BioShock Infinite: افراد واقعی که ممکن است شخصیت کامستاک از آن‌ها الهام گرفته باشد

BioShock Infinite: افراد واقعی که ممکن است شخصیت کامستاک از آن‌ها الهام گرفته باشد

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 8 ماه و 1 روز پیش

فهرست مطالب

آنتاگونیست بومی‌گرا، ستمگر و اصلی BioShock Infinite یعنی "زَکِری هیل کامستاک" (Zachary Hale Comstock) با دو شخص واقعی در تاریخ شباهت‌های بسیاری دارد.

"زکری هیل کامستاک" از آنتاگونیست‌های به یاد ماندنی صنعت بازی است. در BioShock Infinite او به عنوان موسس و بنیان‌گذار شهر آسمانی کلمبیا و خالق حزب سیاسی The Founders شناخته می‌شود. در حالی که خیلی زیاد با او ملاقات نمی‌کنید، حضور وی در تک‌تک لحظات بازی احساس می‌شود و شهروندان کلمبیایی به عنوان "پدر کامستاک" که با لقب پیامبر شناخته می‌شود، وی را ستایش می‌کنند.

کامستاک رهبر یک فرقه است و با شخصیت‌های فوق مذهبی، ملی‌گرا و نژادپرستِ تاریخ شباهت‌های بسیاری دارد. او دارای توانایی‌های نظیر اعمال نفوذ، دانش مذهبی، آموزش نظامی و کاریزما بوده و از آن‌ها جهت رسیدن به آنچه که می‌خواهد استفاده می‌کند. دو شخصیت واقعی در تاریخ وجود دارند که از نظر طرفداران ممکن است به خاطر شباهت‌های‌شان با کامستاک برروی طراحی شخصیت وی تاثیر گذاشته باشند. این دو شخصیت واقعی "آنتونی کامستاک" (Anthony Comstock) و "ارنست رودین" (Ernst Rudin) نام دارند.

آنتونی کامستاک

نام کامستاک قبل از انتشار بازی BioShock Infinite هم یک نام خانوادگی بوده و پیش از آن به واسطه‌ی مردی به نام آنتونی کامستاک (1844 تا 1915) شناخته می‌شده است. وی با داشتن چندین شغل مختلف در حزب جمهوری‌خواه، یک فعال ضد معاونت بود و با هر رفتاری که از نظرش گناه تلقی می‌شد، مخالف داشت. این کارهای گناه‌آلود شامل مواردی نظیر کنترل تولد فرزند، حق رای زنان و هر کتابی که از نظر وی بیش از حد ناهنجار بود، می‌شد. در واقع وی ادعا داشت که کتاب‌ها "تغذیه‌کننده فاحشه‌خانه‌ها" هستند. این کامستاک واقعی به حدی به خاطر کمپین‌های سانسور غیورانه‌اش معروف شد که اصطلاحاتی نظیر "کامستاکیسم" و "کامستاکری" به کلماتی برای توصیف سانسور شدید تبدیل شدند.

اینکه نام خانوادگی آنتونی کامستاک با نام شخصیت کامستاک از BioShock Infinite یکسان باشد اصلا تعجب‌آور نیست. هر دوی این افراد استراتژی‌هایی یکسان برای شیطانی نشان دادن چیزهای مختلف داشتند و با استفاده از ایده‌ی "اعمال گناه‌آلود" برای کنترل اطلاعات و استفاده از کنایه‌های کتاب مقدس برای توجیه رفتارهای خود، کارشان را پیش می‌بردند. البته BioShock اولین باری نیست که یک داستان خیالی از آنتونی کامستاک الهام می‌گیرد. کتاب‌هایی نظیر The Alienist ،The Beautiful and Damned و The Future of Another Timeline از نام کامستاک (اکثرا برای شخصیت‌های شرور و منفی) و یا بخش‌هایی از زندگی وی برداشت‌هایی متفاوت داشته‌اند.

ارنست رودین

طرفداران BioShock به شباهت‌های شخصیت کامستاک و ارنست رودین (یک نازی واقعی که از سال 1874 تا 1925 زندگی کرده بود) هم توجه کرده‌اند. جالب اینجاست که تاریخ تولد کامستاک و رودین یکسان است: 19 آپریل 1874. کامستاک و رودین فلسفه‌های مشترکی داشته و معتقد بودند باید نژادهایی که از نظر ژنتیکی پست‌تر می‌دانند را عقیم‌سازی کنند. در حالی که کامستاک ممکن است تعصب مذهبی خود را از آنتونی کامستاک گرفته باشد، رودین هم احتمالا الهام‌بهش نژادپرستی وی بوده است.

از دیگر شباهت‌های کامستاک با رودین می‌توان به دفاع و برتری دادن به قومیت سفید اشاره کرد. کامستاک همانند رودین مرتکب جنایات جنگی نژادپرسته شده بود و به برتری سفیدپوستان اعتقاد داشت. برای کامستاک باور داشتن به اینکه نژاد سفید نسبت به دیگران برتری دارد سبب می‌‌شد تا بتواند علیرغم رفتارهای زننده و وحشتناکش در قبال دیگران، خودش را مردی خوب جلوه دهد. این رویکرد نه تنها با رودین بلکه به طور کلی با ایده‌های نازی‌ها ارتباط نزدیکی دارد.

این ارتباطات به چه معنایی هستند؟

فرنچایز BioShock بیشتر برروی عواقب افراط‌گرایی تمرکز دارد. این موضوع در مورد "اندرو رایان" (Andrew Ryan)، یکی از آنتاگونیست‌‌های بازی اول که از جهات بسیاری با کامستاک فرق دارد نیز صدق می‌کند. وی یک آتئیست بود که می‌خواست دولت آمریکا را دور زده و به مردم اجازه دهد هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. اما کامستاک در عوض به طرز باورنکردنی‌‌ـی کنترل‌کننده ارزش‌های آمریکا بود و علیرغم جداشدن از کشورش بسیار به آن‌ها اهمیت می‌داد. هردوی این داستان‌ها و افراد منفی هنوز هم شبیه یکدیگر هستند چرا که هر دوی آن‌ها در رابطه با افراط‌گرایی بوده و نشان می‌دهند که این کار چگونه سبب انسان‌زدایی، استثمار و در نهایت دورویی می‌شود.

افراط‌گرایی تاریخچه طولانی و نگران‌کننده‌ای در دنیای واقعی دارد. برای توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، استفاده از از این تاریخچه برای شخصیت‌های‌شان، استراتژی خوبی برای گفتن داستان‌های عمیق‌تر است. سری بازی‌های BioShock به خاطر نحوه برخورد و برداشتِ خود از فلسفه و ایدئولوژی‌های آمریکایی، نماد‌گراییِ به شدت سنگین و هنری، کنایه‌ها و انتقادات اجتماعی‌اش معروف است. با این حال چنین رویکردی سبب می‌شود تا سال‌ها پس از الان، به اینکه چه افراد واقعی‌ـی الهام‌بخش افراد شرور و منفی جدید در بازی‌های ویدئویی خواهند بود فکر کنیم.

بازی BioShock Infinite هم اکنون برروی پلتفرم‌های Xbox 360 / PS3 / PC در دسترس است. همچنین شما می‌توانید از طریق مجموعه‌ی BioShock: The Collection هر سه نسخه از این فرنچایز را برروی کنسول‌های نسل هشتم و نهم تجربه کنید.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان استودیو Irrational Games در طراحی کامستاک از چه شخصیت‌هایی واقعی دیگری الهام گرفته است؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.