تفاوت کارت گرافیک‌های RTX و GTX

تفاوت کارت گرافیک‌های RTX و GTX

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 11 ماه و 8 روز پیش

فهرست مطالب

انویدیا این کمپانی دوست داشتنی و بزرگ سال‌هاست که کارت گرافیک‌های قدرت‌مند گیمینگ تولید می‌کند. سیستم نام گذاری کارت گرافیک‌های انویدیا برای خیلی‌ها آشناست، و می‌دانیم که سری RTX قوی ترین و جدیدترین کارت گرافیک‌های اختصاصی گیمینگ این برند هستند. اما تفاوت RTX با GTX چیست؟ با اگزوگیم همراه باشید تا این دو سری کارت گرافیک را بررسی کرده و تفاوت‌های آن ها را بهتر درک کنیم.

 

مقدمه

تمام کارت گرافیک‌های گیمینگ کمپانی انویدیا تحت نام جی فورس (GeForce) عرضه می شوند، برندی که از سال 1999 و با مدل GeForce 265 به دنیا معرفی شد. از آن زمان تا کنون انویدیا ده‌ها مدل مختلف کارت گرافیک تحت برند جی فورس و برای گیمرها تولید کرده است. آخرین سری پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ این کمپانی سری 20 هستند که از سال 2018 لانچ شد و سری 16 که متعلق به سال 2019 است.

سری 20 کارت گرافیک‌های انویدیا متعلق به مدل‌های تحت عنوان آرتی‌ایکس و کارت گرافیک‌های سری 16 نیز تحت عنوان جی‌تی‌ایکس عرضه می‌شوند. حال برمی‌گردیم به سوال اصلی این مقاله: فرق این دو سری کارت گرافیک چیست؟ اول از هر چیز از نام آن‌ها شروع کنیم. باید گفت که چه آرتی‌ایکس و چه جی‌تی‌ایکس هیچ کدام مخفف عبارت خاصی نیستند و معنای بخصوصی ندارند، و فقط برای برندینگ و تفکیک مدل‌ها به کار می‌روند.

سری 16 در برابر سری 20

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هر دو سری 20 و 16 از تورینگ (Turing) استفاده می‌کنند، معماری اختصاصی انویدیا که سال 2018 معرفی شد. هرچند هر دو سری بر اساس یک معماری مشترک هستند، اما سری 20 یک سال زودتر به بازار عرضه شده است. هدف انویدیا این بود که امکانات پیشرفته‌ی این معماری و تاثیر آن در اجرای بازی‌ها را بررسی کند. این سری گرافیک‌ها در رده‌ی متوسط رو به بالا تا رده بالا به بازار عرضه شدند و نام آرتی‌ایکس را به خود گرفتند.

یک سال پس از معرفی این سری، انویدیا سری 16 را نیز به بازار عرضه کرد، یک انتخاب مقرون بصرفه‌تر و ارزان قیمت‌تر برای کسانی که نمی‌خواستند هزینه‌ی زیادی کنند. این سری کارت گرافیک‌ها با وجود استفاده از معماری پایه ی تورینگ، فاقد برخی تکنولوژی‌ها و امکانات پیشرفته‌تر سری 20 است و در نتیجه قیمت کمتری نیز دارد.

می‌توان گفت که پردازنده‌های گرافیکی سری جی‌تی‌ایکس از آرتی‌ایکس ضعیف‌تر هستند. علت انتخاب یک نام جدید توسط انویدیا این بود که این کارت گرافیک‌ها را به عنوان یک سری کاملا جدید و تازه که قدمی بزرگ فراتر از مدل‌های قبلی محسوب می شود نشان دهد. این سری کارت گرافیک‌ها مبتنی بر برخی از سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین امکانات معرفی شدند. مانند رندر ری تریسینگ (RayTracing) به صورت ریل تایم.

ری تریسینگ در حال حاضر توسط هسته‌های RT پشتیبانی می‌شود، هسته های قدرتمند سری 20 که مدل های سری 16 فاقد آن هستند. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو سری استفاده از هسته‌های تنسور (Tensor Core) است که تنها در مدل‌های آرتی‌ایکس مشاهده می‌شود. این هسته‌ها درواقع تقویت کننده هوش مصنوعی هستند، قابلیتی که کیفیت رندر ری تریسینگ و همچنین دیپ لِرنینگ را بهتر می‌کند.

فارغ از این دو نکته یعنی هسته‌های ری تریسینگ و هسته‌های هوش مصنوعی تفاوت ساختاریِ چندانی میان کارت‌های سری GTX و آرتی‌ایکس وجود ندارد. هرچند واضح است که کارت گرافیک‌های آرتی‌ایکس با هسته‌های بیشتر، حافظه رم بزرگ‌تر و سریع‌تر و ترانزیستورهای بیشتر تولید می‌شوند، این ها مواردی کلی هستند که در سری جی‌تی‌ایکس هم میشد پیاده کرد! اما انویدیا در حال حاضر تمرکز خود را روی تقویت کارت‌های سری آرتی‌ایکس گذاشته است.

هسته های RT دقیقا چه هستند؟

هسته‌های آر‌تی (مخفف Ray Tracing) همان طور که از نام‌شان پیداست درواقع واحد‌های اختصاصی پردازش ری تریسینگ هستند. تاثیر ری تریسینگ در گرافیک بازی‌ها می‌تواند خارق العاده باشد، و خصوصا جلوه‌ی چشمگیری به نورپردازی و شکست و انعکاس نور در برخورد با آبجکت‌های محیط می‌دهد. این تکنیک با ردیابی مسیر بارقه‌های نور، باعث می‌شود تا کارت گرافیک بتواند رندر بسیار واقعی‌تر و دقیق‌تری از نور و تعامل آن با محیط داشته باشد.

ری ترسینگ البته روی کارت گرافیک‌های دیگر که فاقد هسته‌های مخصوص هستند نیز قابل اجراست، اما اجرای آن بسیار ضعیف هست و هرگز به پای کارت گرافیک‌های سری آرتی‌ایکس نمی‌رسد! حتی مدلی مثل 1080Ti.

هسته های تنسور دقیقا چه هستند؟

علاوه بر ری تریسینگ که سنگین‌ترین و مورد توجه‌ترین قابلیت کارت گرافیک‌های سری آرتی‌ایکس محسب می‌شود، انویدیا بر اساس مهماری تورینگ یک قابلیت دیگر نیز به این مدل‌ها اضافه کرده که به هوش مصنوعی و دیپ لرنینگ (یادگیری ماشین) کمک می‌کند: هسته‌های تنسور. این هسته‌ها پیش‌تر در سال 2017 توسط انویدیا تولید شدند، اما نه برای گیمینگ! سپس انویدیا تصمیم گرفت که نسل دوم این هسته‌ها را برای کارت گرافیک‌های گیمینگ خود نیز عرضه کند.

اکنون و در صنعت گیم به لطف کارت گرافیک‌های آرتی‌ایکس تکنولوژی دیپ لرنینگ نیز قابل استفاده است، و برای آن یک اپلیکیشن اختصاصی نیز وجود دارد: Nvidia DLSS. کار دی‌ال‌اس‌اس این است که توسط هوش مصنوعی و با پردازش بازی در سرورهای ابری انویدیا، به بهترین فرمول در اجرای بازی رسیده و بتواند تصاویر را با وضوح بهتر و در رزولوشن بالاتر اجرا کند.

تکنولوژی جالب انویدیا باعث می شود تا دی‌ال‌اس‌اس بتواند لبه‌های تصویر را نرم‌تر و بهتر کند، اما در عین حال فشار چندانی هم به سخت افزار سیستم وارد نشد، چرا که اساسا بار اصلی این کار بر روی سرورهای ابری انویدیا قرار می‌گیرد. هنگام استفاده از ری ریسینگ نیز اگر دی‌ال‌اس‌اس روشن باشد کمک زیادی به پرفرومنس کارت گرافیک خواهد کرد، چرا که ری تریسینگ بسیار سنگین است و فشار زیادی به کارت گرافیک می‌آورد.

نتیجه گیری

کارت گرافیک‌های سری 20 با نام آرتی‌ایکس در حال حاضر جدیدترین و قوی ترین محصولات گیمینگ انویدیا محسوب می‌شود، دو قابلیت بخصوص این سری یعنی هسته‌های اختصاصی برای ری تریسینگ و هسته‌های اختصاصی برای هوش مصنوعی، تاثیر خارق العاده‌ی خود را در سال‌های آینده نشان خواهند داد، اما فارغ از این دو نکته، انویدیا سیاست خود را بر اساس تمرکز روی این سری قرار داده و برای آن‌ها حافظه رم، ترانزیستور و هسته‌های کودای بیشتری تعبیه کرده است و بهترین انتخاب حال حاضر برای گیمرهایی است که می‌خواهند سیستمی کاملا حرفه‌ای داشته باشند.

 

شما عزیزان می‌توانید محصولات دوست داشتنی و حرفه‌ای کرسیر را از فروشگاه اگزوگیم و با گارانتی معتبر تهیه کنید. فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط