در این مقاله قصد داریم تا با تست کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 3080 OC، ویژگی تازه پشتیبانی شدهیResizable BAR در کارت گرافیکهای Nvidia GeForce را آزمایش کنیم. قابلیت Resizable BAR با انتشار سری AMD Radeon RX 6000 به بخشی از گفت و گوی فعالان سختافزار در مورد عملکرد کارت گرافیکهای نسل جدید تبدیل شد. شرکت AMD در حال معرفی ویژگی جدیدی به نام حافظه دسترسی هوشمند یا SAM بود، اما در حقیقت این شرکت همان ویژگی PCI Express را تغییر نام داد، که معروف به "Resizable BAR" بود و که مدتها استفاده نشده بود.
شرکت AMD از روش خاصی برای اجرای قابلیت Resizable BAR بر روی کارت گرافیکهای خود استفاده میکند. طبق این روش، لازم است حتما کارت گرافیک سری Radeon 6000 داشته باشید، همچنین لازم است که این کارت گرافیکها با پردازنده سری Ryzen 5000 و مادربرد سری جدیدتر 500 جفت شوند.
AMD به نوعی این قابلیت را ایجاد کرده که گویی این بهینهسازی جدیدی است که فقط آنها ایجاد کردهاند و منحصر به محصولات آنها خواهد بود، اما در واقعیت این طور نیست. داستان از این قرار بود که پردازنده یا کارت گرافیک شما میتواند در تعدادی از بازیها با فعال کردن SAM، باعث افزایش عملکرد 10٪ یا بیشتر؛ در اجرای بازی شود؛ و علیرغم اینکه تاحدودی هم توانست در این بخش هیاهو ایجاد کند، اما عمر آن کوتاه بود.
البته، فعال کردن این قابلیت رایگان است و البته چیزی نیست که ما هنگام آزمایش ویژگیهای جدید آن را بررسی کنیم. فعال کردن قابلیت SAM باعث افزایش 19 درصدی عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 6800 در عنوان Assassin’s Creed Valhalla، 18 درصدی عنوان Hitman 2 ، 14 درصدی عنوان Borderlands 3 و 13 درصدی عنوان Godfall میشود. موارد ذکر شده تعدادی از موفقیتهای بزرگ به دست آمده با استفاده از این قابلیت هستند که در ازای آن هیچ کاهشی در گرافیک و جزئیات یا وضوح تصویر بازیها رخ نمیدهد.
با این حال، اگر عمیقتر از گذشته قابلیت SAM را بررسی کنیم، شاهد هستیم که این قابلیت در تعدادی از بازیها نه تنها پیشرفتی را حاصل نمیکند، بلکه یا تغییر خاصی ایجاد نمیکند یا باعث کاهش عملکرد اصلی میشود. در پایان، هنگامی که این قابلیت را برای طیف وسیعی از بازیها بررسی کردیم متوجه شدیم که در وضوح تصویر 1440P فعال کردن آن میتواند به طور میانگین 3 درصد عملکرد را بهبود بخشد.
این قابلیت هنوز مورد توجه کاربران بوده است و در صورتی که طراحان و توسعهدهندگان عناوین مختلف توجه بیشتری به این قابلیت داشته باشند، Resizable BAR میتواند نقش سازگارتری در آیندهی این صنعت بزرگ داشته باشد.
برای فعال کردن Resizable BAR در کارت گرافیک سری RTX 30 به 3 مورد نیاز دارید:
1) یک پشتیبانی برای VBIOS لازم است. هرکسی RTX 3060 خریداری کرده باشد VBIOS مورد نیاز برای این قابلیت را دارد اما دارندگان RTX 3060 Ti ، 3070 ، 3080 و 3090 باید کارت گرافیک خود را بهروز کنند.
برای این مقاله، ما VBIOS ROG Strix RTX 3080 OC را به روز کردیم و مراحل کار ساده بود. ما به وب سایت پشتیبانی ایسوس رفتیم، به بخش Driver & Tools> BIOS & Firmware مراجعه کردیم و جدیدترین BIOS موجود برای این کارت گرافیک را دانلود کردیم. ما این ابزار را اجرا کردیم و تکمیل آن فقط چند لحظه طول کشید. پس از راهاندازی مجدد سیستم، به روزرسانی VBIOS انجام شد.
2) شما به یک مادربرد سازگار نیاز دارید که از قابلیت Resizable BAR به خصوص نسخه BIOS آن پشتیبانی کند. در مورد بررسی ما، MSI X570 Unify مجهز به Ryzen 9 5950X قبلاً بهروزرسانی شده بود زیرا قبلاً از آن برای آزمایش Radeon RX 6800 استفاده کرده بودیم.
3) آخرین درایور GeForce Game Ready. پشتیبانی از قابلیت Resizable BAR با انتشار بهروزرسانی 30 مارس به این درایور اضافه شد، اما در این مرحله فقط از جدیدترین درایور موجود استفاده کنید.
پس از اتمام این مراحل، با باز کردن صفحه کنترل Nvidia و ورود به بخش اطلاعات سیستم، میتوانید بررسی کنید که آیا این قابلیت برای شما کار میکند یا خیر. در پایین بخش جزئیات، " "Resizable BAR را پیدا خواهید کرد و اگر برای شما به درستی کار کند، کلمه "بله" بر روی صفحه نمایش شما دیده میشود.
قبل از وارد شدن به تست خود، میخواهیم شما را به چیزی که انویدیا در مورد این قابلیت ادعا کرده است متوجه سازیم. این شرکت در اعلامیه خود بیان کرده است:
"در عمل، مزایای عملکرد Resizable BAR میتواند به طور قابل توجهی از بازی به بازی دیگر متفاوت باشد. در آزمایشات خود، متوجه شدهایم که برخی از عناوین از مقداری محدود، تا 12 درصد میتوانند از این قابلیت بهره ببرند. با این وجود عناوینی نیز وجود دارند که عملکرد آنها کاهش مییابد، بنابراین انویدیا عناوین پیش آزمایشی را انجام داده و از پروفایلهای هر بازی برای فعال کردن قابلیت Resizable BAR و فقط درصورت تأثیر مثبت عملکرد آن بازی استفاده میکند. به این ترتیب، دیگر نگران اشکالات یا کاهش کارایی نخواهید بود و مجبور نخواهید شد که به وب سایتهای مختلف اعتماد کنید تا هر عنوان را به طور جداگانه بررسی کنند که آیا Resizable BAR در بازیهایی که انجام میدهید سودمند است یا خیر. "
این بیانیه بسیار عالی به نظر میرسد. اساساً طبق گفته انویدیا شما میتوانید از کلیه مزایای Resizable BAR بدون هیچگونه کاستی بهرهمند شوید. در برخی عناوین با کارت گرافیک Radeon RX 6800 شاهد رشد نسبی عملکرد تا 7٪ بودیم. در صورت صحت این عدد، این یک پیروزی برای انویدیا خواهد بود و اجرای قابلیت Resizable BAR برای کارت گرافیکهای آنها بسیار بهتر از AMD خواهد بود.
در زمان نگارش این مقاله، لیست بازیهایی که انویدیا فناوری ذکر شده را برای آنها قرار داده کاملاً محدود است و فقط شامل 17 بازی میشود. اکنون از آن 17 بازی ما 12 مورد را به همراه 8 بازی دیگر که در حال حاضر به طور رسمی پشتیبانی نمی شوند آزمایش کردهایم، بنابراین نتایج میتوانند بسیار جالب باشند. در نهایت وقت آن رسیده است که به نتایج گرفته شده از بنچمارک بازیها بپردازیم. در این تست ما از پردازنده قدرتمند Ryzen 9 5950X در کنار مادربرد MSI X570 Unify با 32 گیگابایت حافظه رم دو کاناله DDR4-3200 CL14 استفاده میکنیم.
Benchmarks
با عنوان Assassin’s Creed Valhalla آغاز میکنیم. طبق تستهای صورت گرفته از بازی، شاهد افزایش عملکردی 8 درصدی در وضوح تصویر 1080p و 9 درصدی در وضوح تصویر 1440p هستیم که رضایت بخش هستند. این افزایش عملکرد پایینتر از آن چیزی است که در کارت گرافیکهای شرکت AMD دیدیم، اما 8 تا 9 درصد عملکرد بیشتر در بازیها موردی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. متأسفانه، با توجه به اینکه وضوح تصویر 4k جایی است که بیشترین افزایش عملکرد را در این کیفیت نیاز داریم، اما در این وضوح تصویر شاهد افزایش عملکرد نبودیم. در هر حال قابلیت Resizable BAR عملکرد قابل قبولی در این بخش دارد.
نرخ فریم موجود برای عنوان Forza Horizon 4 حتی بدون استفاده از قابلیت ذکر شده روی RTX 3080 بسیار زیاد است، اما در هر حال در وضوح تصویر 1080p شاهد افزایش 11 درصدی عملکرد، 9٪ در 1440p و 6٪ در 4k هستیم که دیدن آن بسیار خوب بود.
ما شاهد افزایش عملکرد ملایم در Horizon Zero Dawn با فعال سازی قابلیت Resizable BAR هستیم، فقط 3٪ در FHD، 5٪ در QHD و 4٪ در 4k. شاید این افزایش ضعیف در عملکرد موضوعی نباشد که از شنیدن آن هیجان زده شوید، اما باید اشاره کرد که این قابلیت به شکلی رایگان در دسترس همه قرار گرفته و نمیتوان در مورد آن شکایتی داشت!
برای عنوان Borderlands 3 نیز تفاوت در عملکرد بازی و نرخ فریم بسیار کم بود. برای این بازی شاهد افزایش عملکرد 5 درصدی در وضوح تصویر FHD، 4 درصدی در 1440p و 3 درصد در 4k هستیم.
ما شاهد افزایش عملکرد قابل توجه 7 درصدی برای عنوان Cyberpunk 2077 در وضوح تصویر 1080p هستیم، اما در سایر کیفیتها عملکرد و نرخ فریم ریت به هیچ وجه افزایش نمییابد.
در بین بررسیهای صورت گرفته از عملکرد عناوین این لیست، تعدادی از عناوین مانند Star Wars Jedi: Fallen Order وجود داشتند که عملکرد آنها تقریباً بدون تغییر بود. اگر بخواهیم ادعاهای انویدیا را باور کنیم، میتوانیم شرایطی را بررسی کنیم که Resizable BAR غیرفعال شده باشد تا از تغییرات عملکرد جلوگیری کند، زیرا این بازی در لیستی که توسط انویدیا اعلام شده است حضور ندارد، اما به زودی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
بازی Wolfenstein Youngblood نیز در لیست عناوین اعلام شده توسط انویدیا نیست و در اینجا شاهد هیچ تغییری در عملکرد این بازی نیستیم. چه از قابلیت Resizable BAR برای این بازی استفاده کنید چه نه، تغییری در نرخ فریم بازی احساس نخواهید کرد.
عنوان Shadow of the Tomb Raider یکی دیگر از بازیهایی است که انویدیا آن را در لیست بازیهای مورد پشتیبانی خود قرار نداده است و البته که باری دیگر با فعال بودن قابلیت Resizable BAR هیچ تغییری در عملکرد این بازی مشاهده نمیکنیم، اگرچه مطمئن نیستیم که انویدیا فرصت کرده تا این قابلیت را برای هر بازی تست کند یا خیر.
عنوان Far Cry New Dawn نیز در لیست عناوین انویدیا برای این قابلیت حضور ندارد، اما در کمال تعجب شاهد تغییرات عملکرد این بازی با فعال سازی Resizable BAR در وضوح تصویر1080p و 1440p هستیم.
آیا در این حالت Resizable BAR فعال شده است؟ تغیرات عملکرد صورت گرفته برای بازی زیاد نیست، اما کاهش 4 درصدی نرخ فریم در 1080p و 1440p در طول تجربهی بازی بسیار اتفاق میافتد، بنابراین واضح است که قابلیت زیر نظر ما در اینجا فعال بوده است. اما مورد ذکر شده تنها بخشی از داستان است و و نتایج بازیهای بعدی نیز باعث سردرگمی بیشتر خواهند شد...
عنوان Watch Dogs Legion یکی از بازیهایی است که انویدیا در لیست پشتیبانی خود قرار داده و در صورت فعال سازی قابلیت Resizable BAR حداقل روی کاغذ عملکرد بازی و نرخ فریم آن باید بهبود پیدا کند. نکته جالب اما عکس این قضیه است که با کاهش نسبتاً قابل توجه 10 درصدی عملکرد در کیفیت 1080p و 3 درصدی در 1440p روبهرو هستیم. مورد اصلی اما زمانی اتفاق میافتد که اگر بازی را بر روی وضوح تصویر 4K اجرا کنید، در صورت فعال سازی Resizable BAR ، کاهش عظیم 16 درصدی در عملکرد بازی را شاهد خواهید بود.
البته که ما تنها به بار اول قانع نشدیم و چندین بار دیگر نیز این تست را تکرار کردهایم، اما در تمام موارد دیدن کاهش، و نه افزایش، در عملکرد بازی قابل توجه بود.
نکته جالبتر این است که تنها ما نیستیم که به این یافتهها دست پیدا کردیم، سایر رسانههای فعال فناوریِ در این حوزه نیز همان عملکرد ضعیف را با فعال سازی Resizable BAR در کارت گرافیکهای انویدیا پیدا کردهاند و گزارشهای مشابهی از کاربران در انجمنها و Reddit را مشاهده کردهایم.
نتایج بدست آمده کاملا عجیب و در تضاد با آن چیزی است که انویدیا ادعا میکند. این شرکت بیان کرده که 9 درصد افزایش عملکرد عنوان Watch Dogs Legion با استفاده از RTX 3080 در 1440p با Ryzen 9 5950X روی مادربرد X570 با 32 گیگابایت رم وجود دارد. البته که امکان دارد از آن زمان بهروزرسانیهایی بر روی بازی صورت گرفته باشد که عملکرد منفی بازی را توجیه کند، اما از زمان تستهای انویدیا و انتشار لیست مورد نظر تنها یک ماه گذشته است.
نتایج عجیب قبلی برای عنوان بعدی تست ما مجددا تکرار شده است. بازی Death Stranding نیز با وجود اینکه در لیست رسمی انویدیا حضور دارد و قابلیت Resizable BAR برای آن ثبت شده است، در دو کیفیت 1080p و 1440p کاهش عملکرد دارد. البته که ما شاهد افزایش 9 درصدی عملکرد در وضوح تصویر 4K بودیم که مشاهده آن بسیار خوب بود، اما قرار دادن این نتیجه در کنار کاهش 9 درصد عملکرد در 1080p و 8 درصدی در 1440p، نتیجهگیری کلی برای این قابلیت را سخت و پیچیده میکند.
خلاصه نتایج عملکرد
در اینجا نگاهی داریم به متوسط عملکرد 20 بازی تست شده در بررسیهایی که صورت گرفته است. ما همچنین میخواهیم در هر لحظه به صورت تفکیک شده به هر بازی بپردازیم، اما من میخواستم ابتدا این نمودار را نشان دهم زیرا این نمونهای از نحوه ارزیابی عملکرد و ارزش پردازندههای گرافیکی است.
پس از بررسی کلی عملکرد قابلیت Resizable BAR بر روی کارت گرافیک RTX 3080، میتوان گفت که شاهد هیچ نوعی تغییری در وضوح تصویر 1080p نیستیم، میزان تغییرات در 1440p تنها یک درصد است و در 4K نیز 2٪ افزایش عملکرد خواهیم داشت. این مقایسه نسبت به افزایش نرخ فریم 3 درصدی کارت گرافیکهای Radeon مطلوبتر است. بنابراین وقتی عملکرد بازی را به طور کلی در نظر میگیریم، قابلیت Resizable BAR بر روی کارت گرافیکهای هر دو شرکت تغییر خاصی و قابل توجهی ایجاد نمیکند.
با نگاهی به نتایج مشاهده شده در هر 20 بازی تست شده با وضوح تصویر 1080p و همانطور که در نمودار واضح است، کاهش عملکرد وجود دارد. انویدیا ادعا میکند که آنها از پروفایلهای بازیها برای فعال کردن Resizable BAR فقط درصورت تأثیر مثبت عملکرد استفاده میکنند، اما براساس یافتههای ما، این گفتهی انویدیا درست نیست و حقیقت ندارد. به عنوان مثال Division 2 عنوانی است که در لیست رسمی این شرکت برای پشتییبانی از قابلیت Resizable BAR حضور ندارد و بنابراین پروفایل بازی باید به طور خودکار Resizable BAR را غیرفعال کند، در نتیجه که نباید شاهد هیچ تغییری در عملکرد بازی باشیم، اما ما با چندین عنوان دیگر نیز همین مشکل را پیدا کردیم.
حتی در وضوح تصویر 1440p ما هنوز هم مواردی را مشاهده میکنیم که کاهش عملکرد را به نمایش میگذراند و این موردی بسیار تکرار پذیر در این وضوح تصویر است.
اگر مواردی که افت عملکرد داشتهاند را کنار بگذاریم، این فناوری فقط 2٪ متوسط عملکرد را افزایش میدهد، اما دوباره با در نظر نگرفتن معایب این قابلیت، هیچ دلیلی برای فعال کردن آن وجود ندارد.
قابلیت تغییر اندازه BAR Resizable در وضوح تصویر 4K کمی بهتر از سایر کیفیتها عمل میکند. افت 1-2٪ در عناوین Far Cry New Dawn و Dirt 5 ناچیز است، در حالی که تعداد زیادی از بازیها افزایش عملکردی هر چند کم را پس از فعال کردن این قابلیت به خود میبینند.
ممکن است این نمودار آخر جالب باشد. در این نمودار نتایج کارت گرافیک Radeon RX 6800 خود، که 18 مورد از 20 بازی برای هر دو کارت گرافیک آزمایش شده است، نیز وارد نمودار قبلی کرده تا مقایسه مستقیمی بین آنها داشته باشیم؛ دو کارت GeForce RTX 3080 و RX 6800 اینگونه مقایسه میشوند.
در جایی که انویدیا به طور متوسط بهبودی یک درصدی داشته است، AMD با Resizable BAR در عناوینی مانند Assassin’s Creed Valhalla ، Hitman 2 ، Borderlands 3 ، Godfall و چند عنوان دیگر، بهبود 7 درصدی را شاهد بوده است. بر اساس این نتایج، به نظر میرسد که قابلیت Resizable BAR بر روی کارت گرافیکهای شرکت سرخ بیشتر از رقیب سبز رنگ خود موفق بوده است.
جمعبندی
بسیار جالب است که ببینید انویدیا از آخرین پردازندههای گرافیکی سری GeForce 30 خود برای پشتیبانی مجدد از Resizable BARاستفاده میکند، فقط کمی خجالتآور است که آنطور که انتظار داشتیم در عملکرد بازیها تاثیر نداشته است. به همین ترتیب، این قابلیت میتواند یک ویژگی شگفتانگیز برای کارت گرافیکهای نسل جدید AMD باشد؛ اگر این شرکت بتواند آن را در سایر محصولات / همه محصولات خود پیادهسازی کند، و این بدان معنی است که ما یک قدم به آزمایش با Resizable BAR که به طور پیش فرض فعال شده باشد، نزدیکتر خواهیم بود.
شایان ذکر است که برای فعال کردن / غیرفعال کردن Resizable BAR با کارت گرافیک Radeon یا GeForce، باید سیستم خود را مجدد راهاندازی کنید، وارد BIOS شوید و این قابلیت را در آنجا روشن یا خاموش کنید. بنابراین این دقیقاً یک راه حل عملی نیست و به نظر ما نمیتوان این کار و تغییرات صورت گرفته بر روی آن را رایگان در نظر گرفت، زیرا که نیازمند مقدار زیادی از وقت و انرژی شما است.
همچنین جالب بود که ببینید در بهترین حالت ممکن RTX 3080 برای عناوین AC Valhalla و Forza Horizon 4 در وضوح تصویر 1440p تا 9 درصد از نظر عملکرد بهبود یافته است، در حالی که RX 6800 در Assassin's Creed Valhalla تا 19٪ افزایش عملکرد دارد؛ اگرچه ما عنوان Forza Horizon 4 را بر روی این کارت گرافیک هنوز آزمایش نکردیم زیرا این بازی هنوز فروشگاه وحشتناک Windows را به مقصد Steam ترک نکرده است!
در حال حاضر، به نظر میرسد Resizable BAR برای کاربران و دارندگان کارت گرافیکهای Radeon که به طور تصادفی دارای ترکیب کامل پردازندههای Ryzen 5000 هستند، مفیدتر عمل خواهد کرد، اگرچه توجه داشته باشید که فعال کردن این قابلیت بازی به بازی متفاوت بوده و همیشه عملکرد مثبتی ندارد. برای دارندگان کارت گرافیکهای GeForce اما، فقط ارزش این را دارد که برای فعال کردن Resizable BAR برای 2 یا 3 بازی تلاش کنند، بنابراین خودتان تصمیم میگیرید که خودتان را برای فعال سازی آن اذیت کنید یا نه، اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، در حال حاضر حداقل این ویژگی وجود دارد و میتواند با گذشت زمان بهبود یابد.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.