بررسی موتور گرافیکی آنریل انجین 5 و پتانسیل‌های آن

بررسی موتور گرافیکی آنریل انجین 5 و پتانسیل‌های آن

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 10 ماه و 6 روز پیش

فهرست مطالب

اپیک گیمز به تازگی در یک دمو، اطلاعاتی در مورد موتور گرافیکی جدید خود یعنی آنریل انجین ۵ را به معرض نمایش گذاشته است. بر کسی پوشیده نیست که این سری از موتورهای بازی سازی تاثیر بزرگی در صنعت گیم داشته‌اند. در این مقاله قصد بررسی سری جدید از آنریل انجین را داریم. با اگزومگ همراه باشید.

۱۳ می در رویداد SGF، اپیک گیمز یک دموی فنی از قابلیت‌های جدید آنریل انجین ۵ منتشر کرد و طی این نمایش تیم سووینی، مدیر فنی اپیک گیمز، با ارائه یک سخنرانی از تاثیر این موتور بر بازی‌های نسل آینده سخن گفت. زمان انتشار نسخه‌ی اصلی این موتور نیز اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام شد.

آنریل انجین همواره یکی از مهم‌ترین موتورهای حوزه‌ی گیم سازی در تاریخ این صنعت بوده است. گیم‌هایی نظیر سری بتمن، بُردرلندز،‌ گیرز آو وار۵، مس افکت۳، شاهکاری چون بایوشاک و ... به وسیله‌ی آنریل انجین ساخته شده‌اند.

در این موتور برای اسکریپت نویسی قابلیت استفاده از زبان برنامه نویسی پرکاربرد پایتون فراهم شده است و سورس آن نیز به زبان سی پلاس پلاس در گیت هاب برای مشارکت کردن سایر توسعه دهندگان در این پروژه قابل دسترس است. در این نسخه قابلیت‌های نانیت‌ (Nanite) و لومِن (Lumen) اضافه شده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

نانیت‌ (Nanite)

هر اِلمان یا کاراکتر گرافیکی که توسط طراحان تولید می‌شود،‌ باید به مقیاس و اندازه‌ی مناسب برای قرارگیری در صحنه‌های گیم تبدیل شود. این پروسه روندی زمان‌بر دارد،‌ زیرا این المان‌ها که در رزولوشن بالا و با جزئیات بسیار دقیق طراحی شده‌اند، باید برای قرار گیری در مقیاس کوچک‌تر و سازگاری با رزولوشن‌های کمتر، مطابق گردند و به اصطلاح آماده (Bake) شوند.

فناوری نانیت این توانایی را به سازندگان گیم‌ها می‌دهد تا اشیا و المان‌های طراحی شده در محیط‌های نرم افزاری همچون زی براش،‌ بلندر، تری‌دی مکس و ... را به راحتی برای استفاده در گیم‌ها،‌ در اندازه و رزولوشن مورد نظر، استفاده کنند تا پروسه‌ی Baking از میان برداشته شود.

این قابلیت باعث کاهش زمان آماده سازی کاراکترها و المان‌های بصری می‌شود. همچنین هزینه‌ی قابل توجهی را نیز در این پروسه صرفه جویی می‌کند. این صرفه جویی در هزینه و وقت، می‌تواند به سازندگان این توانایی را بدهد تا منابع مالی و زمانی بیشتری را برای بهبود سایر قسمت‌های گیم اختصاص دهند یا گیم را در مدت زمان کمتری انتشار دهند.

 

لومن (Lumen)

در توسعه‌ی بازی‌های کنونی، نورپردازی و ایجاد سایه‌ها کاملا به صورت دستی به گیم‌ها افزوده می‌شوند. یعنی تمام این کارها توسط طراحان و توسعه دهندگان شبیه سازی، آزمون و خطا و آزمایش می شوند و طی فرآیند Baking به بازی افزوده می‌شوند. همانند مرحله‌ی تعیین اندازه و مقیاس اشیا، این فرآیند نیز بسیار هزینه‌بر و زما‌بر است. به این دلیل که در این روش نورها به صورت دستی روی اشیا ایجاد می‌شوند، تغییر زاویه نور و حرکت سایه‌ها عملا غیر ممکن است.

لومن، قابلیت جدید معرفی شده در آنریل انجین ۵، یک سیستم نورپردازی جدید است که توانایی ایجاد نورهای واقعی و داینامیک را به سازندگان گیم می‌دهد. به کمک این ویژگی،‌ تابش نور و سایه‌ها به صورت اتوماتیک و به تعداد دفعات نامحدود، تغییر زاویه و جهت می‌دهند. برای مثال، در یک صحنه از بازی، بدون لود کردن تصویر جدید یا عوض کردن صحنه، تغییر زاویه تابش خورشید با گذشت زمان و شب و روز شدن کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

سازگاری با آنریل انجین ۴

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات توسعه دهندگان و استودیوهایی که از موتور آنریل برای تولید محصولات خود استفاده می‌کردند، تغییر ورژن از آنریل انجین ۳ به ۴ بود. به دلیل این که نسخه‌ی ۴ تفاوت‌هایی بنیادی با ورژن قبلی خود داشت و تغییر موتور یک گیم از آنریل ۳ به ۴ به معنی ساخت مجدد آن گیم بود!

ولی این بار ماجرا متفاوت است. تغییر موتور گرافیکی بازی‌‌ها از آنریل انجین ۴ به ۵ دیگر دردسرهای قبلی را به دنبال ندارد. ساز و کار بسیار مناسب و فوق العاده‌ای برای آپگرید کردن موتور بازی به نسخه‌ی ۵ وجود دارد، به طوری که قابلیت‌های جدید می‌توانند به کد و المان‌های گیم ساخته شده بر روی آنریل ۴ اضافه شوند.

اپیک گیمز نیز اعلام کرده است که گیم محبوب خود یعنی فورتنایت را از آنریل انجین ۴ به ۵ منتقل خواهد کرد. ولی به دلیل اینکه نسخه‌ی ۵ این موتور در اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد، این گیم به وسیله‌ی ورژن ۴ آنریل انجین برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس ساخته و انتشار داده خواهد شد.

 

سازگاری با همه‌ی پلتفرم‌ها

همانند آنریل انجین ۴، نسخه‌ی ۵ نیز توانایی اجرای گیم‌ها بر روی تمامی پلتفرم‌های موجود در بازار را دارد. پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، کنسول‌های قدرت‌مند نسل ۹، به دلیل بهره‌مند بودن از سخت افزار قوی‌تر و به روزتر بیشترین سود را از قابلیت‌های جدید این موتور خواهند برد و به بهترین نحو قدرت واقعی آن را به رخ سایر موتورهای گرافیکی خواهند کشید.

ولی آنریل انجین ۵ قابلیت سازگاری و پشتیبانی از پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی‌سی، مک او‌‌اس، پلتفورم‌های موبایل و نینتندو سوئیچ را دارد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این کنسول‌ها همانند کنسول‌های نسل نهمی از تمامی قابلیت‌های فوق العاده‌ی آنریل ۵ به نحو احسنت بهره‌مند نخواهند شد، ولی پروسه‌ی ساخت گیم و همین‌طور محصول نهایی این پلتفورم‌ها به طرز خارق‌العاده‌ای پیشرفت خواهد کرد.

تغییرات فیزیک حرکت‌ها و هوش مصنوعی

در نسخه‌ی جدید آنریل، قابلیت‌های هوش مصنوعی بهتری برای کاراکترها فراهم شده است و همین‌طور تغییرات بی‌نظیر در نحوه‌ی حرکت و فیزیک آن‌ها باعث ایجاد تجربه‌ی گیمینگ فوق العاده‌ای برای گیمرها خواهد شد. همچنین با این تغییرات، صحنه‌های سینماتیک گیم پیشرفت بسیار چشم‌گیری خواهند کرد.

 

به نظر می‌رسد که اپیک گیم برای نسل آینده برنامه‌های بسیار جدی داشته و سال‌ها تحقیق کرده است، و نتیجه‌ی کار نیز نسخه‌ی جدید از انجین محبوب این شرکت شده که می‌تواند آینده‌ای فوق‌العاده و رویایی برای بازی‌های نسل بعد ترسیم کند. باید منتظر بود و نتیجه‌ی کار را روی پلتفرم‌های نسل جدید دید.

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.