بازی‌هایی که در توسعه و ساخت خود از BioShock الهام گرفته‌اند

بازی‌هایی که در توسعه و ساخت خود از BioShock الهام گرفته‌اند

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 7 ماه و 19 روز پیش

فهرست مطالب

بازی‌هایی که در توسعه و ساخت خود از BioShock الهام گرفته‌اند

بازی BioShock به خاطر کیفیت بی‌نظیر، فضاسازی و دنیای فوق‌العاده خود شناخته می‌شود و به همین خاطر بسیاری از بازی‌های دیگر در طراحی خود از آن الهام گرفته‌اند.

در حالی که استودیو سازنده آن یعنی Irrational Games دیگر در قید حیات نیست، ساخته آن‌ها یعنی BioShock لقب یکی از بهترین بازی‌های قرن را یدک می‌کشد. این بازی با ارائه‌ی محیطی با اتمسفر پرتنش و نفس‌گیر، سیستم مبارزاتی واقعا خلاقانه و منحصر به فرد، و داستانی درخشان با روایتی جدید و غیر متعارف، به خوبی از پسِ آزمون زمان برآمده و هنوز هم سرگرم‌کننده و جذاب است. شهر "رَپچِر" فراموش‌نشدنی است چرا که در مدتی کوتاه شکوه و عظمت خود را از دست داده و سقوط می‌کند؛ داستان پروتاگونیست بازی یعنی جک نیز هنوز با گذشت 15 سال از انتشار همچنان شوکه‌کننده و جذاب است.

به دلیل کیفیت بالای آن، الهام‌گیریِ کوچک یا بزرگ دیگر توسعه‌دهندگان از BioShock چندان تعجب‌برانگیز نیست. داستانی‌سراییِ محیطیِ BioShock در سال 2007 ویژگی چندان جدیدی نبود اما استفاده از این فرمت و پیاده‌سازیِ آن در محیطی که خود پتانسیل رواییِ بی‌نظیری داشت، حرکتی کاملا هوشمندانه بود. این فلسفه‌ای است که امروزه نیز به خوبی کار می‌کند و اگرچه تلاش‌های متعددی صورت گرفته، تعداد کمی به استانداردهای بالای Irrational Games نزدیک شده‌اند.

Prey

شاید واضح‌ترین بازی الهام‌گرفته از BioShock عنوان Prey استودیو Arkane باشد. این بازی که در سال 2017 در میان ده‌ها بازی‌ مستقل و AAA عالی روانه بازار شد، در ایستگاهی فضایی به نام Talon I، محیطی بسیار متفاوت نسبت به شهر زیر دریایِ BioShock یا آرمان‌شهر بالای ابرهای BioShock Infinite جریان داشت؛ از نظر تمِ کلی و طراحی محیط با عنوانی علمی تخیلی سر و کار داریم اما با این وجود اتمسفر Prey به شدت یادآور شاهکار Irrational Games است چرا که پروتاگونیست بازی یعنی "مورگان یو" همانند "جک" در شهر "رَپچِر" در حالت عادی خود قرار ندارد.

بازی Prey نزدیک‌ترین چیز به دنباله‌ای معنوی برای System Shock 2 است (عنوانی که BioShock در طراحی کلیِ خود از آن الهام گرفته بود)؛ با این حال بازی نقاط ضعف متعددی داشته و بسیاری باور دارند که داستان آن در مقایسه با عنوانی که از آن تاثیر گرفته ضعیف‌تر بوده و هوش مصنوعی دشمنان نیز چندان قوی نیست. در واقع Prey قربانی زمان انتشار خود شد و اگر در سالی که بازی‌هایی نظیر Persona 5 ،Horizon Zero Dawn ،The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Assassin’s Creed Origins حضور داشتند منتشر نمی‌شد، می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

We Happy Few

عنوان Prey با اینکه به خوبیِ منبع الهام خود نبود باز هم توانست به موفقیتی نسبی دست پیدا کند ولی We Happy Few متاسفانه اصلا نتوانست در حد انتظارات ظاهر شود. این بازی که توسط استودیو Compulsion Games توسعه یافته بود، اولین بار در سال 2015 به صورت رسمی معرفی شد و بلافاصله بازیکنان را به یاد ترکیبی از فیلم‌های A Clockwork Orange و V For Vendetta و البته بازی BioShock انداخت.

در ابتدا به نظر می‌رسید قرار است با عنوانی رویایی طرف باشیم اما عملکرد ضعیف We Happy Few مانع از ماندگار شدن آن شد. این موضوع واقعا ناراحت‌کننده است چرا که داستان بازی جذاب بود و طراحی محیط و تمِ کلی آن نیز در عین منحصر به فرد بودن از دنیای واقعی الهام‌بردای شده بود. We Happy Few با گذر زمان بهبود یافته اما این تاثیرات اولیه است که همیشه بیشتر اهمیت دارند و با اینکه در بازی تاثیرات BioShock حس می‌شدند، هیچگاه از پتانسیل واقعی آن‌ها به صورت درست استفاده نشد.

Close to the Sun

بازی Close to the Sun عنوانی ترسناک با زاویه دید اول‌شخص است که اتفاقات آن در واقعیتی جایگزین در سال 1897 رخ می‌دهد. در این دنیا تمامیِ ایده‌های انتزاعی "نیکولا تسلا" (مخترع و مهندس صربستانی‌آمریکایی) به واقعیت تبدیل شده و در نتیجه شاهد تجربه‌ای وهم‌آور و در  عین حال غیر قابل باور هستیم. این بازی تقریبا به صورت کامل در یک کشتی به نام "هلیوس" جریان دارد؛ کشتی‌ـی مسافربری که از افرادی که به پتانسیل شخصی باور دارند پر شده است.

تنظمیات و قرار دادن بازی در اواخر قرن 19 میلادی سبب شده تا Close to the Sun از نظر بصری تجربه‌ای شگفت‌انگیز را رقم بزند و روایت بازی که بر مبنای باورهای محکمِ فیلسوفی بحث‌برانگیز و پر حاشیه بوده نیز مطمئن می‌شود که بازی به اندازه کافی به BioShock نزدیک باشد. Close to the Sun احتمالا نزدیک‌ترین عنوان به BioShock باشد چرا که واضحا منبع الهام بسیاری از نقاط قوت بازی ساخته‌ی Irrational Games بوده است.

Dishonored

بازی Dishonored مطمئنا مورد احترام‌ترین بازی الهام‌گرفته شده از شاهکار Irrational Games است؛ عنوانی با کیفیت که به خاطر جذب طرفداران بسیار در سال 2016 دنباله‌ای جدید دریافت کرد. این بازی در شهر خیالی "دانوال" جریان دارد و از بسیاری جهات یادآور لندن ویکتوریایی است. Dishonored شجاعانه از المان‌های ماوراءطبیعی استفاده کرده و همانند کاری که با زنبورها و پلاسمید Insect Swarm می‌توانستید در BioShock انجام دهید، به شما اجازه می‌دهد از موش‌ها برای بلعیدن دشمنان استفاده کنید.

با این حال، Dishonored از همه بیشتر در زمینه‌های فضاسازی و زاویه دید اول‌شخص یادآور BioShock است. رابطه نزدیک شهر "دانوال" با گذشته کاملا به گذشته "رپچر" در دهه 60 شباهت دارد و نیمی از لذت بازی از گشت و گذار در گوشه و کنار شهر به وجود می‌آید. بازی جدید استودیو Arkane یعنی Redfall کاملا متفاوت به نظر می‌رسد اما با این حال Dishonored به عنوان اولین تلاش موفقیت‌آمیز آن‌ها همیشه در یادها باقی خواهد ماند.

نظر شما چیست؟ به نظرتان چه عناوین دیگری از BioShock تاثیر پذیرفته‌اند؟ از بین عناوین حاضر در لیست از همه بیشتر طرفدار کدام بازی هستید؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.