تاخیر خوردن بازی Starfield می‌تواند کلید موفقیت آن‌ در نسل جدید باشد

تاخیر خوردن بازی Starfield می‌تواند کلید موفقیت آن‌ در نسل جدید باشد

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 10 ماه و 29 روز پیش

فهرست مطالب

چند هفته پیش بود که شرکت Bethesda اعلام کرد تاریخ انتشار بازی  Redfall از استودیو Arkane Austin و عنوان به شدت مورد انتظار Starfield از استودیو Bethesda Games Studios را عقب انداخته و هر دوی آن‌ها را در سال 2023 عرضه خواهد کرد. دلیل این کار نیز کاملا ساده بود: هر دو تیم برای ساخت بهترین نسخه‌ی ممکن از بازی‌های‌شان به زمان بیشتری نیاز داشتند. و در حالی که من در ابتدا ناراحت شدم – همانند بسیاری، من به شدت برای تجربه هر دو بازی در امسال هیجان‌ داشتم – اکنون احساس آرامش می‌کنم.

نه، من قصد ندارم در اینجا به آن نقل‌ قول معروف "شیگرو میاموتو" اشاره کنم چرا که مطمئنم شما هم آن را بارها شنیده‌اید (اگرچه درست است!) اما بگذارید بگویم که این تاخیر برای Bethesda معنی زیادی دارد. در واقع‌ فکر می‌کنم که تاخیر بازی Starfield کلید موفقیت آن‌ها در نسل جدید است.

بیایید به سال 2011 بازگردیم. زمانی که استودیو Bethesda Game Studios بازی Skyrim را (به راحتی محبوب‌ترین بازی آن‌ها و احتمالا یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ) در تاریخ 11 نوامبر 2011 روانه بازار کرد و توانست در وبسایت متاکریتیک میانگین نمرات 96 را کسب کند. و خب از آن زمان به نوعی احساس می‌شود که آن‌ها به دنبال تکرار آن موفقیت و دریافت تحسین بازیکنان و منتقدین هستند. بسته به اینکه از چه کسی بپرسید،‌ استودیو BGS از زمان انتشار Skyrim به موفقیتی به آن بزرگی دست نیافته؛ چیزی که احتمالا در چندین بار انتشار مجدد بازی نیز کاملا مشهود است. با این حال عده‌ی زیادی به Starfield به چشم دنباله معنوی آن نگاه می‌کنند.

Starfield اولین بازی جدید و این شکلیِ Bethesda Game Studios پس از Skyrim بوده (و در عین حال یک IP جدید است) و به نظر می‌رسد همانند آن تماما در مورد کاوش در دنیایی جدید و گسترده و ایجاد داستان‌های شخصی است؛ آن هم در حالی که مشغول تجربه‌ی کمپین و داستانی جذاب هستید. حالا که حرفش شد، بگذارید یادآوری کنم که تاریخ انتشار اولیه Starfield روز 11 نوامبر 2022 بود. Skyrim نیز در تاریخ 11 نوامبر 2011 روانه بازار شد و دقیقا مشخص است که آن‌ها با تاریخ انتشار اولیه Starfield (که دقیقا 11 سال پس از Skyrim بود) قصد داشته‌اند به پنجمین نسخه از سری The Elder Scrolls هم اشاره‌ای داشته باشند.

از زمان عرضه‌ی Skyrim استودیو Bethesda Game Studios عناوین زیر را منتشر کرده است.

  • Fallout Shelter
  • Fallout 4
  • The Elden Scrolls V: Skyrim – Special Edition (انتشار دوباره برروی کنسول‌های نسل PlayStation 4 و Xbox One)
  • The Elder Scrolls V: Skyrim VR (از نظر فنی، عرضه‌‌ی دوباره‌ی بازی)
  • Fallout 4 VR
  • Fallout 76 (تلاشی برای رسیدن به مجبوبیت عناوین لایو سرویس و خدمات محور نظیر Destiny 2)
  • The Elder Scrolls: Blades (بازی موبایل)

از دید من هیچکدام از این‌ها در سطح Skyrim نیستند و حتی برخی از آن‌ها قدمی رو به عقب یا کاری بوده که BGS نباید انجام می‌داده است (دارم با تو صحبت می‌کنم Fallout 76). فکر نمی‌کنم من تنها کسی باشم که چنین نظری دارد و به همین دلیل است که Starfield همانند قدمی رو به جلو و یک نقطه مثبت برای استودیو به نظر می‌رسد. این بازی عنوانی نیست که شکست یا موفقیت BGS به آن وابسته باشد – خرید Bethesda توسط Xbox آینده آن‌ها را تضمین کرده است – اما برای من به خاطر هیجانی که برای دست پخت آخر استودیو دارم، چنین حالتی دارد. آیا این استودیو هنوز هم می‌تواند بی‌نظیر و فوق‌العاده باشد؟

بله قطعا Skyrim در میان بازی‌های جهان‌باز عنوانی مثال زدنی بوده و تا حدودی هنوز هم همانطور است. اما از زمان انتشار آن، ده‌ها استودیو مختلف بازی‌های جهان‌باز و نقش‌آفرینی خود را روانه بازار کرده‌اند؛ موضوعی که سبب شده رقابت برای آن‌ها فشرده‌تر شود. اکنون در این بازار شاهد عناوینی نظیر فرنچایز‌ Horizon استودیو Guerilla Games، سری Assassin’s Creed شرکت Ubisoft، بازی Red Dead Redemption II استودیو Rockstar و اخیرا عنوان تحسین‌برانگیز Elden Ring از سوی From Software هستیم. نمی‌خواهم بحث کنم که آیا این بازی‌ها از Skyrim بهتر هستند یا نه اما بازار عناوین جهان‌باز و نقش‌آفرینی امروزه نسبت به سال 2011 که Skyrim برروی PC و کنسول‌ها منتشر شد، بسیار متفاوت‌تر و متنوع‌تر شده است.اساسا برایم سوال است که آیا Starfield (جدا از اینکه در آخر به چه محصولی تبدیل می‌شود، چرا که به جز چندین تصویر از پشت صحنه‌ی آن هیچ ایده‌ای از محصول نهایی نداریم) می‌تواند در ژانری که در دهه اخیر به شدت پیشرفت کرده،‌ هیچ نکته خاص و منحصر به فردی که نتوانم شبیهش را در هیچ عنوان دیگری پیدا کنم ارائه دهد یا نه!

تمامی این‌ها را گفتم تا صحبت را به تاخیر خوردن بازی و اینکه چرا فکر می‌کنم این کار قدمی حیاتی برای موفقیت BGS در نسل جدید است، برسانم. Starfield باید در بهترین حالت خود عرضه شود. ما همه اتفاقی که برای Cyberpunk 2077 افتاد را به یاد داریم. عنوانی که باید باز هم تاخیر می‌خورد – صادقانه بگویم، حتی به نظرم نسخه‌های نسل قبل بازی باید کنسل می‌شدند – اما چنین نشد و در نتیجه شاهد فاجعه‌ای عظیم و واضح بودیم. بازیکنان راضی نبودند و در حالی که بازی هنوز هم فروش خوبی داشت، اصلا نتوانست به فروشی که ما قبل از انتشار مملو از باگ و بحث برانگیزش از آن انتظار داشتیم، نزدیک شود. آخرین چیزی که Bethesda نیاز دارد، رخ دادن موقعیتی شبیه به Cyberpunk 2077 برای Starfield است؛ مخصوصا که انتظارات هم از این بازی علمی تخیلی و نقش‌آفرینی به شدت بالاست.

به همین دلیل این تاخیر با وجود ناراحت‌کننده بودن، بسیار مهم است؛ و همین کار نشان می‌دهد که BGS به خوبی می‌داند موفقیت Starfield تا چه حد حیاتی و مهم است. ممکن است بپرسید: "ولی مگر Cyberpunk 2077 هم چندین بار تاخیر نخورد؟" بله ، درست می‌گویید ولی از نظر من تاخیر خوردن Starfield معنای بسیار بیشتری دارد؛ مخصوصا که تاریخ انتشار Redfall هم همراه آن عقب افتاد.

اولا Starfield دیگر در تاریخی که قرار بود حرکتی نمادین و به‌یاد‌ماندنی باشد، منتشر نخواهد شد. دوما و احتمالا مهم‌تر از همه، با منتقل‌شدن Starfield و Redfall به نیمه اول سال 2023، خانواده Xbox در سال 2022 در وضعیتی سخت و دشوار قرار می‌گیرد. Xbox چه بازی فرست‌پارتی بزرگی برای انتشار در نیمه دوم 2022 دارد؟ البته که همیشه زمان برای معرفی عنوانی جدید جهت پرکردن جای خالی وجود دارد اما هم اکنون جواب این است که آن‌ها هیچ عنوانی برای انتشار ندارند. حفره‌ای که تاخیر Starfield ایجاد کرده برای Xbox مشکل بزرگی است اما همین که Microsoft به آن‌ها اجازه داده تاریخ انتشار بازی را عقب بیاندازند، نشان می‌دهد که مساله جدی بوده و آن‌ها می‌دانند که موفق‌‌شدن Starfield به شدت مهم است. وگرنه چرا اجازه داده‌اند که در برنامه انتشار بازی‌های Xbox کمبودی به این بزرگی به وجود بیاید؟

این تاخیر به این معناست که استودیو می‌تواند زمان اضافی مورد نیاز خود را صرف تبدیل Starfield به محصولی کند که خود آن‌ها، Xbox و طرفداران انتظار دارند: اولین عنوان موفق و جذاب Bethesda Game Studios در نسل جدید.

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما این تاخیر تا چه حد برروی بهبود Starfield تاثیر خواهد گذاشت؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Game Informer

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط