BioShock 4 باید از جهان‌های موازی، به بهترین شکل ممکن استفاده کند

BioShock 4 باید از جهان‌های موازی، به بهترین شکل ممکن استفاده کند

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 8 ماه و 21 روز پیش

فهرست مطالب

پس از سال‌ها اسیرشدن در برزخ توسعه، اگر BioShock 4 می‌خواهد اکنون توجه طرفداران را به خود جلب کند، باید به سراغ پیاده‌سازی و استفاده جهان‌های موازی و مولتی‌وِرس برود.

تقریبا یک دهه پس از انتشار آخرین نسخه از این سری، انتظارات از عنوان معرفی‌نشده و بدون نامِ BioShock 4 روز به روز در حال افزایش است. طرفدارن فرنچایز زمانی که 2K Games اعلام کرد پس از اتمام سه‌گانه موفق و جامعِ BioShock نسخه‌ای جدید از این سری در دست توسعه است، به شدت خوشحال و هیجان‌زده شدند. با این حال، چندین سال از آن زمان گذشته و علیرغم شایعات و گمانه‌زنی‌هایی که در مورد عنوان احتمالی، لوگو و تاریخ انتشار BioShock 4 منتشر شده، به صورت رسمی هیچ خبر و اطلاعاتی پیرامون آینده این بازی ارائه نشده است.

تقریبا یک دهه پس از آخرین نسخه و این بار توسط توسعه‌دهندگانی جدید در استودیو Cloud Chamber، سری BioShock می‌تواند با نسخه چهارم خود مسیری کاملا جدید و متفاوت از سه‌گانه اصلی را در پیش گرفته و این سری را به نحوی تازه و در عین حال آشنا به تصویر بکشد. برای رسیدن به این هدف، استودیو Cloud Chamber فرصت دارد تا از بهترین سلاح BioShock استفاده کرده و حتی بیشتر از پیش به ایده‌ی جهان‌های موازی که اولین بار توسط BioShock Infinite به این سری آورده شد، بپردازد.

تاریخچه BioShock در روایت داستان‌های مبتنی بر توطئه و نابودی

این سری در ابتدا به عنوان یک بازی سرگرم‌کننده در شهر رپچر – پادآرمان‌شهری جهنمی مملو از روانی‌های مختلف، Little Sisterهای مورمورکننده و Big Daddyهای بزرگ و ترسناک – کار خود را آغاز کرد و کم‌کم با روایت داستانی جذاب، پیامد‌های پیچیده و وحشتناک از مسیر خارج‌شدن کاپیتالیسم را به ما نشان داد. اولین نسخه توانست با پیچش داستانی نمادین و غیر قابل پیش‌بینی خود در میانه بازی، جایی که مشخص می‌شود شخصیت بازیکن تمام این مدت گول خورده و از وی سوءاستفاده شده است، جای خود را در قلب بازیکنان باز کند. BioShock 2 نیز پس‌زمینه‌های داستانی و دنیای رپچر را گسترش داد و در نهایت BioShock Infinite کنترل را در دست گرفت و مستقیم به سمت افزایش بخش علمی‌تخیلیِ این سری رفت.

بزرگ‌ترین وجه تمایز Infinite با دو نسخه قبلی تم و فضاسازی بازی بود چرا که این بار به جای رپچر و اعماق دریاها به بالای ابرها و شهر کلمبیا سفر می‌کنیم. اتفاقی که سبب ایجاد لحنی متفاوت در این فرنچایز شد. طرفداران نیز خیلی سریع متوجه شدند که BioShock Infinite نسبت به دیگر نسخه‌های این سری عنوانی کاملا متفاوت خواهد بود. با اینکه برخی از ویژگی‌ها نظیر Songbird به جای Big Daddyها یا جایگزین‌کردن Plasmidها با Vigorها شبیه به یکدیگر بودند، بازی سوم با معرفی شخصیت الیزابت و Tearها مسیر خود را کاملا عوض کرد. اکنون به صورت ناگهانی شاهد روایتی مبتنی بر جهان‌های موازی بودیم؛ روایتی که پایش را از بازی اصلی نیز فراتر گذاشت و سبب به وجود آمدن DLCهای Burial at Sea و متصل‌شدن داستان دو بازی اول به Infinite و در نهایت سه‌گانه‌ای کامل و جامع شد.

چالش اصلی برای استودیو Cloud Chamber این است که چه مسیری را در پیش بگیرند. سه‌گانه اولیه پایانی رضایت‌بخش برای بازی‌های اصلی ایجاد کرد و هر بازگشتی به فرنچایز و شخصیت‌های آن می‌تواند زحمات و تلاش‌های تیم قبلی را بر باد دهد. بهترین گزینه برای Cloud Chamber این است که به جای بازگشت به بازی‌های قبلی از زیربنا و ایده‌هایی که فرنچایز BioShock ساخته به عنوان سکوی پرشی برای روایت داستانی کاملا جدید استفاده کند و از این طریق به دنبال راهی برای عوض‌کردن انتظارات بازیکنان باشد. استفاده از مفهوم مالتی‌ورس و جهان‌های موازی سری BioShock یکی از بهترین‌ راه‌ها برای انجام این کار است.

شایعات و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با BioShock 4

در حال حاضر اطلاعات رسمیِ زیادی در رابطه با BioShock 4 وجود ندارد اما این موضوع مانع از یافتن و افشای جزئیات احتمالی توسط طرفداران نشده است. اطلاعات لو‌رفته‌ی اخیر از BioShock 4 عمدتا به عنوانی با نام BioShock Isolation که در دو شهر مختلف جریان دارد – یکی برروی زمین و دیگری در زیر آن – اشاره می‌کنند. تئوری پشت این موضوع این است که درست همانند اولین بازیِ BioShock، داستان برروی نابرابری‌های ناشی از ثروت و اختلاف طبقاتی میان دو شهر تمرکز داشته و به معنای واقعی کلمه میان "پایین" و "بالا" شهر تفاوت قائل می‌شود. البته چنین موضوعی برای فرنچایزی که به خاطر روایات ظریف و داستان‌سرایی‌های مبتنی بر نابودی شناخته می‌شود، کمی بیش از حد قابل پیش‌بینی است.

به همین دلیل است که Cloud Chamber باید برروی جهان‌‌های موازی سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که وجود دو شهر به صورت همزمان و توانایی جابه‌جا‌شدن بین آن‌ها از وجود دو شهر متفاوت در بالا و زیر زمین بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر است. چنین رویکردی نه تنها به بازیکن اجازه می‌دهد از قدرت Tearهای شخصیت الیزابت از BioShock Infinite استفاده کند، بلکه می‌توان همانند Plasmidها و Vigorها در طول بازی با آپدیت‌هایی مختلف این قدرت‌ها را شخصی‌سازی کرده و آن‌ها را تغییر داد. همچنین استفاده از جهان‌های موازی می‌تواند به رفع برخی از انتقادات و ایرادات وارد شده به بازی‌های قبلی BioShock و سیستم مبارزات آن‌ها کمک کرده و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد مبارزات BioShock Infinite را اصلاح و بهبود بخشیده و استایل اعصاب‌خرد‌کن و پرخاشگرِ نسخه اول BioShock را بازگردانند.

همچنین جدا از نظر فنی، چنین رویکردی می‌تواند برای داستان بازی هم مفید باشد؛ چرا که ممکن است یک شهر از دیگری وضعیت بهتری داشته و سبب ایجاد درگیری و مشکلاتی میان‌بعدی برای بازیکن شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه به احتمال زیاد با عنوانی جهان‌باز روبرو هستیم،‌ استفاده از توانایی Tear جهت جابجایی در دنیای جهان‌باز BioShock 4 بسیار کارآمد خواهد بود و امکان کاوش در دنیای عظیم آن را به وجود می‌آورد. همچنین چنین چیزی می‌تواند شخصیت بازیکنان را به خاطر توانایی‌هایش به فردی تحت تعقیب و مورد علاقه دیگران تبدیل کند؛ زیرا مثلا شاید افرادی قصد دزدیدن این توانایی را داشته یا حداقل بخواهند از آن برای اهداف خود سوءاستفاده کنند. توانایی Tear حتی می‌تواند پای انتخاب‌های مختلف و اخلاقیات را هم به BioShock 4 کرده و بازیکنان را مجبور کند در حین پیشرفت جناحی خاص را برگزیده و با انتخاب‌ها‌ی‌شان برروی جهان و شخصیت‌های بازی تاثیر بگذارند.

آینده BioShock 4 در حال حاضر مشخص نیست

شایان ذکر است با اینکه این شایعات معتبر به نظر می‌رسند اما اکثر آن‌ها اشاره داشتند که BioShock 4 – یا همان BioShock Isolation – در سال 2022 روانه بازار خواهد شد. با توجه به اینکه در حال حاضر تنها 4 ماه تا پایان سال مانده و به صورت رسمی هیچ اخباری از سوی 2K Games یا Cloud Chamber منتشر نشده، به نظر می‌رسد که نام‌بردن از سال 2022 به عنوان تاریخ انتشار یا به شدت نادرست بوده یا کاملا از روی حدس و گمان بوده است. به هر حال تا جایی که ما می‌دانیم BioShock 4 همچنان در دست توسعه قرار دارد اما به نظر نمی‌رسد در سال 2022 شاهد انتشار آن باشیم.

با این حال هر چه زمان بیشتری بدون اطلاعیه یا اخبار جدیدی از بازی بگذرد، نگرانی‌ها در رابطه با آینده BioShock 4 بیشتر شده و چالشی که استودیو Cloud Chamber با آن مواجه است هم افزایش می‌یابد. با نبود اطلاعات بیشتری از روند توسعه بازی و پخش‌شدن شایعات مختلف به نظر می‌رسد BioShock 4 یکی دیگر از آن نام‌های بزرگ در صنعت بازی باشد که در برزخ توسعه اسیر شده است. در حال حاضر حتی عنوانی عاری از جهان‌های موازی که به لطف BioShock Infinite به این سری اضافه شد هم طرفداران را به وجد خواهد آورد. با این حال، تا زمانی که 2K Games یا Cloud Chamber سکوت خود را نشکنند، طرفداران در تاریکی و بی‌خبری باقی خواهند ماند.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان تا چند وقت دیگر باید برای انتشار اطلاعاتی پیرامون BioShock 4 صبر کنیم؟ انتظارات شما از نسخه جدید BioShock چیست؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.