مقایسه Xbox Series X و Xbox Series S، کدام سری برای شما بهتر است؟

مقایسه Xbox Series X و Xbox Series S، کدام سری برای شما بهتر است؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 5 ماه و 28 روز پیش

فهرست مطالب

دو کنسول Xbox Series X و Xbox Series S نقاط مشترکا زیادی دارند، اما کدام یک از این دو سری برای شما مناسب است؟ تا ادامه‌ی این مطلب از اگزوگیم با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

Xbox Series S در مقابل Xbox Series X

بیش از یک سال از اولین عرضه Xbox Series X و Xbox Series S به جهان می‌گذرد، اگرچه در ابتدا برای مدتی نمی‌توانستیم به راحتی یکی از این کنسول‌ها را پیدا کنیم. کنسول Xbox Series X هنوز هم می‌تواند تا به امروز دست نیافتنی باشد.

اکنون با وجود مجموعه‌ای از بازی‌های ویدئویی نسل بعدی، هر دو کنسول ارزش بررسی جدیدی را دارند، به خصوص زمانی که با Xbox Game Pass قدرتمند و همیشه در حال گسترش ترکیب شوند. اما انتخاب بین این دو کنسول می‌تواند مشکل باشد.

مطمئنا Xbox Series X به لطف مشخصات قدرتمندترش، از لحاظ عینی کنسول بهتری است. اما Xbox Series S یک کنسول جمع و جور و خوب است و اگر تلویزیون 4K نداشته باشید می‌تواند برای شما عالی باشد. همچنین این کنسول به طور قابل توجهی از Xbox Series X ارزان‌تر است.

بنابراین سوال این است که کدام کنسول برای «شما» بهتر است، نه اینکه کدام بهترین کنسول موجود است. برای اطلاعات بیشتر، تا ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مقایسه قیمت Xbox Series X و Xbox Series S

Xbox Series X

موضوع قیمت یکی از معدود موضوعاتی است که در آن Xbox Series S قطعاً Xbox Series X  را شکست می‌دهد. (قیمت‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما میزان تفاوت آن‌ها مشابه است.)

شما می‌توانید در مورد اینکه چگونه برای منصفانه کردن قیمت Xbox Series X، این کنسول کارایی بیشتری دارد و یا اینکه چگونه «قیمت» و «ارزش» یکسان نیستند، یا اینکه چگونه Xbox Series S ممکن است در استفاده طولانی مدت مفید نباشد، استدلال‌های زیادی داشته باشید. اما در حال حاضر، Xbox Series S مبلغ 200 دلار ارزان‌تر از کنسول پرچمدار Xbox است، و این مورد ممکن است بسته به بودجه و دیگر اجزای سیستم سرگرمی فعلی شما، تفاوت زیادی ایجاد کند.

البته پیدا کردن Xbox Series S نیز در بازار کنونی بسیار آسان‌تر است، با وجود تمام مدت زمانی که از زمان عرضه آن گذشته است، مشکلات پخش و عرضه این کنسول در سطح بازار، همچنان باعث کمتر در دسترس بودن Xbox Series X می‌شود. به همین دلیل، هر کسی که به دنبال خرید یک کنسول نسل بعدی است ممکن است موافق باشد که Xbox Series S کنسول مناسبی برای خرید در حال حاضر است.

مقایسه عملکرد Xbox Series X و Xbox Series S

Xbox Series S

در حالی که Xbox Series S مزیت واضحی در زمینه قیمت دارد، Xbox Series X به همان انداره مزیت واضحی در بخش سخت افزاری دارد. در حالی که این دو سیستم دارای CPU یکسانی هستند، ظرفیت حافظه و رم متفاوتی دارند. همچنین تفاوت قابل توجهی در GPU (پردازنده گرافیکی) این دو کنسول نیز وجود دارد. برای بررسی کامل مشخصات Xbox Series X در مقابل مشخصات Xbox Series S به نمودار زیر مراجعه کنید:

Xbox Series X

Xbox Series S

قیمت

500 دلار

300 دلار

پردازنده

Custom Zen 2, 8-core, 3.8 GHz           

Custom Zen 2, 8-core, 3.8 GHz

GPU

AMD RDNA 2, 12 teraflops, 1.8 GHz     

AMD RDNA 2, 4 teraflops, 1.6 GHz

رم

16 گیگا بایت

10 گیگا بایت

فضای ذخیره سازی

یک ترا بایت

512 گیگا بایت

کیفیت نمایش (هدف)

4K، 60 فریم بر ثانیه

1440 پیکسل، 60 فریم بر ثانیه

کیفیت نمایش ( حداکثر)

8K، 120 فریم بر ثانیه

1440 پیکسل، 120 فریم بر ثانیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در آزمایش‌های ما، Xbox Series X در کل عملکرد بهتری نسبت به Xbox Series S داشت که با توجه به سخت افزار Series X جای تعجبی ندارد. در حالی که Xbox Series S دارای قابلیت ارتقاء مقیاس 4K و HDR است، اما این قابلیت کاملاً شبیه به داشتن قدرت نمایش 4K اصلی نیست. کنسول Xbox Series X از ری تریسینگ در بازی‌های مختلف پشتیبانی می‌کند، در حالی که Series S از ری تریسینگ بسیار محدودتری پشتیبانی می‌کند. Xbox Series X همچنین در بازی‌های ویدئویی بهینه شده کشش فاصله بسیار بهتری دارد.

از نظر کیفی، Xbox Series S کنسول خوبی به نظر می‌رسد و حتی در نمایشگرهای 4K نیز به خوبی بازی‌های ویدئویی را اجرا می‌کند. اگر تلویزیون 1080 پیکسلی و یا مانیتور 1440 پیکسلی دارید، و قصد دارید تا چند سال دیگر از آن استفاده کنید، Series S می‌تواند برای شما مناسب باشد. اما اگر تلویزیون رده بالایی دارید، پول خود را برای Series X پس انداز کنید. هزینه‌ای که صرف این ارتقاء می‌کنید ارزش عملکردی که دریافت می‌کنید را دارد.

کنسول Xbox Series X همچنین دارای یک پخش کننده بلوری 4K است؛ Series X یک کنسول کاملا دیجیتالی است. این بدان معناست که اگر محصولات رسانه‌ای فیزیکی زیادی دارید، چه فیلم باشد چه برنامه‌های تلویزیونی و یا بازی‌های فیزیکی نسل‌های قبلی که با Xbox Series X سازگار هستند، این کنسول مزیت بزرگی نسبت به Series S برای شما خواهد داشت.

مقایسه طراحی Xbox Series X و Xbox Series S

با اینکه Xbox Series X یک کنسول زیبا است، نمی‌توان انکار کرد که بسیار بزرگ است: 11.9 x 5.9 x 5.9 اینچ و 4.44 کیلوگرم. به هیچ وجه نمی‌توان تضمین کرد که بتوانید این کنسول را در مرکز سیستم سرگرمی خود قرار دهید، به خصوص اگر می‌خواهید آن را در یک پیکربندی افقی جای دهید.

اینجاست که Xbox Series S به طور مثبتی می‌درخشد. این کنسول کوچک سفید (با دریچه‌های مشکی در بالای آن) تنها 10.8 x 5.9 x 2.6 اینچ و 2 کیلوگرم است. Xbox Series S یکی از کوچک‌ترین و سبک‌ترین کنسول‌های سال‌های اخیر است و کاملاً در مرکز یک سیستم سرگرمی و یا به سادگی در کنار تلویزیون روی کمد جا می‌شود. کنسول Xbox Series S به راحتی در هر چیدمانی قرار می‌گیرد و به راحتی جا به جا می‌شود.

به همین دلیل، Xbox Series S یک کنسول ثانویه فوق العاده برای اتاق خواب، اتاق کودک، اتاق مهمان می‌سازد. از آنجایی که بیشتر بازی‌های Xbox Series X | S بر روی رایانه شخصی نیز در دسترس هستند، این امر به ویژه مهم است زیرا شما به راحتی می‌توانید داده‌های ذخیره شده خود را منتقل کنید، به خصوص اگر از سرویس Xbox Game Pass Ultimate (15 دلار در ماه) استفاده کنید. از سوی دیگر، ما همچنین متوجه هستیم که داشتن یک کنسول خالی برای اتاق نشیمن یک امر لوکس به حساب می‌آید و تهیه یکی دیگر ممکن است زیاده روی باشد.

نقاط مشترک Xbox Series X و Xbox Series S

کنترلرهای Xbox Series X و Xbox Series S

از بسیاری جهات Xbox Series X و Xbox Series S بسیار شبیه به هم هستند. مطمئنا قدرت و طراحی کلی آن‌ها متفاوت است، اما هر دو از یک کنترلر و رابط استفاده می‌کنند و سایر ویژگی‌های یکسانی نیز دارند.

مهم‌تر از همه، کتابخانه بازی‌های ویدئویی برای هر دو یکسان است. مطمئناً در تجربه جدیدترین بازی‌های Series X گرافیک بهتر و نرخ فریم بالاتری خواهید داشت، اما Series S نیز احتمالاً شما را ناامید نخواهد کرد. بسیاری از بازی‌های قدیمی Xbox در حال حاضر برای هر دو کنسول جدید بهینه شده‌اند و همچنین بر روی هر کدام به خوبی اجرا می‌شوند.

به علاوه، به لطف استفاده از یک SSD پر سرعت، هر دو کنسول می‌توانند به ویژگی Quick Resume دسترسی داشته باشند، که به شما امکان می‌دهد چندین بازی را به حالت تعلیق درآورید و در عرض چند ثانیه دوباره آن‌ها را باز کنید. فقط به خاطر داشته باشید که تعداد بازی‌هایی Series S به صورت هم‌زمان باز نگه می‌دارد، به اندازه برادر بزرگ‌تر خود نخواهد بود.

نتیجه گیری نهایی بین Xbox Series X و Xbox Series S

نمی‌توان انکار کرد که Xbox Series X قدرتمندترین کنسول از بین این دو سیستم است و اگر بتوانید هزینه آن را بپردازید، سرمایه گذاری بهتری به حساب می‌آید. با این حال، شرایطی وجود دارد که تحت آن Xbox Series S هنوز هم ممکن است یک خرید هوشمندانه باشد.

مورد «کنسول ثانویه» که در بالا توضیح داده شد نیز ممکن است زیادی سنگین و پر هزینه باشد. اگر تلویزیون 1080 پیکسلی دارید و قصد ندارید به زودی آن را ارتقا دهید، Series S انتخاب خوبی برای شما است، و وقتی تلویزیون 4K تهیه کنید، به لطف ارتقاء مقیاس، همچنان یک سیستم خوب به حساب خواهد آمد.

در غیر این صورت، Xbox Series X را تهیه کنید، حتی اگر مجبور هستید خرید خود را به تعویق بیندازید و برای آن پس انداز کنید. با سخت افزار قدرتمندتر و ویژگی‌های رسانه فیزیکی بهتر، این کنسول نسبت به Xbox Series S سازگارتر و همه‌کاره‌تر است.

بازی‌های Xbox Series S به زودی به لطف به روز رسانی که توسط توسعه دهنده این کنسول عرضه می‌شود و فضای ذخیره سازی را باز می‌کند، ظاهر و کیفیت اجرای بهتری خواهند داشت.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اکنون راحت‌تر بتوانید در خرید خود، بین دو کنسول نسل نهمی Xbox Series X و همچنین Xbox Series S گزینه‌ای که مناسب شرایط و البته نیازها و اهداف شما است را انتخاب کنید.

منبع: TomsGuide

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط