چند هفتهای از انتشار خبر اقدام کمپانی Microsoft برای خرید مجموعهی Activision Blizzard میگذرد اما شاید هنوز از شدت شوکه و تعجب ما چیزی کاسته نشده باشد! هر چه که باشد، این خرید، بزرگترین و گرانقیمتترین معاملهی تاریخ صنعت بازیهای ویدئویی تا به امروز است و هنوز هم قابل باور نیست. دو سال پیش همهی ما از خریداری شدن کمپانی بتزدا توسط مایکروسافت متحر شده بودیم و آن را بزرگترین معاملهی دنیای بازی در تمامی دورانها میدانستیم درحالی که رتبهی دوم معاملات بزرگ تاریخ، متعلق به تلفیق شدن اکتیویژن و بلیزارد بود. حال پس از گذشت دو سال، آن رکورد مجددا شکست و این بار هم پای شرکت مایکروسافت در میان است!
طبیعتا چنین معاملهی بزرگی، تاثیرات بسیار زیادی برای دو شرکت مربوطه، بازیهای آنها، کارمندان آنها و همچنین ما گیمرها خواهد داشت. پس بیایید به بررسی طبعات این معامله در زمینههای مختلف و زاویه دیدهای متفاوت بپردازیم. این معامله چه تاثیری برای ما دارد؟ چه تاثیری برای شرکت مایکروسافت و برند Xbox دارد؟ چه تاثیری برای بازیهای اکتیویژن بلیزارد خواهد داشت؟ تا ادامهی مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم!
این تنها خرید بزرگِ صنعت گیم در سال 2022 نیست!
اکنون در عرصهای حضور داریم که کمپانیهای بزرگ، دست به سرمایهگذاریهای کلانی میزنند و شدیدا در این صنعت سرمایهگذاری میکنند. مثلا در همین چهل روز ابتدایی سال 2022 سه خرید بزرگ انجام شده است؛ کمپانی Take Two شرکت Zynga را خرید، کمپانی کمپانی Microsoft مجموعهی Activision Blizzard را خرید، و اخیرا شرکت Sony هم استودیوی Bungie را خریداری کرده است.
نکتهی جالب این است که طبق گفتهی افراد فعال در این حوزه، قرار نیست به این زودیها شاهد توقف این روند باشیم. به نظر میرسد که خریدهای بزرگ دیگری نیز در طی سال 2022 در انتظارمان باشند. کسی چه میداند، شاید گزینههای بعدی برای خریداری شدن، شرکت Electronic Arts و Ubisoft باشند. شاید هم Embracer Group تعداد زیادی از استودیوهای دیگر را به تیم خود اضافه کند! باید صبر کرد و دید که دیگر چه شرکتهایی قصد خرید استودیوها، و یا حتی ناشران بزرگ دیگر را دارند!
چرا اخیرا کمپانیهای زیادی دست به خرید استودیوها/شرکتهای دیگر میزنند؟
دلایل بسیاری برای این قضیه وجود دارند که همگی دست به دست هم دادهاند تا صنعت گیم دچار چنین دگرگونیهای بزرگی شود. شیوع بیماری کرونا، یکی از اصلیترین عوامل است. کرونا باعث ایجاد رشد چشمگیری در میزان صرف وقت و هزینه در این صنعت شد. اکثر مردم در قرنطینه به سر میبردند و کار چندانی برای انجام دادن نبود. همین مسئله باعث میشد تا افراد زیادی بخشی از وقتشان را صرف تجربههای بازیهای ویدئویی کنند. برای آن وقت بگذارند و هزینه کنند.
در این دوران، میزان ساعاتی که مردم به بازی اختصاص میدادند، به طرز غیرقابل باوری افزایش یافت. در همین راستا، مردم همچنین پول بیشتری را صرف خرید بازی یا دریافت آیتمهای درون بازیها میکردند. این مسئله نه تنها باعث افزایش قابل توجه درامد و نقدینگی شرکتهای بزرگ شد (سرمایهای که اکنون شاهد خرج شدنش برای تصاحب استودیوهای دیگر هستیم)، بلکه توجه بسیاری از شرکتهای بزرگ دیگر را به این صنعت جلب کرد.
با توجه به تعطیلی محیطهای کار به واسطهی قرنطینهی کشورها، استودیوهای بازیسازی هم در شرایط چندان مطلوبی نبودند، که این امر هم آنها را به اهداف قابل دستیابیتری تبدیل میکرد. تمامی این مسائل با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ظهور متاورس ترکیب شدند تا صنعت گیم برای تمامی کمپانیهای بزرگ دنیا حائز توجه شود! که خب پردازش به جزئیات این مسائل مرتبط به موضوع این مقاله نیست.
دلیل مایکروسافت برای این خریدهای بزرگ چیست؟
شاید عجیب باشد که چرا مایکروسافت «حالا» به فکر خرید استودیو و شرکتهای بزرگ و کوچک افتاده باشد! نیمهی دوم نسل هشت که تعداد استودیوهای فرست پارتی Xbox از انگشتان یک دست هم کمتر بود و آیندهی درخشانی برای این برند وجود نداشت، این سرمایهگذاریها کجا بودند؟ چرا آن زمانها به فکر خرید استودیو نیفتادند؟
بزرگترین پاسخ موجود برای این پرسش، «معجزهی گیم پس» است! سرویس اشتراکی Xbox Game Pass (در کنار PC Game Pass) معجزهای است که حضور مایکروسافت در این صنعت را شدیدا پررنگتر کرد. این سرویس آیندهی بسیار درخشانی دارد و میتواند به مراتب برای مایکروسافت پرسود باشد. به همین دلیل هم هست که آنها سرمایهگذاریهایشان را در این صنعت به شدت افزایش دادهاند.
سران مایکروسافت میدانند که باید یک تیم بزرگ از استودیوها و شرکتهای مختلف را داشته باشند تا بتوانند نیازهای این سرویس را براورده کرده و به صورت مرتب، طیف وسیعی از بازیهای متنوع را در طول سالیان سال برای گیم پس عرضه کنند. اینگونه، دیگر لازم نیست که به قراردادهای ترد پارتی وابسته باشند و میتوانند از طریق تیم داخلی خود، بخش بزرگی از نیازهای این سرویس را برطرف کنند.
از طرف دیگر، بحث رقابت در میان است، اما نه رقابت با سونی و نینتند. مایکروسافت انگیزهی سایر شرکتها برای ورود به این صنعت را میبیند؛ شرکتهایی مثل گوگل، آمازون، نتفلیکس و غیره که در طی چند سال اخیر چشم به صنعت بازی دوختهاند. در همین راستا، یکی از دلایل تهاجمی شدن مایکروسافت در خرید شرکتهای بزرگ، عدم اجازهی ورود به این شرکتهاست.
به عنوان مثال، بر اساس گزارشها، زمانی که مایکروسافت مجموعهی Bethesda را خریداری کرد، یکی دیگر از متقاضیهای خرید، شرکت Amazon بود! حتی بر سر خریداری شدن اکتیویژن بلیزارد هم اعلام شد که گزینههای دیگری هم برای خرید این شرکت وجود داشتند. اما در هر دو مورد، شرکت مایکروسافت از رقیبهای بازار پیشی گرفته و معاملهی خرید را تکمیل کرد.
این خرید چه تاثیری بر بازیهای اکتیویژن بلیزارد خواهد داشت؟
درحالی که اکثر گیمرها و حتی منتقدها صرفا به بحث درمورد انحصاری شدن یا نشدن بازیهای اکتیویژن بلیزارد میپردازند، اینجا تصویر بسیار بزرگتری برای بررسی وجود دارد!
باید قبول کرد که اکتیویژن بلیزارد یکی از بدترین ناشران چند سال اخیر (شاید هم چند دههی اخیر!) بوده است. آنها فقط و فقط به درامدزایی و ساخت بازیهای تکراری از فرنچایزهای معروفشان فکر میکردند؛ درحالی که IPهای خاص و خلاقانهی آنها در زیر باری از خاک دفن شده بودند.
ماجرا به قدری تاسفبار است که اخیرا حتی استودیوی سازندهی عناوین موفق و نسبتا پرفروشی مثل ریمیک سگانهی Spyro و Crash Bandicoot، ریمیک عنوان Tony Hawk’s Pro Skater ، و بازی جدید Crash Bandicoot 4 نیز به «استودیوی پشتیبان» بلیزارد تبدیل شدند. این به چه معناست؟ یعنی یک استودیوی بااستعداد که عناوین دوست داشتنی و خلاقانهای توسعه میداد، صرفا به ساخت اجزای کوچکی از نسخه جدید (تکراری) یک فرنچایز معروف اختصاص داده میشود! که در ادامه، شاهد خروج بسیاری از اعضای تیم این استودیو بودیم، استعدادهایی که برای استفادهی درست از تواناییهایشان به استودیوهای دیگری رفتند.
بازیهای اکتیویژن بلیزارد زیر سایهی مایکروسافت بهبود خواهند یافت
با تبدیل شدن اکتیویژن بلیزارد به زیرمجموعهی کمپانی مایکروسافت این مسائل تغییر خواهند کرد. اما چرا؟ به هرحال، مایکروسافت هم یک شرکت تیلیارد دلاری دیگری است که به دنبال منافع بلندپروازانهی خودش خواهد رفت. پس چرا وضعیت باید بهتر شود؟ به دلیل معجزهی گیمپس!
مایکروسافت به شدت برروی سرویس Xbox Game Pass متمرکز شده است. که خب رشد و افزایش محبوبیت گیمپس حکم میکند که لیست «متنوعی» از بازیهای مختلف در سرویس وجود داشته باشند. برای اینکه گیمپس بتواند به بیشترین تعداد مشترکین ممکن برسد، باید بتواند تمامی سلایق را پوشش دهد. حالا برای اینکه بتواند تمامی سلایق را پوشش دهد، باید تنوعِ میان بازیهای خود را حفظ کند. بدین صورت، به جای اینکه تمامی استودیوهای اکتیویژن بلیزارد به ساخت Call of Duty و Overwatch و Diablo مشغول شوند، مایکروسافت به خلاقیت آنها نیاز دارد تا بازیهای متنوعتری در ژانرهای متفاوتی توسعه دهند.
از طرف دیگر، مایکروسافت اکنون صاحب حداقل 5 بازی شوتر اول شخص است! از فرنچایز پرآوازهی Halo گرفته تا سری کلاسیک Wolfenstein و DOOM در مجموعهی بتزدا و اکنون Call of Duty و Overwatch (سایر فرنچایزهای شوتر که محبوبیت بالایی ندارند را فاکتور گرفتیم؛ مثل بازی Singularity). بنابراین آنها اصلا نیازی ندارند که تمرکز بیرویهای را برروی Call of Duty قرار دهند. همانطور که از گزارشهای متعدد میشنویم، حتی ممکن است که روند انتشار سالانهی فرنچایز Call of Duty هم به پایان برسد!
بیایید تصور کنید که به جای اینکه هر ساله از اکتیویژن فقط یک نسخه جدید از Call of Duty (و برخی از بازیهای بزرگ بلیزارد) را دریافت کنیم، شاهد عرضه لیستی از بازیهای متنوع باشیم! بازیهایی که توسط استعدادهای بینظیر این مجموعه توسعه یافته و راهی گیم پس میشوند! بله درست است، اینگونه همهی ما هم میتوانیم این بازیهای خلاقانه را با هزینهی 10 دلار در ماه تجربه کنیم!
بنابراین، با بررسی جوانب مختلف، میتوانیم نتیجه بگیریم که خریداری شدن اکتیویژن بلیزارد باعث بهبود بازیهای آنها میشود و در آینده میتوان انتظار داشت که عناوین بسیاری باکیفیتتری را از این مجموعه ببینیم. از این جهت، این خرید کاملا به نفع بازیکنان و گیمرهاست.
آیا بازیهای اکتیویژن بلیزارد انحصاری Xbox خواهند شد؟
خب، اکنون میرسیم به این پرسش داغ میان گیمرها!
مشخصا بازیهای آنلاین سرویس محور قدیمی، مثل Call of Duty Warzone و Overwatch همچنان برروی پلتفرمهای فاقد گیم پس پشتیبانی خواهند شد. بازیهای جدید اکتیویژن بلیزارد که قراردادهای تجاریشان امضا شده باشد نیز برروی سایر پلتفرمها منتشر خواهند شد. به عنوان مثال، طبق گزارشات، بازی Call of Duty: Modern Warfare II و Call of Duty Warzone 2 و حتی نسخه بعدی Call of Duty Black Ops در سال آینده، همچنان برای پلیاستیشن منتشر خواهند شد.
اما انتظار میرود که به جز عناوین آنلاین سرویس محور و بازیهای آیندهی نزدیک، سایر بازیهای اکتیویژن بلیزارد در انحصار پلتفرمهای دارای گیمپس، مثل خانوادهی کنسولهای Xbox و رایانههای شخصی، و گوشیهای هوشمند باشند. این دقیقا چیزی است که «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) مدیر بخش سرگرمی کمپانی مایکروسافت، پس از نهایی شدن خرید شرکت Bethesda اعلام کرد؛ تمرکز آنها روی این است که بازیهای جدیدشان را تنها برای پلتفرمهای دارای گیمپس عرضه کنند.
البته ممکن است که مایکروسافت از این قضایا به عنوان یک اهرم فشار نیز استفاده کرده و بدین صورت گیم پس را راهی آکوسیستم پلیاستیشن و نینتندو سوییچ کند. که خب در این صورت، مسائل متفاوت خواهند بود و میتوان انتظار عرضه بسیاری دیگر از بازیهای Xbox را برروی سایر پلتفرمها داشت.
تاثیر این خرید برای استودیوها و کارکنان اکتیویژن بلیزارد چه خواهد بود؟
همانطور که میدانید، طی چند ماه اخیر، حواشی زیادی پیرامون مجموعهی اکتیویژن بلیزارد وجود داشته است. مسائلی همچون آزار و اذیت کارکنان و شرایط نامطلوب کاری برای اعضای این مجموعه باعث شده که کارمندان، ژورنالیستها و حتی مردم عادی با شرکت در اعتراضات و فعالیتهای اجتماعی خود، شدیدا مجموعهی اکتیویژن بلیزارد را تحت فشار قرار دهند. متاسفانه، با گذشت ماهها از این قضایا، همچنان بسیاری از مشکلات این کمپانی حل نشدهاند و حتی شاهد اقدامات مناسبی هم در این راستا نبودهایم.
اما با ورود مایکروسافت به این قضایا، انتظار میرود که بسیاری از مشکلات و نقصها برطرف شوند. کمپانی مایکروسافت همواره به عنوان یکی از امنترین و ایدهآلترین محیطهای کاری شناخته میشده است و هرگز گزارشهایی نظیر کرانچ (اضافه کاریهای سنگین و معمولا بدون حقوق و مزایا) یا آزار و اذیت شدن کارکنان استودیوهای فرست پارتی و یا کارمندان خود شرکت مایکروسافت نشنیدهایم. انتظار میرود که با نهایی شدن خرید اکتیویژن بلیزارد و قرار گرفتن این مجموعه زیر چتر مایکروسافت، این مشکلات شروع به حل شدن کنند.
حتی اگر مایکروسافت آن شوالیهی آهنین سوار بر اسبی سفید که فکرش را میکنیم هم نباشد، برای جلب رضایت عموم و حفظ وجههی شرکت و برند گیم پس هم که شده، مطمئنا سعی خواهند کرد تا جای ممکن مشکلات موجود در اکتیویژن بلیزارد را حل کنند.
نتیجهگیری
به طور کلی، خریداری شدن مجموعهی اکتیویژن بلیزارد توسط کمپانی مایکروسافت اتفاق بسیاری خوبی است. این اتفاق، هم شرایط کاری کارکنان شرکت اکتیویژن بلیزارد را بهبود میبخشد، هم موجب توسعهی بازیهای خلاقانهتری میشود، و هم دست شرکتای بزرگی همچون گوگل و آمازون و نتفلیکس که چیزی از دنیای بازی ندانسته و صرفا به دنبال سوددآوری هستند را از صنعت گیم کوتاه میکند. در چنین سناریویی، مایکروسافت هم با رشدی که سرویس گیمپس به خود خواهد دید به منافع خود میرسد؛ بنابراین میتوانیم اطمینان خاطر داشته باشیم که آنها واقعا چنین تغییرات مثبتی را اعمال خواهند کرد. بنابراین، این مسئله به نفع همهی ما هست و باید از این اتفاق خوشحال باشیم.
شاید انحصاری شدن برخی از بازیهای اکتیویژن بلیزارد چندان به مزاج طرفداران سایر پلتفرمها خوش نیاید، اما پیشرفت و شرایط مطلوب صنعت گیم در نهایت به نفع آنها نیز خواهد بود. بهرحال، اینکه شاهد عرضه بازیهای باکیفیت از سوی اکتیویژن بلیزارد برروی یک تعداد خاصی از پلتفرمها باشیم، بهتر از این است که همچنان آثار تکراری و بیروح آنها را برروی تمامی پلتفرمها ببینیم...
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.