احتمالا هیچگاه نفهمیم چه بر سر بازی Agent شرکت Rockstar Games آمده است

احتمالا هیچگاه نفهمیم چه بر سر بازی Agent شرکت Rockstar Games آمده است

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 9 ماه و 28 روز پیش

فهرست مطالب

بازی Agent استودیو Rockstar چندین سال قبل کنسل شد و علیرغم اینکه پروژه‌ای جذاب به نظر می‌رسید، طرفداران احتمالا هرگز اطلاعات بیشتری در مورد اینکه می‌توانستند چه نوع عنوانی را تجربه کنند دستگیرشان نشود.

با وجود صدها بازی ویدئویی مختلف در دست توسعه، کنسل‌شدن و از دست رفتن پروژه‌های غیر معمول و مختلف امری کاملا طبیعی است. در طول سال‌ها، استودیو‌های متعددی مجبور شده‌اند بازی‌های خود را کنسل کنند؛ پروژه‌هایی نظیر Star Wars: 1313 و Scalebound از معروف‌ترین مثال‌هایی هستند که در سال‌های اخیر قربانی صنعت بی‌رحم بازی شده‌اند. حتی شرکت به شدت موفق و مورد تحسین Rockstar Games نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عنوان مرموز، اکشن و ماجراجویی آن‌ها یعنی Agent پس از سال‌ها کشمکش کنسل شد و هیچگاه رنگ روز را به خود ندید.

این بازی که به طور خاص توسط استودیو Rockstar North و به صورت انحصاری برای کنسول PlayStation 3 در دست توسعه قرار داشت، اولین بار در روزهای اولیه چرخه حیات PS3 در سال 2007 زمزمه‌هایش به گوش می‌رسید. سرانجام در سال 2009 از این عنوان جاسوسی و رازآلود که در زمان جنگ سرد جریان داشت، رونمایی شد. به خاطر محبوبیت و شجره‌نامه‌ی قدرتمند Rockstar به لطف سری بازی‌های Grand Theft Auto، تمِ کلی بازی و تکنولوژی چشمگیر PS3 در آن زمان، به نظر می‌رسید که باید انتظار عنوانی خاص و منحصر به فرد را داشته باشیم. متاسفانه پس از مدتی این بازی بدون انتشار هیچ اطلاعات اضافه‌ای در رابطه با روند توسعه‌اش کنسل شد و به احتمال زیاد طرفداران هیچگاه هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه می‌توانستند چه عنوانی را تجربه کنند دستگیرشان نخواهد شد.

رفتن Rockstar Games به سمت پروژه‌هایی بهتر و بزرگ‌تر

شرکت Rockstar سرانجام در سال 2018 پس از سال‌ها گمانه‌زنی در مورد وضعیت توسعه بازی، علامت تجاری Agent را بازنشسته کرد. این اتفاق 5 سال پس از موفقیت عظیم Grand Theft Auto V و در همان سال انتشار بازی بزرگ Red Dead Redemption 2 رخ داد. در بین تولید این دو غول صنعت بازی – حتی با اینکه آن‌ها منابع و استعدادهای بسیاری را در اختیار دارند – احتمالا ادامه‌دادن روند توسعه Agent برای Rockstar ممکن نبوده است.

این بدین معنا نیست که Rockstar به موفقیت و خوب‌بودن Agent اعتماد نداشته؛ بلکه مسئله این است که در طول سال‌ها اولویت‌های یک شرکت تغییر کرده و روند توسعه پروژه‌ها می‌تواند به سرعت عوض شود. توسعه Agent در ابتدا برای کنسول PS3 آغاز و پس از سال‌ها به نسل PS4 منتقل شد. همانطور که در رابطه با بازی بازی Duke Nukem: Forever مشهود است، پرش مداوم از یک پلتفرم به پلتفرمی دیگر فرآیندی پر استرس و پر زحمت بوده که می‌تواند در نهایت مانع تولید محصول نهایی شود. شرکت Rockstar سطحی خاص از کیفیت را در نظر دارد و دوست دارد همه‌ی بازی‌هایش به آن سطح برسند؛ و اگر Agent نمی‌توانست به آن سطح برسد، در حد نام شرکت و استودیو نبوده است.

در طول دهه گذشته شرکت Rockstar Games بیشتر تمرکز خود را برروی بازی‌های آنلاین و چندنفره معطوف کرده است. بازی Grand Theft Auto 5 از زمان عرضه خود در سال 2013 به خوبی توسط Rockstar پشتیبانی شده و به صورت مداوم محتویات و آپدیت‌هایی جدید دریافت می‌کند. Red Dead Redemption 2 نیز تا همین چند وقت پیش وضعیتی مشابه داشت. این بدان معنا نیست که Rockstar دیگر به بازی‌های داستانی و تک‌نفره ایمان ندارد اما به هر حال در دنیای امروزی صنعت بازی عناوین چندنفره و آنلاین برای Rockstar بسیار مهم هستند. اگر Agent هم از یک بخش چندنفره بهره می‌برد، ممکن بود منجر به پیش‌آمدن رقابتی غیر ضروری میان پروژه‌های آن‌ها شود.

Agent می‌توانست به چگونه عنوانی تبدیل شود

البته تمامی این حرف‌ها حدس و گمان است و احتمالا دلیل اصلیِ کنسل‌شدن Agent هرگز مشخص نشود. با این حال، واقعیت اصلی این است که بازیکنان بسیاری باید با حسرت Agent و فکر کردن به اینکه این بازی اکشنِ امیدوارکننده می‌توانست به چه چیزی تبدیل شود، زندگی کنند. فقط تکه‌هایی از اطلاعات، برخی طرح‌های هنری و مفهومی و اسکرین‌شات‌هایی مبهم از بازی در فضای اینترنت منتشر شده‌اند و هیچ تصویر یا ویدئویی از گیم‌پلی واقعی بازی در دسترس نیست. بازی‌های کنسل‌شده‌ی قبلی نظیر عنوان Scalebound که در بالاتر به آن اشاره شد، حداقل دارای تریلرهای مناسبی بودند و تا حدی می‌دانستیم ایده و ظاهرِ کلیِ بازی چگونه بوده است؛ متاسفانه در رابطه با Agent وضعیت متفاوت است.

در مواردی بسیار نادر تصاویر یا ویدئوهایی از روند توسعه و منابع بازی به صورت آنلاین منتشر شده و طرفداران می‌توانند حداقل از آن‌ها لذت ببرند. در اوایل سال گذشته بود که نسخه‌‌ای تقریبا نهایی از عنوان کنسل‌شده‌ی استودیو Rare برای کنسول N64 یعنی Dinosaur Planet در سطح اینترنت منتشر شد و مادسازها نیز به سرعت با بررسی کدهای بازی سعی کردند از اسرار و دیگر جزئیات ناشناخته‌ی بازی پرده بردارند. با اینکه رخ‌دادن چنین اتفاقی برای طرفداران استودیو Rare و دوران کنسول Nintendo 64 به شدت لذت بخش بوده است، چنین موردی یک استثنا در میان بازی‌های کنسل‌شده محسوب می‌شود. شرکت Rockstar در رابطه با IPهایش به شدت محتاط بوده و به احتمال زیاد از هر گونه اطلاعات، تصویر یا ویدئویی از Agent به شدت محافظت می‌شود.

علاوه بر این، انتشار هر گونه محتوا و اطلاعاتی از Agent می‌تواند با برنامه‌های آینده Rockstar در تناقض باشد. Agent در سال 2018 (که همین الان هم چندین سال از آن گذشته) بالاخره برای همیشه کنار گذاشته شد. نبش قبر آن تنها به هدف نشان‌دادن آنچه که بازی می‌توانست باشد، خطر حواس‌پرتی مردم و طرفداران از تلاش‌های Rockstar برروی پروژه‌های فعلی را به همراه دارد. اگر محتویات و اطلاعات نمایش داده شده هیجان‌انگیز و جذاب باشند، ممکن است آن‌ها با واکنش‌هایی شدید پیرامون اینکه چرا Rockstar در وهله اول چنین عنوان جالبی را کنسل کرده، روبرو شوند و در میان موفقیت عظیم فرنچایزهایی نظیر Grand Theft Auto و Red Dead Redemption، به تصویر و اعتبار آن‌ها خدشه وارد شود.

حقیقت این است که احتمالا هیچگاه نفهمیم چه بلایی بر سر Agent آمده و خب بهتر است که خیلی هم ذهن‌مان را درگیر این موضوع نکنیم. لذت‌بردن از چنین کنجکاوی‌هایی جالب و خوب است اما گاهی اوقات باید برخی چیزها را در همان گذشته رها کرده چرا که به طور کلی صنعت بازی همیشه در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو است.

نظر شما در این رابطه چیست؟ به نظرتان دلیل اصلی کنسل‌شدن َAgent چه بوده است؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط