چندی پیش شرکت Microsoft اعلام کرد که Activision Blizzard را به قیمت 68.7 میلیارد دلار خریداری میکند و با انجام این کار، به سرعت نام خود را در لیست خریدهای پر هزینه صنعت بازیهای ویدئویی بالا برد. این خرید، فرنچایزهایی را که ارزشی تقریباً برابر با آن مقدار هزینه را دارند، مانند Call of Duty، Overwatch، Diablo و World of Warcraft را وارد خانواده Xbox میکند. آینده این فرنچایزها و انحصاری شدن یا نشدن آنها برای کنسولهای Xbox هنوز نامشخص است و این سؤالها تنها بخشی از سؤالهای است که بعد از خبر این خرید برای ما به وجود آمده است.
سرنوشت Bobby Kotick، مدیرعامل Activision Blizzard که طبق گزارشها از تاریخچه سوءرفتار و آزار جنسی این شرکت به مدت سالها اطلاع داشت، چه میشود؟ کدام فرنچایزهای Activision Blizzard ممکن است Xbox را احیا کند؟ کدام بازیها چند پلتفرمی باقی میمانند و کدام یک به انحصاری Xbox تبدیل میشوند؟ در حال حاضر، برای پیدا کردن پاسخ این سؤالها باید منتظر بمانیم؛ و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تا زمانی که این قرارداد در سال مالی 2023 نهایی نشود، این پاسخها را دریافت نکنیم. با این حال، چیزی که از آن اطلاع داریم، قیمت این قرارداد است؛ این خرید که برای Microsoft برابر 68.7 میلیارد دلار هزینه داشت، به سرعت جای خود را در لیست پر هزینهترین قراردادهای صنعت بازیهای ویدئویی باز کرد اما واقعاً این هزینه در مقایسه با سایر بازیهای ویدئویی چقدر عظیم است؟ در مقایسه با رسانههای دیگر مانند فیلمها چطور؟
در اینجا مقایسهای کوتاه بین این خرید و خریدهای مشابه را قرار دادهایم.
خرید Zenimax توسط Microsoft به مبلغ 7.5 میلیارد دلار
شرکت Microsoft در سپتامبر 2020 اعلام کرد که ZeniMax Media، شرکت مادر Bethesda را خریداری کرده است. این قرارداد در مارس سال گذشته نهایی شد و اکنون، Xbox خانه فرنچایزهایی مانند Fallout، The Elder Scrolls، Doom، Wolfenstein و Dishonored است. همچنین قرار است این کنسول خانه بازیهای انحصاری جدیدی مانند Starfield باشد، و در حالی که قیمت خرید IPهای Bethesda بسیار بالا بود، 7.5 میلیارد دلار در مقایسه با خرید اخیر این شرکت کم رنگتر به نظر میرسد.
خرید Zynga توسط Take-Two به مبلغ 13 میلیارد دلار
یک هفته قبل از خبری که Microsoft منتشر کرد، Take-Two با خرید Zynga به مبلغ 12.7 میلیارد دلار، به عنوان شرکتی که پر هزینهترین خرید این صنعت را انجام داده است شناخته شد. اگرچه Zynga ممکن است شناخته شدهترین نام در بازیهای مختص کنسول و رایانههای شخصی نباشد، اما در بازار بازیهای تلفن همراه غول پیکر است. این استودیو شاید پس از King، که Xbox پس از خرید اخیر Activision Blizzard، مالک آن شد، در رتبه دوم قرار گیرد. خرید Zynga توسط Take-Two هوشمندانه بود، اما این شرکت را به عنوان پیشرو در بازار بازیهای تلفن همراه، که اتفاقاً یکی از بزرگترین بازارها در جهان است، قرار میدهد. قیمت 13 میلیارد دلار رکورد بزرگی برای چنین خریدی بود، اما به لطف Microsoft این شرکت فقط به مد یک هفته این رکورد را در دست داشت.
خرید Gaikai توسط Sony به مبلغ 380 میلیون دلار
شرکت Sony در سال 2012 اعلام کرد که Gaikai Inc، یک شرکت استریم ابری را که دارای فناوری است که اکنون سرویس PlayStation Now که متعلق به Sony است را تأمین میکند، به قیمت 380 میلیون دلار خریداری کرده است. در آن زمان، این عدد فوقالعاده بالا به نظر میرسید، و هنوز هم یک عدد بزرگ است، اما همانطور که میبینید، در مقایسه با خریدها و قراردادهای میلیاردی، آنقدر هم چیز خاصی نیست. با این حال، Sony یک سرویس استریم ابری عالی را به دست آورد که به بازیکنان اجازه میدهد که نسلهای قدیمیتر بازیها را بازی کنند و بازیهای جدید را به راحتی دانلود کنند (این مورد به اتصال اینترنت شما بستگی دارد)، که البته همین موضوع که چنین خریدی برای آنها میلیاردها دلار هزینه نداشت ممکن است به خودی خود به عنوان یک پیروزی تلقی شود. امروزه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه PlayStation Now ممکن است در یک سرویس جدید شبیه به Xbox Game Pass با اسم رمز Spartacus قرار گیرد، اما در حال حاضر، این یک شایعه باقی مانده است. تنها زمان نشان خواهد داد که Sony در ادامه این سرمایه گذاری 380 میلیونی چه کارهایی خواهد کرد.
خرید Insomniac Games توسط Sony به مبلغ 229 میلیون دلار
شرکت Sony در آگوست سال 2019 اعلام کرد که Insomniac Games را خریداری کرده است، استودیوی پشت فرنچایزهایی مانند Marvel’s Spider-Man، Ratchet & Clank و غیره. در فوریه سال 2020، مشخص شد که سونی 229 میلیون دلار برای وارد کردن Insomniac به خانواده استودیوهای شخص اول PlayStation (با تشکر از CNET) پرداخت کرده است. در حالی که ممکن است این عدد برای استودیویی که به طور مداوم بازیهایی عالی را سال به سال منتشر میکند کم به نظر برسد، اما اگر به استودیوهای ساخت بازیهای ویدئویی به طور کلی نگاه کنیم مبلغ نادری است. بسیاری از خریدهای استودیویی انفرادی بدون افشای عمومی هزینههای پرداخت شده انجام میشود. بهعنوان مثال، میزان هزینهای که PlayStation برای خرید Housemarque یا Firesprite پرداخت کرده است و همچنین قیمتی که Microsoft برای Playground Games، Ninja Theory، Undead Labs یا Double Fine Productions پرداخته است، مشخص نیست.
خرید Lucasfilm توسط Disney به مبلغ 4 میلیارد دلار
مواردی که تا کنون بررسی شدند، خریدهایی بودند که در صنعت بازیهای ویدئویی در سالهای اخیر رخ دادهاند، اما وقتی این مجموعه را گستردهتر میکنید تا خریدهای صنعت سرگرمی را نیز مورد بررسی قرار دهید، مبلغ 68.7 میلیارد دلار آنقدرها غیر معمول به نظر نمیرسد، اگرچه هنوز هم به راحتی یکی از بزرگترین هزینههای پرداخت شده به حساب میآید.
شرکت Disney در سال 2012 چشم انداز صنعت سرگرمی را تکان داد؛ این شرکت اعلام کرد که Lucasfilm، استودیوی فیلم سازی افسانهای را که در پشت فرنچایزهایی مانند Indiana Jones، The Land Before Time، و Willow قرار دارد را به قیمت 4 میلیارد دلار خریداری کرده است (با تشکر از USA Today). اوه، نزدیک بود Star Wars را از قلم بیندازم. در آن زمان، 4 میلیارد دلار مبلغی فوق العاده به نظر میرسید، اما وقتی Star Wars Episode VII: The Force Awakens به سینماها رفت و از مرز 1 میلیارد دلار باکس آفیس گذشت، 4 میلیارد دلار آنقدر هم مبلغ بالایی به نظر نمیرسید. شرکت Microsoft با بهایی که برای خرید Activision Blizzard پرداخت کرد، میتوانست 17 استودیو Lucasfilm بخرد یا به عبارت دیگر، میتوانست فرنچایز Star Wars را بیش از دهها بار خریداری کند.
خرید 20th Century Fox توسط Disney به مبلغ 71.3 میلیارد دلار
یافتن خریدی در یک رسانه سرگرمی که هزینهای بیش از قیمت Activision Blizzard داشته باشد، بسیار طول کشید (به خاطر داشته باشید، موارد بزرگتر در صنایع دیگر مانند خرید Kraft توسط Heinz به مبلغ 100 میلیارد دلار در سال 2015 یا حتی خرید Time Warner توسط AOL به مبلغ 182 میلیارد دلار در سال 2000 اتفاق افتاده است) ... اما ما این کار را انجام دادیم: خرید 20th Century Fox توسط Disney در سال 2020 به مبلغ 71.3 میلیارد دلار (با تشکر از BBC) هزینه بیشتری داشت. این خرید مسلماً یکی از تاریخیترین خریدهای صنعت سرگرمی در تمام دورانها است که همه محصولاتی که با تصویر برنجی نمادین 20th Century Fox آغاز میشوند را به خانه Disney آورد. حدسهای زیادی در مورد چگونگی و چرایی این خرید وجود دارد، و ما چندان مطمئن نیستیم که تنها دلیل آن این نبوده باشد که Kevin Feige، رئیس استودیو Marvel، بتواند X-Men را به Marvel Cinematic Universe بیاورد، اما یک چیز مسلم است: ما احتمالاً برای مدت طولانی خریدی به این گرانی را نخواهیم دید.
آیا خریدهایی در مقیاس بزرگ وجود دارد که ممکن است از این لیست جا افتاده باشند؟ کدام هزینهها به نظر شما بسیار کم و کدام هزینهها خیلی زیاد است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید!
منبع: GameInformer
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.