شرکت Bethesda بالاخره نقشآفرینی به شدت مورد انتظار خود را به نمایش گذاشت اما به نظر میرسد Starfield به تکرار اشتباهات No Man’s Sky نزدیک است.
در کنفرانس Xbox و Bethesda سرانجام اولین تریلر از گیمپلی بازی به شدت مورد انتظار Starfield به نمایش درآمد. این بازی بعد از Fallout 4 در سال 2015 نقشآفرینی بزرگ بعدیِ Bethesda بوده و اولین IP جدید آنها پس از مدتها محسوب میشود. این بازی استایل نقشآفرینیِ Bethesda را به میان ستارهها برده و جاهطلبانهترین بازی آنها تا به امروز است. در حالی که گیمپلی Starfield سرگرمکننده و و مفهوم و فضاسازی آن هم جالب به نظر میرسد، تاکنون با توجه به نمایشهای بازی انگار با یک عنوان فضایی دیگر که لقمهای بزرگتر از دهانش برداشته، طرف هستیم.
پس از رونمایی از گیمپلی Starfield بسیاری از بازیکنان شروع به مقایسه شباهتهای آن با اثر استودیو Hello Games یعنی No Man’s Sky کردند. هر دو بازی اهداف بسیار بزرگی را انتخاب کرده و نوید یک ماجراجویی گسترده در کهکشان را میدادند. No Man’s Sky در هنگام عرضه نتوانست انتظارات را برآورده کند اما از زمان انتشار آپدیتهایی بیشمار و بسیار بزرگ دریافت کرده و به شدت بهبود یافته است. اگر Bethesda مراقب نباشد احتمال دارد Starfield همان مسیر را دنبال کرده و مجبور شود پس از عرضه، با آپدیتهایی متعدد جایگاه مناسب خود را به دست بیاورد.
Starfield از جهات زیادی شبیه به No Man’s Sky به نظر میرسد
انتظارات از کنفرانس Xbox و Bethesda بسیار بالا بود چرا که قرار بود در این رویداد برای اولین Bethesda به صورت مفصل برروی Starfield تمرکز کند. گیمپلی نمایش داده شده از بازی وعدهی یک بازی Bethesdaـی سرگرمکننده در فضا را میداد اما بسیاری از عناصر و المانهای آن شبیه به No Man’s Sky بودند. Starfield به بازیکنان اجازه میدهد در یک کهکشان بزرگ بیش از هزاران سیاره را کاوش کنند. آنها میتوانند برروی این سیارات فرود آمده، در منظرهها و سطح آنها حرکت کرده و منابع مورد نیاز خود را استخراج کنند؛ مفهومی که کاملا یادآور No Man’s Sky است.
همچنین Starfield به بازیکنان اجازه میدهد پایگاههای خاص خود را در این سیارات مختلف بسازند؛ این پایگاهها هنگام کاوش و جستجو در کهشکان حکم مقر اصلیِ عملیاتی را داشته و بازیکنان میتوانند افرادی را جهت کار کردن در آنها استخدام کنند. این پایگاهها قابلیت جمعآوری منابع هم داشته و در کل بسیار به سکونتگاههای Fallout 4 شباهت خواهند داشت. بازیکنان همچنین میتوانند سفینه فضایی دلخواه و شخصیسازی شدهی خود را ساخته و با آن در میان ستارهها و کهکشان پرواز کنند. No Man’s Sky هم در حال حاضر به لطف آپدیتهای پس از عرضه از قابلیت ساخت پایگاه بهره میبرد اما هنوز خبری از سفینههای فضایی قابل شخصیسازی نیست.
تفاوت بزرگ میان Starfield و No Man’s Sky در این است که در ساخته Bethesda برخی از سیارات احساس سرزندگی بیشتری داشته و سراسر کهشکان هم به وسیلهی روایتی قوی به هم دوخته شده است. برخی از این سیارات دارای شهرهایی بزرگ و پر جمعیت بوده و بازیکنان با سفر در میان ستارهها میتوانند یکی دیگر از آن داستانهای کلاسیکِ Bethesda را تجربه کنند. شایان ذکر است No Man’s Sky هم کم و بیش شامل عناصر داستانی میشود اما روایت آن اصلا با بازی Bethesda قابل قیاس نیست. علاوه بر این، در فضا و برروی سیارات ساخته شده توسط Hello Games هم نشانههایی از حیات وجود دارند اما اصلا به اندازهی شهرها یا ایستگاههای بزرگی که در Starfield وجود دارند، نیستند.
وضعیت No Man’s Sky هنگام انتشار خیلی خوب نبود
عنوان No Man’s Sky به خاطر تعداد ویژگیهای بسیار زیادی که بر خلاف وعدههای سازندگان در نسخه نهایی وجود نداشتند، به بدنامی مشهور است. بازی نوید کهکشانی زنده و مملو از حیات را داده بود اما محصول نهایی از بسیاری جهات ناقص بود. سیارات کاملا خشک و بیحس بودند و چرخهی گیمپلی نیز پس از ورود به یک کهکشان جدید به شدت تکراری و خستهکننده میشد. به طور خلاصه بازیکنان وارد یک کهکشان جدید میشدند، برروی یکی از چندین سیاره مختلف فرود آمده، چندین آیتم مختلف را جمعآوری کرده، به دنبال سوخت گشته و برای انجام دادن دوبارهی دقیقا همین کارها به سمت سیاره بعدی میرفتند. در حالی که زمین و جو هر سیاره ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد، هر سیاره دقیقا همان محتویات یکسان را ارائه داده و دلیل کمی برای لذتبردن به بازیکن میدهد.
استودیو Hello Games گفته بود هر سیاره در No Man’s Sky خاص و منحصر به فرد است و شاهد همان ماجراجویی فضاییـی که بازیکنان همیشه میخواستند خواهیم بود. طبق اعلام آنها قرار بود سیارهها اکوسیستم خاص خود را داشته باشند، گروههای مختلف در نبردهای فضایی شرکت کنند، بازیکنان بتوانند هر طور که میخواهند بازی کرده و در کل رویای کاوش و گشت و گذار جهانی با بیش از 18 کوینتیلیون (10 به توان 18) سیاره به حقیقت بپیوندد. علیرغم اینکه بازی در سالهای اخیر با آپدیتهایی بزرگ برخی از همان عناصر وعده داده شده را اضافه کرده و پیشرفت داشته است، اما در هنگام عرضه فرسنگها با آن چیزی که قول داده شده بود، فاصله داشت.
Bethesda باید از چنین سرنوشتی دوری کند
شرکت Bethesda نوید یک بازی فضایی با مقیاسی بزرگ را داده و به نظر میرسد که به دنبال همان بازار هدف No Man’s Sky است. Starfield در حال تبلیغ کهکشانی بزرگ با بیش از هزار سیاره کاملا قابل کاوش، منحصر به فرد و مملو از حیات است. این بازی قصد دارد همانند دیگر نقشآفرینیهای Bethesda به بازیکنان اجازه دهد هر آن کس که میخواهند بوده و رویاهای فضایی خود را تحقق بخشند. با این حال، این حرفها در رابطه با No Man’s Sky هم زده میشد؛ و خب همانطور که بالاتر هم گفتم، ساخته Hello Games نتوانست انتظارات را برآورده کند.
کمپانی Bethesda برای جلوگیری از چنین سرنوشتی باید مطمئن شود Starfield به تمامی وعدههای خود عمل میکند. سیارات باید زنده بوده، ارزش گشت و گذار را داشته باشند و نباید با تغییراتی جزئی شبیه به یکدیگر به نظر برسند. باید به بازیکنان برای توقف برروی سیارات مختلف دلایل خوبی داده شود و اینکه گروههای مختلف در کهکشان وجود دارند، کاملا حس شود. دنیای بازی باید در کنار بهرهبردن از المانهای تمدن شامل بقایایی از گذشته و جانوران و گیاهان محلی باشد. آنها نمیتوانند همانند No Man’s Sky سیاراتی خالی از حس و مرده تحویل بازیکنان بدهند.
گیمپلی نیز برروی این سیارات باید چیزی فراتر از تنها فرود آمدن برروی یک سیاره و استخراج منابع و بازگشت دوباره به فضا باشد و جذابیت و درگیرکنندگی بیشتری فراهم کند. با توجه به تریلر نمایش داده شده از گیمپلی بازی به نظر میرسد که این دقیقا همان کاری است که بازیکنان بین نبردها انجام میدهند. گیمپلی باید دارای المانهای بیشتری باشد در غیر این صورت احتمال دارد پس از مدتی بازیکنان بیخیال Starfield شوند. در حالی که Starfield از همان روز انتشار از قابلیت ساخت پناهگاه و شخصیسازی سفینههای فضایی بهره میبرد، نحوه طراحی این ویژگیهای باید به گونهای باشد که بازیکن حس کنند ارزش تلاش و وقتگذاشتن را دارند؛ همچنین نباید این سفینه و ما تنها نشانههای حیات در برخی از بخشهای کهکشان باشیم.
شرکت Bethesda با عنوان Starfield نوید ویژگیهای بسیاری را داده و باید هم به آنها عمل کند. بسیاری از مواردی که در کنفرانس Xbox و Bethesda نمایش داده شد، شبیه به No Man’s Sky بوده و خب همانطور هم که میدانید، آن بازی لقمهای بزرگتر از دهانش برداشته و وعدههای تو خالی بسیاری داده بود. برای اجتناب از سرنوشت مشابه، Bethesda باید به قولهایی که داده عمل کند و کهکشانی زنده و پر از حیات بسازد. در غیر این صورت ممکن است شاهد رخدادن No Man’s Skyـی دیگر برای آنها باشیم.
بازی به شدت مورد انتظار Starfield در نیمه اول سال 2023 برروی کنسول های Xbox Series X | S و پلتفرم PC در دسترس قرار خواهد گرفت.
نظر شما چیست؟ به نظرتان Bethesda میتواند با عملکردن به وعدههای خود از رخدادن دوباره فاجعهای مشابه به No Man’s Sky جلوگیری کرده و یک نقشآفرینی موفق و شایسته تحویل صنعت بازی دهد؟ شما میتوانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GameRant
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.