چگونه Skyrim استانداردهای جدیدی را برای وجود اژدها در بازی‌های ویدیوی ایجاد کرد

چگونه Skyrim استانداردهای جدیدی را برای وجود اژدها در بازی‌های ویدیوی ایجاد کرد

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 8 ماه و 22 روز پیش

فهرست مطالب

عنوان The Elder Scrolls 5: Skyrim چندین تغییرات انقلابی در ژانر نقش آفرینیِ فانتزی ایجاد کرد و چنان تأثیری بر روی این ژانر گذاشت که با وجود اینکه سال‌ها از زمان انتشارش می‌گذرد، بسیاری از طرفداران همچنان آن را بازی می‌کنند. یکی از به یاد ماندنی‌ترین دستاوردهای Skyrim رویکرد آن در پیاده‌سازی اژدهایان در داستان و گیم‌پلی بازی است. اگر ما به این رویکردها و عوامل تاثیر گذار آن‌ها نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که چرا اژدهایان موجود در Skyrim در مقایسه با بازی‌های دیگر متفاوت و منحصربه‌فرد هستند.

اگرچه می‌دانیم که Elder Scrolls 6 اکنون در دست توسعه می‌باشد، اما جزئیات منتشر شده مرتبط به بازی از زمان معرفی آن در سال 2018 بسیار پراکنده بوده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد اژدهایان، حتی اگر در این نسخه وجود داشته باشند، قرار نیست که حضورشان به پررنگی Skyrim باشد. جنبه‌های متمرکز بر اژدهای Skyrim ممکن است یک ویژگی مستقل و منحصر به فرد این عنوان در فرنچایز Elder Scrolls باشد.

نحوه تاثیر گذاری اژدها بر روی گیم‌پلی Skyrim

طراحی Skyrim فضایی را ایجاد کرد که در آن اژدهایان نقش مستقیم و همچنین غیرمستقیمی دارند که شاید برای بهتر توضیح دادنش لازم باشد به نحوه مبارزه بازیکن با اژدهایان نگاه کنیم. برای هر اژدها صدای خاصی طرحی شده است و اغلب از دور شروع به غرش کردن می‌کنند و به بازیکن اخطار می‌دهند که در حال نزدیک شدن به او هستند و هنگام پرواز بر بالای سر بازیکن، صدایی خاص ایجاد می‌کنند. در نگاه اول شاید این عوامل خیلی بزرگ و تاثیرگذار به نظر نیایند، اما این‌ها حس تنش بسیار زیادی را برای بازیکن ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که بازیکن قبل از شروع مبارزه از عمق خطر ماجرا مطلع شود. طراحی صدای Skyrim حتی از این هم یک مرحله فراتر می‌رود و در زمانی که اژدها حضور بازیکن را حس می‌کند، موسیقی متن بازی به آهنگ Dragonborn تغییر می‌کند و با استفاده از صداهای بلند سعی می‌کند این حس تنش را حتی از قبل هم بیشتر کند.

علاوه بر این، اژدهایان با هریک از انواع حالت‌های شخصیت‌های موجود در بازی به شکل خاصی مواجه خواهند شد. به عنوان مثال، کلاس‌های mageها و rogueها می‌توانند از راه دور با تیر و کمان و طلسم حمله کنند، اما کلاس‌های warrior معمولاً با استفاده از سلاح‌های کوتاه‌برد به جنگ با اژدها می‌پردازد. بنابراین، اژدهایان هر چند وقت یکبار فرود می‌آیند تا این کلاس از بازیکنان بتوانند به آنها نزدیک شوند و پس از وارد شدن آسیب کافی، دیگر قادر به پرواز نخواهند بود. تغییرات مختلف اژدهایان به حفظ تجربه جدید کمک می‌کند و بازیکن را مجبور می‌کند هنگام شروع مبارزه مراقب تاکتیک‌های خود باشد. یک قدرت فریاد هم در اواخر بازی به دست می‌آید که اژدها را مجبور می‌کند فرود بیاید و قدرت فریاد دیگری که به بازیکن اجازه می‌دهد سوار اژدها شود. این به بازیکن طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را از نظر نحوه تعامل با اژدهایان در Skyrim می‌دهد.

در مقابل، در فرنچایزهایی مانند Dragon Age و Dark Souls شما نمی‌توانید این طیف از تفاوت‌ها را در اژدهایان بیابید و همینطور دست شما در نحوۀ تعامل با آن‌ها به اندازه Skyrim باز نیست. در Dragon Age: Origins، چندین اژدهای کوچکتر به نام Drakes وجود دارند، اما فقط دو اژدها با اندازه بزرگ در آن بازی حضور داشتند: "High Dragon"، که یک باس‌قایت اختیاری است، و باس فایت نهایی بازی که به نام "آرچدیمن" (Archdemon) شناخته می‌شود. اگرچه Archdemon نقش مهمی در داستان Origins ایفا می‌کند، اما فقط یکبار ظاهر می‌شود و شما می‌توانید با همان روشی که دیگر دشمنان بازی را تا به حال شکست دادید، او را نیز شکست دهید. در Dragon Age: Inquisition چندین اژدها وجود دارد که بازیکن می‌تواند با آن‌ها درگیر شود. این نشان می‌دهد که این فرنچایز چگونه در حال تبدیل شدن به عنوان قدرتمندتری است، اما همچنان از همان مشکل نبود روش‌های مختلف در مبازره با اژدهایان رنج می‌برد.

در کنار آن، سری Dark Souls  اژدهایانی دارد که به مکانیزم مبارزه پویا و جذاب بازی کمک می‌کند. با این حال، اژدهایان در بازی‌های Souls بسیار کم هستند و همان احساس خطری را که در Skyrim می‌توان یافت، ارائه نمی‌کنند.

نحوه تاثیر گذاری اژدها بر روی داستان Skyrim

اژدهایان نقش بسیار پر رنگی در تمام عناصر فرهنگی موجود در Skyrim دارند و وجودشان تاثیر بسیار زیادی بر روی شهرها و همینطور عقاید مردم آن دارد. شاید مهم‌ترین تأثیری که اژدهایان دارند، استفاده از زبان اژدها است که به طرز خلاقانه‌ای گیم‌پلی و داستان بازی را به هم پیوند می‌دهد. از یک طرف، قدرت‌های فریادهایی که در بازی از آن استفاده می‌شود از زبان اژدهایان به وجود آمده است و به بازیکن توانایی‌هایی خاص مانند پرتاب آتش از دهانشان و یا پرتاب کردن دشنمان به آسمان با استفاده از فریادشان می‌دهد. از سوی دیگر، زبان اژدها به بازیکن اجازه می‌دهد تا با اژدهایان خاصی ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها شخصیت و انگیزه بدهد. بازیکن با خواندن کلمات خاصی که به زبان اژدها در دیوار سیاهچاله‌ها نوشته شده می‌توانند قدرت‌های جدیدی را فرا بگیرند اما این تنها راهی نیست که اژدهایان بر ساخت دنیای Skyrim تأثیر گذاشته‌اند.

در سراسر نقشه شما می‌توانید مکان‌های زیادی را پیدا کنید که طرح‌هایی از اژدها در آن وجود دارد، که به ما نشان می‌دهد که چگونه قطعه‌های مختلف داستانی این بازی با هم در ارتباط هستند. خرابه‌های نوردیک اغلب با کنده‌کاری‌هایی از سر اژدهایان تزئین شده‌اند، و شما می‌توانید در طول راهروها نقاشی‌هایی از تاریخ وجود اژدهایان و زره‌هایی از جنس پوست و استخوان آن‌ها را پیدا کنید. حتی قلعه Whiterun در Dragon's Reach، بعداً مشخص می‌شود که یک تله غول پیکر است که برای گرفتن و نگهداری اژدهایان ساخته شده است. چنین عواملی فقط برای زیبایی ایجاد نشده‌اند و به تاریخ عمیق Skyrim اشاره می‌کنند.

بسیاری از کتاب‌ها و NPCها نیز به این اشاره می‌کنند که اژهایان چگونه زمانی بر انسان‌ها حکومت می‌کردند و اینکه جنگ علیه اژدها چگونه منجر به ایجاد "انجمن جنگجویان" (Warrior’s Guild) و پرستش "تالو" (Talos) شد و اینکه چگونه جوامع و عقایدی حول محور اژدها ساخته شد. داستان‌های اژدها و کسانی که می‌توانند از زبان اژدها استفاده کنند در جوامع نوردیک نقل شده است و همه این جزئیات نشان می‌دهد که اژدهایان چقدر در ذهن مردم این منطقه نقش مهمی دارند.

در اکثر قسمت‌های مختلف داستان Skyrim، اژهایان نقشی اساسی و مهمی دارند که همین امر باعث شده که اژدهایان در این بازی به نسبت باقی بازی‌ها متفاوت‌تر باشند. در Dark Souls، مانند Skyrim، اژدهایان در روند بازی وجود دارند و بر روی داستان تاثیر می‌گذارند اما این تاثیر در هیچ یک از بازی‌های Souls نقش بسیار مهم و یا حیاطی‌ای را ایفا نمی‌کند. در نتیجه، تمرکز داستان همیشه از اژدهایان دور می‌شود. این در مورد اکثر بازی‌های دیگر صادق است. اگرچه ممکن است در آن‌ها اژدها وجود داشته باشند، اما به هیچ عنوان تاثیر اژدهایان در آن‌ها به اندازه اسکاریم زیاد نیست

واضح است که داستان Skyrim و گیم‌پلی پیرامون اژدهایان چیزی است که باعث شده بعد از گذشت این همه سال هنوز این بازی در یاد ما بماند. علاوه بر این، وجود افراد زیادی که در زمینه ایجاد مادها (Mods) در این بازی تلاش می‌کنند، باعث شده که افراد بتوانند تجربیات منحصر به فرد خود را از اژدهایان داشته باشند و بتوانند تا زمان منتشر شدن Elder Scrolls 6 خود را با این بازی سرگرم کنند.

منبع: Gamerant

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.