بهترین پردازنده‌های گیمینگ در سال ۲۰۲۱

بهترین پردازنده‌های گیمینگ در سال ۲۰۲۱

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 6 ماه پیش

فهرست مطالب

قرار نیست بهترین پردازنده برای گیمینگ، گران‌ترین پردازنده باشد و امروزه شما می‌تواند پردازنده‌های ارزان خوبی را نیز انتخاب کنید. بعد از یک بازه زمانی طولانی که در آن شما نمی‌توانستید پردازنده‌های مدنظر خود را خریداری‌ نمایید، حالا برایتان ممکن است که به راحتی پردازنده مورد نظر خود را انتخاب کرده و بخرید. حتی بسیاری از پردازنده‌های سطح بالا و گران قیمت نیز اخیرا به خرید و فروش رسیده‌اند!

هرکدام از چیپ‌هایی که در این لیست می‌بینید، از بنچمارک‌های سنگین PC Gamer نمره قبولی گرفته‌اند. این بنچمارک‌ها شامل رندر کردن ویدیو و اشکال سه بعدی و از همه مهم‌تر، گیمینگ می‌شود.

در حال حاضر پردازنده موردعلاقه ما Ryzen 9 5900X و سایر پردازنده‌های چیپ Zen 3 از AMD می‌باشند، این پردازنده‌ها بهترین عملکرد را با بهترین قیمت به شما ارائه می‌دهند. عرضه سری Rocket Lake از اینتل، به این معنی بود که ما انواع مختلفی از پردازنده‌ها در کیفیت‌های مختلف را داشتیم. پرچم‌دار این سری یعنی Core i9 11900K مقداری بیش از حد گران به نظر رسید و Core i5 11600K بهترین ارزش را میان پردازنده‌های اینتل داشت. البته ما سری جدیدی از پردازنده‌های اینتل را هم در راه داریم و ممکن است که Alder Lake بتواند به سلطه AMD در لیست بهترین پردازنده‌ها خاتمه بخشد.

  • AMD Ryzen 9 5900X

مشخصات:

هسته‌ها: ۱۲

رشته‌های پردازشی: ۲۴

کلاک پایه: ۳.۷ گیگاهرتز

کلاک بوست: ۴.۸ گیگاهرتز

قابلیت اورکلاک: بله

کش L3: ۶۴ مگابایت

مصرف برق: ۱۰۵ وات

دلیل خریدن:

  • بهترین پردازنده برای گیمینگ
  • عملکردی عالی در همه حالت
  • معماری سریع و بهینه

دلیل نخریدن:

  • نیازمند یک کولر مجزا

معماری Zen که توسط AMD‌ استفاده می‌شود، نسل به نسل بهبود یافته است اما این موضوع که AMD‌ توانسته ارتقایی ۱۹ درصدی را در IPC پردازنده‌های Zen 3 به دست بیاورد، خیره کننده است. کلید اصلی این ارتقا برای ما گیمرها این است که با این حرکت، AMD می‌تواند در زمینه گیمینگ به حد و اندازه Intel برسد. در حال حاضر تفاوت بین پردازنده‌های این دو کمپانی از نظر عملکردی آنقدر کم می‌باشد که هرکس مخالف این گزاره باشد، در حال گول زدن خودش است.

روی هر رزولوشنی بازی کنید، این پردازنده می‌تواند آن را هندل کند و بیشترین فریم را برای کارت گرافیک شما پردازش کند. این که این پردازنده ۱۲ هسته و ۲۴ رشته پردازشی دارد، به این معناست که می‌تواند هرچیزی که به سویش پرت کنید را اجرا کنید! بنابرین اگر به دنبال رندر کردن سه بعدی، ادیت ویدیو یا هرگونه کارهای جدی دیگر هستید، می‌دانید که این پردازنده می‌تواند به راحتی همه آن‌ها را هندل کند. این موضوع که این CPU به هنگام گیمینگ نیز هیچ‌گاه کم نمی‌آورد، همه چیز را شیرین‌تر می‌کند.

تنها بخش منفی این پردازنده، قیمتش و همچنین نبود کولر Wraith همراهش است، این دو فاکتور را به هنگام خرید این پردازنده هیچوقت فراموش نکند. شما چیزی را که برایش پول دادید را تحویل می‌گیرید؛ یک چیپ فوق‌العاده برای گیمینگ و هرکار دیگری که می‌خواهید انجام دهید.

اگر شما بیشترین قدرت ممکن را می‌خواهید، می‌توانید حتی به سراغ Ryzen 9 5950X هم بروید که به شما ۱۶ هسته و ۳۲ رشته پردازشی می‌دهد و در عین حال ۲۵۰ دلار نیز گران‌تر است. برای گیمینگ و حتی تولید محتواهای مختلف، پردازنده 5900X بسیار به صرفه‌تر می‌باشد.

  • Intel Core i5 11600K

مشخصات:

هسته: ۶

رشته‌های پردازشی: ۱۲

کلاک پایه: ۳.۹

کلاک توربو: ۴.۹ (تک هسته)

قابلیت اورکلاک: بله، ۴.۹ گیگاهرتز برای هر پردازنده

کش L3: ۱۲ مگابایت

مصرف برق: ۱۲۵ وات

دلیل خریدن:

  • ارزان‌تر از 5600 X
  • عملکرد گیمینگ فوق‌العاده
  • عملکرد عالی چند رشته‌ای

دلیل نخریدن:

  • عملکرد ضعیف iGPU

پردازنده Core i5 11600K، چیپ موردعلاقه من از سری جدید نسل Rocket Lake‌می‌باشد که یادآور روزهای قدیمی عرضه پردازنده توسط Intel می‌باشد. پردازنده‌های تاپ همیشه قیمت زیادی داشته و غیرقابل دسترس بودند در حالی که سری i5 همیشه عملکردی دریافتی شما براساس قیمت پرداختی‌تان، به تصویر کشنده ارتقای نسلی بود. البته با وجود این که 11900K چیپ خسته‌ کننده‌ای است، شاید کاملا به زمان گذشته‌ها برنگشتیم ولی 11600K هنوز هم یک پردازنده شش هسته‌ای و ۱۲ رشته‌ای عالی برای گیمینگ است.

قیمت این پردازنده نیز بسیار خوب است و ارزان‌تر از Ryzen 5 5600X در می‌آید و در عین حال بنچمارک‌های عملکردی آن بهتر و قوی‌تر از چیپ Zen 3 کمپانی AMD به نرظ می‌آیند. بک‌پورت ۱۴ نانومتری Cypress Cove باعث شده تا این پردازنده مصرف برق زیادی داشته باشد اما این موضوع باعث نمی‌شود که آن یک پردازنده گیمینگ عالی نباشد، پردازنده‌ای که پردازش زیادی را با پولی نه چندان زیاد در اختیار شما می‌گذارد.

پشتیبانی از PCIe 4.0 روی مادربرد‌های مربوط به سری ۵۰۰ اینتل را نیز به این میکس اضافه کنید. البته در لحظه این ویژگی شاید کاربرد زیادی نداشته باشد و تست‌های ما نیز به پشتیبانی از SSDهای PCIe 4.0 نکشید اما احتمالا در آینده نزدیک این موضوع تغییر می‌کند و به طور کلی می‌توان گفت این پردازنده یکی از بهترین پردازنده‌های گیمینگ در حال حاضر می‌باشد.

  • AMD Ryzen 5 5600X

مشخصات:

هسته‌ها: ۶

رشته‌های‌ پردازشی: ۱۲

کلاک پایه: ۳.۷ گیگاهرتز

کلاک بوست: ۴.۶ گیگاهرتز

قابلیت اورکلاک کردن: بله

کش L3: ۳۲ مگابایت

مصرف برق: ۶۵ وات

دلیل خریدن:

  • عالی برای عملکرد گیمینگ
  • ارزش فوق‌العاده در مقابل پول پرداختی
  • پتانسیل اورکلاک بسیار خوب
  • همراه داشتن Wraith Stealth

دلیل نخریدن:

  • ۵۰ دلار گران‌تر از 3600X
  • کولر همراه 3600X بسیار بهتر است

هنگامی که صحبت از گیمینگ می‌شود، تمام چیزهایی که در مورد 5900X بسیار عالی هستند، برای این چیپ ارزان‌تر از خانواده Zen 3 نیز صادق می‌باشند. لازم به ذکر است که هیچ فرقی میان هیچکدام از چیپ‌های Ryzen 5000 در گیمینگ نیست که این یعنی شما با این پردازنده، فریم‌ریتی مشابه پردازنده اول این لیست می‌گیرید. این فوق‌العاده است، بهترین عملکرد با ارزان‌ترین پردازنده Zen 3؟ به شخصه هرروز به این معامله بله می‌گویم!

البته این پردازنده نصف 5900X هسته دارد و با ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی عرضه می‌شود ولی این موضوع تنها به هنگام کارهایی بسیار سنگین‌تر از گیمینگ به چشم می‌آید ولی به طور کلی این پردازنده بسیار به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. شاید بتوان گفت که گیمینگ فراتر از ۱۲ رشته‌ای که ما اینجا داریم را استفاده خواهد کرد اما در حال حاضر هیچ شواهدی برای تایید این موضوع وجود ندارند، حتی با وجود این که کنسول‌های نسل جدید پردازنده‌هایی با ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی دارند.

پردازنده Ryzen 5 5600X همچنین میراث خانواده Ryzen 5000 را نگه می‌دارد و همراه با یک کولر Wraith Stealth در دسترس قرار می‌گیرد بنابرین شما نیازی ندارید که پول صرف خرید یک کولر دیگر کنید اما اگر می‌خواهید وارد دنیای اورکلاک‌کردن شوید و سرعت کلاک بالاتری داشته باشید، باید یک کولر جدا تهیه کنید. این چیپ در زمینه اورکلاک بسیار خوب عمل می‌کند و در حالی که این بخش در گیمینگ زیاد کاربرد ندارد،‌ در بقیه بخش‌ها بسیار سودمند به نظر می‌آید.

  • Intel Core i5 10400F

هسته‌ها: ۶

رشته‌های پردازشی: ۱۲

کلاک پایه: ۲.۹ گیگاهرتز

کلاک توربو: ۴.۳ گیگاهرتز

قابلیت اورکلاک: ندارد

کش L3: ۱۲ مگابایت

مصرف برق: ۶۵ وات

دلیل خریدن:

  • عملکردی متوسط با قیمتی پایین
  • کولر همراه پردازنده

دلیل نخریدن:

  • عدم پشتیبانی از اورکلاک کردن

پردازنده Core i5 10400F انتخابی بسیار هیجان‌انگیز است. این پردازنده اندکی سریع‌تر از پردازنده نسل قبلی Core i5 9400‌ می‌باشد اما پسوند F به معنای این است که اینتل در این پردازنده به طور کلی گرافیک آنبرد را برداشته است. البته این مشکلی برای گیمرها ایجاد نمی‌کند، مگر بخواهند از QuickSync‌ استفاده کنند که در آن صورت هم تکنولوژی NVENC از Nvidia در هر صورت عملکرد بهتری دارد. به طور کلی این انتخاب برای کسانی که بودجه محدودی دارند بسیار خوب است و تنها اندکی بیش از یک Core i3 قیمت دارد.

البته همه چیز در مورد این پردازنده خوب نیست و برای مثال شما نمی‌توانید آن را اورکلاک کنید ولی در هر صورت خواهید توانست که پول خود ذخیره کرده و یک مادربرد H470 نیز بگیرید. همراه این پردازنده یک کولر نیز وجود دارد، چیزی که طبیعتا دوست داریم همراه تمام پردازنده‌ها ببینیم. اکثر مادربردها به راحتی 10400F را روی ۳.۹ گیگاهرتز اجرا می‌کنند و لازم نیست نگران کلاک پایین این پردازنده باشید.

در حالی که i5 10400F سریع‌ترین پردازنده در تست‌های چند رشته‌ای نیست، در تست‌های گیمینگ نیز این پردازنده با پردازنده نسل قبلی AMD‌یعنی 3900X امتیازی برابر به دست آورد. ممکن است در آینده گیمینگ بیش از ۶ هسته طلب‌کند اما احتمالا این اتفاق پیش از این که شما مجددا برای یک ارتقا آماده شوید، رخ نخواهد داد. در حال حاضر Core i5 10400F بسیار سریع و به صرفه است.

  • AMD Ryzen 5800X

هسته‌ها: ۸

رشته‌های پردازشی: ۱۶

کلاک پایه: ۳.۸ گیگاهرتز

کلاک بوست: ۴.۷ گیگاهرتز

قابلیت اورکلاک کردن: دارد

کش L3: ۳۲ مگابایت

مصرف برق: ۱۰۵ وات

دلیل خریدن:

  • معماری فوق‌العاده Zen 3
  • عملکرد گیمینگ فوق‌العاده
  • پشتیبانی از PCIe 4.0

دلیل نخریدن:

  • در زمینه گیمینگ با این قیمت مقداری ضعیف‌تر از اینتل عمل می‌کند

اگر پردازنده‌های Intel Core i7 در دنیا وجود نداشتند، این پردازنده فوق‌العاده می‌بود و قطعا در تاپ ۳ پیشنهاد‌های ما قرار می‌داشت. این CPU‌برای گیمینگ فوق‌العاده است و اعداد و ارقامی را تحویل می‌دهد که در 5900X و 5600X‌نیز دیده می‌شوند. در زمینه مشخصات نیز ویژگی‌های خوبی را دارد و با هشت هسته و ۱۶ رشته پردازشی، آینده را نیز تضمین می‌کند، دقیقا مشخصاتی که کنسول‌های Xbox Series X|S و PS5 نیز از آن بهره می‌برند.

متاسفانه برای AMD، اینتل وجود دارد و پردازنده کمپانی آبی یعنی Core i7 10700K در بسیاری از پارامتر‌های مهم با این پردازنده برابر می‌باشد ولی در بخشی بسیار مهم، این چیپ را شکست می‌دهد: ارزش در برابر قیمت. این پردازنده در کارهای جدی و سنگین‌تر، سریع‌تر می‌باشد و اگر به دنبال این موارد می‌باشید، همین را بخرید و در موردش فکر نکنید. ولی اگر به دنبال گیمینگ هستید، اینتل دقیقا همین کار را انجام می‌دهد و قیمتی کم‌تر دارد. این موضوع باعث سختی کار AMD‌می‌شود.

جدای از رقابت، پردازنده Zen 3 بسیار خوب عمل کرده و قابل تحسین است. پشتیبانی از PCIe 4.0 را نیز به آن اضافه کنید و می‌بینید که این چیپ سال‌ها برای شما کار می‌کند.

  • Intel Core i9 10900K

مشخصات:

هسته‌ها: ۱۰

رشته‌های پردازشتی: ۲۰

کلاک پایه: ۳.۷

کلاک بوست: ۵.۳

قابلیت اورکلاک کردن: بله، ۵.۰-۵.۳

کش L3: ۲۰ مگابایت

مصرف برق: ۹۵ وات

دلیل خریدن:

عملکرد خوب گیمینگ

پتانسیل اورکلاک

دلیل نخریدن:

معماری قدیمی‌تر Older Comet Lake

بهترین چیپ نسل Comet Lake اینتل یعنی Core i9 10900K با عرضه چیپ‌های Zen 3 زرق و برق خود را از دست داد. هنگامی که 10900K برای اولین بار معرفی شد، ادعای این را داشت که سریع‌ترین پردازنده گیمینگ جهان خواهد بود اما دیگر نمی‌تواند این ادعا را بکند، خصوصا که در مقایسه با Ryzen 5900X بسیاری از غافله‌ها را در زمینه گیمینگ باخته است. البته باز هم این چیپ بسیار کاربردی می‌باشد ولی بخش عظیمی از ادعاهای آن، مربوط به «بهترین بودن» می‌شد و با از بین رفتن این ادعا، زرق و برقش نیز از دست رفت.

پردازنده Rocket Lake i9 11900K نیز به همین اندازه قدرتمند می‌باشد ولی گران‌تر بوده و در مقایسه‌های چند رشته‌ای نیز قافیه را در مقایسه با Ryzen 5900X می‌بازد.

در هر صورت 10900K در هر زمینه‌ای بسیار تواناست و تنها در کارهای جدی و بسیار سنگین است که شاید نتواند آن طور که باید ظاهر شود. خرید چیپ‌های AMD منطقی‌تر است اما در هر صورت یک کشش عجیبی به سوی این پردازنده وجود دارد، احتمالا شما اصلا هیچ نیازی به آن ندارید اما اگر در حال ساخت یک کامپیوتر حول محور آن می‌باشید، می‌دانید که قرار نیست ناامیدتان کند.

پردازنده Core i9 10900K اولین پردازنده اینتل بود که از ده هسته پردازشی در سری پردازنده‌های مین‌استریم استفاده نمود. با توجه به این که این پردازنده می‌تواند به ۵.۳ گیگاهرتز نیز برسد، نشان دهنده خروجی فوق‌العاده تکنولوژی ۱۴ نانومتری‌ای است که اینتل‌ سال‌هاست از آن استفاده می‌نماید، گیمینگ نیز استفاده زیادی از سرعت بالای کلاک می‌برد.

برای استفاده از این چیپ، شما نیاز به خرید یک مادربرد Z490 دارید و در کنار آن نیز یک کولر و منبع تغذیه قدرتمند هم نیاز شما می‌شود. درگیر مصرف ۹۵ واتی این پردازنده نشوید زیرا بسیار فراتر از آن می‌رود، خصوصا اگر می‌خواهید آن را اورکلاک کنید.

  • AMD Ryzen 7 5700G

مشخصات:

هسته‌ها: ۸

رشته‌های پردازشی: ۱۶

سرعت پایه کلاک: ۳.۸ گیگاهرتز

سرعت توربو: ۴.۶ گیگاهرتز

قابلیت اورکلاک کردن: دارد، ۵.۰-۵.۳ گیگاهرتز

کش L3: ۱۶ مگابایت

مصرف برق: ۶۵ وات

دلیل خریدن:

  • بهترین APU‌ یکپارچه
  • مصرف برق و دمای عالی
  • عملکرد قدرتمند از همه نظر

دلیل نخریدن:

  • نبود پشتیبانی از PCIe 4.0
  • نیاز به حافظه سریع برای بهترین عملکرد
  • گران به عنوان یک APU

APUهای AMD همیشه بهترین پردازنده‌هایی هستند که می‌توانید برای سیستم خود به آن‌ها اتکا کنید، خصوصا زمانی که قرار نیست پردازنده گرافیکی‌ای مجزا داشته باشید اما باز هم خواستار عملکرد گیمینگ خوبی از سیستم خود هستید و Ryzen 7 5700G بهترین چیپ Zen 3 برای انجام این کارهاست.

برخلاف APUهای قبلی AMD، این پردازنده بسیار پرکارتر استو ما داریم در مورد یک پردازنده هشت هسته‌ای Zen 3 با ۱۶ رشته و یک پردازنده با معماری Vega‌ صحبت می‌کنیم. این یعنی این پردازنده در میان بهترین‌های سری Ryzen 5000 از نظر پردازشی قرار دارد و در عین حال توانایی پردازش بازی‌های جدید روز را با رزولوشن 1080p روی تنظیمات Low را برای شما مقدور می‌سازد.

در زمان کمبود پردازنده‌های گرافیکی، این APU بسیار کاربردی می‌باشد و به شما اجازه می‌دهد تا از کامپیوتر گیمینگ خود استفاده کنید. در عین حال می‌توانید منتشر باشید تا کارت گرافیکی مجزا تهیه کنید.

مشکل اما اینجاست که 5700G، به جای طراحی چیپلت، از طراحی یک‌پارچه استفاده می‌کند. تفاوت‌های عملکردی زیادی در مقایسه با Ryzen 7 5800X دیده می‌شوند، پردازنده‌ای که ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی داشته ولی گرافیک ندارد. همچنین این پردازنده از PCIe 4.0 نیز پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توانید از SSDهای سریع بهره ببرید و نیاز به حافظه‌هایی بسیار پرسرعت دارید تا بتوانید از نهایت توان پردازنده گرافیکی خود استفاده بنمایید. به طور کلی اما این پردازنده عملکرد بسیار خوبی دارد و در زمانی که کارت‌های گرافیک کمیاب هستند، انتخابی بسیار به صرفه به حساب می‌آید.

 

منبع: PC Gamer

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط