بازی Bioshock 4 هنوز به طور رسمی معرفی نشده اما اگر بخواهد با روندی عالی پیش برود، باید با چیزی متفاوت از سیستم مبارزهی فعلیاش خود را معرفی کند.
با اینکه زاویه دید بازی تغییر نکرده اما Bioshock واقعا با چیزی که تحت عنوان تیرانداز اول شخص میشناسیم فاصله دارد. اسلحهی آویزان از کمر و دشمنان اطراف به هیچ وجه به این معنی نیست که بازی شبیه به Battlefield و Call of Duty یا Wolfenstein است، رویکرد بازیهای Irrational نسبت به مبارزه همیشه متفاوت بوده است. محیط خارقالعادهی Rapture خود به زیبایی به عمق روایت داستانی کمک کرده و در گیم پلی نفوذ میکند، همانطور که Plasmidها از استراتژی های زیادی برای خالی کردن فضا استفاده میکنند. طراحان بازی قول پیشرفت در Bioshock 4 دادهاند، پس تمام نگاهها متمرکز این خواهد بود که چطور این تغییرات را اعمال میکنند.
از آنجا که از زمان Burial at Sea در اواخر 2013 هیچ تغییر جدیای در نسخههایی که وارد بازار شدند نشان نداده، میتوان به این نتیجه رسید که Bioshock واضحا در حال تغییر است. با توجه به اینکه وظیفهی پیگیری یکی از بهترین سه گانهها در دنیای بازی بر عهدهی توسعهدهندهی جدید Cloud Chamber است، باید منتظر تغییرات چشمگیری نسبت به نسخههای پیشین باشیم. تاثیر بازی Bioshock در بازیهایی از قبیل Prey و We Happy Few به خوبی حس میشد، اما همین موضوع بعد از سالها موفقیتِ این سری میتواند باعث سقوط آن شود. برای خلاصی از سایهی نسخه های پیشین،Bioshock 4 کمی تجملات به خرج دهد و چیز جدیدی در مبارزهها ارائه کند.
نبردهای کسل کنندهی Bioshock Infinite
علی رغم اینکه Vigors و Salt با Plasmids و Eve جایگزین میشوند، BioShock Infinite نتوانست به همان چیزی که باعث محبوبیت نسخهی اصلی شده بود دست پیدا کند. داستان بازی عالی و پایان آن نمادین است، اما باز هم نتوانست انتظارات طرفداران را برآورده سازد. جای دیوارهای ناآرام و متزلزل Rapture را فضای سرخوشانه و رویایی Columbia گرفت، اما باز هم فرسنگها از آنچه طرفداران در ابتدا دیده بودند، فاصله داشت. رنگ و روی بازی هیچگونه وحشتی به بیننده القا نمیکرد، و هرچه لول بازی بالاتر میرفت از شدت کلاستروفوبیک (هراس از تگنا) بودن آن کم میشد، نبردها بیشتر از آنچه در شهر زیر دریا دیده بودیم ناامیدکننده بود.
در حقیقت،BioShock Infinite بسیاری از طرفداران خود را از دست داد چرا که برخوردها با دشمنان بسیار ساده بود. Vigorها رسما بلا استفاده بودند و مهمترین دغدغهی گیمر، همراه داشتن مهمات کافی بود. بسیاری از زیباییهای بصری این سری در BioShock Infinite حذف شده بودند. همینطور که انتظارات از BioShock 4 بالا می رود، واضح است که برای رسیدن به مبارزههای به مراتب بهتر باید در این سری به عقبتر برود. در واقع، تاکید کمتر روی مبارزات به تنهایی باعث میشود تا بازی در سال 2022 رتبهی بالاتری بگیرد، چرا که تنها تعداد انگشت شماری از بازیهای اول شخص هستند که سیستم مبارزهی آنها اسلحه محور نیست.
هیچ وقت نفهمیدیم Plasmid دقیقا چه کار میکند
در Bioshock وقتی گیمرها وارد Gatherer's Garden میشوند، متوجه میشویم که Plasmidها نه تنها درگیر داستان شدهاند، بلکه گیم پلی خلاقانهای ارائه میدهند که بر آگاهی از محیط اطراف و همچنین استراتژی حرکت سریع تاکید دارد. آزاد کردن انبوهی از زنبورهای خشمگین بر سر Splicer بی خبر از همه جا یا به آتش کشیدن منبع نفت در آن نزدیکی برای زنده بیرون آمدن از ماجراجوییِ سختِ Rapture ضروری است. ماهیت وسواسی ساکنان شهر باعث شد تا Plasmid ها بیشتر به ابزاری برای نجات تبدیل شوند تا اسلحهای برای کشتار.
بازیBioshock 4 باید به این باور برسد که تکیه بر یک عنصر جنگی که طبیعتا هم از نظر روایی و هم از نظر مکانیکی عنصری تجربی محسوب میشود، یکی از بهترین ویژگیهایی بود که در نسخه اصلی دیدیم، و به شرکت این فرصت را میدهد که بیشتر به سمت المانهای منحصر به فرد برود. Jack اصولا مهاجم نیست و به ندرت کنترل موقعیتی در بازی را در دست دارد، به همین دلیل Plasmidها حتی در زمین بازی هم به خوبی عمل میکنند. این را با Booker در BioShock Infinite مقایسه کنید که همیشه اینطور به نظر میرسید که کار با اسلحههای گرم برایش راحت است و به مراتب تنش کمتری احساس میکند. عناوینی نظیر Prey، Ghostwire: Tokyo، و حتی Dishonored این مسئولیت Bioshock را به عهده گرفتند، و اگر دومی میخواهد همان تاثیری را که در سال 2007 گذاشته بود داشته باشد به مراتب باید عجیبتر عمل کند.
با اینکه Bioshock هرگز به اندازهی اولین نسخه سطح بالا نبود، اما با معرفی نسخهی چهارم خود با مشکل بزرگی مواجه خواهد بود. انتظارات در 9 سال گذشته بسیار بالا رفته و به راحتی میتوان دید که Bioshock زیر بار موفقیت سری قبلی کمر خم کرده. یک تغییر در ساختار محتملترین اقدام است اما جایگزینی سیستم و سبک مبارزهی BioShock Infinite برای نجات آن کافی نیست. برای اینکه Bioshock 4 در دام سبک معمول تیرانداز اول شخص نیفتد، باید خلاف جهت جریان شنا کند و مانند شهروندان دیوانهی Rapture کاری کاملا جدید انجام دهد.
Bioshock 4 در حال حاضر مراحل توسعه را میگذراند.
منبع: Gamerant
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.