چرا حالت‌های چندنفره‌ی GTA San Andreas همچنان در عصر GTA Online به پیشرفت خود ادامه می‌دهند؟

چرا حالت‌های چندنفره‌ی GTA San Andreas همچنان در عصر GTA Online به پیشرفت خود ادامه می‌دهند؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 11 ماه و 4 روز پیش

فهرست مطالب

در حالی که GTA Online حکمرانی می‌کند، جوامع عظیمی از بازیکنان و مادسازهای PC اجازه نمی‌دهند تغییرات و اصلاح‌سازی حالت آنلاین San Andreas از بین برود.

قبل از اینکه بازی آنلاین رسمی Rockstar Games در شهر لوس‌سانتوس و محیط اطراف آن با ساخت GTA Online در سال 2013 سروصدا کند، بسیاری از بازیکنان PC به لطف مادها و تغییرات جاه‌طلبانه‌ی San Andreas، خشونت و آشوب را به این بازی آورده بودند.

طرفداران سرسخت و قدیمی GTA ممکن است مادهای بسیار موفق San Andreas Multiplayer (SA-MP) و Multi Theft Auto (MTA) را به یاد بیاورند. بد نیست بدانید که به نوعی پس از این همه سال و برخلاف همه احتمالات، این مادها همچنان با قدرت به کار خود ادامه داده و هر ماه هزاران بازیکن را درگیر خود می‌کنند – سال گذشته، نزدیک به 4 هزار سرور SA-MP فعال بوده و به طورمیانگین از 25 تا 40 هزار بازیکن به صورت همزمان پذیرایی می‌کرده است. MTA نیز حدود 25 هزار بازیکن آنلاین داشته که در 1246 سرور عمومی مشغول به آشوب‌کشیدن شهر بوده‌اند.

زمانی که جایگزین رسمی و AAA شرکت Rockstar که تقریبا یک دهه‌ای از عرضه‌اش گذشته و با هر آپدیت بزرگ‌تر و عمیق‌تر می‌شود را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که چقدر این آمارها در رابطه با GTA San Andreas شگفت‌آور و فوق‌العاده هستند.

برای اهداف تحقیقاتی (و چون کمی حس نوستالژیک داشتم)، اوایل این ماه به سراغ SA-MP رفتم. اول از همه بگویم که آمار و ارقام نسبت به سال‌های گذشته تغییر چندانی نکرده؛ بله، درست است که من آخر هفته‌ها بازی می‌کردم اما دیدن چندین سرور آزاد و RP (مخفف کلمه Role Play؛ سرورهایی برای نقش بازی‌کردن به عنوان دکتر، متصدی بانک و غیره) مملو از بازیکن‌هایی که از رفتن به مناظر و عناوین درخشان‌تر امتناع می‌کردند، شگفت‌انگیز بود.

فهمیدن دلیل آن آسان است: یک نوع آشوب و هرج و مرج ذاتی در SA-MP و MTA وجود دارد که نمی‌توان آن را با تجربه‌ آنلاین و رسمی Grand Theft Auto تکرار کرد. من و شما به اندازه کافی با تغییرات عجیب، عظیم و شلوغی که توسط طرفداران انجام می‌شود آشنا هستیم – این اتفاق در بازی‌های تک‌نفره و آنلاین به طور یکسان رخ می‌دهد – و دنیای جهان‌باز و زمانی بزرگِ San Andreas مدت‌هاست برای گیمرها و توسعه‌دهندگانی که زمان اضافه‌ی زیادی داشته‌اند، تبدیل به یک زمین بازی و تفریح شده است.

حتی پس از کم و بیش 15 سال، 2 ماد SA-MP و MTA فرسنگ‌ها از ارائه‌ی تجربه‌ای قوی و پایدار دور هستند؛ مادسازی‌ها و تغییرات کاملا ناپایدار بوده، مشکلات شبکه بخشی رایج از بازی است و در کل کیفیت تجربه به شدت به سروری که در آن بازی می‌کنید، بستگی دارد. اما صرف نظر از تمامی این‌ها، به سختی می‌توان در بخش چند‌نفره‌‌ی یک بازی مادها و تغییراتی به این خلاقیت دید؛ تغییراتی که به وسیله‌ی تیمی متشکل از مادسازهای شلخته و متفاوت – به معنای واقعی کلمه هر کسی که قصد کمک داشته، شروع به کار کرده – به صورت آهسته ولی پیوسته در بازی ایجاد شده‌اند.

شاید San Andreas زمانی که بخواهد یک سرور به شدت تغییر یافته با ده‌ها آیتم شخصی را بالا آورده از شدت فشار از بین برود، اما 200 (یا حتی شاید 300) بازیکنی که مشغول بازی بوده، با همین برخورد کردن با یکدیگر و پیدا کردن راه‌هایی جدید برای سوارکردن حقه‌های جدید، در حال گذراندن بهترین لحظات زندگی خود هستند. شاید کل بازی را لگ و افت فریم در بر گیرد، اما به نظر می‌رسد که هیمن عملکرد ضعیف هم خود جزئی از لذت و سرگرم‌کنندگی بازی است.

یکی دیگر از کلیدهای موفقیت و عمر طولانی مدت SA-MP و MTA این است که وقتی جامعه بازی شروع به تهیه سرورهای تقریبا یپیچیده با دستورها و فرمان‌های اختصاصی کردند، توسعه‌دهندگان آن‌ها را به تهیه سرورهای RP تشویق – و حتی پشتیبانی – کردند. اگر با سرورهای تغییر یافته و اصلاح‌شده‌ی RP در GTA Online که به لطف استریمرها حسابی معروف شده‌‌اند، آشنایی دارید، پس بهتر است به ریشه اصلی و جایی که همه چیز از آن شروع شد هم نگاهی داشته باشید. از دید برخی بازیکنان، نقطه شروع بهتر از خط پایان است.

ما تلاش کردیم تا با توسعه‌دهندگان هر دو ماد SA-MP و MTA ارتباط برقرار کنیم، اما آن‌ها خیلی اهل صحبت‌کردن نبودند. به هر حال، بزرگ‌ترین فکرهای پشت آن‌ها می‌آیند و می‌روند و فقط تعداد کمی از توسعه‌دهندگان اصلی (که احتمالا بازی را رها کرده و به سراغ کار و زندگی‌شان رفته‌اند) برای بهبود کدها و بازسازی ایده‌ها باقی مانده‌اند. وقتی به وضعیت توسعه فعلی در هر 2 ماد نگاهی بیاندازید، به نظر می‌رسد که ساختار کاری هر چیزی به غیر از متمرکز باشد. و با اینکه عجیب است، تا اینجای کار ثابت شده که همین رویکرد می‌تواند کاملا کارساز و موثر باشد.

رفتن به یک سرور "رسمی" در دیسکورد (تعداد آن‌ها بسیار زیاد است) و صحبت‌کردن با حرفه‌ای‌ها و مدیران برای راهنمایی کردن شما به مسیر درست، اصلا سخت نیست. گرچه اگر بیش از حد و خیلی عمیق پیش بروید، با درهای بسته‌ی بسیاری برخورد خواهید کرد. زمانی که بپرسید مسئول اصلی چه کسی است، اوضاع خنده‌دارتر و جذاب‌تر هم می‌شود. چرا که هیچکس برای این سوال جواب مشخصی ندارد. من حدس می‌زنم که شعارشان "قدرت در دست مردم" باشد!

با این حال، می‌توانیم یک جدول زمانی نسبتا دقیق و درست از رویدادها برای هر دو ماد ایجاد کنیم.  بگذارید از SA-MP شروع کنیم؛ این ماد انقلابی از پیشرفت و کار کردن برروی ماد Vice City Multiplayer متولد شده و در آوریل 2005 در دسترس عموم قرار گرفت. بعد از یک بتای عمومی، توسعه‌دهنده ارشد آن به نام "keyman" (که بعدها به Kalcor تغییر نام داد) همراه با تیمش شروع به کار برروی San Andreas کردند و گروهی دیگر روند توسعه VC-MP را ادامه دادند – این مادسازی نیز موفقیت‌آمیز بود اما در نهایت زیر سایه نسخه جدیدتر و بزرگ‌تر GTA قرار گرفت و خیلی به آن توجهی نشد.

علیرغم سختی و مشکلاتی که به خاطر دنیای بزرگ‌تر San Andreas به وجود آمده بود، روند توسعه SA-MP خیلی سریع پیش رفت. به هر حال با همه‌ی این حرف‌ها SA-MP بر پایه ساختار کلی VC-MP در دست ساخت بود، بنابراین بخش بزرگی از کدنویسی آن یکسان بوده و از قبل نوشته شده بود. اولین عرضه‌ی قابل بازی این ماد در ماه می سال 2006 رخ داد؛ اگرچه تا 20 ژوئن 2007 خبری از یک نسخه‌ی پایدار و درست و حسابی نبود. تا زمانی که SA-MP 0.2 به صورت رسمی منتشر شد، ابزارهای مختلفی در اختیار بازیکنان و مادسازها قرار گرفته بود و آن‌ها می‌توانستند سرورها و حالت‌های خاص خود را بسازند.

مدت کوتاهی پس از انتشار نسخه 0.2، همانطور که انتظار می‌رفت راه برای تقلب و سواستفاده‌ی افراد چیتر فراهم شد. در اینجا بود که تیم توسعه SA-MP تقریبا کنار رفت چرا که آن‌ها قدرت و توانایی لازم برای مقابله با افرادی که فقط می‌خواستند شاهد سوختن و تخریب San Andreas باشند را نداشتند. اگرچه در کمتر از یک روز یک طومار آنلاین عظیم به آن‌ها قدرت لازم برای سرکوب متقلبان، بستن راه‌های اصلی سواستفاده و ارائه‌ی یک  سیستم ضد تقلب داخلی را داد. این از سوی تیمی که Kalcor یک بار برای توصیف آن‌ها جمله‌ی «دسته‌ای از طرفداران GTA که فکر می‌کردند Vice City و San Andreas به عنوان بازی‌های چندنفره سرگرم‌کننده خواهد بود» را به کار برده بود، تلاشی چشمگیر و بزرگ محسوب می‌شد.

ماد SA-MP سال‌ها با آپدیت‌هایی کوچک اما حیاتی به روند رو به رشد خود ادامه داد اما تاریخچه آن از سال 2008 با خروج چندباره‌ی تیم توسعه اصلی و بازگشت دوباره‌ی آن‌ها تنها پس از گذشت چند روز، کمی تیره و تار شد. با پیشرفت روند کاری این مادِ بسیار محبوب، روشن شد که ذهن‌های پشت آن کاملا به خاطر موفقیت محصولی که تنها تحت عنوان یک پروژه آزمایشی آغاز شده بود، زیر فشار هستند – Kalcor سرانجام در سال 2019 بی‌خیال SA-MP شد و از آن فاصله گرفت. امروزه توسعه در بهترین حالت چند تکه است اما با وجود سرورهای فراوان، جامعه بازی همچنان همانند یک خانواده بزرگ برای کمک به تازه‌ واردان آماده است.

از طرف دیگر، Multi Theft Auto با GTA 3 شروع و سپس به Vice City انتقال یافت. در آن موقع بسیاری از بازیکنان از سطح کیفیت و دسترسی بازی شگفت‌زده شدند و در نتیجه تیم سازنده MTA هم تلاش کرد تا زمان منتقل‌شدن به San Andreas آن کیفیت را حفظ کند. علاوه بر این، رویکرد تیم MTA همواره به صورت متن باز (Open Source) بود که به آن‌ها اجازه می‌داد ایده‌ها و پیشرفت‌های جدید را با سرعتی بیشتر از SA-MP ترکیب کنند.

در دراز مدت، آن رویکرد "بیایید هر آنچه طرفداران می‌خواهند را به آن‌ها بدهیم" که تیم MTA در پیش گرفته بود،‌ به ثمر نشست – SA-MP به عنوان محبوب‌ترین ماد عملکرد خوبی داشت اما اکنون بیشتر همانند پیرمردی از زهوار درفته یادآور زمان‌های خوب خود است؛ در حالی که‌ MTA دارای منسجم‌ترین و منعطف‌ترین برداشت چندنفره در نسخه‌های کلاسیک GTA است.

سرورهای Big Deathmatch و Role Play هنوز مقصد مورد علاقه بازیکنان هستند، اما دیدن اجرا شدن نقشه‌های کاملا متفاوت و حالت‌های عجیب و تا حدی خنده‌دار نظیر بقای ترسناک (Survival Horror) به صورت اول‌شخص، برروی موتوری سخت که از سال 2004 به راحتی کار می‌کند،‌ واقعا جالب و در عین حال سوال برانگیز است. علاوه بر این، می‌توان ماژول‌هایی اضافه برروی MTA نصب کرد تا تجربه‌تان را تا کوچک‌ترین جزئیات شخصی‌سازی کنید.

همانطور که ما مشتاقانه منتظر عرضه GTA 6 هستیم - در حالی که بارها و بارها لوس‌سانتوس را در  GTA Online برای رسیدن به میلیون‌ها پول مجازی به آتش کشیده‌ایم – نباید گذشته غیر رسمی حالت‌های چندنفره‌ی این سری را فراموش کنیم. با نگاهی به برخی از حالت‌های آزادانه‌تری که در سال‌های اخیر منتشر شده،‌ کاملا مشخص می‌شود که Rockstar درس‌های زیادی از آن‌ها آموخته است. و – با امید با به داشتن روز‌هایی سالم‌تر و خوشحال‌تر در آینده – شاید استودیو باز هم به این کار خود ادامه دهد.

نظر شما چیست؟ آیا تا به حال هیچ کدام از مادهای بالا را تجربه کرده‌اید؟ به نظرتان آن‌ها تا چه حد برروی توسعه و پیشرفت GTA Online در سال‌های اخیر نقش داشته‌اند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: VG247

 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.