان میآید، به وضوح تاخیر خوردن بازیها اتفاق خوبی است. هیچکس نمیخواهد که روند توسعه Starfield با سرعت و شتابزده پیش رفته و منجر به ماهها (و حتی شاید سالها) آپدیت و یک حماسهی Cyberpunk 2077 دیگر شود. اما من فکر میکنم حداقل میتوانیم بپرسیم چرا تاریخ انتشار بازی اینقدر زود اعلام شده بود؟ زیرا این کار وقتی هیچ احتیاجی نیست، انتظارات را بالا میبرد. اگر برنامه همیشه هدفگرفتن اواخر سال2022 بوده است، تا تابستان 2022 صبر کنید و سپس تاریخ را اعلام کنید. به خودتان کمی زمان دهید تا بتوانید درست تصمیمگیری کنید. ما در ژوئن 2021 در اوج یک همهگیری جهانی بودیم. اگر تاریخ انتشار مشخصی به ما داده نمیشد، هیچکس بدش نمیآید.
شاید هم من و دیگر افرادی که فکر میکردیم قرار نیست بازی تاخیر بخورد، انتظار بیخودی داشتهایم. همانطور که پیش از این هم گفتم، این روزها تاخیر خوردن بازیها به امری عادی تبدیل شده اما (جدا از تمام مسائل در رابطه با اینکه چه رویکردی برای تیم سازنده و بازی بهتر است) خب Starfield هم واقعا به خوبی مدیریت نشده است. من به نبود محتویات و ویدئوهایی واقعی از بازی به چشم یک شگرد بازاریابی نگاه میکردم. مخفیکاری کنید، هایپ و انتظارات را بالا ببرید و سپس 6 ماه پیش از انتشار آنها را منتشر کنید تا مورد تشویق مطبوعات و جامعه گیمینگ قرار بگیرید. اما حالا با این تاخیر همه چیز به داستانهایی در مورد توسعه مشکلدار، دوباره کاریهای مختلف، مشکلات متعدد و غیره تعبیر میشود – اتفاقاتی که اگر زمان عرضه بازی تغییر نمیکرد، احتمالا مشخص نمیشدند. مردم اکنون به طور قابل درکی انتظار بدترینها را خواهند داشت.
بدون شک امسال بازیهای دیگری – حتی عناوین بزرگ و مورد انتظار – هم تاخیر خواهند خورد. با این حال Starfield تنها یک بازی "بزرگ" نیست. بلکه تا جایی که به دارندگان Xbox مربوط میشود، این بازی قرار بود بزرگترین، بهترین و مهمترین بازی آنها باشد. عنوانی که به آنها گفته شده بود از ماه نوامبر در دسترس قرار میگیرد و در طول چندین و چند رویداد مختلف هم روی آن تاکید شده بود. بدون وجود هیچ بازی خاصی در نیمه اول سال، Starfield نور امیدی بود که در انتهای تونل قرار داشت. محصولی که با انتظارات و توقعاتی موجه و بالا، همگی منتظرش بودند.
البته که در آخر Starfield تنها یک بازی ویدئویی بوده و در حال حاضر مسائل بسیار بزرگتری در دنیا وجود دارد اما حتی به عنوان کسی که احتمالا پس از 5 ساعت در دنیای بازی گم میشد و به صورت تصادفی یک NPC را از لبه صخره به پایین پرتاب میکرد، کمی احساس میکنم که فریب خوردهام. گاهی اوقات میتوان وعدهها را زیر پا گذاشت اما این یکی واقعا دردناک و ناراحتکننده بود.
نظر شما چیست؟ آیا شما هم از تاخیر ناگهانی Starfield ناراحت شدید یا ترجیح میدهید که تاریخ انتشار بازی هر چقدر که لازم است عقب بیافتد اما در نهایت بتوانید عنوانی بدون نقص را تجربه کنید؟ شما میتوانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: VG247
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.