بازی GTA Online هنوز مملو از بازیکنان است، به روز رسانیهای محتوای جدید را دریافت میکند و افراد مشهور زیادی را جذب میکند ... پس چرا Red Dead Online این شرایط را ندارد؟
بر کسی پوشیده نیست که بازی Red Dead Online از Rockstar Games برای رسیدن به همان سطح موفقیتی که عنوان نسبتاً مشابهی به آن دست یافته است، یعنی Grand Theft Auto Online، تلاشهای زیادی کرده است. بازی Grand Theft Auto Online هنوز هم مرتباً در صدر گزارشهای فروش NPD قرار دارد و عملاً از زمان عرضه آن در سال 2013 چنین رتبهای را داشته است، در حالی که Red Dead Online واقعاً محبوبیت چندانی نداشته است. اما چرا اینطور است؟
برای لحظهای فرض کنیم که این فقط به این دلیل نیست که مردم ستینگ مدرن Grand Theft Auto را ترجیح میدهند - زیرا، صادقانه بگویم، من واقعاً فکر نمیکنم اینطور باشد - به همین دلیل میخواهم در این مقاله درباره اینکه واقعاً فکر میکنم GTA Online بازی برتری است، در حالی که Red Dead Online برای حفظ بقا دست و پا میزند علیرغم اینکه سه سال فرصت داشت تا جا پای برادر موفق بزرگتر از خودش بگذارد، صحبت کنم.
بازی GTA Online از زمانی که برای اولین بار عرضه شد، انرژی خاصی در خود داشت که Red Dead فاقد آن بود. در روزهای اولیه، بازیکنان میدانستند که قرار است برای مدتی درگیر مأموریتهای سرقت باشند. آنهایی که در سال 2015 در بخش آنلاین بازی سطح مناسبی داشتند، زمانی که آپدیت فوق العاده این بازی کمپین GTA 5 را گذرانده بود و در آن قسمتهایی از داستان مانند The Jewel Store Job و The Bureau Raid را گذراندند ثابت کردند که Rockstar میتواند یک سرقت را به خوبی هر نسخه جدید یا بازسازی شدهای از فیلم Ocean's 11 انجام دهد. انتظار و انتشار آن نسخه محتوایی خاص برای اینکه نظر هر کسی را به این بازی جلب کند کافی بود. از آنجا، مدل تجاری GTA Online متولد شد.
که البته این پایان ماجرا نبود، GTA Online برای سالها به روز رسانیهای داستانی منظمی داشته است که مانند هر مأموریت "مناسب" GTA از نظر داستانی غنی و دارای ویژگی کامل بودهاند. برخی از این به روز رسانیها حتی تغییراتی را در نقشه ایجاد کردهاند (و حتی یکی از آنها نقشه جدیدی را به طور کامل معرفی کرده است!) این به روز رسانیها بسیار مهم، متنوع و جالب هستند، از چیزهای ساده مانند سرقت از Pacific Standard Bank به همراه Lester گرفته تا مأموریتهایی طوفانی مانند متوقف کردن یک هوش مصنوعی بدخواه به نام Clifford که قصد پایان دادن به جهان را دارد. در حالی که مورد دوم ممکن است به نوعی شبیه به حضور کوسه در Saints Row IV باشد، اما در ارائه سینمایی، کات سینها و روند این مأموریتها آنقدر دقت شده است که هیچ کدام آنها حس و حال Grand Theft Auto را از دست نمیدهند.
این سطح از احترام به تاریخ این سری، آن هم تقریباً یک دهه بعد از تاریخ انتشار اولیه، تحسین برانگیز است؛ و باید اعتراف کنید که حتی اگر برای برند این سری اهمیتی قائل نباشید، باز هم تحت تأثیر این موضوع قرار میگیرید. در حالی که ممکن است عمده تبلیغات آخرین به روز رسانی به شدت درباره Dr. Dre باشد، اما این به روز رسانی Franklin Clinton را نیز باز میگرداند که از زمانی که یکی از قهرمانان ما در کمپین GTA 5 بود و تبدیل به یک مالتی میلیونر شده بود، تغییرات زیادی کرده است. اشارههای این چنینی به نسخههای قدیمتر فرنچایز به خوبی همگام با دیگر بازیهای آنلاین بسیار موفق چندنفره - مانند Final Fantasy 14 و Fortnite - در شبیه سازی شهر خیالی Los Santos به مکانی واقعی (و البته کمی آشفته) است، که باعث میشود داستانهای متنوعی که شما همراه با دوستان خود بازی میکنید به شما این حس را بدهند که واقعاً ارزش تجربه شدن را دارند و بخشی از مجموعهای پایان ناپذیر هستند.
از طرف دیگر Red Dead Online نسبتاً کم محتوا به نظر میرسد ... تا حد زیادی به این دلیل که واقعاً کم محتوا است. اکثر به روز رسانیها اساساً بر اساس سِمَتهای شغلی تخصصی جدید (مأموریتهای ساده و تکرار شونده که همان گیم پلی را بارها و بارها بازیافت میکنند) بودهاند و مقدار بسیار کمی صحنهها یا شخصیتهای منحصر به فردی را نشان میدهند.
عدم ارائه محتوا در Red Dead Online مایه تأسف است، و برای بازیکنان تنها آواتاری که داستان آن پس از پنج مأموریت سنگین سینمایی اول به جایی نرسیده است، باقی میگذارد. به روز رسانی ژوئیه 2021 به نام Blood Money «فرصتهایی» را به بازی اضافه کرد که قرار بود همان خلاهایی که به روز رسانی Heist در GTA در سال 2013 پر کرد، در این بازی پر کند، اما برای بازی کردن هر دوی آنها به ارز جدیدی به نام «Capitale» نیاز بود و در نهایت تبدیل به تجربه خوبی برای بازیکنان نشدند. این مسئله واقعاً قابل توجه است با نگاه به اینکه یکی از این محتواهای جدید پر زرق و برق سرقت یک قطار بود! این سرقت میتوانست به اندازه آن دزدیهای Los Santos محبوب و برای همگان دوست داشتنی باشد، اما افسوس که چنین نبود.
مسائل مربوط به محتوای بازی بیشتر با یک سیستم اخلاقی ترکیب میشوند که جز اینکه محدودیتی برای مأموریتهایی که میتوانید انجام دهید کار خیلی خاصی انجام نمیدهد. مطمئناً یک گاوچران «با وجدان» میتواند شرارت Frontier را متوقف کند، به جای اینکه اصلاً در هیچ سطحی با آن تعامل نداشته باشد؟ اما این بازی به سادگی به این شکل طراحی نشده است که به حد قابل توجهی به ضرر خودش بوده است.
اگر بخواهم دوباره اشارهای به ارز بکنم، این دو بازی نگرشهای بسیار متفاوتی نسبت به پول دارند. بازی GTA Online از یک ارز واحد ساده استفاده میکند و به نظر میرسد که دائماً از طریق رویدادهای درون بازی، مسابقات چند نفره، مینی بازیهای تجاری و بازدید روزانه از Diamond Casino، پول GTA را یکسره خرج میکنید. اگر پول نقد ندارید، برای یافتن مأموریت یا سرقتی که بتوانید وارد آن شوید و و با برنده شدن پول مورد نظر را به دست آورید، مشکلی نخواهید داشت.
از طرف دیگر Red Dead ... خب، کمی به هم ریخته است. این بازی دارای چهار ارز مختلف است. شمش طلا، دلار، Capitale و Role Token. هر کدام به روشهای مختلفی به دست میآیند و هر کدام برای چیزهای مختلفی استفاده میشوند. بعید است که برای مدت طولانی احساس ثروتمندی کنید، زیرا دسترسی به اکثر محتوای درون بازی مستلزم خرج کردن پول نقد یا گرایند کردن آن برای مدت طولانی است، به همراه رگههای چالش روزانه اعصاب خرد کن یا فروش اقلام وقت گیر کلکسیونر متخصص.
چیزی که اوضاع را بدتر میکند، این است که Red Dead Online اکنون چندین به روز رسانی Outlaw Pass نیز دارد، که پاسهای جنگی پولی هستند که به جای اقلام و یا محتوای مهم، مواردی به درد نخور مانند پرچم اردوگاه، کوتاه کردن موی اسب، سبیلهای جدید و Emoteهای احمقانه را به شما میدهند. در مقایسه با محتواهای ارائه شده، مکانهای جدید و شخصیتهای قدیمی که در به صورت معمول در بازیهای GTA ظاهر میشوند، همه این موارد کمی بیمصرف به نظر میرسند.
فکر نمیکنم دیگر امیدی به Red Dead Online نباشد، اما این بازی قطعاً نیاز به تمرکز مجدد دارد و Rockstar باید دوباره ارزیابی کند که واقعاً چه چیزهایی افرادی که این بازیها را بازی میکنند سرگرم میکند. میدانم که تیم Red Dead احتمالاً میخواهد کارهای منحصر به فردی انجام دهد و از Grand Theft Auto Online متفاوت باشد، اما در حال حاضر این موارد کاربردی نیستند - و من فکر میکنم که بازی سازان نیز باید این را بدانند.
همچنین موضوع پشتیبانی ناشر نیز وجود دارد، و دانستن اینکه کدام بازی محبوبتر است، ظاهراً مبنایی برای تصمیم گیری آسانتر در Take-Two Interactive است. شرکت Rockstar مرتباً سعی میکند با ارز رایگان درون بازی برای اعضای Twitch Prime و PlayStation Plus بازیکنان بیشتری را به تجربه بازی GTA Online ترغیب کند، و این بازی مرتباً با قیمتهای ارزانتر به فروش میرسد - حتی زمانی تبدیل به یک بازی رایگان در فروشگاه Epic Game شده بود. در همین حال، Red Dead Online تا حد زیادی مورد بی مهری قرار میگیرد.
فعلاً خبری از نسخهای از Red Dead برای کنسولهای PlayStation 5 و Xbox Series X|S نیست، در حالی که Grand Theft Auto در خط مقدم بازاریابی برای جدیدترین کنسول Sony بود، به همراه نسخهی مستقل GTA Online برای اعضای PlayStation Plus و انتقال شخصیت به صورت رایگان به نسخه جدید صرف نظر از اینکه در حال حاضر در چه پلتفرمی هستید. در مواجهه با چنین اطلاعاتی، نمیتوانم به اینکه آیا Rockstar از تصمیم خود برای تقسیم تمرکز توسعه داخلی خود بر روی Red Dead Online پشیمان است یا خیر فکر نکنم. امیدوارم استودیو سازنده، سرنوشت این بازی غرب وحشی را تغییر دهد، اما واقعاً فکر نمیکنم که دیگر بخواهد بر روی این بازی پولی خرج کند. به قول معروف دیگر کار از کار گذشته است.
اگر به انتهای این مقاله رسیدهاید و به دنبال خرید یک بازی Sandbox آنلاین هستید، احتمالاً باید بدانید که نسخه جدید «گسترده شده» و «افزایش یافته» بزرگترین عنوان پول ساز Rockstar یعنی Grand Theft Auto Online قرار است در 15 مارس 2022 وارد بازار شود. هرگز زمان بهتری برای دور هم جمع شدن گروهتان و غارت برخی از خزانههای دیجیتال وجود نداشته است، زیرا به لطف به روز رسانیهای مناسب، این بازی جنایی آنلاین با مأموریتهای مشارکتی و محتوای جدید برای دیدن و بازی کردن در حال شکوفا شدن است.
تا زمانی که Rockstar تغییرات و به روز رسانیهای اساسی در Red Dead Online ایجاد نکند، واقعاً نمیتوانم آن را به شما پیشنهاد کنم. فقط به سراغ بازی GTA بروید و در عوض یک بار دیگر از Los Santos لذت ببرید، و حتی نیازی نیست که برای خرید نسخه جدید آن تحت فشار باشید؛ فعلاً میتوانید نسخههای PlayStation 4، Xbox One و رایانههای شخصی را بازی کنید و خیالتان راحت باشد که تمام پیشرفتهایی که با گروهتان داشتهاید هر زمان که تصمیم گرفتید بازیتان را به نسخه جدید GTA Online ارتقا دهید، به صورت کامل به این نسخه جدید انتقال مییابد.
نمیتوان همین حرف را در مورد Red Dead Online زد. پس از تنها سه سال، به نوعی احساس میشود که Rockstar با این بازی فقط آب در هاون میکوبد.
منبع: VG247
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.